Steel Division: Normandy 44 - kvalita z druhé světové
Steel Division: Normandy 44 Recenze Steel Division: Normandy 44 - kvalita z druhé světové

Steel Division: Normandy 44 - kvalita z druhé světové

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

8

Paradox Interactive se po úspěšné expanzi do vesmíru opět vrací do zajetých kolejí. Povede se mu v nich stejně jako při jeho výletu mimo zemský povrch?

Reklama

Švédská vydavatelská společnost Paradox Interactive se v průběhu posledních deseti let stala jedním z nejvýraznějších distributorů strategických děl. Díky její velkolepé expanzi mohla světlo světa spatřit i méně zásadní díla, která by bez podpory většího kolosu zřejmě neměla šanci prorazit. Za vznik mu vděčí nejeden klasicky laděný kousek. Vývojáři z Eugen Systems se po několikaleté spolupráci s francouzským gigantem Focus Home Interactive rozhodli změnit kvůli malé podpoře investora. Jejich první krůčky vedly k velmi úspěšným Švédům, kteří je bez větších okolků přijali. Počátečním projektem této spolupráce je komplexní strategie z druhé světové války, která by měla nadchnout převážně taktické veterány. Co myslíte, zaujala nás?

Bez tutoriálu ani ránu

První dny spojenecké ofenzivy byly obzvláště krvavé. Na pláži Omaha se vylodění díky absenci výraznější tankové podpory zvrhlo v masakr, který útočící vojsko ochudil o několik tisíc mužů. Přeživší vojáci se museli ihned po obsazení nepřátelských pozic vydat do francouzského vnitrozemí, které bylo nutné taktéž zabrat. V jejich nelehkém úkolu jim měla pomoci malá výsadkářská skupina, která dostala za úkol kontrolu příjezdových komunikací z území ovládaných německou armádou. V počáteční fázi akce se mi s mým výsadkem dařilo plnit cíle mise bez větších obtíží. Zlom nastal v momentu, kdy se mí hoši připletli do cesty čtyřem těžkotonážním tankům, které z nich kvůli mému pochybnému vedení nadělaly během chvíle sekanou.

Hry z dílen Paradox Interactive se vyznačují jedním společným znakem. Všechny jsou extrémně nepřístupné. Bez absolvování tutoriálu či pročtením rozsáhlého počtu informačních tabulek si jejich hraní pořádně neužijete. Steel Division: Normandy 44 se v tomto směru od svých příbuzných moc neliší, možná právě proto skočila má první akce fiaskem. Jeho tvůrci pro vás naštěstí připravili výcvikový tábor, který vám v průběhu osmi cvičných misí odhalí základní herní mechanizmy a taktiky.

Po zdolání výcvikového tábora se můžete vrhnout na jednu ze tří historických kampaní. V rámci prvního scénáře se ujmete řízení rozsáhlé paragánské operace Boston. Druhý bitevní balíček vás postaví na opačnou stranu barikády. Namísto vedení útoku je vám v něm svěřena obrana nemalého území, proti kterému je vedena masivní spojenecká ofenziva. Finální balík vás opět pověří zdoláním německých pozic. Tentokrát se zaměříte na vyčištění okolí města Cean.

Jednotlivé scénáře jsou v Steel Division: Normandy 44 rozděleny podle toho, jak velkou výzvu představují. Čím dále mise v žebříčku leží, tím náročnějším oříškem pro vás bude její splnění. Kampaň tvoří v současné verzi hry dvanáct operací, které prezentují některé zásadní okamžiky pozdní etapy druhé světové války. Jejich plné absolvování vám při normálním průchodu zabere klidně i několik desítek hodin.

Počáteční volby

Absolvování všech dostupných scénářů vás do jisté míry připraví na volnější režim, ve kterém se postavíte proti spontánně jednající umělé inteligenci. Bojovat s ní budete na čtrnácti různorodých bojištích. V současném spektru lokací naleznete legendární Omahu, slavnou Kótu 112 či kultovní Merderet, který fandové válečné kinematografie zřejmě znají ze snímku Zachraňte vojína Ryana. Všechny mapy je možné spustit v jednom ze dvou nabízených modů. Vybrat si můžete buď klasický režim eliminace, jehož vítězem se stává hráč, který zničí vyšší počet nepřátel, nebo jeho dobyvatelskou alternativu, v jejíž rámci budete se svým oponentem bojovat o většinovou kontrolu bojiště, kterou si budete muset udržet až do dosažení určité bodové hranice.

Před samotnou bitvou si musíte krom bojiště navolit také skupiny, které proti sobě budou stát, startovní počet zásobovacích bodů, rychlost jejich doplňování, délku střetu a stranu, za kterou budete bojovat. Na výběr máte překvapivě jen Osu nebo Spojence. Širší paleta možností se vám otevře až v momentu, kdy si nastavíte jednu z herních frakcí.

Výherní balíček?

Každá strana konfliktu má po ruce devět specializovaných velitelů, které je možné postavit do čela vaší bojové skupiny. Velení můžete svěřit prověřenému odborníkovi na pěchotu, výsadkáře, techniku, tanky, taktiky nebo určité fáze boje. Zvolená vyšší šarže dostane pod svou kontrolu armádní prapor, do kterého máte možnost vložit jasně určené množství jednotek, které má k dispozici. Znalec obrněné divize má příležitost do bitvy nasadit legendární Tigery, Panthery a Königstigery. Podpůrný expert k nim přístup nemá, místo nich jsou mu dány efektivnější děla a zásoby poskytující vozidla.

„Vývojáři z Eugen Systems se ve svém díle zaměřují především na kvalitní zpracování bitev. Propracovaný systém shromažďování surovin či budování tu tím pádem nenajdete. Místo složité produkce zde máme automaticky se obnovující zásobovací body, které užíváte k nasazování jednotek na bojiště. Rychlost jejich obnovy určuje specializace vašeho vojevůdce a etapa, v níž se právě nacházíte.“

Paleta jednotek je díky tomuto faktu skutečně pestrá. Celkem tu naleznete osm základních tříd, ke kterým je přiřazen obstojný počet těch, kteří je zastupují. V hlavním výčtu zaměření najdeme průzkumníky, pěchotu, tanky, podporu, letadla, artilerii a dva typy specialistů na likvidaci vozidel. Když se na jednotlivé specializace podíváme detailněji, zpozorujeme výrazné odlišnosti. U protitankové skupiny máme například možnost vidět 88mm děla, pěšáky s pancéřovými pěstmi a pomalu se pohybující lovce těžké techniky. Každý velitel má k dispozici jinak složený balíček, někteří mají po ruce víc podpůrných strojů, jiní naopak větší počet tankových karet, které mohou vyložit až v pozdějších etapách bitvy.

Směle do víru boje

Tvorba obstojného bitevního balíčku není vůbec snadná, pestrá paleta jednotek totiž nabízí řadu kombinačních možností. Počítat se musí také s časovým zámkem u výraznějších karet. Lepší tanky jsou kupříkladu přístupné až ve střední či pozdní fázi hry. Mix těchto dvou prvků dává velký prostor různým typům taktických směrů. Někteří hráči budou díky tomuto faktu dominovat startovním etapám, jiní si slávu vydobudou až ve finále za pomoci těžké techniky.

Vývojáři z Eugen Systems se ve svém díle zaměřují především na kvalitní zpracování bitev. Propracovaný systém shromažďování surovin či budování tu tím pádem nenajdete. Místo složité produkce zde máme automaticky se obnovující zásobovací body, které užíváte k nasazování jednotek na bojiště. Rychlost jejich obnovy určuje specializace vašeho vojevůdce a etapa, v níž se právě nacházíte. Čím déle na mapě budete, tím víc jich s vysokou pravděpodobností v pravidelných intervalech obdržíte. Jejich efektivní přerozdělování často ovlivní výsledek bitvy. Občas totiž i menší investice rozhodne o tom, kdo v pravý okamžik zabere strategický bod či důležitou pozici. Pracovat s nimi tím pádem musíte hodně pečlivě.

Krycí palba

Se startovní dávkou zásobovacích bodů budete schopni vystavět nevelký armádní prapor. Své jednotky rozestavíte na území, které je pro vás připraveno. Váš oponent začíná na druhé straně mapy, jejíž střed lze považovat za neutrální strategický bod, který je nutné zabrat. Pokud jeho okolí dostatečně efektivně opevníte, nepřítel většinou nebude mít moc velkou šanci na jeho získání. Obsazení dobrých pozic je tu pro úspěch zcela zásadní.

„Zaskočené síly oponenta jsou většinou přinuceny k tomu, aby přehodnotily svůj postoj k boji. Díky nenadálosti útoku jim totiž velmi rychle začne klesat morálka, která jim umožňuje účinně vzdorovat tlaku. Po dosažení určité stresové hodnoty ztrácí vojáci schopnost bojovat a jsou nuceni čekat na podporu jiných či smrt z rukou nepřítele.“

Neméně důležité je také správné nastavení výstroje oddílů, které definuje užívání dostupných zbraní. Když některé smrtící hračky zakážete, vojáci je přestanou používat, díky čemuž si ušetří pomalu docházející střelivo na lepší příležitosti. Problematika nedostatku munice jde naštěstí lehce vyřešit skrze náboji napěchovanými zásobovacími vozy, kterým je dobré dát za doprovod vždy minimálně jeden transportér s kulometnou věží.

Transportéry nevyužijete jen k podpoře zásobovacích vozů, své uplatnění si najdou i při převozu vojenské techniky a pěších jednotek, které se bez jejich podpory vlečou hlemýždím tempem. Za vše se tu ale platí, když se je rozhodnete přesouvat efektivněji za pomoci vozidel, hrozí jim větší nebezpečí od tanků, děl a minometů, kterým v takovém případě stačí na eliminaci celého pěchotního oddílu jeden správně mířený zásah.

Citelný strach

Vojáci mimo vozidla mají při střetu s děly větší šanci na přežití, než jejich kamarádi v transportérech. Ihned po zahájení nepřátelské palby se totiž mají možnost skrýt za rozsáhlou paletou různě efektivních překážek, které jim zajistí úkryt či dočasnou neviditelnost, která skončí až v momentu, kdy začnou opět pálit do protivníkových řad. Útoky ze zálohy mají na překvapené vojáky velmi negativní efekt.

Zaskočené síly oponenta jsou většinou přinuceny k tomu, aby přehodnotily svůj postoj k boji. Díky nenadálosti útoku jim totiž velmi rychle začne klesat morálka, která jim umožňuje účinně vzdorovat tlaku. Po dosažení určité stresové hodnoty ztrácí vojáci schopnost bojovat a jsou nuceni čekat na podporu jiných či smrt z rukou nepřítele. Beznadějné situaci se můžete vyhnout dobrým rozmístěním velitelských jednotek, které ostatním neumožní podlehnout strachu a donutí je bojovat i přes nejasnou vidinu vítězství. Velitelské skupiny nejsou samy o sobě bohužel moc efektivní, pokud k nim nedáte normální pěší oddíl, dlouho nepřežijí.

Při dobrém namixování pěších útvarů získáte kombinaci, se kterou budete schopni poslat k zemi i osamocený těžkotonážní tank, který představuje díky svému plátování a protipěchotnímu kulometu slušnou výzvu. Se zástupci obrněné divize tu kvůli jejich obstojné odolnosti a vysoké efektivitě musíte stále počítat i přesto, že se jich na bojišti nepohybuje mnoho. Když je podceníte, nedopadne to s vámi dobře. Mimoto je za jejich eliminaci velmi slušná zkušenostní odměna, která z vašich nezkušených zelenáčů udělá veterány s lepšími statistikami a bojovými schopnostmi. Zlepšit se jim tímto způsobem může například zaměřování, které osobně považuji za výrazný nedostatek tohoto díla. Vojáci totiž často nejsou schopni zacílit na protivníka ani za předpokladu, že stojí nedaleko od nich.

Rovnocenný soupeř

Podceňovat nelze v Steel Division: Normandy 44 ani umělou inteligenci, která je na překvapivě dobré úrovni. Počítačem ovládané vojenské útvary reagují střelhbitě na většinu podnětů. Někdy je AI dokonce i několik kroků před vámi. Čím vyšší úroveň obtížnosti jí nastavíte, tím víc vám dá ve finále zabrat. Souboje proti normálním hráčům mi přišli výrazně jednodušší než střety s neživými oponenty.

„Eugen Systems se ve spolupráci se švédskou vydavatelskou společností Paradox Interactive podařilo stvořit dílo, které splňuje vysoké nároky fanoušků klasicky laděných strategií. Celek disponuje obstojným vyvážením jednotlivých útvarů, pestrou paletou taktických možností, dobrým návrhem map, širokou škálou jednotek, dynamickou umělou inteligencí a přijatelnou mírou komplexnosti.“

Bitvy proti umělé inteligenci mají často hodně strmý spád, ne každému sedne jejich dynamičnost. Pro pomalejší hráče je tu naštěstí možnost zpomalení toku času, která jim umožní lépe zpracovat nastalou situaci a rozdělit bez většího stresu rozkazy všem jednotkám. Akčnějším jedincům je naopak dána možnost celý proces výrazně urychlit stisknutím jediného tlačítka.

Obstojně jednající umělá inteligence mě v mnoha momentech velmi příjemně překvapila. Podobného překvapení jsem se dočkal i u audiovizuální a technické stránky. Oba aspekty jsou na hodně vysoké úrovni. Jednotky jsou tu zpracované vcelku slušně, prostředí zaujme a hudba dokáže ohromit. Optimalizace se taktéž povedla na jedničku. Při soubojích čtyř proti čtyřem jsem kupříkladu nezaznamenal výraznější propady fps, což osobně považuji za velké plus.

Kvalita z druhé světové

Eugen Systems se ve spolupráci se švédskou vydavatelskou společností Paradox Interactive podařilo stvořit dílo, které splňuje vysoké nároky fanoušků klasicky laděných strategií. Celek disponuje obstojným vyvážením jednotlivých útvarů, pestrou paletou taktických možností, dobrým návrhem map, širokou škálou jednotek, dynamickou umělou inteligencí a přijatelnou mírou komplexnosti, která zpřístupňuje Steel Division: Normandy 44 i méně nadaným hráčům. Komplet v mých očích sráží především špatně navržené zaměřování jednotek a obsáhlé spektrum bugů, které vám často mohou narušit plány.

Počáteční produkt nově vzniklé spolupráce bych doporučil primárně fanouškům tematických strategií zaměřených na druhou světovou válku, kterým nebudou vadit menší chyby a nedostatky, kterými je tato hra postižena. Vyhnout by se mu naopak měli hráči, kterým nevyhovuje absence budovatelského prvku, komplexnost či vyšší náročnost. Osobně jsem byl s celkem nadmíru spokojen, takže mu mohu za sebe dát palec nahoru.

Steel Division: Normandy 44

Verdikt

Steel Division: Normandy 44 je kvalitní tematická strategie, jejíž cílem je oslovit hlavně žánrové veterány, kterým současná herní scéna nenabízí dostatek vyhovujících titulů. Ostatní hráči se budou muset vypořádat s komplexností a vysokou náročností celku. Pokud se jim ale podaří tyto výzvy překonat, dostanou do rukou dílo, které jim nabídne zábavu na desítky či dokonce stovky hodin.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

pestrá paleta taktických možností
dobrý návrh map
široká škála jednotek
dynamická umělá inteligence
přijatelná míra komplexnosti
obstojně odladěná hra pro více hráčů
špatně navržené zaměřování jednotek
obsáhlé spektrum bugů
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama