Nejlepší část toho přidaného obsahu jste možná nečekali.
Recenzi hry jako takové najdete zde, včetně hodnocení.
Druhý díl herní série The Last of Us vyšel v roce 2020, ale v mnoha ohledech zůstává nepřekonán a nadále tak patří k tomu nejlepšímu, co je možné ve videohrách zažít. Ostatně to uznala i konkurence, kdy například tým Xboxu ve své interní analýze uvedl, že hra dalece překonává vše z jejich knihovny na konzolích i PC a že ji snad budou schopni dorovnat na další generaci hardware. Kromě mistrovského příběhu je zdrojem tohoto hodnocení především technická stránka věci, kde obzvláště animace postav nastavily zcela novou laťku tomu, jak realisticky mohou pohyby těla či mimika digitálních postav vypadat, ve filmových sekvencích i během soubojů při samotném hraní. Remasterovaná verze vám umožní si to vychutnat s vyšším rozlišením a plynulostí, ale také v doprovodu zajímavých bonusů, obsahových i herních.
- Platforma: PS5
- Datum vydání: 19. 1. 2024
- Výrobce: Naughty Dog (USA)
- Žánr: Akční adventura/Survival Horor
- Česká lokalizace: titulky
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 76 GB
- Herní doba: 40+ hodin (20 hodin příběh)
- Cena: 1189,- Kč (PS Store), 229,- Kč upgrade z PS4 verze hry
Nový obsah
Zřejmě největší pozornost z nového obsahu si před vydáním získal zbrusu nový herní režim ve stylu roguelike, nazvaný Není návratu (No Return). V tomto módu máte "jeden život" na to, abyste prošli sérii náhodně vybraných map s náhodně vybranými nepřáteli, úkoly, extra výzvami a modifikátory, přičemž si můžete předem nastavit obtížnost svého průchodu. Jednotlivé mapy zaberou pár minut a jejich úkoly většinou obnáší likvidaci několika vln nepřátel, což můžete vykonat plíživě a potichu nebo naopak rychle a hlučně. Mezi mapami se vracíte do "skrýše", kde si vylepšujete vybavení i schopnosti za získané suroviny. Na konci zhruba desítky kol vás čeká jeden z několika bossů. Hlavním kladem tohoto režimu je důraz na ryzí boj, kde opravdu vynikne jak skvělý bojový systém v této hře je. Jako zápor naopak vidím prakticky úplnou absenci příběhového kontextu, protože jiné podobné hry a módy dokázaly, že tyto věci lze skloubit (například Ascension přídavek pro hru Returnal nebo Valhalla přídavek pro hru God of War Ragnarök).
Druhým lákadlem remasterované verze byly tzv. "Vystřižené úrovně" (Lost Levels), neboli pasáže hry, které se vývojáři rozhodli během vývoje zrušit, přestože dosáhly relativně pokročilého stádia dokončení. Prakticky ve všech případech to bylo kvůli lepšímu tempu a spádu hry, případně v zájmu využití dobrého nápadu na vhodnějším místě. Od tohoto bonusu nečekejte příliš, protože se jedná pouze o tři úrovně a každá je na pár minut. Zároveň je ale každá jiná a díky doprovodnému komentáři tvůrců získáte dobrou představu o jejich záměru a tvůrčím postupu. V jedné vystřižené úrovni ochutnáte porci miniher a civilní život v Jacksonu, ve druhé uvidíte původní verzi "toho" flashbacku ve stokách a ve třetí vystřižené úrovni se vydáte na lov divočáka, který by víceméně také duplikoval úlohu "toho" flashbacku.
Největší zážitek z nového obsahu jsem měl díky vtahujícímu a mistrně implementovanému komentáři tvůrců během hraní původní kampaně hry.
K mému vlastnímu překvapení ale nakonec není nejlepší částí nového přidaného obsahu remasterované verze hry ani jeden z výše popsaných. Největší zážitek z nového obsahu jsem nakonec měl díky velmi vtahujícímu a naprosto mistrně implementovanému komentáři tvůrců během hraní původní kampaně hry. TLOU2 je silně příběhová hra a její příběh je náročný díky těžkým tématům, složité psychologii postav, časovým skokům a tak dále. Ostatně fanoušci i odpůrci roky rozebírali mnohé scény s dohady "proč postava X udělala zrovna tohle takhle" a tak dále. Nyní si můžete celou dvacetihodinovou příběhovou kampaň zahrát v doprovodu realtime komentáře scénáristů a herců, kteří k vám budou promlouvat (samozřejmě s českými titulky) během každé z filmových scén. Kromě vysvětlení klíčových momentů a pohnutek od nejpovolanějších tak dostanete velkou porci doplňujících informací o tom, jak tvorba tohoto díla probíhala. Ačkoliv mám v původní verzi hry platinovou trofej a dohrál jsem ji zhruba dvacetkrát, zahrát si kampaň znovu tímto způsobem, s komentářem nejzasvěcenějších, byl naprosto úžasný zážitek a bylo to pro mne to nejlepší z celého "balíčku" remasterované verze a jejích bonusů.
Vylepšený obsah
Důležitou součástí této remasterované verze hry jsou samozřejmě čistě technická vylepšení. Výkonnější konzole (původní hra vyšla pro PS4, tento remaster je určen pro PS5) samozřejmě umožňuje hraní ve vyšším rozlišení (až nativní 4K v režimu kvality) nebo s vyšší plynulostí (1440p přepočítané na 4K cílí na 60 fps), podpořené navíc možností odemknutí snímkové frekvence na televizích podporujících VRR. Vylepšen ale není jen výkon, nýbrž také grafický obsah jako takový - vyšší rozlišení textur, zvýšená vzdálenost vykreslování detailů, vylepšené stíny a tak dále. S ohledem na to, jak dobře vypadala již původní hra, může být v některých scénách rozdíl hůře rozeznatelný, ale není žádných pochyb o tom, že tohle je bez diskuze nejlépe vypadající a nejlépe běžící verze hry. Některé momenty jsou vyloženě fotorealistické, například "ustavující záběry" na prostředí jsou v tomto ohledu často naprosto odzbrojující.
Mezi dalšími vylepšeními najdete například podporu pro "speedrun" průchod hrou v podobě počítadla času, separátní místnost pro hraní s kytarou, kde můžete měnit jak postavu hráče, tak nástroje a jejich zvuk - nepochybuji o tom, že komunita v tomto drobném režimu opět vyprodukuje pár úžasných hudebních kousků. Samozřejmě nechybí rychlejší nahrávání díky SSD a také podpora haptické odezvy DualSense ovladače. Důležitá je také přítomnost vylepšení a obsahu z minulých patchů hry, především tedy Grounded či permadeath režim a hlavně sérii herních "cheat" modifikátorů, které se vám odemknou po prvním dohrání kampaně (můžete si importovat uloženou pozici z PS4 verze pro tento účel). Pokud jste ho ještě nezažili, musíte určitě vyzkoušet modifikátor na zpomalení času při míření, díky kterému se hra promění v Max Payne variantu, kde se při střelbě efektně zpomalí jak animace nepřátel či speciálních efektů, tak odpovídajícím způsobem deformuje i zvuk, působíce ve výsledku jako scéna z Matrixu.