Recenze The Witness
Blogy čtenářů Recenze Recenze The Witness

Recenze The Witness

Strec

Strec

Jste na tajemném ostrově, kde jedinou myslící bytostí jste vy. A že se vám při myšlení budou škvařit závity. Celý ostrov je prakticky jedna velká…

Jste na tajemném ostrově, kde jedinou myslící bytostí jste vy. A že se vám při myšlení budou škvařit závity. Celý ostrov je prakticky jedna velká hádanka složená z drobných střípků hlavolamů a iluzí. Tady teprve poznáte, že pojem bludiště může mít mnoho různých podob. Mnohé budete milovat i nenávidět. Člověka by ani nenapadlo, kolik variací hádanek vytvořených na jednoduchém principu "jednoduchého bludiště" může vymyslet. A zároveň kolik jich bude mít problém splnit.

Recenzovaná verze: Steam

Ostrov pro bystré hlavičky

Ocitáte se na ostrově. Nevíte, kde jste, co tu děláte a proč jsou všude nějaké dotykové tabulky a na nich pouze bludiště a pořád jen bludiště. Dostanete se na konec labyrintu u jedné tabulky a hned se odemkne druhá. A takto to pokračuje až se vám zpřístupní mechanizmus na otevření dveří. V ten moment vám musí být jasné, že běhání v bludišti není jen na pobavení, ale i mechanizmus postupu hrou. Otevírá se před vámi ostrov skromný co do velikosti, ale bohatý v obsahu. Na poměrně malý ostrov se vejde prostředí bažin, džungle, pouště, rozkvetlé louky, lomu, sadu... a každé prostředí je obohaceno o nespočet hádanek, zajímavých objektů, soch lidí a zase hádanek. Sem tam se zadaří nalézt audiodisk se záznamem výroku nějakého myslitele, ale tím i hlasové projevy ve hře končí. Žádné vnitřní monology hlavní postavy. Vy jste hlavní postava a váš cíl je myslet. Ne mluvit nebo zbytečnými dialogy odvádět pozornost někam jinam, než na cíl v právě řešené hádance.

Ze začátku může být hra pro hráče velmi stereotypní a možná i poměrně jednoduchá. Ale musíte si uvědomit, že je to prakticky tutoriál a to ještě pouze na naučení mechanizmů. Hrát hru vás nenaučí. A ovládat hru vás ani učit nemusí, protože je natolik intuitivní, že padne do ruky snad každému. Pohyb je klasický pro FPS hry a pohyb "prstem po bludišti" je vyřešen posunováním myši. Jednoduché a funkční. A dost možná až vám dojde, že jste se tutoriálem s drobnými zádrheli prokousali, tak teprve nastane to pravé škvaření mozkových závitů. A to jste se možná ještě nedostali k interakci s prostředím, kterého je také požehnaně a dost možná na něj poprvé narazíte náhodou. A nemusí jít jen o manuální interakci. Někdy stačí i pouhý pohled správným směrem a uvidíte, co jste předtím neviděli.

Nástroj celé hry zvaný bludiště

Jak už jsem psal v úvodu. Hádanky jsou ve formě bludišť, kde se musíte dostat z bodu A do bodu B. Ovšem takto jednoduché je to pouze ze začátku. Je to jen takové připomenutí, co si pod pojmem bludiště představit a jaký je jeho primární cíl. V následujících hlavolamech už i musíte dodržovat určité zákonitosti daného bludiště a postup se tímto ztěžuje. Některá bludiště mají pouze jedno řešení, některá jich mají více. Ale bez dodržení pravidel se nedostanete nikam. A spoléhat se na náhodu není zrovna šťastné řešení. Rozhodně doporučuji najít vodítko nebo přijít na danou zákonitost. Věřte, že v budoucnu se variace rébusů budou opakovat. Jen to bude složitější a pro potěchu mysli i kombinované s jinými typy. A bez znalosti způsobu řešení té nebo oné variace budete ve slepé uličce. Zde to není o bludišti, ale o pracováním s informacemi a prostředím. Bludiště je jen základní forma pro vykonání úkolu.

Přístupové tabulky s hádankami jsou vzájemně propojeny kabely a každé vyřešení zpřístupní další tabulku. Až poslední hádanka v sérii otevírá další postup. Někdy se jedná pouze o další sérii hádanek nebo rovnou další přístupovou cestu. Postupem času se budete dostávat k uzavřeným cestám, přes které se dostanete pouze vyřešením daného bludiště. Naštěstí obvykle bývá cest více. Pokud se vám nedaří, tak zkuste jinou hádanku úplně někde jinde. Dost možná vaše kroky povedou ke stejnému místu. Nebo se cestou natolik zdokonalíte, že se vrátite zpět a bludiště vyřešíte levou zadní. A možná taky ne.

Otevřená mysl vidí víc

Za předpokladu, že budete dostatečně všímaví, tak velmi brzo nabudete paranoidního pocitu, že ta nebo ona část ostrova musí mít nějakou spojitost s nějakou hádankou. O které třeba ještě ani nevíte. Dost možná to bude i pravda. A dost možná to bude hádanka sama o sobě. Ostrov je nadmíru důmyslně vytvořen a snad každičký kousek má nějaký hlubší význam. Ovšem je důležité na věc koukat, jak se říká, ze správného úhlu. A to obrazně i doslova. Spojitost může být s danou tabulkou jako nápověda, jeho součást nebo i jako samotný vizuální rébus v prostředí. Potřeba se opravdu dívat s otevřenýma očima, myslí a přepnout i na abstraktní myšlení.

„Ostrov je nadmíru důmyslně vytvořen a snad každičký kousek má nějaký hlubší význam. Ovšem je důležité na věc koukat, jak se říká, ze správného úhlu. A to obrazně i doslova.”

Kde si The Talos Principle hrál s důmyslnými prostorovými hadankami a měl i daný filozofický příběh, tak zde si hra vystačí s jednoduchým bludištěm 100x jinak. A příběhem, takříkajic skrytým pro uzavřené mysli. Trebaže to zní, že hra je oproti The Talos Principle slabši, tak tomu tak neni. Každá má svoje osobité kouzlo.

Místo odpočinku po náročném dni

Audiovizuální stránka je po mě těžko popsatelná. Jednoduchost grafiky, ale zároveň barevnost a detailnost. Zde zkrtáka přišli na zlatý řez v kráse, jednoduchosti i účelnosti. Hra vypadá na jednu stranu jako omalovánky, ale na druhou je natolik detailní a propracovaná, že se prostě nemůže nelíbit a působí i uklidňujícím dojmem. Zvuky jsou nerušivé, uklidňující a odpovídájí prostředí ve kterém se pohybujete. Navíc barvy, tvary i nasvětlení nejsou vždy jen pro okrasu. Celkově v tomto směru nemohu nic vytknout. Každý si najde svoji oblíbenou část ostrova.

Rád bych toho napsal více, třeba i popsal nějaké složitější bludiště. Ale kouzlo této hry je opravdu v tom překonat sám sebe a přijít na řešení sám. Stejně tak i objevování skrytých zákoutí ostrova a jeho tajemství, je velká součást hry. A o to vše vás nechci případně připravit. To se musí zažít.

Hra vyšla na Steamu 26.1.2016 a lze ji koupit za 36,99 eur.

Recenze The Witness

Výjimečná hra v nádherném prostředí. Rozhodně doporučuji milovníkům rébusů. Ovšem pokud neholdujete podobným typům her a logické či abstraktní myšlení je vám cizí... tak je ideální čas začít trénovat. Cena může leckoho odradit, ale za ty peníze dostanete kvalitní a pěknou rébusovou adventuru. Cenovku si hra dokáže obhájit. Pro potrápení hlavy i na oddych doporučuji.

Nádherný vizuál
Jednoduchá hratelnost
Perfektní hádanky