Recenze Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin – RTS s brutálním tempem
Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin Recenze Recenze Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin – RTS s brutálním tempem

8
Platformy Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC

Dynamická strategie s důrazem na příběh.

Her ze světa Warhammer Fantasy ani Warhammer Age of Sigmar není úplně mnoho. Zatímco první značka už má na svém kontě pár úspěšných adaptací, v případě Age of Sigmar komunita víceméně stále čeká na titul, který prorazí. Potenciál k tomu rozhodně měla dnes recenzovaná AAA strategie Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin. Jak se jí to povedlo, v čem exceluje a co je naopak její slabina, si můžete přečíst v následujících řádcích.

Platforma: PC (recenzovaná verze), PlayStation 5 , Xbox Series X/S

Datum vydání: 17. 11. 2023

Vývojář: Frontier Developments

Vydavatel: Frontier Developments

Žánr: Strategie

Česká lokalizace: ano

Multiplayer: ano

Dat ke stažení:

Herní doba: 10 - 15 hodin

Cena: 1470 kč (Steam)

Vyprávění vás ve Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin upoutá

U strategií není úplně běžné, že by u nich příběh hrál větší roli. Ano, disponují jím, avšak nedá se říct, že by představoval něco, nač by člověk dlouho vzpomínal. V případě Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin se studio rozhodlo vsadit právě na tento aspekt. Před hráče je tu postaveno epické dobrodružství složené z osmnácti kapitol, které během něj absolvujete. Děj vám dá do rukou členy frakce Stormcast Eternals, kteří se vydávají do říše Ghuru, kde je boj o život každodenním chlebem všech jejích obyvatel.

Na první pohled nenápadná výprava se velmi rychle změní v dobrodružství impozantního rozsahu týkající se nejen nebeských válečníků a skřetů, ale také nemrtvých a posluhovačů démonických sil. Upřímně jsem nečekal, že se zpracování tažení ve Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin tolik povede. Realita nakonec byla taková, že mi byl nabídnut velmi silný příběh spojený se spisovatelem Gavinem Thorpem, který stojí třeba za knihou Čepele Chaosu, Nositel zášti a řadou dalších děl z Černé knihovny. Síla kampaně nebyla ovšem pouze v tom, jaké vyprávění mi nabídla, ale také ve způsobu prezentace, v jejímž rámci jsem měl možnost vidět, jak efektivně dokáže Tzeentch splétat své intriky, skrze něž je schopen z dobrého skutku udělat kardinální omyl nedozírných následků.

Špatný nebyl ve výsledku ani design jednotlivých misí. Přišlo mi, že se tvůrcům velmi efektivně dařilo pojmout všechny detaily tak, aby se hráč nenudil. Některé mise jsou sice spíše klasickým multiplayerovým formátem, avšak většina má ve své podstatě dějově co nabídnout. Dost se mi třeba líbila pasáž zaměřená na nasměrování nemrtvých k cíli, které jsem realizoval v kůži jednoho z posluhovačů démonického Tzeentche. Každá z akci vedle hlavního zadání pracovala také s vedlejšími úkoly majícími otestovat vaše schopnosti. Fascinující pak byla obtížnost, která byla na poměry žánru dost vysoká, což je také jeden z důvodů, proč stojí příběhové tažení ve Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin jakožto celek za pozornost.

Elementární mechaniky snadno pochopíte, avšak těžko ovládnete

Během kampaně si budete pomaličku osvojovat jednotlivé herní mechanizmy. Dá se říct, že základní myšlenka tohoto díla se příliš neliší od toho, co znáte z jiných RTS. Verbujete tu jednotky, načež je posíláte vstříc nepřátelům. Primární odlišností je, že ve Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin nenajdete budování tak, jak ho znáte. Stavění má v tomto kusu dost jednoduchou podobu. K dispozici máte vylepšování základny a opevňování strategických pozic, s nimiž pracujete ve snaze transformovat je v záchytné body k následující expanzi. Osobně bych si asi dokázal představit větší důraz na budování, tím by však mohlo být narušeno herní tempo.

A právě dynamická hratelnost je to, nač Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin sází. Střety jsou tu dost rychlé a u každé z frakcí je patrné, nač sází. Lidé preferují odolnost, skřeti rychlost, armády přízraků počty a členové kultu Tzeentch pracují s magií. Vysoké tempo na vás neustále vyvíjí tlak, kterému nesmíte podlehnout, protože jakmile vzdáte nad bojištěm kontrolu, jste ztraceni. Každé z uskupení má unikátní jednotky známé z univerza Age of Sigmar. Velkým benefitem je pak možnost si jednotlivé modely upravit dle vašich představ, což se mi jakožto fanouškovi barvení figurek hodně líbilo.

Stěžovat si nemohu ani na podobu bitev. Soubojový systém stojící na myšlence Kámen, nůžky, papír fungoval velmi slušně. Pomyslnou komplexitu do něj pak přinášejí unikátní schopnosti, jimiž jsou zástupci jednotlivých armád vybaveni. Co mi už tolik nesedlo, byl koncept území, která nepřátelská AI dokázala během krátké chvíle získat pod svou nadvládu, nebo je zredukovat (snížit těžební schopnost) natolik, že ani nestálo za to, je držet. Tento prvek tu mohl být vyřešen lépe, nebo minimálně přímo navázán na to, zda v prostoru máte svou budovu, či nikoliv.

Dalším prvkem, se kterým jsem měl během hraní Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin problém, bylo chování jednotek. Zatímco v jiných RTS jsou vaši muži schopni operovat bez toho, že by je někdo musel vyloženě vodit za ručičku, tady je musíte mít stále pod kontrolou. Když totiž zaměříte svou pozornost mimo jejich dosah a nepřítel si je vezme na paškál, nebudou klást větší odpor. Zkrátka se nechají rozstřílet na kusy. Hodně tento nešvar pociťujete u střeleckých jednotek, které se neotáčí, ale drží pozici bez ohledu na to, co se kolem nich děje. Doufám, že tvůrci časem s umělou ještě něco udělají. Aktuální formát je totiž relativně těžko stravitelný i pro zkušenější hráče.

Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin je pro fandy tvorby Games Workshop jasnou volbou

Musím říct, že přestože jsem od Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin nečekal žádné zázraky, nakonec jsem dostal velmi povedenou strategii. Prim v tomto případě překvapivě hrál příběh, rychlé tempo, multiplayer a několik unikátních frakcí, bojujících spolu na vizuálně zajímavých bojištích. Základní myšlenka tohoto kusu je slušná, avšak v rámci hratelnosti mi nepřijde úplně dotažená do konce. Nejsem si tím pádem jist, zda si dokáže v očích „obyčejných“ fandů RTS obhájit svou AAA cenovku, protože některé prvky by mohly být zpracovány lépe.

Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin

Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin je kvalitní RTS s výborným příběhem a slušnými základy, na kterých se dá dlouhodobě stavět. Jediným výrazným háčkem je chování AI. Fandy univerza Age of Sigmar by však i přes tento nedostatek neměla tato strategie minout.

Výborná příběhová kampaň
Brutální tempo
Čtyři unikátní frakce