Rok 2011 s Nintendem 3DS
Speciály Nintendogs + Cats Článek Rok 2011 s Nintendem 3DS

Rok 2011 s Nintendem 3DS

Daniel Kremser

Daniel Kremser

7

Prorokovalo se, že nový handheld od Nintenda beznadějně ovládne celý rok 2011. Realita je však trošku jiná a tato konzole to ještě bude mít složité.

Reklama

Pomalu ale jistě nám začíná nový a podle některých i poslední rok a tak je to pravé období na rekapitulace, hodnocení nebo jen na prosté ohlédnutí za tím uplynulým. Přestože nebyl na přelomové novinky zrovna nejbohatší, přeci jen se najde jeden produkt, který svým způsobem změnil celý videoherní trh.

Tím o čem mluvím, nemůže být nic jiného, než poslední handheld od Nintenda s přídomkem 3DS, který si prošel snad všemi možnými stádii od nadšeného obdivování až po hlasitou kritiku. Abychom však mohli 3DS spravedlivě soudit, musíme se vrátit zpět na úplný začátek ještě před samotné oznámení na loňské E3 a zasadit vznik téhle konzole do náležitého kontextu.

Hrdý odkaz

Asi vám to bude připadat zvláštní nebo dokonce nemožné, ale Nintendo DS je skutečně druhým nejprodávanějším videoherním zařízením vůbec a taktéž nejprodávanějším zařízením Nintenda v jeho krátké historii. K úspěchu mu určitě napomohl jedinečný herní zážitek, který konzole vždy nabízela díky dvojici obrazovek a polodotykovému ovládání. Pak tu ještě samozřejmě máme ohromnou podporu vývojářů. Ať už jste hledali pravé hardcore hry ve stylu Maria a Zeldy nebo odpočinkové titulky jako Nintendogs, vždycky jste na "DSku" našli tu svou vysněnou gamesu.

Nintendo DS je druhou nejprodávanější konzolí na světě a tak se není čemu divit, že s 3DS sdílí stejný základ.

Když tak došlo na vymýšlení další generace tohoto úspěšného handheldu není divu, že se japonští inženýři neměli chuť pouštět do žádných velkých experimentů. Místo zcela nové konzole prostě vzali Nintendo DSi, trošku poladili střeva a přidali lákavě vyhlížející technologii. 3D tehdy bylo v módě, tak proč jako první neuvést na trh 3D bez speciálních brýlí. Na papíře to zase vypadalo skvěle, avšak realita už byla o poznání horší!

Rozpačité odhalení

Obyčejní hráči se na nové DSi s novým názvem 3DS poprvé mohli podívat na loňské E3. Samotná prezentace byla nejen efektní, ale především vtipná. Reggie a Satoru nešetřili úsměvy a superlativy se to v celém sále jen hemžilo. Navíc představení podpořilo velké množství světových jmen včetně Yvese Guillemota nebo Johna Riccitiella. Startovací tituly vypadaly více než lákavě a celkově si konzole na pár okamžiků skutečně získala celé publikum. Přesto však Nintendo nezvládlo jednu zásadní věc, a sice nedokázalo ukázat, v čem je nová konzole opravdu unikátní.

Podobně jako u Wii ani u 3DS nebylo dost dobře možné demonstrovat všechny jeho přednosti skrze videa a obrázky. Mnoho lidí tak velice brzy začalo pochybovat o funkčnosti 3D efektu a celý internet se jen hemžil mnohdy lživými spekulacemi o negativním působení technologie na lidské zdraví. Nic však nemohlo novou konzoli zabít tak, jako opravdu špatný prodejní model, jenž Nintendo volilo od samého začátku.

Risk není vždy zisk

Prvním přešlapem byla až nechutně nadsazená cena. "DSko" startovalo na 170$. Avšak pro 3DS byla startovní cena stanovena na závratných 250$. A tento fakt nevyzněl už z principu zrovna nejlépe. Vysokou cenu navíc nijak nezdůvodnily ani launch tituly a dokonce nebyly k dispozici v den spuštění ani některé kriticky důležité online funkce, jako je eShop.

Nintendo vlastně vsadilo na nesmírně riskantní strategii, kdy prakticky všechno postavili pouze na síle značky a fakticky v ruce neměli vůbec nic. Pravdou totiž je, že samotná konzole prostě nebyla připravena jít v daný termín na trh. Zpětně bychom možná mohli říci, že se Nintendo zachovalo arogantně a bylo si sebou moc jisté.

3DS nedokázalo už při odhalení takříkajíc chytnou hráče za srdce a spíše vyvolalo značnou skepsi.

Ony totiž nebyly v čas připraveny ani startovní tituly. K dispozici byl Steel Driver, Pilotwings Resort a Nintendogs spolu s kočičí mutací. Třetí strany pak dodaly jen zlomek původně slíbených titulů a ani hry jako Super Street Fighter IV nemohly žalostnou situaci zachránit. Obzvláště když mnohdy vývojáři ani zdaleka nevyužili skutečného potencionálu konzole. Právě tento fakt pak vážně poškodil první obraz 3DS u recenzentů a následně i u široké veřejnosti.

Někdo zaspal dobu

Ano nepovedený start však konzoli zcela nezahubil. Stále zde totiž byli fanoušci japonské společnosti, a tak se záhy prodeje zastavily až na 3,4 milionech prodaných kusů. Nintendo si však vytyčilo metu 4 milionů a už zde tak můžeme sledovat první projevy vážnějších problémů. Bohužel se nejednalo o chvilkovou záležitost a postupné poklesy prodejů se staly nepříjemným souputníkem konzole.

Jak totiž týdny běžely, trhliny v plánech Nintenda se ukázaly býti většími a většími. Důležité online funkce stále ne a ne fungovat a co více i ty nejdůležitější tituly byly v nedohlednu. Když pak po nějaké době konečně došlo ke zprovoznění eShopu, stále se nejednalo o nic světoborného. Nabídka byla bídná a o uživatelské přívětivosti nelze hovořit.

První pokus o záchranu

V důsledku dlouho absentujících klíčových funkcí se oproti nadějnému začátku prodeje v následujících měsících hluboce propadly. Důvěra akcionářů ve společnost tak začala rychle klesat a bylo třeba jednat.

Značná sleva sice na první pohled zní fajn, ale Nintendo si pohněvalo jak akcionáře, tak i věrné příznivce, kteří si konzoli koupili za plnou cenu.

A tak jsme se dočkali překvapivého a ne zrovna šťastného zlevnění o 30%. Tento krok bohužel vedl k dalšímu poklesu akcií a kdekdo prorokoval Nintendu po tomto přešlapu úplný konec. Zlevnění totiž přišlo až moc brzy od začátku prodeje, takže způsobilo poprask v řadách dřívějších majitelů konzole, kteří se cítili ukřivděni, že museli zaplatit plnou cenu. Právě na tomto případě se jasně ukazuje, jak je štěstěna ve videoherním průmyslu vrtkavá. Silná značka očividně ani zdaleka neznamená úspěch a stejně neznamená úspěch ani nízká cena, i když v tomhle případě nejspíše zachránila celou společnost.

Úspěšný obrat

Drastický neúspěch donutil společnost zcela přehodnotit své zaměření. Ukázalo se, že útok na majitele PSP se vůbec nevydařil a je načase se znovu zaměřit na ty samé hráče, kteří si v minulosti kupovali verzi DS nebo DSi.

Tomu měl napomoci přepracovaný eShop jdoucí ruku v ruce s novou cenou a hlavně konečně se objevující "nintenďácké" taháky s Mariem v čele. Na 3DS přišla jak vytoužená Ocarina of Time, tak i Super Mario 3D Land a samozřejmě Mario Kart 7. Slušně navíc zní i line up na následující rok. Čeká nás nový Resident Evil, který byl vždycky silnou značkou a za zmíňku určitě stojí i Luigi´s Mansion nebo Metal Gear Solid. V přípravě jsou dokonce hry využívající pořádně technologie Street Pass a v očekávání je i mohutná expanze eShopu s převážně levnějšími tituly.

Seznam připravovaných titulů pro rok 2012

  • Resident Evil Revelations (Capcom) - 27. ledna 2012
  • Nintendo 3DS Circle Pad Pro - 27. ledna 2012
  • CRUSH 3D (SEGA) - Leden
  • 3D Game Collection (Mastertronic) - Leden
  • VVVVVV (Nicalis) - Leden
  • Mario & Sonic at the London 2012 Olympic Games (SEGA) - Březen
  • One Piece Unlimited Cruise Special (NAMCO BANDAI Games S.A.S.) - 10. března 2012
  • SpeedThru: Potzol's Puzzle (Nintendo) - Únor
  • Kid Icarus: Uprising (Nintendo) Březen
  • Metal Gear Solid: Snake Eater 3D (KONAMI) - Někdy v zimě
  • PAC-MAN Party 3D (NAMCO BANDAI Games S.A.S.) - Q1 2012
  • BEN 10 Galactic Racing (NAMCO BANDAI Games S.A.S.) - Q1 2012
  • TEKKEN 3D Prime Edition (NAMCO BANDAI Games S.A.S.) - Q1 2012
  • Crash Time 4 (PQube) - Q1 2012
  • 3D Classics: Kid Icarus™ (Nintendo) - Q1 2012
  • Colors! 3D (Collecting Smiles) - Q1 2012
  • Dillon's Rolling Western (Nintendo) - Q1 2012
  • Fun! Fun! Minigolf TOUCH! (Shin'en Multimedia) - Q1 2012
  • Mutant Mudds (Renegade Kid) - Q1 2012
  • Rhythm Thief & the Emperor's Treasure (SEGA) - 2012
  • Mario Tennis (Nintendo) - 2012
  • Luigi's Mansion 2 (Nintendo) - 2012
  • Professor Layton 5 (Nintendo) - 2012

Stále nejistá budoucnost

Pokud se za celou existencí 3DS podíváme zpětně, vidíme hodně špatného! Především start konzole byl vyloženě zpackaný. Pravdou ale je, že Nintendo zvládlo zareagovat za pět minut dvanáct a 3DS se nakonec téměř vyrovnalo startu "DSka". Stále ale není nic jisté. Skvělou konzoli totiž dělají hlavně povedené hry a tak bude záležet především na šikovnosti vývojářů, jak se nakonec 3DS povede. Zapomínat pak nesmíme ani na PlayStation Vita, které se nezadržitelně blíží a určitě 3DS přetáhne značný počet hráčů.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama