Rise of the Tomb Raider
Rise of the Tomb Raider Recenze Rise of the Tomb Raider

Rise of the Tomb Raider

Michal Burian

Michal Burian

98

Po dvou letech se k nám dostalo pokračování archeoložky Lary Croft, která se tentokrát vydala na Sibiř hledat bájné město, kde má být ukryto tajemství nesmrtelnosti.

Reklama

Recenzovaná verze: Xbox One

Před dvěma roky se na našich počítačích a konzolích objevil nový díl Tomb Raider, který restartoval sérii. Vyprávěl příběh o mladé archeoložce Laře Croft, která byla zrádným dobrodružstvím nepolíbena. Události na tajemném asijském ostrově Yamatai však mladou Laru rychle probraly a vrátily zpět do reality. Během zhruba dvanáctihodinové výpravy se hrdinka naučila od základu všechno potřebné, stejně tak bojovat o holý život. Právě boj byl základním kamenem celého rebootu, což mu bylo některými vyčítáno v mnoha směrech. Pro účel dnešní recenze stačí, že jedna přestřelka střídala druhou, zatímco na rozsáhlejší a složitější hádanky vývojáři pozapomněli a fanoušci původního základu Tomb Raiderů mohli tiše sedět v koutě a modlit se, aby v dalším díle nastala změna.

Menší změna v hratelnosti a konečně hrobky

Modlení pomohlo, vytoužená změna nastala. Dnes recenzovaný titul Rise of the Tomb Raider si tolik nezakládá na akční složce, kdy je nutné všechny protivníky poslat na odpočinek dlouhou salvou z kulometu nebo mohutným výbuchem. Zabít nepřátele můžete kradmým pohybem či se mu dokonce úplně vyhnout. Příznivci této techniky tak budou často využívat stromy a různé převisy, aby nepozorovaně zabili nepřítele a mohli se potichu připravit na dalšího. Jen škoda, že autoři nezapracovali víc na zakončovacích úderech, jsou pořád stejné a skutečně rychle se okoukají.

Druhým problémem je, že se nemůžete rozhodnout v každé situaci. V americkém studiu Crystal Dynamics si řekli, že některé momenty se bez pořádného krveprolití neobejdou, a tak je občas Lara po cutscéně okamžitě odhalena a vám nezbyde nic jiného než se chopit střelné zbraně a vypořádat se s výzvou bez rukaviček. Jednoduše řečeno stále je to ta akční Lara Croft, ale už si s ní nemusíte hrát tolik na Ramba.

Právě situace, kdy nemáte na vybranou, mohou některým hráčům vadit, jim to ale vynahradí hrobky. Ty jsou v Rise of the Tomb Raider konečně rozsáhlejší a obsahují složitější hádanky. Na ty ve většině případů stačí logické myšlení. Nebudu vám prozrazovat mnoho, jen napíšu, že v jedné hrobce musíte přijít na to, jak zastavit vodu, která teče na zábranu, kterou musíte zapálit, zatímco na jiném místě máte za úkol dostat se na druhý břeh, ale nesmíte se nechat strhnout proudem vody ke kamenům. Ty pro Laru znamenají jasnou smrt. Pokud by vám dvě náhodné hrobky nestačily, tak přidám ještě třetí. V té se musíte zbavit vody, aby se vám otevřela cesta k vytouženému starodávnému tajemství. Občas je to menší oříšek, ale nic nepřekonatelného nebo snad otravného. A to i přesto, že se s každou vyřešenou hrobkou zvedá obtížnost, ale ani u těch posledních se moc nezapotíte. Často stačí nehledat složité řešení, ale to nejjednodušší. Jen si dejte pozor, abyste nezemřeli, sem tam k tomu nebudete mít daleko a jistojistě k tomu v hrobce při tom všem skákání a lezení několikrát dojde.

Hrobky nejsou součástí příběhu, jejich plnění tak závisí čistě na vašem rozhodnutí. Já vám ale doporučuji si najít čas a splnit výzvu v podobě hrobek, protože budete odměněni vylepšením pro zbraně a potom najdete různé deníčky, audiozáznamy a starodávná poselství. Vše dokresluje příběh.

Survival dobrodružství se nekoná

Než se podíváme na další důležitou část hry, pojďme si říct něco o příběhu. Rise of the Tomb Raider se odehrává po událostech restartu Tomb Raider. Lara Croft se vrátila z ostrova Yamatai, kde strašlivé události změnily její život k nepoznání. Velmi oblíbená hrdinka si v boji mnohem víc věří a neoplakává každého padlého nepřítele. V zásadě nemusíte příběh předešlého dílu znát, když si ale prvně zahrajete Tomb Raider z roku 2013, určitě neprohloupíte.

Nově se Lara vydává hledat bájné město Kitezh, které dle ruských pověstí skutečně existovalo ve zdánlivě opuštěné a zmrzlé Sibiři. Její otec, který po městě také pátral a nakonec za to zaplatil svým životem, věřil, že právě na onom místě se nachází tajemství nesmrtelnosti. Jak dobře tušíte, po Kitezh nebude pátrat pouze Lara, ale také organizace Trinity, jež chce artefakt získat pro své účely a s nikým se o něj nebude dělit. Podobně jako tomu bylo na Yamatai. Můžete mi věřit, že během přibližně patnáctihodinového dobrodružství (když budete chtít splnit úplně vše, herní doba se o pár hodin protáhne) potkáte spoustu postav a zažijete nejednu zajímavou situaci, při které by normální člověk asi umřel. Lara má ale k dispozici horolezecký cepín, jenž jí nespočetkrát zachrání krk a dovolí ji překvapit nepřítele z výšky nebo ho s ním zavraždit.

Pojďme se ale posunout dál, o příběhu nechci moc mluvit, abych vám tady nespoileroval (další díl jistě bude). Určitě si pamatujete na videa a prohlášení, že v Rise of the Tomb Raider bude hrdinka bojovat s nebezpečnými a zrádnými podmínkami, které jsou dominantou chladné Sibiře, po pás se bude brodit ve sněhových závějích, čelit silnému větru a ukrutnému mrazu. To je pravda, ale bohužel to nemá na mladou, ale za to zkušenější Laru Croft žádný velký vliv. Tedy když opomenu, že se třese zimou, u ohně se snaží zahřát, kašle nebo se hůř pohybuje. Na životě jí zrádné podmínky nikterak neohrožují. Od tohoto aspektu jsem čekal víc. Z mého pohledu mohli vývojáři Sibiř víc využít a překvapit hráče skutečným a nefalšovaným bojem o holý život v nespoutané divočině. Stejně tak jsem čekal víc od divoké zvěře. Medvěd vám sice dá zabrat, ale že bych kvůli němu umíral a proklínal hru, to se říct nedá. O vlcích nemusí být ani řeč. Ti působí, že jsou dostatečně nažráni a v některých případech raději zalezou do jeskyně.

Arzenál zbraní a schopnosti

Oslím můstkem se dostáváme k arzenálu zbraní. Ten je dostačující. Opět máte k dispozici luk, pistoli, brokovnici a automatickou pušku. V průběhu hraní budete moci tyhle čtyři zbraně obměňovat za jiné, ale v zásadě stejné. Během hraní mi ale nepřišlo, že by mi něco chybělo. Jde o skvělou kombinaci a každá zbraň se hodí na něco jiného, i když jsem nejvíce využíval luk.

Shodně s Tomb Raider z roku 2013 si zbraně vylepšujete o kapacitu zásobníku, rychlost přebíjení, rychlost střelby nebo stabilitu. Co se luku týče, u něho je to podobné, jenom s tím rozdílem, že vylepšujete dostřel a další aspekty. Potom se ke slovu dostávají také zápalné, vybuchující či jedovaté šípy. První dva jmenované vám otevřenou dveře do nových oblastí, do kterých jste se předtím nemohli dostat. To platí i o šípu s provazem. Hodit se budou také v boji se silnějšími protivníky, kteří se v pozdější fázi hry objeví. Jsou to vojáci s helmou a brněním, kteří toho vydrží celkem dost, nebo chlápci s velkým štítem, který chytře přesouvají na hlavu nebo nohy v závislosti na místo, kam míříte.

