Dá se hrát opravdu na všem a prakticky všude?
Hraní her je každým rokem stále více přístupnější. Tohle tvrzení je jednou z pozitiv, které herní průmysl za poslední léta přinesl. A děje se tomu tak i přes růst ceny konzolí, počítačových komponent nebo jednotlivých her. Pokud totiž pro jednou ponecháme peníze stranou, hrát můžete na nepřeberném množství hardwaru. Ten se poslední dobou značně rozšířil třeba o handheldy.
Logitech představil vlastní přenosnou konzoli
Cílí zejména na předplatitele herních služeb.
Na začátku tohoto milénia jsme tu měli prakticky jen pár uzavřených ekosystémů a handheldů jako Nintendo DS nebo PSP, dnes můžete volit z řady zařízení, namátkou ROG Ally, Steam Deck a samozřejmě Nintendo Switch 2. Přitom zůstávají klasické herní konzole, stolní počítače a notebooky. K nim se ale přidávají i telefony, tablety nebo televize. A teď se nebavíme o mobilních hrách nebo jednoduchých arkádách. Tato zařízení benefitují zejména z rozšíření cloudového hraní díky stále širší dostupnosti rychlého internetového připojení. Výpočetní výkon a kompatibilitu zajistí server kdesi za sedmero horami a vy jen hrajete. Stačí vám k tomu obyčejný gamepad a připojení k internetu. To je právě ta přístupnost, která se zlepšila.
NVIDIA mě oslovila, zda bych se právě na cloudové hraní nechtěl podívat a zhodnotit, kam se posunulo. GeForce NOW dnes platí za nejrozšířenější službu v této kategorii, která je hlavně relativně otevřená. Zahrajete si zde tituly ze Steamu, Xbox nabídky pro PC, Ubisoftu, Epicu nebo Battle.net. Tím se liší od řešení od Sony a částečně i Microsoftu, kde je ekosystém uzavřený na hry pro danou konzoli.
Vybíráme předplatné
Nic není zadarmo, až na hodinu hraní GeForce NOW. Ano, NVIDIA nabízí i zcela bezplatnou možnost této služby. A rovnou říkám, že byste ji měli zkusit jako první, pokud uvažujete o pořízení. Otestujete si kompatibilitu s vaším zařízením a obecně jak vše funguje. Základní verze je zdarma jen na hodinu, poté vás odhlásí a musíte znova do pořadníku. Postup ale můžete opakovat prakticky neomezeně každou hodinu.
Dále jsou zde dvě placené verze s názvem Performance a Ultimate. Já si mohl vyzkoušet Ultimate a moje zkušenosti pochází čistě z tohoto nejvyššího tieru. V nejvýhodnějším půlročním předplatné vás GFN Ultimate vyjde na tři tisíce za půl roku, jinými slovy pět stovek měsíčně.
Půlroční plán je sice nejvýhodnější, nic vám ale nebrání vzít jeden měsíc (ideální na dohrání 1-2 her) případně existuje dokonce denní členství. To je ale podle mého názoru docela nevýhodné a raději bych víkend vydržel u hraní Game Dev Tycoonu (a podobných indie her) přímo na mobilu.
Performance verze využívá GeForce RTX karty a 8jádrové procesory. Hodí se na hraní v QHD rozlišení se zapnutým Ray Tracingem. Ultimate pak obsahuje specificky grafiky GeForce RTX 4080 a 16jádrové virtuální CPU. Hrát lze ve 4K HDR na 120 FPS při Ray tracingu. A samozřejmě nechybí podpora DLSS 3, G-Syncu nebo Reflexu. Obojí je zde celkem důležité, jak se odezva nabaluje. O tom ale později.
Ultimate dává smysl, pokud hrajete na televizi, které mají často 4K rozlišení. Případně vlastníte monitor s tímto rozlišením. Pokud máte po ruce QHD rozlišení (herní monitor / notebook), Performance vám vystačí a do 13. července je ve slevě.
Nezapomínejte ovšem, že kromě rozlišení jde i obecně o výkon a také délku relace. Performance nabízí 6 hodin, Ultimate 8 hodin hraní v kuse. Opět ale můžete relaci po konci okamžitě zapnout a restartovat tak odpočet.
Tabulka níže pak ukazuje všechny rozdíly. Malinko limitují může být počet hodin za měsíc, který je limitován na 100 hodin s možností 15 hodin si převádět mezi měsíci. Věřím ale, že se toto omezení dotkne jen těch největších pařanů, kteří mají stejnak svůj herní stroj vždy po ruce.
Hrajte vaše vlastněné hry
GeForce NOW funguje tak, že zapínáte vaše vlastněné hry z účtu jako je třeba Steam. Nemusíte proto na GFN zakoupit kopii hry znovu. Díky tomu je seznam podporovaných her široký a vám dává velkou volnost. Konkrétně je k dispozici přes 2000 titulů a stále se rozšiřuje. Zda GFN podporuje vaši oblíbenou hru zjistíte na této stránce.
NVIDIA jinými slovy musí jen danou hru přidat mezi podporované. Následně máte jistotu, že po zapnutí vše poběží bez jakýchkoliv problémů. Z nabídky her mě zaujala podpora i kompetitivních titulů jako Counter-Strike. Jde o hry, kde se každá milisekunda pingu počítá a přes cloud si ranked nebudete chtít zapnout. Ale třeba pár oddechových her s kámoši přežijete.
Naopak jsem si nemohl zahrát třeba The Last of Us, které v knihovně chybí. Asi kvůli Sony? Seznam podporovaných her tak přesně nekopíroval moji herní knihovnu. Na Steamu vlastním 266 her a z nich slušných 96 podporuje GFN. Nutno zmínit, že z oněch 266 je jich dost staršího data nebo i neznámých, získaných z Humble Bundle. Řekl bych, že GFN podporuje tak polovinu relevantních her v mé knihovně a odhadem tak 80 % nových her, na které se hodí pořádně výkonný hardware.
Podpora zařízení
Výhodou GFN je široká podpora zařízení. Osobně jsem hrál na stolním počítači s Windows, Macbooku, tabletu a televizi. Pokud má vaše babička trochu novější chytrou televizi a stabilní internet, zahrajete si klidně i u ní, stačí si donést ovladač. To je právě ta přístupnost hraní, o které jsem mluvil na začátku.
NVIDIA dokonce přidala nativní podporu ARM zařízení s Windows a postupně se rozšiřuje i nativní podpora handheldů. Aktuálně nechybí Steam Deck, Asus ROG Ally, Lenovo Legion Go, MSI Claw, Razer Edge a Logitech G Cloud. Instalačka třeba u iPadu je na můj vkus stále trochu složitější, ale i tak máte za chvíli nastaveno.
Ve 4K s vysokou obnovovací frekvencí
Pokud se ptáte, jak tvárné je GeForce Now ohledně výstupního obrazu, tak dost. Konkrétně se to odvíjí od dvou parametrů – rychlost připojení a samotné zařízení, respektive jeho displej. Pokud tedy hodláte hrát na základním iPadu (nebo obecně levném tabletu), 4K obraz při 120 Hz prostě nedává smysl. A klidně můžete mít optiku a nejvyšší tier.
Nejvíce možností si odemknete na počítači s dobrým připojením a lepším displejem. Já si tak mohl užít 4K při 120 Hz. Ale GFN by mělo zvládat i 240 Hz při FullHD, což u mého displeje úplně nedává smysl.
Nechybí pak podpora pro HDR, VSync, NVIDIA Reflex, variabilní obnovovací frekvenci a vše si lze nastavit s cílem nejlepšího požitku, který umožňuje kombinace vašeho zařízení a internetu. Grafiku ve hře si přitom můžete stále uzpůsobit. Serverový hardware nemá v Ultimate tieru problém se 4K a ray tracingem. DLSS v rámci Super Resolution a Frame Generation nechybí ve hrách, kde je tato technologie podporována. Nezávisle na GFN.
Herní testy
Nyní k tomu nejdůležitějšímu, aneb jak se na GeForce NOW hraje? Vyzkoušel jsem v praxi 4 zařízení – PC s Windows, Macbook Pro, iPad Air a LG OLED TV s WebOS. Bohužel jsem k dispozici neměl handheld nebo Android telefon, ale praktické zkušenosti nejspíše budou podobné jako u iPadu nebo notebooku.
V případě internetu, který je důležitý pro kvalitní spojení, jsem vše testoval v ideálních podmínkách, tedy na symetrické gigabitové optice. To je ale stále nadstandard. Proto se v poslední části podívám i na test při hraní přes Starlink. Jde o připojení přes síť družic na nízké oběžné dráze, což kombinuje slušnou rychlost a relativně nízký ping. Hlavně ale toto připojení využijete třeba na chatě na úplně odlehlém místě, kam si vezmete třeba jen pracovní noťas. To byl ostatně i můj případ z jara, kdy jsem GFN sám od sebe využil.
V rámci her jsem vyzkoušel Alan Wake II (přes Epic), Cyberpunk 2077 (přes GOG), a Diablo IV (přes Steam). Zastoupeny tak jsou i snad všechny velké herní obchody. U Microsoftu dodám, že GFN lze příhodně nakombinovat s Game Pasem. Ideální, pokud nemáte žádné nové hry zakoupené a chcete strávit měsíc třeba s Diablem IV.
Hraní na Windows
Hraní na Windows je samozřejmě nejpřímočařejší využití. Stačí stáhnout aplikaci, přihlásit se, propojit herní knihovny a můžete hrát. Po zapnutí hry se vám ve full screenu objeví něco jako sdílená plocha s klientem nebo herním obchodem. A krátce na to už můžete hrát.
Při stabilním rychlém připojení jsem si zahrál Alan Wake II, Cyberpunk 2077 a Diablo IV. Ze screenů je jasné, že jsem mohl grafiku vytáhnout na samotné maximum. Většinou jsem volil DLSS s režimem na kvalitu. Tudíž mi byl obraz upscalován z QHD na 4K pomocí umělé inteligence a Tensor jader v RTX grafikách uložených ve vzdálených serverech.
Ze všech tří her si odnáším zejména dva požitky. Jednak mě překvapilo, jak obtížné je hledat jakékoliv artefakty nebo zaznamenat větší odezvu. Ani jedno se nedělo a obraz se nekostičkoval ani při rychlém pohybu myši.
Při pár minutách procházení hrou jsem zapnul OBS, abych si nahrál kus záznamu, který kvalitu při kompresi zhorší víc jak GFN, když mi došlo, že neslyším svého mazlíka pod stolem. Počítač byl tichý, ještě aby ne, žádné složité výpočty, jen sledování streamu. To byl onen druhý velký požitek. A v tu chvíli jsem si uvědomil, že na noťasu bych mohl hrát i v knihovně či při přednášce ve škole.
Ukázková videa ze Cyberpunku 2077, Alan Wake II a Diabla IV jistě mluví za své. Obraz je opravdu čistý a rozhodně nemáte pocit, jako byste koukali na let's play z YouTube nebo na Twitch. Tohle je o dost vyšší level. Twitch nabízí bitrate okolo 6 Mb/s, GFN jede až při 75 Mb/s. Rozdíl tedy není jen pocitový, průtok dat je několikanásobný.
Televize jako herní centrum
Zkušenost na televizi se bude trochu lišit. Jednak potřebujete jednu z mainstream značek a také trochu aktuální model. NVIDIA zmiňuje Samsung televize od roku 2020, to samé s LG. Nebo obecně Android TV a Chromecast zařízení.
Abych se přiznal, nestihl jsem zkontrolovat maximální obnovovací frekvenci, ve znalostní databázi NVIDIA je maximum 60 Hz při 4K.
Jinak potřebujete samozřejmě ovládací zařízení, ačkoliv u LG se dobře navigujete v menu GFN skrze ovladač, který obsahuje gyroskop a slouží tak jako jakási myš s ukazovátkem. Připojení gamepadu, v mém případě Xbox ovladače, bylo na WebOS od LG bezproblémové. Samotné párování probíhá lehce přes mobilní aplikaci a následně si GFN natáhne všechny již spárované účty.
Jediný zádrhel vznikl při zapínání Cyberpunku 2077, kdy jsem byl z GFN vržen do virtuálního desktopu, kde jsem musel hru zapnout skrze launcher. Jednak byly nabídky docela malé a vše navigovat skrze gamepad taky nebylo ideální. Ale výsledek za to stál a opět jsem mohl hrát na kvalitu, která převyšuje i PS5 Pro.
Jablíčkové hraní
GeForce NOW nabízí na MacOS dedikovanou aplikaci, tudíž je zde požitek prakticky stejný jako na Windows. Tentokrát ovšem doporučuji vzít do ruky ovladač místo zabudované klávesnice a nějaké myši.
Jedna z vedlejších vlastností cloudového hraní je ta, že u zařízení s baterkou můžete hrát déle. Ačkoliv má herní štace nebyla nikdy tak dlouhá, abych baterii v notebooku vybil, ocenil jsem i to, že notebook byl tichý a chladný.
Dokonce bych řekl, že GeForce NOW je na hraní lepší než třeba streamované lokální hraní přes Steam. Velkým bonusem je i to, že u notebooků máte omezenější možnosti v rámci úložiště. S GFN jsem si mohl okamžitě zapnout jakoukoliv hru, která byla k dispozici. Bez ohledů na můj poloplný disk.
Na iPadu pak musíte z prohlížeče přidat stránku GeForce NOW na domovskou obrazovku, poté se přihlásíte. Překvapilo mě, že manuální maximum pro přenos obrazu je stále 75 Mb/s, stejně jako na desktopu. Naopak podpora rozlišení nevyužívá celý displej tabletu a musíte volit mezi 4:3 (malé boční pruhy) nebo 16:9 (spodní a vrchní pruh).
Jinak je ale požitek opět perfektní i přes WiFi. S Path Tracingem vypadá Cyberpunk 2077 opravdu krásně a já neměl co vytknout. Ani po pár minutách mi přitom neubylo jediné procento baterky.
Na max detaily uprostřed divočiny
V létě se často nacházím na chatě uprostřed doslova ničeho. Pár desítek obyvatel, bez optiky, dokonce bez slušného bezdrátového připojení přes směrové WiFi. A tak jsem si vloni pořídil Starlink. Ten nabízí sice méně stabilní rychlost, ta se ale pohybuje okolo 150-300 Mb/s při stahování. Ping pak okolo 25 ms mezi mnou a pozemní stanicí.
A výsledek? Právě na iPadu jsem hrál přes Starlink, šlo to poznat? Vůbec ne. Na desktopu jsem si zkusil Alana Wake II a zde už jsem pocítil trochu delay, který se ztratil v případě tabletu u ovládání přes gamepad. Okamžité vstupy přes klávesnici, a jejich prodleva u hry, už mohou akčnější pasáže znepříjemnit. Ale hratelné to rozhodně bylo.
Pokud máte slušné mobilní připojení, potřebujete rychlejší 4G nebo 5G na frekvencích, které to vytáhnou stabilně nad 50 Mb/s, zahrajete si kdekoliv. Tyto rychlosti jsou ale třeba na vesnici i na mobilním signálu hudbou budoucnosti. Často se setkáte s méně jak 20 Mb/s a tam už GFN začíná pokulhávat.
Starlink beru jako takový ukázkový příklad, že hrát můžete i u babičky, pokud má třeba 100 Mb/s, což provideři často berou jako základ v místech, kde je kabelové připojení. Zahrát si můžete i ve vybavenější kavárně, na letišti, na hotelu a podobně.
Hlavně ale nejste vázáni na zařízení. Hrát můžete na jablku, ale i Androidu, televizi a tak dále. Stačí obyčejný Xbox ovladač. Osobně bych si na hraní vybral třeba levnější Android tablet s 16:10 displejem s vyšším jasem a rozhodně neutrácel za nic silnějšího.
GeForce NOW má mnoho využití. Já službu využil při týdnu na chatě, kdy jsem si vzal jen notebook do práce. A ačkoliv mi nebylo umožněno zahrát si The Last of Us, aspoň jsem spustil Far Cry 6 a ve finále si to užíval.
Někdo by se rád vrátil třeba k Diablu na měsíc, a tak si zapne hru jen na telce a s ovladačem. Může jít i o záchranu, pokud se vám rozbije počítač nebo konzole. A samozřejmě lze na GFN hrát i opravdu dlouhodobě.
Z finanční stránky je to prakticky pronajímání herního stroje, který je přenosnější než herní notebook. Nic neváží a vyžaduje jen internet. Nemusíte jinak nic stahovat, řešit třeba technické problémy nebo herní nastavení. A proto se hodí i pro začínající hráče. Službu využije třeba vaše drahá polovička, která vám nechce obsadit herní počítač, ale Inzoi jí až moc láká.
Do budoucna bude popularita GFN souviset hlavně s podporou her a rozšiřujícím se pokrytí rychlým internetem. Už teď je to ale služba, na které si zahrají i nároční hráči. A zpřístupňuje možnost hraní i těm, kteří nechtějí investovat alespoň kolem deseti tisíc za aktuální konzoli.