Recenze WRC 10 - jubilejní ročník
WRC 10 Recenze Recenze WRC 10 - jubilejní ročník

Recenze WRC 10 - jubilejní ročník

Daniel Jarocký

Daniel Jarocký

11

Povedené a náročné závody.

Letošní ročník série WRC s číslovkou 10 je předposledním dílem od francouzského studia Kylotonn. Od roku 2023 už bude z licence na mistrovství světa v rallye těžit studio Codemasters. I přes počáteční problémy se série pod hlavičkou Kylotonnu dokázala výrazně zvednout a v poslední době zdatně sekundovat dříve nedostižnému DiRT Rally. Vývojářům se v průběhu let podařilo vytvořit povedený jízdní model, členité a náročné rychlostní zkoušky a robustní kariérní režim. Pokračuje v nastoleném trendu i desátý díl nebo s končícími právy na licenci autoři ubrali plyn?

• Platforma: PC (recenzovaná verze), PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S
  • Datum vydání: 2. 9. 2021
  • Výrobce: Kylotonn - KT Racing (Francie)
  • Žánr: závody
  • Multiplayer: online a split-screen
  • Dat ke stažení: 37 GB
  • Herní doba: 30+ hodin
  • Přístupnost: 3+
  • Prodejní verze: digitální i fyzická
  • Cena: od 1 099 Kč (Xzone)

Nové lokality

Hned v úvody bych rád shrnul novinky, které se pojí s oficiální licencí. Právě kvůli skutečným závodům, týmům a jezdcům si totiž podobné licencované série nemalá část hráčů kupuje. Kromě aktualizovaných soupisek je nejhmatatelnější novinkou hned trojice nových soutěží. Vůbec poprvé si zajezdíte v Chorvatsku, Estonsku a Belgii. Po roční odmlce se vrací rovněž Španělsko. Do budoucna autoři slíbili přidat ještě Belgii a Řecko. Aktuální dvanáctka soutěží by tak časem měla narůst na finálních čtrnáct.

Každá země je zastoupena pěticí unikátních rychlostních zkoušek. Některé erzety ale můžete jezdit v obou směrech, čímž jejich celkový počet vzroste na osm. Novinkou desátého dílu je shakedown, což jsou kratší tréninkové zkoušky na začátku každé soutěže. Díky shakedownu se počet jedinečných erzet v každé rallye oproti loňskému dílu zvýšil ze čtyř na pět. Hře by ještě citelnější navýšení počtu rychlostních zkoušek bezpochyby prospělo. WRC 10 však tento nedostatek kompenzuje početnou a pestrou nabídkou jednotlivých lokací a už tradičně výborným zpracováním samotných erzet. Celkový počet rychlostních zkoušek i se započtením oboustranných variant zastavil až na čísle 120, což už nezní špatně.

Vozový park je už tradičně rozdělen do tříd WRC, WRC 2, WRC 3 a Junior WRC.

Zpracování dílčích rychlostních zkoušek patří k tomu nejlepšímu, co série WRC poslední roky nabízí. Desátý díl z tohoto benefitu těží a po vzoru svých předchůdců boduje dostatečně dlouhými, členitými a náročnými erzetami, jejichž projetí dá i zkušenějším virtuálním závodníkům pořádně zabrat. V tomto aspektu WRC 10 překonává i hlavního konkurenta v podobě DiRT Rally 2.0. Vozový park hry je již tradičně rozdělen do tříd WRC, WRC 2, WRC 3 a Junior WRC. Řečí čísel na vás čeká 52 oficiálních týmů z letošní sezony mistrovství světa v rallye. Našince může kromě Škody Fabie Rally2 potěšit také přítomnost Martina Prokopa.

Pohled do minulosti

Už z materiálů, které autoři postupně zveřejňovali před vydání hry, bylo zřejmé, že se mezi nejvýraznější novinky WRC 10 zařádí speciální historický režim nazvaný anniversary. Byly to právě historické vozy a s nimi spojený obsah nad rámec oficiální licence, po kterém řada hráčů včetně mě dlouhou dobu volala. Autoři nám ho nyní po letech čekání konečně servírují.

Samostatný anniversary režim sebou přináší 20 historických vozů z různých období. Vypíchnout mohu třeba Alpine A110 z počátku 70. let, dále zástupce legendární skupiny B v podobě Audi Quattro či Peugeotu 205 T16 a v neposlední řadě také novější speciály kategorie WRC, které zatupuje například Citroën Xsara nebo Subaru Impreza. Na různorodost aut si v tomto směru opravdu nelze stěžovat. Vývojáři z Kylotonnu ale nezůstali pouze u historických aut.

Největší penzum času jsem strávil v kariérním režimu.

Pro autentičtější návrat do minulosti bylo přidáno sedm historických rallye. Jsou zde přítomny legendy jako rallye Akropolis a San Remo, které doplňuje Argentina, Monte-Carlo, Německo, Nový Zéland a Španělsko. Každá země je zastoupena jednou rychlostní zkouškou. V praxi na vás včetně oboustranných variant čeká celkem 16 historických rychlostních zkoušek, ve kterých vystřídáte různá auta z nedávné i vzdálené minulosti. Nechybí ani krátké textové povídání o konkrétním vozu, jezdci či speciálním ročníku soutěže.

Vlastní tým

Historický režim je příjemným osvěžením titulu, který v ostatních aspektech sází především na oficiální licenci aktuálního ročníku WRC. Zmíněných 16 úkolů však splníte relativně rychle, takže nejde z pohledu strávené doby o příliš rozsáhlou aktivitu. Největší penzum času jsem stejně věnoval kariérnímu režimu. V něm vás čeká postupný posun jednotlivými kategoriemi. Hra vám dá v úvodu na výběr z třídy Junior WRC a WRC 3. Juniorský šampionát je vhodný zejména pro hráče, kteří nemají se sérií a závodními hrami obecně příliš zkušeností. Ostřílenější závodníci mohou bez problémů zvolit vstup do WRC 3, kde na vás čekají výkonnější auta.

Bohaté možnosti v oblasti nastavení vám umožní zvolit v procentech rychlost umělé inteligence, délku jednotlivých podniků i asistenty jízdy. Celková skladba kariéry těží ze starších dílu. Kromě plnohodnotných rallye podniků vás čekají i různé speciální závody. V takzvaných extrémních zkouškách například budete muset odjet erzetu s výrazně poškozeným autem. V jiných úkolech budete muset třeba svým umem zapůsobit na jiný tým, který vás v případě dobrého výsledku může v budoucí sezoně angažovat. Takových úkolů hra nabízí vícero, což přispívá k různorodému složení kariéry.

Můžete najímat zaměstnance a postupně vylepšovat své auto i zázemí.

Nechybí ani u loňského dílu opěvovaná správa týmu. Hned od úvodu můžete najímat a měnit zaměstnance a postupně vylepšovat své auto a rozšiřovat své zázemí. Pozor si však musíte dávat na své finanční konto, které se při špatných výsledcích a častých bouračkách povážlivě ztenčí. I v těchto oblastech však WRC 10 přesně vychází z loňského ročníku. Jedinou výraznější novinkou je v tomto směru možnost založit vlastní tým. Tato příležitost se vám zpřístupní po dokončením výše popsaného anniversary režimu. Je mi upřímně záhadou, proč autoři založení vlastního týmu podmínili právě dokončením historického režimu, který je od kariéry pevně oddělen. Na druhou stranu toho samotné založení vlastního týmu příliš nepřináší. Jediným výraznějším prvkem navíc je možnost přebarvit auto do vlastních týmových barev. O ostatní věci spojené se správou týmu se totiž staráte bez ohledu na to, zda jste v cizím nebo vlastním týmu.

Nadále výborná hratelnost

Zmíněný editor polepů je další novinkou WRC 10. Pokud si tedy ve hrách rádi hrajete s různými barevnými variantami a polepy, tak si v novém WRC přijdete na své. Kromě kariérního režimu a historického anniversary módu vývojáři i nadále věnovali značný prostor režimům pro více hráčů. Klasické online závody doplňuje split-screen a co-driver mód. V něm jeden hráč řídí, zatímco druhý plní roli navigátora. V případě, že se oba hráči znají, jde o překvapivě zábavný mód, ve kterém nebude nouze o vtipné momenty. WRC 10 na tom zkrátka z hlediska obsahu není vůbec špatně. V minulosti vypiplanou kariéru nově doplnil zajímavý historický režim a editor polepů. Dlouholeté hráče potěší rovněž nové lokace. Díky trojici režimů pro více hráčů navíc nemusí smutnit ani fanoušci multiplayeru.

Jak je na to ale samotná hratelnost? V minulosti, kdy ještě sérii WRC obhospodařovalo italské studio Milestone, byl právě jízdní model tím největším negativem značky. S přechodem ke Kylotonnu však francouzští autoři dokázali ze slabé stránky udělat naopak přednost. Už WRC 8 a WRC 9 představovali příjemný mix mezi přístupností pro běžné hráče a výzvou pro fanoušky simulací. WRC 10 přináší spíše drobnější inovace v oblasti fyziky a pocitu z jízdy, které poznají zejména hráči na volantu. Vývojáři ale rovněž upravili ovládání na gamepadu, na kterém se nový ročník ovládá o něco příjemněji. Pochválit dále mohu odlišné chování auta v závislosti na povrchu, což je u rallye velmi důležité. Úpravy se dotkly i modelu poškození, který je pro změnu o něco benevolentnější. Stále však musíte počítat s relativně velkou degradací jednotlivých součástek. Zejména při zapnutí realistického poškození vás bude každá nehoda hodně mrzet, protože v servisu mezi rychlostními zkouškami budou mít vaši mechanici na opravy jen omezený čas.

Zejména v případě přechodných podmínek hrají pneumatiky stěžejní roli.

Kromě poškozených a opotřebených dílů budete pravidelně měnit i pneumatiky. Zejména při výskytu přechodných podmínek hraje pomyslné černé zlato stěžejní roli. Například u tradičně nesmírně náročného rallye Monte-Carlo vám může volba pneumatik vyhrát nebo naopak zničit celý závod. Délku soutěží, obtížnost i model poškození lze naštěstí podrobně nastavovat a upravovat, takže ačkoli se může na první pohled WRC 10 jevit jako náročný titul, může se vlivem zapnutí několika asistentů a snížení obtížnosti během pár sekund změnit v relativně přístupnou hru. I přesto je však zřejmé, že s postupem let vývojáři zacílili zejména na příznivce simulací, kteří výše popsané možnosti a přiblížení k reálnému WRC ocení více.

Jedno velké ale

Zatímco v oblasti hratelnosti a obsahové nabídky hře až na pár drobností nemám co vytknout, u technické stránky se slova chvály budou naopak hledat těžko. Už minulé díly z grafického hlediska stagnovaly. S příchodem nových konzolí jsem v tomto směru očekával alespoň částečný krok kupředu. Vývojáři však na výraznější změny technického rázu už očividně rezignovali. Vzhledem ke končícím právům na licenci je to z pohledu autorů do jisté míry pochopitelné. Z mého pohledu je však škoda, že jinak výbornou závodní hru část hráčů kvůli slabší grafice ihned odsoudí. Je jedno, zda budete grafiku WRC 10 porovnávat z Dirt Rally 2.0, F1 2021 nebo třeba MotoGP 21. Z každého podobného souboje vzejde WRC 10 jako poražený titul.

Nový ročník příliš neboduje ani svou zvukovou stránkou. Některé zvuky aut vývojáři nahrály nově. Bohužel se to však netýká zdaleka všech vozů. Část aut proto zní slušně. Zvuky jiných vozidel, která novou péči nedostala, naproti tomu stále působí výrazně utlumeně a nerealisticky. Horší audiovizuální stránka táhne WRC 10 dolů. Každý potenciální zájemce o koupi by proto měl zvážit, zda je pro něj důležitá hratelnost a obsah nebo grafika a zvukový projev. Já se řadím spíše do první skupiny, a proto jsem byl připravený hře i přes slabší audiovizuální zpracování udělit osmičku. To by se ale stalo v případě bezproblémové optimalizace a technického stavu.

I dva týdny po vydání ale hlavní problém představují špatně fungující servery.

Vývojáři se však i přesto, že jde již o pátý ročník WRC pod jejich taktovkou, letos nevyvarovali technických nedodělků a problémů. Optimalizace testované PC verze na tom není nejlépe, takže zejména hráči se slabšími sestavami by měli být obezřetní. I dva týdny po vydání ale hlavní problém představují špatně fungující servery. V prvních dnech po vydání jsem se potýkal s tím, že mě hra vůbec nepustila do multiplayeru, nezaznamenávala žebříčky mých časů v erzetách ani nezobrazovala speciální časově omezené události. Vývojáři si jsou tohoto problému vědomi a na sociálních sítích nespokojené hráče uklidňovali, že problémy brzo vyřeší. Situace je v době zveřejnění recenze o něco lepší, ale do úplně stoprocentního stavu má stále daleko. Na výše popsané technické problémy nejvíce doplatili hráči na PC. Pokud tedy máte na výběr, tak bych minimálně v této době doporučil spíše verzi pro PS5, kde si navíc užijete přednosti ovladače DualSense v podobě adaptivních triggerů a haptické odezvy.

Stále povedený počin

WRC 10 přináší lehce vylepšenou a v jádru osvědčenou hratelnost minulých dílů, která díky rozsáhlým možnostem v oblasti nastavení dokáže zaujmout příznivce simulací i arkád. Speciální pochvalu si zaslouží detailně zpracované rychlostní zkoušky a povedený kariérní režim. V těchto oblastech ovšem zabodoval už minulý díl, takže pro pravidelné hráče nejde o žádnou novinku. Mezi nejvýraznější inovace se tak kromě aktualizovaných soupisek a nových lokací řadí anniversary režim, který vás provede historií mistrovství světa rallye. Dobrý jízdní model a bohatou nabídku obsahu bohužel nedoplňuje odpovídající technická stránka.

K rozporuplné grafice a zvukům se naopak přidává horší optimalizace a problémy se servery, díky kterým část hráčů musela alespoň na čas oželet multiplayerovou složku. I přesto zůstává WRC 10 nadprůměrným titulem, který cílí především na fanoušky závodních her, kteří preferující dobrou hratelnost a dostatek herních režimů. Pro hráče, kteří dosud se sérií neměli tu čet, může WRC 10 představovat dobrý vstupní bod. Pokud náhodou vlastníte loňský ročník, tak si musíte sami odpovědět na otázku, zda jsou novinky v podobě historického režimu, editoru polepů, nových lokací, soupisek a lehce přepracované fyziky a kariéry dostatečnými důvody ke koupi.

WRC 10

WRC 10 těží z povedených základů minulého dílu. Přináší dobrý jízdní model a fyziku, zábavnou kariéru a parádně zpracované rychlostní zkoušky. Aktuální díl navrch přidává nové lokace, editor polepů a historický režim. Nový ročník si však společně s klady svého předchůdce nese i jeho neduhy v podobě rozporuplné audiovizuální stránky a technických nedostatků.

Zpracování rychlostních zkoušek
Historický režim
Jízdní model