Recenze The Dark Pictures: Man of Medan
Recenze Recenze The Dark Pictures: Man of Medan

Recenze The Dark Pictures: Man of Medan

Václav Šourek

Václav Šourek

10

Přežijete strašidelný příběh v útrobách rozpadající se kocábky?

Málokterý videoherní horor zanechal v hráčích takové dojmy, jako Until Dawn. Hra vám mimo tísnivou atmosféru a skvěle napsaný příběh s mírně folklorním podtextem nabídla tunu nezvratných rozhodnutí, která se opírala o efekt motýlích křídel. Každá volba tedy měla své následky, které se mohly kdykoliv projevit na osudu hlavních postav. Ty nakonec mohly do jednoho pomřít a vám tak zůstaly jen oči pro pláč. Protože vy jste se rozhodovali. Vy jste nebyli dostatečně rychlí. Nikdo jiný prostě tahle rozhodnutí neudělal a vina tak padla na vaše ramena.

V tom ale byla ta krása. Hra vás dokázala emočně zdeptat, zasypat výčitkami nebo klidně donutit hrát celý příběh znovu. Tohle byl zkrátka jeden z těch důvodů, proč si pořídit mašinku od Sony. Studio Supermassive Games se nyní po delší odmlce pokouší zopakovat svůj mistrovský tah na bránu a přináší nám sérii kratších nezávislých příběhů- antologii The Dark Pictures. První z nich s podtitulem Man of Medan nás zavede na otevřené moře, skrývajícího nejedno tajemství. Jsou ale hodna odhalení?

• Vychází na: PC (recenzovaná verze), PS4, Xbox One
  • Datum vydání: 30. srpna 2019
  • Žánr: survival horor

Setkání na jachtě

Man of Medan si bere inspiraci ve skutečných událostech, ke kterým došlo na palubě lodi Ourang Medan, jejíž posádka byla nalezena mrtvá. Příčina úmrtí všech členů posádky je dodnes předmětem dohadů. Mnoho lidí například věří, že zde řádily nadpřirozené síly démonického původu. Jiní vidí odpověď daleko prozaičtěji a realističtěji. Jedno je ale jisté: podivná záhada dosud nebyla rozluštěna a nadále je zahalena rouškou tajemna, ze kterého dodnes běhá mráz po zádech.

I vy se během hraní Man of Medan pokusíte tento problém vysvětlit. Samotná loď vám nicméně své útroby otevře až po zhruba hodinovém úvodu, ve kterém poznáte hlavní postavy celého příběhu. A zde už se nezapře rukopis tvůrců Until Dawn. Zdejší banda mladistvých tentokrát místo zasněžené horské chaty brouzdá nekonečnými mořskými vodami prosluněného Pacifiku, kam se vydali potápět a zároveň seznámit.

Pět hlavních postav je souborem realistických a především navzájem odlišných charakterů, kterým budete věřit jednotlivé motivace a rozhodnutí. Zároveň se ale jedná o ty typičtější archetypy, které budete buď milovat, nebo nenávidět. Nepřekvapivě zde tak najdete bohatého frajírka Conrada a jeho umírněnější, ale o to ctižádostivější a zvědavější sestru Juliu. Její přítel Alex zase představuje zdejšího rozvážnějšího bouchače s chladnou hlavou a bystrou myslí, která se opravdu hodí ve vypjatějších situacích. Alexova mladší a ustrašenější verze jménem Brad se zase nebojí použít svoje rozsáhlé znalosti a sem tam situaci doplnit vychytralou hláškou. Pětici pak uzavírá Fliss, mladá kapitánka lodi Duke of Milan, kterou si čtveřice na akci najala.

S postupným rozhodováním se ale začnou jednotlivé charaktery rozvíjet a měnit. I vztah, který měli k ostatním, tak prochází čím dál tím výraznější proměnou, jejíž hlavním hybatelem jste vy a vaše volby. V kůži jednoho z protagonistů si tak v klidu můžete zbytek party znepřátelit nebo naopak naklonit na svou stranu.

V Man of Medan si zahrajete za všech pět postav, což rozhodně není na škodu a pomáhá to vytvořit jakýsi emoční můstek mezi vámi a zdejším dějem. Bohužel si ale při hraní všimnete, jak špatně je hra rozfázovaná. Titul má otravnou tendenci skákat z jedné postavy na druhou v rámci minut, aniž by vám dal nějaký větší prostor na to se s ní sblížit. Některé pasáže tak působí dojmem zbytečně krátké výplně, kterou tvůrci mohli s klidem vypustit a místo toho nám naservírovat delší scény s jednou postavou.

Celkově si ale Man of Medan drží podobnou příběhovou laťku, jako Until Dawn. Je to děsivá, temná hra s tísnivou atmosférou a slušně napsaným příběhem, který vás bude neustále nutit zjišťovat, co že se to vlastně na Ourang Medan stalo. A o to jde především.

Rozhodnutí je na vás

Jedním z klíčových prvků hry jsou již zmíněné volby. Při konverzacích vám dá titul většinou vybrat ze tří možných odpovědí, které se navzájem liší a mají různý dopad na další dění. Můžete se proto svobodněji rozhodnout, jakým směrem se vaše aktuální postava bude ubírat.

K tomu ostatně slouží i přehledné menu, ve kterém máte na jednom místě všechny charakterové vlastnosti hrdiny a jeho vztah s ostatními. Zároveň se ale můžete přesvědčit i o tom, jak a koho vaše rozhodnutí ovlivnila. To už jsme ale ostatně viděli v Until Dawn. Man of Medan tak tento systém jenom mírně upravuje a rozšiřuje. Další výraznou roli hrají quick-time eventy, které tvůrci sadisticky umístili do těch nejméně očekávaných a nejvypjatějších situací. Zároveň je zdejší načasování opravdu pekelné a na reakci tak máte opravdu jen pár chvilek. A případné selhání pro vás může být fatální. I proto je důležité být neustále ve střehu a vnímat okolní dění, jelikož hra vám nic neodpustí.

Za celou dobu hraní jsem ovšem neměl ze svých rozhodnutí stejné pocity, jako kdysi u Until Dawn. Moje volby nebyly tak emotivní, rozhodnutí vlastně nehrála až tak velkou roli a celkově mi hodně vadil menší dopad mých chyb na hru samotnou. Už tu nebyly ty výčitky, neměl jsem chuť rvát si vlasy za to, že jsem nevinnou teenagerku nevědomky poslal na smrt. Hra je na vás prostě moc milá, což ale ve výsledku nemusí vadit. Nicméně pokud jste hráli již zmíněného předchůdce, něco z něj vám tady jednoduše bude chybět.

To naštěstí hra kompenzuje občasným využitím mechaniky tlukotu srdce, která do titulu vnáší jistou formu uspokojivého adrenalinu. Takových momentů je sice pomálu, ale ve výsledku opravdu stojí za to. Pokud jste tedy mimo rytmus a jednou špatně zmáčknete tlačítko, má to neblahé následky. Hra pak přechází do akčnějších sekvencí, kdy musíte být opravdu rychlí, všímat si okolí a případně ho využít ve svůj prospěch. V tu chvíli po vás hra chce, abyste jednali hned, bez rozmyslu.

Občas vám navíc dá do rukou jistou výhodu, jste-li pozorní a všímáte si okolí. Mimo dokumenty a všemožné písemnosti, ve kterých se dozvíte mnoho zajímavých informací (a jejichž čtení vám mohu vřele doporučit, chcete-li plně pochopit události na Ourang Medan) vás čeká i hledání obrazů, které vám mohou odhalit střípky možné budoucnosti a být proto užitečnou nápovědou. A to i těm, kteří hledají zasazení dalšího dílu antologie.

Hra obecně obsahuje spoustu schovaných a sběratelských předmětů, které je škoda neposbírat. Někdy vám podají svědectví minulosti, jindy vám zase zachrání život. Stane se, že takový předmět budete v určité pasáži hry postrádat a říkat si, proč jste ho nesebrali. Takový nůž se přece hodí vždycky, že? Dilemata tohoto typu ale nemusíte řešit sami. Titul vám mimo sólový režim nabízí i kooperaci dvou hráčů online a lokální hru v maximálním počtu čtyř hráčů. Souběžně se tak dva nebo i více lidí mohou zhostit rolí hlavních protagonistů a společně spolupracovat nebo se nezávisle na sobě rozhodovat. Man of Medan si tak nejvíce užijete v multiplayeru, což ale neznamená, že hra v single módu nějak výrazněji zaostává.

Kurátor

Pamatujete si ještě na Dr. Hilla z Until Dawn? Tento muž vás prakticky provedl celou hrou od začátku až do samotného konce. I Man of Medan má svého konzultanta, kterého zde představuje tajemný Curator. Jeho cílem je vyslechnout váš příběh a občas vám dát užitečnou radu zašifrovanou v hádance, básni nebo obyčejném názvu. A pokud se vám takové tajemství podaří rozlousknout, získáte cennou pomůcku pro další průchod hrou.

Ze všech postav mi právě Curator sedl nejvíce. Představuje zde toho uhlazeného, sympatického naslouchajícího, kterému je radost vyprávět. A to už jen proto, že jeho hlasový herecký výkon je opravdu povedený. Hra se celkově chlubí ansámblem vynikajících herců, kteří postavám skutečně vdechli život, a to jak po herecké, tak i zvukové stránce. Ze hry tak budete mít pocit, jako by jednotlivé charaktery byly šité hercům na míru, což rozhodně není na škodu.

Tomu pomáhá i vizuál, který se od Until Dawn sice neposunul tak, jak bychom čekali, ale přeci jenom je znát, že nový engine titulu prospěl. Především nasvícení a textury vypadají opravdu fenomenálně a na některých místech dokonce budete váhat, jste-li ještě ve hře nebo se nyní skutečně procházíte po chodbách pokrytých rzí. Grafickému kabátku také zdatně sekunduje sound-design, který dokonale dokresluje děsivou atmosféru. Hra vás bude pravidelně zásobovat vrzáním šroubů, pády bortících se zdí prolezlých plísní a otravně skřípavými zvuky, jejichž původ právem nahání husí kůži.

Strach má tisíc podob

Celkově zatím série Dark Pictures nevypadá vůbec špatně. A pokud by měla celá antologie vypadat a hrát se jako Man of Medan, vůbec s tím nemám problém. Pár věcí sice skřípe a hra se prozatím nemůže měřit s Until Dawn, přesto se ale jedná o titul, který byste si jakožto fanoušek hororů neměli nechat ujít. Děsí totiž zákeřně. Náhle. A zatraceně dobře.

Pokud máte k tomu všemu rádi dobrý a zajímavý příběh, hra vám určitě sedne. I když možná na první pohled působí „jen“ jako další walking simulátor. Jenže Man of Medan je mnohem víc. Je to rozmanitý, komplexní titul, který budete s radostí opakovaně procházet, abyste objevili nové možnosti a nové konce, případně nalezli nová tajemství. Nebo jen tak pro radost zkusili zabít všechny členy party. To už je ale na vás.

Zajímavost: Hru se vyplatí projít i v bonusovém režimu Curator´s Cut. Získáte tak přístup k novým dialogům a scénám, které se v původní hře neobjevují. Zároveň ale můžete již známé situace prožít z perspektivy jiných postav a na celkové dění tak mít zcela nový pohled.

Man of Medan vychází 30. srpna 2019 na PC, PlayStation 4 a Xbox One. Konzolové verze předobjednáte na Xzone.cz a GameExpres.sk.

Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2019+.

Recenze The Dark Pictures: Man of Medan

Slušný horor, který vás bude pár hodin řádně děsit tajemným příběhem a klaustrofobními prostory rozpadající se lodi. Zároveň další vydařený zářez studia Supermassive Games. Pokud máte rádi tento žánr, dejte Man of Medan šanci. Sice není nejdokonalejší, ale rozhodně nabídne dostatek zábavy na to, abyste se do něj pustili znovu.

Zajímavý příběh
Dobře napsané a skvěle zahrané postavy
Atmosféra