Každopádně, vylepšení si odemykáte za plnění úkolů (i těch vedlejších) a úspěšné pokoření hrobky. Stejně tak získáváte zkušeností body za průzkum okolí (třeba otevírání beden), zabití nepřítele, stealth postup a za další aktivity. Určitý počet XP vám potom přidá jeden dovedností bod, který použijete na libovolnou schopnost. Ty se rozdělují na tři části: Rváč, Lovec a Přeživší. V zásadě jde o skilly, které vám usnadní postup hrou, respektive boj s přírodou a nepřítelem. Záleží tak pouze na vás, k čemu u ohně v táboře dáte přednost.

Pokud budete hrát hlavou a nevrhat se do každé situace bez rozmyšlení, tak si na nedostatek střeliva rozhodně nebudete stěžovat. Stačí prozkoumávat herní svět a nezapomínat na věci z padlých nepřátel. Ale garantuji vám, že vám munice moc často nedojde, vývojáři ji chytře rozmístili do oblastí, kde ji budete potřebovat. A když by náhodou došla, je nejlepší se vrátit k luku, jenž vám pomůže z každé situace. Šípy si můžete vyrobit v průběhu přestřelky z materiálů, který máte u sebe. To samé platí o provizorních granátech, dýmovnicích a zápalných láhvích. Stačí najít prázdnou plechovku/láhev (což není žádný problém, na to tvůrci také mysleli) a vyrobit si potřebnou zbraň.

Tábořiště rovněž slouží pro rychlý přesun po Sibiři. Ta se rozděluje na menší a větší části, stejně tak hrobky, abyste se v průběhu hraní mohli rychle dostat na vámi určené místo a splnit kupříkladu vedlejší úkoly.

Suma sumárum

Rise of the Tomb Raider kráčí po stopách předešlého dílu, který celou sérii restartoval a představil nám ji v akčnějším duchu. Crystal Dynamics nešetří na efektech a pohráli si také s grafikou a všelijakými detaily. Při hraní budete pohlceni atmosférou. V neposlední řadě potěší možnost zvolit si v některých situacích, jak se vypořádáte s nepřáteli, stejně tak rozsáhlejší a složitější hrobky, i když jim stále chybí větší výzva.

Příběh je dobře napsaný, poutavý a seznámíte se s dvojicí zajímavých padouchů, každý má svůj důvod, proč prahne po tajemství nesmrtelnosti. Hře by určitě neuškodilo, kdyby i v příběhové části bylo více rébusů, Crystal Dynamics si je schovali do hrobek, které ale nemusíte za každou cenu splnit.

V samotném závěru recenze nemohu zapomenout na umělou inteligenci. Ta v některých okamžicích nepůsobí špatně, v jiných ale má své nedostatky. Potěší, že vás vcelku rychle odhalí a dokáže se krýt. Řekl bych takový standard dnešních her.

Recenze vychází ze zážitků z Xbox One verze, pokud máte ale doma ještě Xbox 360, tak ani na něm nevypadá Rise of the Tomb Raider špatně. Studio Nixxes Software při portování odvedlo kus dobré práce.

Rise of the Tomb Raider vyšlo pro Xbox One a Xbox 360. PC verze bude následovat na jaře 2016, PlayStation 4 verze potom koncem roku 2016. Hru koupíte v našem obchodě Xzone.cz.

Rise of the Tomb Raider
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Fanoušci restartu Tomb Raider budou nadšeni a sibiřské dobrodružství Lary Croft přivítají s otevřenou náručí. Pro ostatní to bude spíše akční střílečka s pěknými efekty, lezením po stěnách a skákáním. I přes to všechno si Rise of the Tomb Raider zaslouží devítku.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

atmosféra a sibiřský svět, který stojí za prozkoumání
hrobky, i když nepředstavují větší výzvu
crafting a vylepšování schopností a zbraní
poutavý příběh se zajímavými padouchy
vedlejší aktivity v otevřeném světě
zpracování Lary Croft
situace, kdy nelze použít stealth
hrobky mohly být složitější na vyřešení
opakující se animace při boji
nevyužitý potenciál s přežíváním na Sibiři
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama