Steep – sláva už je sníh…
Steep Recenze Steep – sláva už je sníh…

Steep – sláva už je sníh…

Milan Votava

Milan Votava

20

Ubisoft přináší zimní radovánky plné adrenalinu. Jedná se o zrození nové značky nebo Steep omrzí rychleji, než roztaje první letošní sníh?

Reklama

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Někteří hráči mohli být oznámením nové hry od Ubisoftu, jménem Steep, trošičku zaskočeni. Letos nám francouzské herní studio nepřineslo nového Assassina, ale hráčům naservírovalo zajímavě vyhlížející sportovní hru ze zasněžených hor. Nutno podotknout, že se tak nestalo poprvé a kdekdo si jistě vzpomene na Shaun White Snowboarding, s nímž si Ubisoft nevedl vůbec špatně. Sníh a hory zůstaly, avšak kromě snowboardu přibyly ještě lyže, paragliding a dokonce i wingsuiting, přidejte ještě velký důraz na multiplayer a máme tady Steep.

Ve čtyřech se to lépe táhne

Steep je v podstatě takový zimní multiplayerový open-world titul, ve kterém se touláte po zasněžených vrcholkách hor, sem tam splníte nějakou výzvu a občas dokonce narazíte na nějakou spřízněnou duši, díky níž je plnění výzev mnohem větší zábava. Ostatně, tak jako u jiných her zaměřených na multiplayer, i zde platí otřepané klišé – ve dvou se to lépe táhne. Ve hře Steep je navíc možnost do svého „adrenalinového gangu“ pozvat celkem tři šťastlivce a společně poté absolvovat nejenom výzvy a závody, ale i samotné prozkoumávání hor nebo obyčejné poflakování se po zdejším světě.

Herní mapa je poměrně rozlehlá, avšak není okamžitě zcela přístupná. Pro zpřístupnění dalších hor je potřeba neustále zlepšovat svoji reputaci, což se samozřejmě odvíjí od splnění výzev a objevování míst, kde se můžete později nechat vysadit vrtulníkem. Po dosažení maximální reputace získáte možnost nechat se dopravit vrtulníkem kdykoliv a kamkoliv, ale to už předbíhám. Nakousl jsem herní prostředí, tak se u něj na chvilku zastavíme. Pohybovat se totiž můžete po svazích hory Mont Blanc, Tyrolska, Matterhornu a dalších známých, menších či větších „kopečků“.

„Celé to působí zcela opuštěně, jakoby se hráč toulal po kopcích, které před nějakým časem zaznamenaly únik smrtelné radiace.“

Celkově hory vypadají velmi hezky, a možností, jak se na nich vyřádit je opravdu nespočet -prudké svahy, skály, kaňony, skalní průrvy. Nechybí ani lanovky, přehrada nebo zapadlé vesničky. Bohužel, celé to působí zcela opuštěně, jakoby se hráč toulal po kopcích, které před nějakým časem zaznamenaly únik smrtelné radiace a kde není ani živáčka. Zatraceně, když už open-word, tak se vším všudy! Chci vidět fungující lanovku, kolem se poflakovat pány z horské služby a nechtějte mi nakukat, že na horách nežijí vůbec žádná zvířata, protože přesně to Steep tvrdí. Samotných hráčů je na zasněžených horách pomálu, přidejte k tomu ještě zcela neživé okolní prostředí a máme tady tak mrtvý otevřený svět, že by se za něj nestyděla ani kdejaký survival zombie titul.

Korunu tomu všemu nasazuje fakt, že ve hře je možné cestovat pěšky, jednoduše sundáte snowboard nebo lyže a šlapete po svých, avšak jaký to má smysl, když není kam jít? Co takhle horské středisko, kam by mohl hráč zajít a dát si na baru vychlazený Red Bull? Nebo přidat nějaké oživení jako třeba možnost koulovat se sněhem? V gangsterské akci GTA Online tato možnost je a ve hře odehrávající se na horách ji nenajdete, tak to mi hlava nebere. Možnost cestovat pěšky tak využijete pouze tehdy, kdy se s dalekohledem v ruce sápete na dosud neobjevený vrcholek hory. Mějte však na paměti, že podobně jako Aiden z Watch Dogs, tak ani vaše postava neumí skákat!

Nahoď wingsuit!

Hru naštěstí zachraňují samotné výzvy. Kromě obyčejných závodů na čas, popřípadě sbírání bodů za předvedení nejrůznějších salt a otoček se snowboardem nebo lyžemi na nohou, hru zpříjemňuje paragliding a především pak wingsuiting. Seskočit z horkovzdušného balónu a vydat se střemhlav dolů, přičemž prolétnout rozpadlou věžičkou starého kostela, to je jednoduše zážitek. Podobné je to i s padákem, jež jsem hojně využíval při prozkoumávání okolního světa. Scenérie, které se hráči naskytnou, jsou jednoznačně kladem samotné hry. Pro absolutní blázny nechybí ani režim „sběratel kostí“, díky němuž je každý pád po zásluze odměněn.

„Seskočit z horkovzdušného balónu a vydat se střemhlav dolů, přičemž prolétnout rozpadlou věžičkou starého kostela, to je jednoduše zážitek!“

Mnohé jistě překvapí zcela jednoduché ovládání, s nímž se do hraní vžijete téměř okamžitě. Nejdůležitější je správné načasování. Dostatečný rozjezd, příprava na skok a následně odraz, přičemž zbytek se odvíjí od toho, jak hráč zareaguje analogovou páčkou. Nic víc, nic míň. Jednoduché je také ovládání paraglidingu, kdy jde především o využívání povětrnostních podmínek a nejrůznějších poryvů větru kolem samotných skal. Žádnou vědou není ani ovládání wingsuitu, ale nezapomínejte využívat i pravý analog pro rychlejší manévry do stran.

Důležitým aspektem hry je překonávání sama sebe a nutno podotknout, že některé výzvy, především ty ve wingsuitu vám dají opravdu pořádně zabrat. Patříte-li, podobně jako já, mezi cholerické jedince, rovnou napište Ježíškovi o nový gamepad. Až totiž budete absolvovat čtyřstý padesátý devátý pokus o získání zlaté medaile a opět se rozplácnete o sloup elektrického vedení, těžko odhadovat, co se s vaším gamepadem stane. Každopádně, výzvy jsou tu od toho, aby hráče na nějakou dobu zaměstnaly, a některé vám vydrží opravdu hodně dlouho, to mi věřte.

Vytvoř a sdílej

Pokud by se vám zdálo, že výzev je málo, můžete si nějakou vytvořit sami a následně ji sdílet s ostatními členy vaší lyžařské party. Jednoduše zajedete určitý úsek libovolného svahu za určitý čas, hra vám okamžitě zobrazí ujetou trasu, nahází na ni checkpoity a nový závod je na světě. Podobně jednoduché je i zacházení s opakovanými záběry a jejich následné sdílení s přáteli. Snad pouze různých záběrů kamer mohlo být o něco víc a hře by určitě neuškodil ani vlastní photomode.

Za splněné výzvy nezískáváte pouze reputaci, ale mimo jiné i herní měnu, popřípadě speciální odměny jako nové oblečení, lyže a jiné vybavení. Co nezískáte pomocí výzev, můžete si následně dokoupit, ať už se jedná o bundy, kalhoty, helmy, wingsuity, padáky, ale i nejrůznější kostýmy. Možností, jak vaši postavu odlišit od ostatních je mnoho a vzhledem k plánovaným DLC jich bude později jistě ještě mnohem víc. Ubisoft má v plánu hru oživovat vydáváním nejrůznějších DLC a vzhledem k tomu, jakým způsobem zásobují například jejich ostatní značky jako The Crew nebo The Division, nemám v tomto ohledu o hru Steep nejmenší strach. Zvlášť poté, co se autoři nechali slyšet, že postupně do hry přidají i zcela nové sporty, jako například saně.

Daň za krásný západ slunce

Pomalinku se dostáváme na konec recenze a tak se nyní podíváme o něco blíže na grafickou stránku hry. Steep není vůbec ošklivou hrou a především pak západ, popřípadě východ, slunce vypadá naprosto fantasticky. Podobně se však nedá mluvit o některých texturách a rozhodně nedoporučuji zkoumat zblízka jednotlivá stavení a chaloupky. Problém jsem měl také s občasným kolísáním frekvence snímků za sekundu, což nepotěší nikdy, zvláště tehdy, kdy se řítíte ze svahu a kličkujete mezi jehličnatými stromy. Nutno však podotknout, že se nejednalo o nijak častý jev. Výjimkou nejsou ani občasné bugy.

Malinko mě zamrzel také nedostatečný hudební doprovod. Při hraní jsem si občas vzpomněl na stařičké Freak Out: Extreme Freeride, které bylo doslova nabité skvělými rockovými a punkovými peckami. Ve hře Steep se hudba objevuje pouze zcela sporadicky a to ještě pouze velmi potichu, takže je dost možné, že ji téměř nezaznamenáte, alespoň že zvuky jsou na zdařilé úrovni.

Steep není špatnou hrou, přináší zábavu na několik hodin a navíc nemá momentálně vůbec žádnou konkurenci. Představte si situaci – mladý puberťák, chystající se na lyžařský kurz se střední školou, ve třídě dívka snů a před ním celý týden kdesi na horách a potenciální možnost na dívku zapůsobit. Občas si s ní popovídá a jednou večer, během diskotéky ji nenápadně sáhne na zadek. Nic víc se mu během lyžařského kurzu nepovede. Čekal zkrátka o něco víc, avšak školní rok ještě neskončil a další možnost se jistě brzy naskytne. Podobné je to i s hrou Steep, věřím tomu, že dodatečné balíčky mohou hru ještě osvěžit, popřípadě nalákat do ní o něco více hráčů, avšak zdali se autorům podaří oživit i herní prostředí, na to bych příliš nesázel.

Steep koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk.

Steep
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 4
Nintendo Switch Switch

Verdikt

Steep si zaslouží pozornost díky zpracování adrenalinových zimních zážitků a zajímavému hernímu prostředí, jen je obrovská škoda, že je tak bez života.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

nápad
adrenalinové řádění
wingsuit nemá chybu
horské scenérie
mrtvé herní prostředí
občasný pokles framerate
těžká obuv, ve které nejde skákat
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama