Zpět na článek

Diskuze: Returnal: vysvětlení 3 příběhů

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Lenka
Lenka
Level 28 Level 28
19. 5. 2023 16:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Přirovnání Returnalu k filmům Davida Lynche je hodně trefný - čím víc se snažím porozumět, tím víc se do toho zamotávám. A proto obrovský dík za tento článek. Tohle je výbornej typ obsahu, kterej mě strašně baví číst a mrzí mě, že takových článků není víc. I když moc dobře chápu proč. A pro případ, že se k této diskuzi ještě někdo vrátí, jako jsem se k ní po dohrání hry vrátila já, strašně moc doporučuju přečíst si “Game as Mind” rozbor, kterej je v článku zmíněnej. Během hraní jsem x-krát změnila “o co tady sakra jde?” teorii, po dohrání jsem některý videa za hry shlédla opakovaně pomalu frame po framu, pak si přečetla onen rozbor a znova všechno překopala. Příběh Returnalu má neskutečný množství vrstev, o kterých nepochybuju, že do sebe dokonale zapadají, i když mi spousta věcí uniká. Nevím, jestli jsem se s něčím podobným v minulosti setkala. Asi ne. A vůbec se nedivím, že na internetu jde najít spoustu naprosto odlišných interpretací. Sama v tom nemám vůbec jasno a i když se k jednomu z vysvětlení přikláním, nevylučuju ani další možnosti. Trochu doufám, že mi v tom udělá jasněji DLC, který mám pořád před sebou. Fascinuje mě, kolik je ve hře symboliky a indicií a drobných detailů, který sice nejsem schopná uspokojivě interpretovat, ale přesto mě ohromují. Bohužel si neumím všechno tak hezky urovnat a ještě to srozumitelně a čtivě přenést na digitální papír, jako to umí Martin, ale napíšu sem chaoticky pár myšlenek a zajímavostí. A po dohrání DLC si to po sobě přečtu a nejspíš se sama sobě zasměju, jak moc jsem byla mimo :) - 8:36 - čas nehody (jde vidět na autorádiu); čas na hodinách v domě; doba, po kterou si má dítě (Helios) ohřívat jídlo schované v ledničce; doba, kterou Selene prožije (?) na Zemi a poté zemře (63 let a 8 dní - obrácených 836) - nevím, co to znamená, ale nemůže to být náhoda. Možná něco z numerologie, možná něco z Bible? (Romans 8 “For your sake we are being killed all the day long; we are regarded as sheep to be slaughtered.” - možná něco takovýho) - V domě je na stole portrét Thei s datumem 20.7. - 20.7.1969 Apollo 11 přistává na Měsící (nemyslím, že je to nějak extrémně důležitý, ale jiná interpretace toho data mě nenapadá). - Během autonehody v rádiu hraje "(Don't Fear) The Reaper" - song rockové kapely Blue Öyster Cult z roku 1976. Ten stejnej song pak Selene pustí na gramofonu v domě a komentuje to: “she [Theia ?] never liked this vinyl”. Zároveň se melodie v různých obdobách objevuje skrz celou hru. Nejvýrazněji v souboji s Hyperionem, který její variaci hraje na varhany. - Hyperion je v řecké mytologii jeden z titánů, manžel Theii, otec Hélia, Éoji a Seléné. Možná Theia nemá song ráda protože ji připomíná zpackanej vztah. A nebo taky proto, že hrál při autonehodě, která byla příčinou konce její vysněné kariéry astronauta…(jedna z mých teorií) - Nemyslím, že Atropos je výplodem po autonehodě umírajícího mozku Selene. Mám teorii, že nehodu přežila: Selene má heterechromii, jedno oko hnědý a jedno modrý, a v lodním záznamu je napsáno, že to bylo způsobeno traumatickou událostí. Na stolku v domě je její portrét v skafandru - heterochromie je jasně vidět (a taky má blonďatý vlasy - stejně jako ve hře). Osoba řídící auto má obě oči hnědý - jednak je tam záběr přímo na oči, ale jde to vidět i ve chvíli, kdy na sebe otočí zpětný zrcátko. Asi se všechny interpretace shodnou, že s heterochromií spojená traumatická událost byla ona autonehoda - a vzhledem k portrétu vylučuju možnost, že by při ní nebo těsně po ní Selene zemřela. V jednom ze záznamů sice říká “When I laid on the side of the road dying, I understood the truth: this is my home…”. Ale může to být metaforická smrt nebo taky smrt části osobnosti. - fun fact: Zagreus, hl. hrdina jiné populární a výborné rogue-lite, má taky heterochromii (ale dědičnou) - Teď se pohybuju na hodně tenkým ledě, ale jedna z mých teorií, ke které mě dovedlo “Game as Mind” je, že Selene, Helios a astronaut můžou být různé stránky jedné osobnosti. Helios je id, astronaut superego (reprezentuje především matku Selene, Theiu) a Selene je roztržené ego, zraňované konfliktem mezi id a superegem - Theia si do svého dítěte projektuje svoje nenaplněný ambice a touhy. Heliose baví podmořskej svět (oblíbená hračka Octo a spousta dalších očividných náznaků), přesto má ale pokojík plnej vesmírné tématiky, která ho nezajímá. - Vše eskaluje po autonehodě - “souboj” mezi id a superegem id (Helios) prohrává a klesá ke dnu, do nevědomí. Selene opouští Heliose. Možná proto, že už nedovede vzdorovat superegu - matce na vozíku, která se snaží o to intenzivněji prosadit své zájmy skrz Selene. - Zajímavá je scéna v domě, kdy se Helios podívá do hvězdářskýho dalekohledu (symbol toho, že opuouští své vlastní sny a následuje sny matky) a v tu chvíli Selene ztroskotá se svou vesmírnou lodí, taky pojmenovanou jako Helios. A zdá se, že ji sestřelila ona sama: “I destroyed Helios? That means... I'm the cause... of everything. Of course. I understand now. This is why I'm here.” - Těsně před tím, než se do dalekohledu podívá, řekne Octovi: “I have to go now, Octo. Will you please stay and help her?” - Octo se tak stává spojením mezi Selene a Heliosem - mezi egem a do nevědomí potopeným id. Zároveň je průvodcem, který Selene vede ke kořenům jejího traumatu - na závěr hry se Selene setkává s obřím hlavonožcem a říká “Are you the one who brought me here? Is this what you want me to see?” a následně se dokáže postavit své matce. Chapadla Selene taky vytrhávají zpět do života, poté co zemře. - Z různých důvodů se kloním k tomu, že nehoda byla jen jedna (připadá mi podezřelý, že by 2x došlo k stejné události na tom stejným mostě). A buď byla řidič Theia (hnědý oči, hnědý vlasy) a šlo o onu nehodu, kterou vidíme v jedné ze sekvencí v domě ve zpravodajství, nebo je “druhá” nehoda jen metaforický znázornění střetu Selene se superegem (astronautem), který vyústí v zničení Heliose (a na tom samém místě se odehrává symbolicky). V posledním filmečku (po pravém konci) jde jasně vidět, že Selene sama je astronaut, který nehodu způsobí - protože astronaut, superego, je součást její osobnosti. “That means... I'm the cause... of everything” A dalo by se pokračovat... jenže zdaleka nemám odkryty všechny záznamy ve hře a pořád je tu ještě DLC, takže vůbec nevylučuju, že se mi tyhle teorie rozsypou na prach. Ale to vlastně nevadí, připadá mi skvělý, že možných interpretací je několik a i když věřím, že existuje jedna správná, je zábavný se nad tím zamýšlet a číst si, jak se nad tím zamýšlel někdo jinej. Cítím se vážně jako po shlédnutí Mulholland Drive.tldr: Asi nikdy jsem nic tak dlouhýho o žádné hře nenapsala a i když pochybuju, že to někdo bude číst, pomohlo mi to trochu si utřídit si myšlenky a uvědomit si, jak moc je Returnal výjimečná hra, která se mimochodem taky skvěle hraje (i když je to na mě sakra těžký).

Horizont událostí
Horizont událostí
Level 26 Level 26
22. 2. 2023 04:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tento rozbor je prostě vynikající a asi vrchol ZINGu. Naše životy jsou každodenní návraty. Večer zemřeme, ráno se opět narodíme a ve většině případů jsou naše dny neustálým opakováním těch samých událostí a cykly mezi událostmi. Někteří tomu říkají štěstí.

Martin
Martin
Level 1 Level 1
16. 2. 2022 13:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Skvělej článek. S PS5 jsem si udělal radost na Vánoce a protože exkluzivek je vlastně jen pár, tak jsem si řekl, že zkusím i Returnal, ikdyž jsem se bál toho, že to bude obtížností Souls hra a nejspíš ji nedohraju. Ale do téhle hry jsem se ponořil jakou už dlouho do žádné hry. Už ani nevím, kdy jindy sem si kolem hry tolik četl a zjišťoval informace. Dohráno mám už asi 3x a poslední dva průchody jsem dal bez jediné smrti. Ale začátky byly fakt krušné a jsem na nějakých 30 úmrtích. Pátý biom mi dával fakt zabrat a tady jsem i myslel, že ve hře skončím. Ještě, že jsem to ale neudělal, protože poslední podvodní biom je fakt skvělej a příběh kolem kterého bylo tolik záhad mi fakt nedal spát.

Daniel17M.
Daniel17M.
Level 31 Level 31
6. 8. 2021 23:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mulholland Drive je opravdu opus magnum Lynche. Proč to není Twin Peaks? No, protože Lynch se na prvních sérkách úplně 100% nepodílel, měl tam vždy jen pár dílů, taky to jde místy vidět. Celá je až jeho třetí, která je nejvíce Lynchovská a za mě nejvíce mistrovská. Jinak jsi šikulka, díky za článek. Určitě více podobných článku.

Roman

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nevím proč, ale po tomhle super článku mám chuť si pustit Teneta (i když jiné téma) :-) A samozřejmě opět Returnalek:-) Nicméně Kojima forever:-) Díky

Horizont událostí
Horizont událostí
Level 26 Level 26
3. 8. 2021 00:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

The White Shadow chápu jako metaforu pro stín měsíce na hladině na který se díváte zespodu, když klesáte ke dnu.

Hubert

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Takže je to celé jen sen (třetí "vrstva")? No proč ne. Trochu už klišé, ale pořád lepší než ty "civilizace" a "války" a "původní vládce planety" (první a druhá "vrstva"). Asi si to někdy zahraju. Zatím si znovu dám Nier a Nier Automata.

K_A_I
K_A_I
Level 34 Level 34
2. 8. 2021 09:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jsi bůh Martine. :-) i když už jsem tento rozbor slyšel osobně (a vlastně to byl skvělý popud k dohrání druhého aktu), tak ve psané formě je snad ještě úžasnější a zas mě to nakoplo k tomu projet i ten třetí akt :-) tak dík :-)

Corvus
Corvus
Level 41 Level 41
Hlavní platforma: PC
2. 8. 2021 08:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Předně: díky Martinovi za tenhle naprosto úžasný text a myšlenky. Returnal a přístup k této hře plus tento text je naprostým archetypem škatule "opravdový hráč". TO je přesně ten model, který mám na mysli, když píšu o tom, že dnešní hráči prostě nejsou hráči. Stačí se podívat, kolik je tady příspěvků (skoro žádné). Kolik tzv. hráčů není schopno přečíst text, který má více jak dva odstavce (minimum lidí). Dalším příkladem jsou statistiky, kolik hráčů tu hru vytěžilo (opět minimum). A v neposlední řadě jsou důkazem výkřiky do tmy v diskuzích. Ano, dívám se na ty vejšplechty, nesmysly, posměšky a lži, kteří si berou na paškál geniální hry typu Returnal, Death Stranding, Control (a klidně zmíním i The Last Of Us II). Tohle vše ukazuje jednoznačně, že tzv. hráči hry nehrají. Jen jimi probíhají. Nemají zájem dát si tu "práci" a vidět ve hře všechno, nedejbože nad hrami přemýšlet. Tyto dospělé filozofické majstrštyky jsou tou nejsladší odměnou pro skutečné hráče, kteří hry skutečně hrají a vyzobají nadšeně všechno. A pak tady máme výkřiky do tmy o tom, jak není co hrát a kde jsou ty zlaté časy! Viděl jsem řadu gamesplayů, kde lidi jen drží směr vpřed a zcela míjí veškeré zásadní momenty. Od random Pepíků, až po herní redaktory, kteří jsou líní jako vši byť jen udělat odbočku a přečíst si nějakou poznámku. Lidi jen konzumují, odehrát 100hodinový opus pod 10 hodin, smazat a do diskuze se vyzvracet jaká že to byla nadhodnocená sračka. Naplňujeme mě optimismem, že můj nejoblíbenější server o hrách vede redaktor, který se řadí do kategorie skutečných hráčů. Tento text mi zvedl náladu a protože si Returnal na PC neužiju, spoilery nespoilery, vrhnul jsem se něj. Skvěle napsáno. Poutavé, čtivé a hlavně dospělé. Díky moc, Martine. PS: Máme podobný koníček. Jakmile něco dohraju/dočtu/dokoukám, ihned letím na fandom wiki/Databázi knih/ČSFD a dohledávám si zajímavosti a informace. Takhle by to mělo být. :-)

Hubert

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Corvus Už dlouho jsem nečetl takové elitářské žvásty. My/Vy. Praví/Nepraví. Správné/nesprávné. Ale když ti to dělá dobře...

Horizont událostí
Horizont událostí
Level 26 Level 26
3. 8. 2021 00:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Corvus Pokud nemáš PS5, klidně se podívej na 100% průchody hrou. Je v tom i plus: Když hraji hry jako Returnal, kde se maximálně soustředím, nevnímám ani nejsem schopen vnímat, tolik audiovizuální stránku hry, která je po stylistické stránce fantastická. Tu si víc vychutnám jako divák. Gameplay je ovšem famózní. Returnal mne dost přístupem k hráči a vývojem přístupu hráče ke hře, ve výsledku připomíná DarskSouls a ještě více BloodBorne. Nejprve člověk zápasí s obtížností, poté si již dovoluje efektivní frajeřinky, kdy jde o smrtící balet (vyloženě si užívám arény) a v souběhu začne odkrývat nejzásadnější a nejhlubší vrstvu hry, kdy jeho dešifrování je také součást hratelnosti - v tento moment si člověk obvykle hru opravdu "zamiluje". Co bych ale hře vytknul: absence ukládání (to je známo), ale i až moc silný faktor náhody při budování postavy, zrovna teď jsem dohrál s buildem kdy: měl jsem parazita co mě uzdravoval (ten je běžný), artefakt který výrazně zvyšuje pozitivní vliv parazitů (ten je vzácný) a přirozeně karabinu (18, navíc high caliber, kdy se s karabiny stává bitevní puška ala M14 ERB) s perkem co bere nepřátelům při zásahu část zdraví. Rázem se ze hry stal solidní masakr blíže k Doomovi než k Souls hrám. Druhý oblíbený (náhodný) build: výrazně zvýšené poškození energetické čepele s artefaktem kdy po zabití máš dočasný bonus 25% k rychlosti a obraně. To je opravdu již dost podobné Souls hrám, kdy mne baví maximálně využívat přitahování pomocí háku, to tě pak nepřátele včetně minibossů absolutně nestíhají.

Horizont událostí
Horizont událostí
Level 26 Level 26
1. 8. 2021 21:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

1) Martin Zavřel je nejlepší novinář v ČR. 2) Rozbor, spíše úvaha je neskutečná a patří k tomu nejlepšímu co kdy bylo v herní branži napsáno. 3) Počet komentářů je tristní.

Martin Zavřel
Martin Zavřel
Zing Zing
Hlavní platforma: PlayStation
1. 8. 2021 14:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Moc děkuju za všechny pochvaly a za to, že jste takhle dlooouhej elaborát vůbec dočetli ❤️

hokaj

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Článek i komentáře si přečtu až hru dohraju na 100%. Sám jsem zvědavý jestli ten příběh aspoň trošku chápu tak jak je s tou mojí chabou angličtinou.

Angeller

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Po tydnech zapoleni bez aim assistu, kde jsem se dostal jen do 3. Biomu, jsem zapl medium assist, hru dohral za par hodin a vlastne nepochopil vubec nic. Uz jsem od toho chtel dat ruce pryc, ale tohle info vsechno meni, tenhle svet si zaslouzi jeste prozkoumat

Alberta-CZ
Alberta-CZ
Level 1 Level 1
1. 8. 2021 02:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nepochyboval jsem, ze mi to vysvetlis takhle precizne. Dekuji ti

Kancas

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Klobouk dolů, bohužel jsem to zapíchl asi v pátém světě, už to byl fakt hard-core... ale je radost přečíst si podobný článek v českém herním médiu. Díky za něj

Peter

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pecka článok. Dlho som naň čakal ale je vidno že si redaktor dal na ňom záležať.

SairusCz

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Díky za skvělý článek, momentálně jsem porazil posledního bosse a myslel jsem že je konec ale když jsem četl že tam je ešte třetí příběh, tak jdu pokračovat, opravdu mi určité věci vyrazily dech, po úmrtí na planetě se po x letech vrátí, že se sama sebe sestřelila, nehoda na mostě, takových věcí a poslouchat ty logy jsou luxusní, první odhodlání, pak zoufalství, deprese, prostě pecka, děkuji vám Martine :)

Patrik

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Hezky napsané. Po dohrání hry jsem byl lehce zmaten a tak jsem začal brouzdat na reditu a zkoumat všemožné konspirační teorie a varianty příběhu a vysvětleních tak bylo hned několik. Některé slabší, některé hlubší a zajímavější. Rozhodně se jedná o hru, na kterou jen tak nezapomenu 😊. Například i to s tou džunglí (že je jako biom4 více prohnilá), to jsem četl, že na některé hráče působí ne jako džungle v budoucnosti, ale spíše v minulosti (nedostavěné mosty, nerozkvetlé rostliny - ty fialové) a taky Selene, které se ptá "kdy jsme".

Reklama
Reklama