Recenze Signalis – (ne)tradiční survival horor
Recenze Recenze Signalis – (ne)tradiční survival horor

Recenze Signalis – (ne)tradiční survival horor

Jan Urbančík

Jan Urbančík

Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

Kdyby se Silent Hill vydal do vesmíru.

Reklama

Přestože jsme tu měli poslední desetiletí poměrně dlouhé období, kdy se survival horor téměř vytratil z videoherního průmyslu, nyní tento žánr zažívá velkolepý návrat. A to nejenom v rámci AAA titulů, ale také co se týče indie her. Právě o jedné takové bude i tato recenze. Přiznám se, že o Signalis jsem poprvé slyšel až po jejím vydání, ale okamžitě mě zaujala a pustil jsem se do hraní. Zpětně toho rozhodně nelituji.

  • Platforma: PC (recenzovaná verze), PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch
  • Datum vydání: 27. 10. 2022
  • Vývojář: rose-engine
  • Vydavatel: Humble Games
  • Žánr: Survival horor
  • Česká lokalizace: Ne
  • Multiplayer: Ne
  • Dat ke stažení: 1 GB
  • Herní doba: 10 hodin
  • Cena: 19,99 € (Steam), dostupné ve službě Game Pass

Signalis je na první pohled poměrně tradiční survival horor, který vizuálem připomíná tituly z éry prvního PlayStationu. Pěkný pixel-art ke hře opravdu sedne a ještě víc vás ponoří do zajímavého světa, který vybudovalo pouze dvoučlenné studio rose-engine. Zvolený vizuální styl funguje nejenom v těch hlavních částech, ale také v kratších 1st person sekvencích, které často rozvíjí příběh.

Jestli bych měl titul přirovnat k jedné jediné hře, tak je to bezpochyby Silent Hill, protože přesně nějak takhle bych si představoval SH ve vesmíru. V Signalis hrajete za Elster, tzv. Repliku, která se vydá na cestu za svými ztracenými sny. A také za člověkem, který je jí velmi blízký.

Ačkoli příběh patří mezi hlavní přednosti této hry, neočekávejte žádné delší filmečky či něco podobného. Příběh je zde vyprávěn skrz náznaky, různé dokumenty a vzpomínky. A přestože jsem fanouškem takovéhoto kryptického vyprávění, Signalis mi opravdu sedlo i po stránce příběhu. Hra vám totiž postupně dává dostatek informací, abyste si mohli udělat vlastní obrázek o tom, co se vlastně stalo. A i po dohrání vás nejspíš, stejně jako mě, příběh donutí zajít na internet a podívat se na různé teorie ostatních hráčů. Vývojáři si totiž dali práci s vytvořením nejenom hlavní příběhové linky, ale také celého světa, kde se titul odehrává.

Je mi ale jasné, že nejvíc vás nejspíš zajímá, jak se tato hra hraje. Jednoduše řečeno, pokud jste obeznámeni s prvními díly slavných sérií jako je již zmíněný Silent Hill či konkurenční Resident Evil, budete jako doma. Pohybujete se v úzkých prostorách, kde je naprosto klíčové pečlivě si naplánovat svou cestu, než vyrazíte ze safe roomu. Ano i tady jsou a fungují úplně stejně jako v obou zmíněných sériích. Ukládání ale není nijak omezené a věřte mi, že ho budete využívat opravdu hodně.

V prostorách podzemního komplexu sice narazíte i na pár přátelských tváří, ale mnoho jich nebude. Drtivou většinu živoucích bytostí pochopitelně tvoří nepřátelé. A že jich potkáte opravdu hodně. V první polovině mi to ještě přišlo poměrně vyvážené, bylo to na survival horor tak akorát.

To samé se už ale nedá říct o druhé půlce hry, kde to s počtem nepřátel vývojáři trochu přehnali. Utíkat před nimi dokáže být občas docela frustrující a zabít je všechny zkrátka nemůžete. Pochválit bohužel nemůžu ani variabilitu. Ta je sice přítomná na vizuální úrovni, ale všichni nepřátelé se chovají velmi podobně.

Na druhou stranu se mi líbila mechanika oživnutí některých mrtvol, jako to známe například z remaku Resident Evilu. Pokud je nezapálíte, nikdy si nemůžete být jistí, že je skutečně po nich. Líbily se mi také souboje s bossy, těch sice není mnoho, ale zato opravdu stojí za to.

Skutečná přednost Signalis však spočívá v té „klidnější“ části. Prozkoumávání znepokojivých a děsivých místností, zjišťovat více o zdejším světě a řešit nápadité hádanky. Ty mě velice potěšily po stránce obtížnosti, protože jsou dostatečně náročné, ale zároveň ne moc, aby byly frustrující. Za celou hru jsem se zasekl jen dvakrát a obojí byla pouze má vlastní nepozornost. Tady tak patří velká pochvala vývojářům, protože nadesignovat správně survival horor není vůbec jednoduché. Hádanky navíc kombinují používání předmětů, rozpoznání nějakého vzorce či využívání vašeho rádia – ano, opět další společný prvek se Silent Hillem.

Samozřejmě je zde omezený inventář, a to na pouhých 6 slotů. Backtracking je proto naprosto klíčový, což mě osobně bavilo, ale nevylučuji, že to může přerůst ve frustraci. Myslím, že by bylo dobré, kdyby autoři umožnili v průběhu hry inventář alespoň o dva sloty rozšířit, nebo aby celkově překopali systém, jak tohle funguje, protože prakticky neustále u sebe musíte mít zbraň a baterku, což už jsou dva slot ze šesti, takže vám toho moc nezbývá.

Ani tyto nedostatky mi ale nezabránily, abych si Signalis neskutečně užil. Ponurá atmosféra, příběh, nad kterým musíte trochu přemýšlet, pěkný hudební doprovod a k tomu naprosto tradiční hratelnost survival hororu. Pokud jste fanoušky survival hororů, určitě byste tento zajímavý titul neměli minout. A možná také dohrát víc než jednou, tahle hra skrývá nemálo tajemství.

Recenze Signalis – (ne)tradiční survival horor
PlayStation PlayStation 4
Nintendo Switch Switch
Xbox Xbox Series X|S
PlayStation PlayStation 5
Windows PC
Xbox Xbox One

Verdikt

Survival horor s tradiční hratelností, ale netradičním zasazením a mimořádně propracovaným světem. V Signalis vás bude dál pohánět především touha dozvědět se víc o všem, co se zde vůbec děje. A ačkoli se na této cestě setkáte s nevyhnutelnými nedostatky, které hra má, tak ji mohu s klidným svědomím doporučit všem fanoušům žánru. Je až k nevíře, že všechno kromě (velmi povedeného) soundtracku vytvořili pouze dva lidé.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Zajímavý, netradičně vyprávěný příběh
Pěkná pixel-artová grafika
Nápadité a tak akorát náročné hádanky
Atmosférická hudba doprovázející silné momenty
Pohlcující prozkoumávání neznámých míst
Povedené souboje s bossy
První polovina skvěle nadesignovaná...
...ta druhá už ale může být frustrující
Malá variabilita nepřátel a později jejich příliš velký počet
Velikost inventáře neodpovídá potřebám v pozdějších fázích hry
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama