Recenze Streets of Rage 4
Streets of Rage 4 Recenze Recenze Streets of Rage 4

Recenze Streets of Rage 4

Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Windows PC Xbox Xbox One

Zlo nespí a nad městem se zase stahují mračna.

U Streets of Rage série jsme v herním pravěku s kamarády proseděli stovky hodin u Sega Mega Drive, tyhle hry byly náš víkendový rituál po několik let. A když zrovna nebyli na návštěvě kamarádi, dokázal jsem hodiny jen tak poslouchat výborný hudební soundtrack z hlavního menu hry. Ačkoliv tenkrát existovala v rámci tohoto žánru Beat´em up her velmi silná konkurence (v čele s tituly jako Final Fight, The Simpsons nebo dokonce Alien versus Predator!), byl bych ochotný se hádat, že právě Streets of Rage série byla tou nejlepší reprezentací žánru. Obzvláště druhý díl, ale všechny tři byly svým vlastním způsobem skvělé. Když jsem spustil zbrusu novou čtverku, byl jsem upřímně dojatý, jak věrnou poklonu svým předlohám vysmekl.

• Platforma: PS4 (recenzovaná verze), PC, Switch, X1
  • Datum vydání: 30. 4. 2020
  • Výrobce: DotEmu (Francie)
  • Žánr: Beat´em up
  • Multiplayer: ano, coop pro 4
  • Dat ke stažení: 8 GB
  • Herní doba: 3+ hodin
  • Přístupnost: 12+
  • Prodejní verze: digitální
  • Cena: 689,- Kč (PS Store)

Zpátky v ulicích

Pokud s žánrem Beat´em up nemáte zkušenosti, pak vězte, že je to vlastně taková obdoba tradičních 2D stříleček, jen místo s raketou letící zleva doprava pochodujete ve stejném směru s bijcem (nebo amazonkou) a mlátíte zástupy nepřátel rukama, nohama i všemožnými improvizovanými předměty, které seberete po cestě. Streets of Rage na začátku devadesátých let dokonale využila a vystihla tehdejší atmosféru diskoték a pouličních klubů, díky čemuž vám jednak do cesty zapadlými ulicemi postavila pestrou paletu všemožných pestrobarevných nepřátel od pankáčů po dominy, ale hlavně to doprovodila naprosto dokonalým, nadčasovým disco soundtrackem.

Největším překvapením čtvrtého dílu (který se nám do rukou dostává 24 let po trojce!) je skutečnost, že se víceméně úplně ve všem drží své pravěké předlohy. Veškeré herní mechaniky, struktura hry, tón příběhu, dokonce i řada zvukových efektů - vše zůstalo tak, jak si to pamatujeme z devadesátých let. Co samozřejmě prošlo modernizací je grafické zpracování, takže jsme místo čtverečkované grafiky dostali líbivější kreslený styl, bohužel za cenu určitých úprav postav (kdy obzvláště moje oblíbená atletická Blaze se proměnila v horu svalů, připomínající spíše její mužské parťáky). Naštěstí jedno z mnoha "tajných" překvapení k odemčení jsou ve hře i původní modely postavy, včetně všech jejich náležitostí od zvuků či útoků až po speciální schopnosti.

Víceméně úplně ve všem se drží své pravěké předlohy.

Kromě několika mechanicky nápaditých bossů a hrstky nových postav (všechny stojí za vyzkoušení, některé jsou rychlejší a mrštnější, zatímco jiné sice pomalejší ale silnější) je nejvýraznějším novým prvkem v hratelnosti prohloubení původní mechaniky speciálních útoků. Jde o silné údery, které vám často zachrání kůži, ale zároveň vám přímo odeberou část života. Tohle už jsme v sérii zažili, ale nově zde máte možnost onu ztracenou část života doplnit zpátky, pokud v časovém limitu zvládnete pokračovat obyčejnými údery do protivníka - funguje to vlastně úplně stejně, jako v Bloodborne. Hře to přidává na dynamice a nutí vás to hrát agresivněji, což je samozřejmě ještě zábavnější.

Dvojitá zábava

Stejně jako před dvaceti lety, i v případě čtvrtého dílu platí, že zábavnost hry roste souměrně s počtem hráčů. Minimum jsou samozřejmě dva a mohou sedět vedle sebe na gauči i hrát online. Klidně se ale do hry můžete pustit i ve třech nebo čtyřech. I v jednom je hraní solidní divočina, ale jakmile na jedné ulici pochodují čtyři mlátičky a amazonky, všechna ta bojová vřava nabere docela nový rozměr. S ohledem na online podporu hra nabízí i možnost nechat se náhodně spojit s jinými online hráči (pokud máte třeba problém s překonáním nějakého bosse apod.). S ohledem na design ze staré školy hra občas dokáže být slušně neférová a například vaším směrem hodit nějaký ten útok nebo past, kterým jste prostě neměli šanci uhnout.

Příběhová kampaň nabízí 11 kapitol a každá má vlastní stylové prostředí i vlastního unikátního bosse. Pokud vás ale hra bude bavit, můžete si ji následně dát znovu s jinými postavami nebo na vyšší obtížnost - těch je zde rovnou několik. Nechybí ani arkádový režim (máte jeden život a musíte další nasbírat za body během hraní), boss rush nebo dokonce aréna pro boj hráče proti hráči. Ačkoliv se v dnešní době ze hry nejspíš nestane celoroční víkendový rituál, tak na nějaké to měsíční řádění jde rozhodně o solidní zábavu, která obzvláště pamětníkům udělá velkou radost.

Streets of Rage 4

Blast from the past aneb nostalgie útočí v plné síle. Po remacích Residenta a Final Fantasy jsme se tentokrát vydali ještě hlouběji do minulosti a výsledkem je vysoce precizní pocta kdysi milovanému žánru her. Pokud jste pamětníci a fanoušci, máte to povinné. Ostatní by si to měli alespoň zkusit, obzvláště, pokud chtějí fajn gaučový coop.

Věrnost originálu
Stylová hudba
Intuitivní hratelnost