Skyhill – sto pater smrti
Recenze Skyhill – sto pater smrti

Skyhill – sto pater smrti

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

8

Dotáhnete to až do konce?

Reklama

Roguelike tituly se poslední dobou rodí jako houby po dešti. Tvůrci zřejmě pracují s myšlenkou, že hráči touží po projití hry prakticky na jeden život bez jediného úmrtí. A tak tu máme jeden smrticí běh za druhým.

Některé z nich dokáží zaujmout, jiné naopak neoslní. Zapadnout je snadné, ale zůstat nad vodou a uchvátit širší škálu fanoušků je o něco náročnější. Noirový survival Skyhill dokáže hned na první pohled upoutat pozornost svou stylizací a zasazením. Má ale šanci obstát proti silné konkurenci?

Dlouhá cesta

Dobrodružství v motelu Skyhill prožijete v kůži dobře zajištěného Perryho. Ten za podivných okolností přežil třetí světovou válku. Před jistou smrtí ozářením ho zachránily jeho peníze. Díky nim byl totiž v okamžicích dopadu raket ve VIP apartmá, které fungovalo na úrovni atomového krytu. Perry měl zřejmě štěstí. Ostatním obyvatelům se ale zas tolik nezadařilo. Jsou totiž buď po smrti, nebo zmutovaní. Hlavní hrdina má jedno jediné přání, dostat se co nejrychleji pryč z hotelu plného smrtícího nebezpečí. Problém je, že výtah nefunguje a VIP salon je až v posledním patře budovy. Tím pádem na něj čeká přesně sto podlaží. Na každém z nich může čekat smrt.

„Systém výroby předmětů je na slušné úrovni. Z počátečních věcí je možné vytvářet zbraně, lékárničky, jídlo a vylepšení.“

Abych byl trošku přesnější, čekají na vás vždy dvě místnosti a schodiště. Na něm najdete většinou dveře výtahu a menší uložiště předmětů, jednoduše řečeno nic zásadního. Skutečné poklady jsou v bytech. Ty jsou plné skříní a šuplíků, které je nutné otevřít proto, abyste zjistili, že jsou prázdné. Když máte ale štěstí, tak v jejich útrobách najdete různé odpadky, součástky a lékárničky. Každý z předmětů má řadu využití.

Příběh jako takový je hodně výrazným aspektem Skyhill. Je rozsekán na kousíčky a jeho objevování není vůbec špatné. Výborně tento prvek ještě podtrhuje atmosféra, která do jisté míry dokáže vtáhnout do děje. Osobně tyto dva zářné body považuji za největší tahouny Skyhill.

Vyrábíme s radostí

Systém výroby předmětů je na slušné úrovni. Z počátečních věcí je možné vytvářet zbraně, lékárničky, jídlo a vylepšení. Po vystavění lepší kuchyně se kupříkladu dostanete k receptům na jídla, které vás dokáží víc zasytit. Nový pracovní stůl zpřístupní nové a hlavně efektivnější zbraně. V místnostech na vás totiž nečeká jen to dobré.

Častými návštěvníky jednotlivých pokojů jsou mutanti. Někteří z nich si uchovali lidský vzhled. Šílenství ale plně pohltilo jejich mysl, takže si s nimi zřejmě moc nepokecáte. Přesto v nich je možné stále vidět stopy lidskosti. O něco hůř jsou na tom hladové kůží potažené kostry. O jejich minulosti vypovídají jen kusy oblečení, které mají na sobě. Jinak by je od zvířat neodlišovalo prakticky nic. Paletu obyvatel hotelu ale netvoří jen tyto dva typy. Krom nich, tu ještě máme vypasené démony, pichlavé sekretářky a obří zrůdnosti, které se skoro ani nevejdou do místnosti. Škoda, že paleta monster není zrovna z nejpestřejších.

Je v jednoduchosti síla?

Soubojový systém je hodně jednoduchý. V prvních fázích prakticky jen bodáte a sundáváte jedno monstrum za druhým. Postupem času ale zjistíte, že není špatné se zaměřit na určité části těla oblud. Je samozřejmé, že lépe zasáhnete tělo než hlavu. Když se ale zadaří, můžete protivníka odpravit rychleji, šance na zásah ale není vysoká.

Za každé ulovené monstrum získáte určitý počet zkušeností, které plní figurku vašeho hrdiny. Po dosažení maxima získáte novou úroveň. Ta vám nadělí dovednostní body, které následně investujete do jedné z primárních statistik. Ty vylepšují vaší přesnost, kritickou šanci, útok a schopnost úhybu. Zainvestované body vám ještě umožní nosit lepší a efektivnější zbraně. Přeci jen není možné bojovat až do konce hry jen s kusem klacku.

Boj a hopsání po hromadě schodů jsou hodně vyčerpávající záležitosti. Vaše postava se tím pádem bude muset občas najíst a tím pádem doplnit energii. Konzumace potravy dává Skyhill aspekt survivalu, který by mu jinak možná scházel. Pokud se hodnota potravin dostane na nulu, začnou vám ubývat životy a jednoduše zemřete na vyhladovění. Udržovat jí můžete za pomoci jídla, které buď naleznete, nebo uvaříte. Strava ale nemusí být vždy úplně v pořádku, prošlé věci též zasytí, ale mohou rovněž přivodit smrtící otravu.

Speciální pády

Jedním z nejzajímavějších aspektů tohoto titulu je rozhodně získávání nových speciálních dovedností. Čím dál se na své cestě dostanete, tím víc jich budete mít k dispozici. Po dokončení či úmrtí se můžete na novou cestu vydat s novými perky. Ty mají vždy své plusy a mínusy. Kupříkladu bulimie vám umožní konzumovat méně jídla, odměnou vám ale bude výrazně menší spotřeba energie. Nejvíce mě asi zaujal prvek náhodného zranění při úderu. Nemáte tím pádem pevně stanovený dmg, rozpětí se pohybuje od 1 – 300 % základní účinnosti zbraně. Když se zadaří, můžete protivníka zabít na jednu ránu, v případě smůly ho můžete pižlat až do vaší smrti.

„Jednotlivá patra hotelu se často opakují a originalita se hledá skutečně těžko.“

Při hraní Skyhill mě asi nejvíce iritovaly pády hry. Jelikož své kroky nemůžete ukládat, je ztráta aktuální pozice vždy hodně bolestivá. Nejsmutnější je to v momentech, kdy jste již u dveří, které míří ven na denní světlo a najednou vám to spadne. Chuť hrát znovu po takové zkušenosti není zrovna vysoká.

Dalším problematickým aspektem je stereotyp a velká míra repetitivnosti. Jednotlivá patra hotelu se často opakují a originalita se hledá skutečně těžko. Monster sice není málo, ale jejich pestrost též není zrovna dech beroucí. Chtělo by to víc prvků, které by ovlivnily výrazněji hratelnost, aby tak rychle neupadla do stereotypu.

Počkat se vyplatí

Skyhill je hra, která dokáže oslnit hlavně vydařeným příběhem. Ten je spolu s atmosférou zásadním tahounem hry. Povedeným aspektům ale mírně podtrhává nohy technická stránka a všudypřítomný stereotyp. Znovuhratelnost je tím pádem minimální. Přes zmíněná negativa je Skyhill titul, který má šanci zaujmout, nákup bych ale doporučoval asi jen ve slevě, která na sebe nenechá zřejmě dlouho čekat.

Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.

Skyhill – sto pater smrti

Verdikt

Boj s průměrností jde roguelike titulům skutečně těžko. Většina z nich neuspěje. Skyhillu se to ale díky povedenému příběhu povedlo. Sice jen o fous, ale přece. S nákupem bych ale přesto počkal.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

zajímavě vyprávěný příběh
povedené perky
výroba předmětů
pády hry
stereotyp
minimální znovuhratelnost
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama