Rozhovor s Jaroslavem Wagnerem o udílení cen Česká hra roku
Speciály Článek Rozhovor s Jaroslavem Wagnerem o udílení cen Česká hra roku

Rozhovor s Jaroslavem Wagnerem o udílení cen Česká hra roku

Michal Burian

Michal Burian

1

O minulosti i přítomnosti zajímavého projektu, který chce ukázat, že hry nejsou jen "střílečky".

Reklama

Letos se uskuteční již 9. ročník udílení cen Česká hra roku. Při té příležitosti jsme si popovídali s Jaroslavem Wagnerem, který za tímto projektem stojí.

V loňském roce se Českou hru roku stal Attentat 1942, který vyhrál i v kategoriích PC/konzole a nejlepší příběh. Mashinky získaly dvě ceny: nejlepší herní design a největší naděje. Do síně slávy byl uveden Martin Klíma z Warhorse Studios, nejlepší technologické řešení mělo Shadowgun Legends a nejlepší mobilní českou hrou roku byla oceněna WarFriends.

Letos proběhne vyhlášení 5. dubna od 19:00 v divadle Image v Praze. Večerem bude provázet český herec, básník a moderátor Tomáš Hanák.

Můžete se čtenářům magazínu Zing.cz představit?

Hry mě fascinují od dob osmibitů. Když jsem se v roce 1996 dostal k PC, prakticky hned jsem se s přáteli pustil do vývoje vlastních her jako scénárista, designér, grafik a animátor. Vytvořili jsme třeba satirickou adventuru Polda nebo multiplayerovou minihru Bulánci.

Tvorba her mě však přitahuje i v jiných oblastech. Dalo by se říct, že pokud něco obsahuje výraz "hra", mám chuť to alespoň zkusit. Ve své sbírce výtvorů mám i stolní hry, jednu únikovou hru a celou řadu divadelních her. Právě teď připravuji letošní udílení cen Česká hra roku, kde se vyhlašují a odměňují nejlepší české hry uplynulého roku.

Letos se uskuteční již 9. ročník udílení cen Česká hra roku. Jakou cestu jste za devět let ušli a když se ohlédnete zpět, udělali byste něco jinak, případně lépe?

Cena Česká hra roku ušla za těch devět let dlouhou cestu, obrazně i doslova. První vyhlášení proběhlo v roce 2011 v Třeboni v rámci festivalu Anifilm. Předávali jsme ceny ve třech kategoriích a vše proběhlo během pěti minut, které jsme měli vyhrazeny v programu festivalu. V roce 2015 už jsme organizovali samostatné udílení cen, v divadle J. K. Tyla a o dva roky později akce vyrostla natolik, že bylo nutné přesunout ji do Prahy. Letos poprvé budou ceny udíleny v novém divadle Image na Národní třídě. Vzhledem k tomu, jak skvělé tituly byly vydány v minulém roce, máme se opravdu na co těšit.

Co vás vedlo k založení České hry roku?

Hlavní motivací pro vznik projektu byla snaha, vyvrátit zažitý mýtus, že počítačové hry jsou pokleslou zábavou, kterou lze vyjádřit jedním slovem “střílečka”. Hry mohou poskytnout úžasný a emotivní zážitek, který v mnoha ohledech předčí film a zejména v posledních letech vznikají hry se značným kulturním přesahem, které nás výborně reprezentují v zahraničí. Další motivací pro vznik projektu byla snaha ocenit tvůrce českých her a dopřát jim uznání, které si opravdu zaslouží.

Který ročník považujete za zlomový a překvapil vás některý výsledek?

Za zlomový považuji ten letošní. V minulém roce totiž vyšla celá řada velkých herních titulů, které zatřásly světovými žebříčky a oslovily i širší veřejnost. Před několika dny také proběhla médii zpráva, že herní průmysl dosáhl obratu přes 3 mld. a jeho tržby dvojnásobně převyšují tržby filmového průmyslu. Je tedy evidentní, že se herní průmysl začíná prosazovat jako významné kulturní odvětví. Svědčí o tom i úspěchy ve světových soutěžích, kdy na evropském ocenění pro herní tvůrce z regionu střední a východní Evropy měly z 23 nominací 9 nominací hry českých tvůrců a velkým úspěchem jsou také dvě nominace na ceny IGF Awards na Independent Games Festivalu v San Francisku. Čeští vývojáři her slaví světové úspěchy a jsem moc rád, že je můžeme ocenit i na domácí scéně.

Nový design sošek pro letošní rok
Nový design sošek pro letošní rok

Moderátorem letošního ročníku Česká hra roku je Tomáš Hanák. Proč jste si vybrali právě jeho? Zajímá se pan Hanák o hry?

Pan Hanák je zábavný a pohotový, jde s dobou, je otevřený novým věcem a věříme, že k hrám přitáhne i zájem ostatních oborů a profesí. I když pan Hanák zpočátku tvrdil, že jeho poslední hrou byl Tetris, ukázalo se, že se v české herní scéně celkem dobře orientuje.

Když si odmyslíme věhlasné české hry v podobě série Mafie a Kingdom Come: Deliverance, jakou tuzemskou hru byste čtenářům Zingu doporučil? Hru, kterou si prostě musejí zahrát.

Jak už jsem zmínil, úroda byla nadmíru štědrá a vybere si opravdu každý. V souboji o ceny se utkají hry mnoha žánrů, určené všem skupinám hráčů, od příležitostných a začínajících až po zkušené a náročné. Mám své oblíbené hry, ale jako spolupořadatel a porotce nemohu žádný titul jmenovat, musím zachovat nestrannost. (smích)

Po odchodu EA z České republiky je koupě Warhorse Studios společností THQ Nordic událostí desetiletí na tuzemském trhu. Jak akvizici vidíte? Může zahraniční investor ovlivnit i další česká studia, kupříkladu jejich přístup?

Těžko odhadovat, jaký vliv to může do budoucna mít, v každém případě je to ale jasný důkaz o vysoké úrovni a atraktivitě českého herního průmyslu.

Neuvažovali jste o rozšíření ocenění i na hry vznikající na Slovensku? S našimi sousedy nás spojuje dlouhá historie, podobný jazyk a na Slovensku vznikají také zajímavé hry.

Na Slovensku vznikla minulý rok cena Slovenská hra roka, druhý ročník proběhne 31. května v Trnavě. Čeští a slovenští tvůrci spolu odjakživa spolupracují a často je i těžké rozlišit, která hra je vlastně česká a která slovenská. O sloučení ale zatím neuvažujeme.

Děkuji za rozhovor. Těším se na letošní výsledky.

Navštivte stránky ceskahraroku.cz, kde naleznete více informací, včetně nominované tituly pro rok 2019.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama