Sundered – smrtí vše jen začíná
Recenze Sundered – smrtí vše jen začíná

Sundered – smrtí vše jen začíná

Jakub Němec

Jakub Němec

Opuštěná civilizace plná démonických přízraků skrývá temné tajemství, které můžete odhalit pouze vy.

Reklama

Recenzovaná verze: PC

Studio Thunder Lotus Games se mezi hráči úspěšně etablovalo izometrickým dobrodružstvím Jotun, které zaujalo především svým precizním provedením. Netradiční funkční prvky, komiksově laděná grafika a zajímavě vytvořené příšery se zřejmě stanou základním poznávacím prvkem tvůrců, protože jsou zastoupeny také v jejich druhé hře, dnes recenzovaném Sundered. Zda udrželi vysoko nastavenou laťku své práce i v jejich nové survival plošinovce, zjistíte v další části textu.

Osamělý v ruinách

Sundered je založený především na rogue like prvcích, takže s příběhem si moc hlavu lámat nebudete. Přesto stojí za to věnovat mu alespoň zlomek času, který ve zbytcích mocné civilizace národu Valkýr strávíte. Postupně se seznámíte s dějinami velmi vyspělého lidu, jež ve své touze po poznání narazil na temné tajemství, které jej zahnalo do záhuby.

„Přestože příběhové pozadí rozhodně není základem prožitku Sundered, musíme tvůrce pochválit za scénáristický kus práce, jež dá vašemu pobíhání po rozlehlém světě jasný cíl a smysl.“

Průvodcem padlým světem vám bude poutnice Eshe, poprvé se s ní setkáte v pouštní bouři. Uprostřed nicoty narazíte na podivné ruiny a… jste mrtví. Skon hrdinky je neoddělitelnou součástí herních mechanik Sundered a budete se s ní muset smířit. Probudíte se na podivném místě obklopeném vyspělou technologií a vzdušnými chrámy. Přivítá vás démonický hlas, jenž vám v neznámém záhadném jazyce oznámí, že svou spásu musíte vykoupit prozkoumáním světa, který je posedlý prastarými příšerami.

Další osudy zaniklé kultury odhalíte při průchodu jedním ze tří světů. V hypnotických místnostech s fialově zářícími krystaly poletují paměťová rezidua, po jejichž rozbití zjistíte, co stálo za pádem mocné říše. Objevování souvislostí zániku říše Valkýr je dost nelineární, protože místnosti se zářícími nerosty jsou rozesety po celém světě a rozhodně je nebudete objevovat popořádku. Přestože příběhové pozadí rozhodně není základem prožitku Sundered, musíme tvůrce pochválit za scénáristický kus práce, jež dá vašemu pobíhání po rozlehlém světě jasný cíl a smysl.

Temná stránka síly říše světla

V padlém univerzu Valkýr není bezpečno a beze zbraně byste si jen těžko poradili s hordami stvůr, které se na vás v pravidelných intervalech budou valit ze stínu jednotlivých lokací. K dispozici vám bude pouze sečná zbraň, ale po chvilce hledání také silné pulzní dělo. Jako další základní vybavení už poslouží pouze možnost skoku a úhybu. Přes relativně malou škálu možností se již na začátku můžete pouštět do vrstvení účinných útočných komb.

„Smrt totiž neznamená konec, spíše zvednutý prst ve varovném gestu, že na dané stvůry ještě nejste dostatečně silní.“

Přesto se můžete těšit na sílení vašeho avatara. Už při prvních průzkumech chodeb a místností zjistíte, že po padlých nepřátelích zůstávají zářící úlomky. Za ně si budete v bezpečné Svatyni vylepšovat jednotlivé atributy – zranění, zdraví, štíty, štěstí v hledání úlomků, energii a další nezbytné vlastnosti nutné pro vaše úspěšnější přežívání. Strom rozvoje osobnosti je malým výtvarným dílem. Cena talentů postupně roste s vaším utrácením, což vás bude přirozeně nutit hledat větší zdroje místní měny. Nezbude vám nic jiného, než se pouštět do křížku s mocnějšími potvorami za více úlomků. Začarovaný kruh grindu se tedy nevyhne ani Sundered, naštěstí jej tvůrci pojali natolik zábavně, že si toho ani nevšimnete. Jak již bylo naznačeno, smrt totiž neznamená konec, spíše zvednutý prst ve varovném gestu, že na dané stvůry ještě nejste dostatečně silní.

Cesty do hlubších prostor vás stále budou lákat, protože právě tam na vás čekají mocné artefakty, za jejich použití získáte dodatečné vlastnosti – od čerpání života za útok, přes silnější štíty po odhalení pokladů na mapě. Použití každého prastarého symbolu má však i své negativní stránky, takže musíte dobře promyslet, zda se vám jeho aplikace vyplatí.

Třešnička na dortu se skrývá v nevyzpytatelných úlomcích, které zůstanou po nejtěžších monstrech. Pokud složíte tři dohromady, můžete jej na jednom z mnoha oltářů obětovat a démonicky tak posílit jednu z vašich stávajících schopností. Cenou bude ovšem ztráta vaší lidskosti. Na druhou stranu můžete pekelný střep spálit ve valkýrské peci. Odměnou vám budou nové talenty, k nim se jiným způsobem nedostanete. Zkrátka se nevyhnete Sophiiným volbám, které ovlivní konec hry, čímž se otvírá prostor znovuhratelnosti titulu.

Už tam budem?

Svět Sundered je opravdu rozlehlý. První průchody technologií posetými podlažími, záhadnými jeskyněmi, zšeřelými tunely a vzdušnými chrámy vám budou vždy trvat. Po trmácení ovšem přijde sladká odměna. Pokud se prokoušete skrz komplexy plných nástrah, můžete si otevřít zkratky, které vás po hrdinském skonu dovedou do dané lokace mnohem rychleji.

„Sundered vytáhl ze svého tvůrčího fondu jedny z nejoriginálnějších stvůr poslední doby, které se na vás budou valit v pravidelných intervalech.“

Zajímavým se jeví také přístup studia Thuned Lotus Games při tvorbě jednotlivých map. Nikdy nepůjdete stejnou cestou. Přestože hlavní místnosti jsou pevně zabudovány do mapy oblasti, jednotlivé spojovací chodby jsou tvořeny genericky. Tím odpadá nudné pobíhání v oblastech, kde to již znáte, ale neustálý pocit nebezpečí, že na vás skočí zpoza rohu něco nového.

Jak tvůrci sami rádi upozorňují, průchod lokacemi je dost nelineární, a tak se může stát, že narazíte na překážku, s níž si v dané době nebudete moci poradit. Nezbývá vám nic jiného, než se vydat do jiných končin mapy a hledat potřebné vylepšení, třeba dvojitý skok nebo běhání po zdi. Pokud jste hráli Ori and the Blind Forest, už teď je vám jasné, odkud Thunder Lotus Games opisovalo. Značně se tak prodlouží váš pobyt v jednotlivých světech, do nichž se budete často vracet za skrytými poklady.

Od Miyazakiho k Lovecraftovi

Rogue like hra bez pořádných a zajímavých nepřátel by mezi silnou konkurencí v žánru nikdy neobstála. Naštěstí Sundered vytáhl ze svého tvůrčího fondu jedny z nejoriginálnějších stvůr poslední doby, které se na vás budou valit v pravidelných intervalech. V průmyslovém světě se budete střetávat s roboty, meteority a živočišnými druhy, které zmutovaly s vyspělou technologií Valkýr. V chodbách ponurého podzemí druhého světa vám po krku půjdou chapadlovité stvůry v kápi, které mohly vyskočit z noční můry Cthullu, plíživí duchové, zřejmě rozzlobení příbuzní Bezpáteřníka z Cesty do fantazie, či vřeštící stvůry poletující po okolí. Kombinací vyspělého světa a světa temných pověstí, vznikly stvůry poslední lokace, v níž se většinu času budete prohánět vzdušnými zámky.

„Grafická stránka hry snese nejpřísnější měřítka a skvěle rozhýbané animace ručně kreslených postav vás učarují.“

Každá variace nestvůry má svou silnější příbuznou, s níž se můžete střetnout náhodně nebo v předem určené lokaci. Právě setkání s minibossem a jeho nohsledy pro vás bude často znamenat konečnou. Ale to není všechno. Epické souboje vás čekají na konci každé úrovně, kde číhá unikátní nepřítel. Je libo bezcharakterního vládce padlé říše s třemi tvářemi, nebo raději lebkou vybaveného robota s raketami? Náročnost závěrečných soubojů je opravdu vysoká, ale konfrontace s podivnými výtvory návrhářů patří k těm nejlepším momentům hry.

Dobrá volba

Už první pohled na ostré kontury ruin valkýrské civilizace vás dostane. Jednotlivé lokace jsou do detailu pečlivě provedeny. Občas jsou sice v genericky vytvořených spojovacích tunelech slepé odbočky, ale to vůbec nevadí, protože na vás bude čekat banda stvůr, které s vámi budou mít jednání. Grafická stránka hry snese nejpřísnější měřítka a skvěle rozhýbané animace ručně kreslených postav vás učarují. Často jsem bez dechu sledoval pohyby démonů, s nimiž jsem se setkal poprvé.

Atmosféru skvěle doplňuje smyčcový soundtrack, který se proplétá se syntetickými melodiemi evokující technický svět zaniklé civilizace. Hudební stopa hraje tiše v pozadí, ale s narůstajícím počtem nepřátel, stupňuje svou intenzitu a dokonale buduje pocit nebezpečí. Do toho se z dáli budou ozývat skřeky dalších kreatur, které již lačně čekají na vaši přítomnost.

Fanouškům náročných plošinovek ve stylu Hollow Knight či Dead Cells přibyl další kvalitní počin, kterému by rozhodně měli dát šanci. Zároveň si myslím, že Sundered by mohl být dobrou volbou také pro začátečníky, protože smrt nijak nelimituje další průběh hry. Nováčci si osahají principy a po delším rozjezdu se v rozpadlém světě neznámé civilizace můžou prohánět jako zkušení matadoři. Škoda jen povrchně podaného příběhu, jemuž by větší hloubka prospěla. Záhadný svět přímo láká k objevování a nejeden hráč by se určitě pídil po kronikách či jiných artefaktech, aby zjistil více o zajímavě vypadajícím univerzu.

Sundered – smrtí vše jen začíná

Verdikt

Sundered je povedená plošinovka, v níž není přežití základním aspektem. Místo toho se dočkáte prozkoumávání lokací, budování postavy a náročných soubojů v nádherně provedených audiovizuálních kulisách, které jsou po určitém tréninku přístupné i začínajícím hráčům v žánru.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

návykový herní model
přístup k rozvoji postavy
soubojový systém
unikátní grafický styl
povrchnost příběhu
grindování
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama