Stronghold 3 – k obrazu svému
Preview Stronghold Článek Stronghold 3 – k obrazu svému

Stronghold 3 – k obrazu svému

Martin Cvrček

Martin Cvrček

8

Po několika letech se studio Firefly vrátilo ke své proslulé sérii budovatelských strategií. Správně, třetí Stronghold je konečně na cestě.

Reklama

Pánem svého hradu

Ačkoliv nás podle všeho čeká změn více než dost, základ hry je samozřejmě stále stejný. Úkolem hráče je v první řadě vybudovat co největší, nejlepší a nejlépe fungující a prosperující hrad. Jeho součástí samozřejmě musí být spokojení obyvatelé s možností vlastního hospodářství. Ale dost řečí o klasických principech, vás určitě nejvíce zajímají ony změny.

Nejdůležitější a nejviditelnější změnou je samozřejmě herní engine, jenž byl mimochodem použit v posledním dílu série The Settlers. Nejde ani tak o to, že z grafického hlediska vypadá hra víc než dobře, jde spíš o samotné herní možnosti, zejména pokud jde o stavění. Stavby ani zdi už nejsou omezeny pevně danými úhly a strukturami, tentokrát vás nic takového neomezuje, a tak není problém stavět skutečně šílené, přinejmenším tedy dost neobvyklé stavby. Vážně nejste ničím omezeni, za což však samozřejmě můžete nést nepěkné následky. Splácali jste narychlo nějakou stavbu, která na první pohled vypadá neuvěřitelně cool a super, ale zapomněli jste v boční stěně nějakou větší díru? A využili tuhle díru vaši nepřátelé pro překvapivý útok, jenž polovinu hradu srovnal se zemí? Váš problém. Jak tedy říkáme, tentokrát žádné omezení, a to snad se vším, co se dá pod tímto pojmem představit.

Když už mluvíme o dobývání hradu, tentokrát by měla být mnohem přesvědčivější demolice. Často něco takového fungovalo tak, že nepřítel katapultem vystřelil do nějaké stěny hradu, přičemž bylo vidět, jak odpadá celistvý kus kamene, jenž ještě v ideálním případě splynul s texturou země. V Stronghold 3 však budeme moc sledovat mnohem uvěřitelnější rodeo, kdy se s velkým kusem stěny odlomí i menší kousíčky, a tak všechno vypadá dost reálně.

Nejlepší obrana je útok

Jak ale vůbec předejít něčemu tak odpornému, jako jsou zničené kusy zdi nebo vůbec celkovému obléhání vašeho území? Hráči budou mít samozřejmě k dispozici širokou škálu zbraní a obranných prostředků, ať už jde o všelijaké pasti nebo kupříkladu rozzuřenou smečku psů. Pokud jste ale v tomto ohledu skuteční fajnšmejkři, nabídne třetí Stronghold vskutku děsivý způsob, jak narušit nepřátelské linie. A tím děsivým řešením není nic jiného než možnost vrhnout katapultem na nepřítele pytel plný nemocných jezevců, popřípadě jiných nebohých zvířátek, jako třeba ovcí nebo krav. Ať se to zdá sebevíc morbidní nebo nehumánní, ať už budou ochránci zvířat sebevíc ječet zděšením, my se docela těšíme na to, až tenhle způsob obrany uvidíme v praxi.

S vyčkáváním a vyhlížením nepřátel se v RTS žánru vždy pojil dnes už klasický prvek, a to tzv. Fog of War, tedy mlha, zabraňující hráči koukat přes celou mapu. Stronghold 3 se tomu samozřejmě nevyhne, nicméně nepůjde o obyčejnou černou plochu, jako je tomu v jiných hrách, tentokrát je to skutečná mlha, doslova a do písmene. Proč to vůbec zmiňujeme? Inu proto, že tvůrci přichystali pár způsobů, jak tu mlhu trochu rozehnat. Chcete-li tedy vidět víc z celé herní mapy, stačí postavit strážní věže, jejichž osazenstvo může střílet zápalné šípy, nebo rozestavit hlídky s pochodněmi.

Důvod k tvořivosti

Stronghold 3 samozřejmě nebude jenom o bezúčelném stavění hradu, rozhodně se můžeme začít těšit na souvislou kampaň čítající zhruba 8 misí, v níž se budeme starat výhradně o hradní ekonomiku, bez jakýchkoliv obav z nepřátelských útoků. Pokud vás ale přestanou různé tabulky a statistiky bavit, chystají tvůrci i kampaň čítající 17 misí, v níž o nějaký ten boj a obranu hradu nebude nouze. Pochopitelně nebude chybět ani několik multiplayerových módů a jako třeničku na dortu připravili tvůrci pár misí založených na skutečné historii, podobně jako třeba v nedávném Shogunovi 2 ze série Total War.

To ale není všechno, studio Firefly si plně uvědomuje, jak silnou a tvořivou komunitu má celá série, a tak nás čeká propracovaný editor s možností sdílet své výtvory s jinými hráči. Vzhledem k tomu, že bude Stronghold 3 plně podporovat službu SteamWorks, nemáme o tyto funkce žádné obavy.

Stvořitel i ničitel

Stronghold 3 zatím vypadá vážně slibně. Jediné, z čeho máme zatím obavy je možná nepřístupnost široké hráčské veřejnosti. Zatím to totiž vypadá, že bude třetí díl opět poměrně komplexní, což nemusí sednout každému a zároveň to může být velký kámen úrazu. Jinak ale zní všechno parádně, ať už jde o široké možnosti stavby, zničitelnost jednotlivých objektů, velkou a občas trochu šílenější škálu obranných prostředků, rozsáhlou kampaň, editor úrovní nebo celkovou grafickou stránku. Uvidíme tedy, jak se bude hra vyvíjet dál, zatím je Stronghold 3 plánován na 27. září letošního roku, přičemž je na příští měsíc plánována betaverze.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama