SUPERHOT – vyladěná jednohubka
SUPERHOT Recenze SUPERHOT – vyladěná jednohubka

SUPERHOT – vyladěná jednohubka

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

10

Vyplatí se vývojářům SUPERHOT jejich sázka na originalitu?

Reklama

Když se řekne kvalitní FPS, většina z nás si pravděpodobně představí legendy, které tento žánr definovaly. Doom, Wolfenstein, Quake či Half-Life jasně určily cestu, kterou se budou střílečky z pohledu první osoby ubírat. V průběhu let jsme se dočkali pár menších odklonů, nejednalo se ale o nic, co by plně měnilo zajetá pravidla. Vyjet ze standartních kolejí se snaží polské nezávislé studio Superhot Team stojící za netradiční FPS SUPERHOT.

Cesta SUPERHOT začala již v roce 2013. Skupina starých přátel vedená Piotrem Iwanickim vytvořila menší dílko s názvem 7 Day First Person Shooter, které sloužilo jako základní kámen vývoje SUPERHOT. Poté, co komunita spatřila výsledky práce týmu nezávislých polských vývojářů, ihned jejich projekt poslala na Greenlight, kde se mu podařilo rychle prorazit. K realizaci byly ale potřeba i peníze a tak se Iwanicki se svou partou vydal na Kickstarter. Od hráčů na svůj projekt požadovali 100 tisíc dolarů, finální sumu se jim nakonec podařilo překročit o několik desítek tisíc. Vybraná částka značně pomohla urychlit celkový proces vývoje, jenž se v dnešních dnech chýlí ke svému konci a tím pádem je i čas na naši recenzi.

Krátké dobrodružství

Vzhledem ke krátkosti celého dobrodružství nechám tentokrát příběh plně bez nastínění. Kampaň je rozdělena do 32 krátkých map. Délka jednoho kola se pohybuje okolo 15 – 60 sekund, záleží hlavně na rozvržení, náročnosti a velikosti představení. Maximálně vám akce může zabrat pár minut. Každá z lokací vám nabídne originálně navrženou situaci, na kterou jen tak nezapomenete. Osobně jsem byl zaujat nejvíce scénářem, v němž hrála hlavní roli pořádně nabroušená katana a parta po zuby ozbrojených nepřátel.

„Krátká herní doba se dá považovat za jeden z nejvýraznějších problémů SUPERHOT. Hra svou délkou rozhodně neohromí.“

Primární dějová linie je extrémně krátká, dvaatřicet scénářů se dá bez většího stresu absolvovat za necelé dvě hodiny. Délku kampaně se tvůrci snaží kompenzovat propracovaností jednotlivých akcí. Po dohrání elementární linky vám SUPERHOT umožní zopáknout si 25 příběhových map v jednom z třinácti režimů. V nich si budete mít možnost upravit základní herní pravidla, zákony a obtížnost. Nejvíce času jsem strávil asi u módu IMPOSSIBLE, jenž mou postavu výrazně oslabil a jako bonus mi dal do rukou zbraně s jedním nábojem. Každou kulku jsem tím pádem musel předem počítat. Stačil jeden špatný výstřel či hod a měl jsem to spočítané.

Krátká herní doba se dá považovat za jeden z nejvýraznějších problémů SUPERHOT. Hra svou délkou rozhodně neohromí. Pět samostatných mimo-kampaňových map situaci trošku zachraňuje, přesto by to ale chtělo víc obsahu. Tvůrci dle svých slov již pomalu pracují na nápravě. Otázka je, kolik map a nových prvků bude zadarmo. Vlna placených DLC by celku moc nepomohla.

Čas v roli zbraně

V současné verzi hry nás naštěstí lavina placených DLC ještě nezavalila, místo nich se na nás valí jedna vlna nepřátel za druhou. Na poli válečném se vám do cesty postaví hlavně rudí krystaloví válečníci disponující hodně omezenou výbavou. Jejích výstroj tvoří pistole, brokovnice, útočné pušky, basebalové pálky, páčidla a katany. Vaše postava může, krom jejich zbraní, použít i pěsti a obyčejné předměty. Dobře mířený hod hrnkem na kávu dokáže rozhodit nejednoho ostříleného pistolníka.

Pušky a kontaktní zbraně jsou v SUPERHOT pro padavky, správní hrdinové tu umí ovládat čas. V tomto světě se bez vás nehne ani noha. Každý souboj je díky tomuto faktu rozdělen na tahy, v kterých vždy zastáváte pozici šachisty ovládajícího bíle figury. Stejně jako on i vy máte právo prvního kroku. Díky absolutnímu zamrznutí času budete mít možnost vyhnout se nejedné smrtící střele bez větší námahy. Horší to budete mít s kulkami z útočných pušek a broky, těm se bude díky většímu rozptylu a vyššímu počtu projektilů uhýbat o poznání hůře.

„SUPERHOT se dá označit za inovativní FPS rozviřující stojaté vody žánru.“

Pokud by se vám náhodou nepodařilo uhnout letícímu projektilu, dá vám SUPERHOT možnost převtělit se do svého protivníka. Ano, slyšíte správně, při hraní se do vašich rukou dostane schopnost, díky níž budete mít možnost změnit tělesnou schránku. Prakticky se vaše vědomí přenese do vámi zaměřeného padoucha, v jehož kůži následně uvidíte rozpad minulého těla. Krystalické nádoby jsou extrémně křehké, k jejich zániku stačí jeden jediný zásah z jakékoliv zbraně. Vzhledem k tomu, že patříte mezi ně, platí stejná pravidla i pro vás. Zachycením projektilu kolo automaticky konči nezdarem.

Umělá inteligence v této hře pracuje jen se základní paletou pokynů a předem definovaných akcí, chyb se dopouští jen za předpokladu, že se snažíte měnit scénář, který jí byl dán. AI se v tomto titulu nedá kritizovat ani výrazně vyzdvihovat. Osobně bych jí zařadil do střední vrstvy, která nezahanbí, ale ani nenadchne.

Inovativní FPS

Projekt nezávislých polských vývojářů se v mnoha směrech povedl. SUPERHOT se dá označit za inovativní FPS rozviřující stojaté vody žánru. Škoda jen, že hra jako taková trpí hodně krátkou herní dobou, která může nejednoho hráče odradit od její koupě. Celek je určen hlavně pro hračičky. Jestli patříte mezi přímočařejší skupinu, doporučil bych zaměřit zrak na jiný kousek.

Superhot vychází dnes k večeru pro PC, Mac a Linux. Později by měla následovat Xbox One verze. Na Steamu je uvedeno české rozhraní a titulky, v námi recenzované verzi ale lokalizaci přítomna ještě nebyla.

Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.

SUPERHOT

Verdikt

Lákavě vypadající FPS SUPERHOT jasně ukazuje, že i indie vývojáři dokáží vytvořit něco převratného. Sázka na originální hratelnost a hrátky s časem se tvůrcům tohoto titulu rozhodně vyplatila. Pokud hledáte neotřelé FPS a nevadí vám nevýrazný příběh a krátká herní doba, je tento titul prakticky jasnou volbou.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

inovativní hratelnost
neúprosná obtížnost
návrh jednotlivých úrovní
hrátky s časem
střední míra znovuhratelnosti
extrémně krátká herní doba
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama