Recenze Under The Waves - mořská samotka
Under The Waves Recenze Recenze Under The Waves - mořská samotka

1

Potápěč Stan se během mise pod vodou vyrovnává se ztrátou.

Under The Waves spadá mezi žánr "příběhových her pro dospělé", kterým nejde zas tak moc o hratelnost, jako spíše o vtáhnutí hráče do světa hlavní postavy a prožití jejího dilematu. Jedním z nejslavnějších zástupců těchto her je "chodicí simulátor" jménem Firewatch, kde hlavní hrdina léčí svoji depresi osamělou službou požární hlídky uprostřed hlubokých lesů. V této hře je hlavním hrdinou potápěč jménem Stan, který se také rozhodl pro odloučení od civilizace a také ho k tomu vedl traumatizující zážitek. Bohužel psychologická rovina Under The Waves se nepovedla, ale poněkud překvapivě to zachraňuje hratelnost.

• Platforma: PS5 (recenzovaná verze), PS4, XSX|S, X1, PC
  • Datum vydání: 29. 8. 2023
  • Výrobce: Parallel Studio (Francie)
  • Žánr: příběhová adventura
  • Česká lokalizace: titulky
  • Dat ke stažení: 10 GB
  • Herní doba: 8 hodin
  • Cena: 733 Kč (Steam)

Sám pod vlnami

Hra v podstatě vypráví dva příběhy, které jsou sice propojené, ale citelně odlišné. Tím prvním je zdánlivě rutinní práce potápěče Stana, který byl přiřazen k údržbě rozsáhlé podmořské ropné stanice. Sledujeme jeho příchod do nového pracoviště od prvního dne, komunikaci po vysílačce s jeho spojkou nad hladinou a plnění rutinních údržbářských úkolů, během kterých se vypravíte do různých částí podmořské základny, pěšky, s plovacími ploutvemi i v malé ponorce. Služba trvá několik týdnů, během kterých se dozvíte ledacos nejen o tom, jak celá základna funguje, ale také o jejím dopadu na životní prostředí.

Druhá rovina příběhu je důvod, proč se Stan rozhodl pro takhle osamělou práci daleko od všech ostatních lidí, včetně jeho manželky. Hra kolem toho nedělá moc tajnosti a víceméně hned na začátku odhalí, že Stan přišel díky tragické nehodě o dceru. Ačkoliv se samozřejmě jedná o silné téma, kterému osamělá modravá hlubina dodává na atmosféře, tato část příběhu je bohužel napsána extrémně přímočaře a nemá šanci víceméně ničím překvapit. Samotný Stan, jakkoliv zápasí s vážným případem deprese, se chová vyloženě hloupě a například způsob, jakým si drží od těla vlastní manželku během jejich společných telefonických rozhovorů je poněkud za hranou přijatelnosti.

Hra v podstatě vypráví dva příběhy.

Obě roviny příběhu po pomalém rozjedu docela zásadním způsobem začnou eskalovat - velká bouře poničí celou základnu a musíte zabránit katastrofě. Do toho Stan začne pod vodou pravidelně vídat "ducha" své mrtvé dcery, což si zpočátku vysvětluje poruchou v klimatizaci a složení místního vzduchu. Než hra skončí, bude Stan muset učinit několik zásadních rozhodnutí. Do některých z nich vás hra naveze chtě nechtě, ale to nejdůležitější bude nakonec zcela na vás. Příběh je kompletně (anglicky) dabovaný a pro našince nabízí poměrně kvalitní české titulky.

Ponorka jménem Měsíc

U těchto her jsme si zvykli na velmi minimalistickou hratelnost, ostatně ne nadarmo se mnohým z nich přezdívá "chodicí simulátory". To ale není případ Under The Waves, která nabízí překvapivou porci aktivit a hratelnosti. Nejsnáze by ji šlo asi popsat jako "odlehčenou variaci na Subnauticu", protože pro své výpravy po okolí základny budete používat malou jednomístnou ponorku, přezdívanou "Měsíc". Zároveň budete sbírat suroviny jako je plast nebo kovy, abyste následně vyráběli předměty typu světlice či miny. Jak objevování podmořského dna, tak i vyrábění předmětů jsou relativně skromné, ale zábavné.

Největší dojem na mne udělalo řízení ponorky, které se na ovladači příjemně ovládá a užil jsem si jak dlouhé vyjížďky krásnou podmořskou krajinou, tak zběsilé kličkování ve spletitých podvodních jeskyních. Pokud máte podobně jako já slabost pro cokoliv s mořskou tématikou, tahle hra vás příjemně překvapí. Silné atmosféře pomáhá kromě grafiky také hudební soundtrack, připomínající nápadně hudbu ze hry No Man´s Sky. V doprovodu působivého audiovizuálního zpracování tak budete plnit sedm hodin všemožné akční i logické úkoly, zatímco obě roviny příběhu zajímavě eskalují. Není to sice žádná herní revoluce, ale pokud budete správně naladěni, jedná se o příjemné dobrodružství, vhodné pro klidné noční hraní.

Under The Waves

Další z "příběhových her pro dospělé" sice poněkud nezvládla psychologickou rovinu příběhu, ale zato nabízí působivou atmosféru i docela pestrou a zábavnou hratelnost. Pokud máte chuť strávit večer nebo dva melancholickou výpravou do hlubin oceánu, tahle přiměřeně dlouhá a přiměřeně naceněná indie hra by vám mohla sednout.

Působivá výprava
Pestrá hratelnost
Zajímavý příběh