O minulosti i přítomnosti zajímavého projektu, který chce ukázat, že hry nejsou jen "střílečky".
Letos se uskuteční již 9. ročník udílení cen Česká hra roku. Při té příležitosti jsme si popovídali s Jaroslavem Wagnerem, který za tímto projektem stojí.
V loňském roce se Českou hru roku stal Attentat 1942, který vyhrál i v kategoriích PC/konzole a nejlepší příběh. Mashinky získaly dvě ceny: nejlepší herní design a největší naděje. Do síně slávy byl uveden Martin Klíma z Warhorse Studios, nejlepší technologické řešení mělo Shadowgun Legends a nejlepší mobilní českou hrou roku byla oceněna WarFriends.
Letos proběhne vyhlášení 5. dubna od 19:00 v divadle Image v Praze. Večerem bude provázet český herec, básník a moderátor Tomáš Hanák.
Můžete se čtenářům magazínu Zing.cz představit?
Hry mě fascinují od dob osmibitů. Když jsem se v roce 1996 dostal k PC, prakticky hned jsem se s přáteli pustil do vývoje vlastních her jako scénárista, designér, grafik a animátor. Vytvořili jsme třeba satirickou adventuru Polda nebo multiplayerovou minihru Bulánci.
Tvorba her mě však přitahuje i v jiných oblastech. Dalo by se říct, že pokud něco obsahuje výraz "hra", mám chuť to alespoň zkusit. Ve své sbírce výtvorů mám i stolní hry, jednu únikovou hru a celou řadu divadelních her. Právě teď připravuji letošní udílení cen Česká hra roku, kde se vyhlašují a odměňují nejlepší české hry uplynulého roku.
Letos se uskuteční již 9. ročník udílení cen Česká hra roku. Jakou cestu jste za devět let ušli a když se ohlédnete zpět, udělali byste něco jinak, případně lépe?
Cena Česká hra roku ušla za těch devět let dlouhou cestu, obrazně i doslova. První vyhlášení proběhlo v roce 2011 v Třeboni v rámci festivalu Anifilm. Předávali jsme ceny ve třech kategoriích a vše proběhlo během pěti minut, které jsme měli vyhrazeny v programu festivalu. V roce 2015 už jsme organizovali samostatné udílení cen, v divadle J. K. Tyla a o dva roky později akce vyrostla natolik, že bylo nutné přesunout ji do Prahy. Letos poprvé budou ceny udíleny v novém divadle Image na Národní třídě. Vzhledem k tomu, jak skvělé tituly byly vydány v minulém roce, máme se opravdu na co těšit.
Co vás vedlo k založení České hry roku?
Hlavní motivací pro vznik projektu byla snaha, vyvrátit zažitý mýtus, že počítačové hry jsou pokleslou zábavou, kterou lze vyjádřit jedním slovem “střílečka”. Hry mohou poskytnout úžasný a emotivní zážitek, který v mnoha ohledech předčí film a zejména v posledních letech vznikají hry se značným kulturním přesahem, které nás výborně reprezentují v zahraničí. Další motivací pro vznik projektu byla snaha ocenit tvůrce českých her a dopřát jim uznání, které si opravdu zaslouží.
Který ročník považujete za zlomový a překvapil vás některý výsledek?
Za zlomový považuji ten letošní. V minulém roce totiž vyšla celá řada velkých herních titulů, které zatřásly světovými žebříčky a oslovily i širší veřejnost. Před několika dny také proběhla médii zpráva, že herní průmysl dosáhl obratu přes 3 mld. a jeho tržby dvojnásobně převyšují tržby filmového průmyslu. Je tedy evidentní, že se herní průmysl začíná prosazovat jako významné kulturní odvětví. Svědčí o tom i úspěchy ve světových soutěžích, kdy na evropském ocenění pro herní tvůrce z regionu střední a východní Evropy měly z 23 nominací 9 nominací hry českých tvůrců a velkým úspěchem jsou také dvě nominace na ceny IGF Awards na Independent Games Festivalu v San Francisku. Čeští vývojáři her slaví světové úspěchy a jsem moc rád, že je můžeme ocenit i na domácí scéně.
Moderátorem letošního ročníku Česká hra roku je Tomáš Hanák. Proč jste si vybrali právě jeho? Zajímá se pan Hanák o hry?
Pan Hanák je zábavný a pohotový, jde s dobou, je otevřený novým věcem a věříme, že k hrám přitáhne i zájem ostatních oborů a profesí. I když pan Hanák zpočátku tvrdil, že jeho poslední hrou byl Tetris, ukázalo se, že se v české herní scéně celkem dobře orientuje.
Když si odmyslíme věhlasné české hry v podobě série Mafie a Kingdom Come: Deliverance, jakou tuzemskou hru byste čtenářům Zingu doporučil? Hru, kterou si prostě musejí zahrát.
Jak už jsem zmínil, úroda byla nadmíru štědrá a vybere si opravdu každý. V souboji o ceny se utkají hry mnoha žánrů, určené všem skupinám hráčů, od příležitostných a začínajících až po zkušené a náročné. Mám své oblíbené hry, ale jako spolupořadatel a porotce nemohu žádný titul jmenovat, musím zachovat nestrannost. (smích)
Po odchodu EA z České republiky je koupě Warhorse Studios společností THQ Nordic událostí desetiletí na tuzemském trhu. Jak akvizici vidíte? Může zahraniční investor ovlivnit i další česká studia, kupříkladu jejich přístup?
Těžko odhadovat, jaký vliv to může do budoucna mít, v každém případě je to ale jasný důkaz o vysoké úrovni a atraktivitě českého herního průmyslu.
Neuvažovali jste o rozšíření ocenění i na hry vznikající na Slovensku? S našimi sousedy nás spojuje dlouhá historie, podobný jazyk a na Slovensku vznikají také zajímavé hry.
Na Slovensku vznikla minulý rok cena Slovenská hra roka, druhý ročník proběhne 31. května v Trnavě. Čeští a slovenští tvůrci spolu odjakživa spolupracují a často je i těžké rozlišit, která hra je vlastně česká a která slovenská. O sloučení ale zatím neuvažujeme.
Děkuji za rozhovor. Těším se na letošní výsledky.
Navštivte stránky ceskahraroku.cz, kde naleznete více informací, včetně nominované tituly pro rok 2019.