Test PC verze God of War Ragnarök
i Zdroj: PlayStation
Speciály God of War Ragnarök Článek Test PC verze God of War Ragnarök

Test PC verze God of War Ragnarök

Jan Urbančík

Jan Urbančík

9
Platformy Windows PC PlayStation PlayStation 5 PlayStation PlayStation 4

Finále severské ságy jsme vyzkoušeli na high-end PC i Steam Decku.

Reklama

Následující článek se věnuje pouze technickým aspektům PC verze, recenzi celé hry na PS5 najdete zde.

Sony pokračuje ve své iniciativě přinášet původní exkluzivity na PC. Už v lednu 2022 jsme se dočkali konverze rebootu God of War, který původně vyšel na PS4 v roce 2018. O port se, na rozdíl od většiny ostatních, které má na starosti nizozemské studio Nixxes, postaral tým Jetpack Interactive a celkově odvedl velmi dobrou práci. Proto není divu, že nově vydaný PC port finále severské ságy s podtitulem Ragnarök, původně vydaným na PS4 a PS5 v roce 2022, dostali na starost také vývojáři z Jetpacku. Jak si vedli tentokrát?

  • Platforma: PC (testovaná verze), PlayStation 4 a PlayStation 5
  • Datum vydání: 19. 9. 2024 (PC)
  • Vývojář: Jetpack Interactive (PC verze), Santa Monica Studio (původní hra)
  • Vydavatel: PlayStation Publishing
  • Žánr: Akční adventura
  • Česká lokalizace: Ano (titulky)
  • Velikost souborů: 175 GB
  • Herní doba: ~25hodin (hlavní příběh)
  • Cena: 59,99 € (Steam)

PC sestava:

  • Procesor: Intel Core i5-13600K
  • RAM: 32 GB DDR5 6000 MT/s
  • Grafická karta: Nvidia GeForce RTX 4080 (16 GB VRAM)
  • Úložiště: Solidigm P44 Pro (2TB NVMe PCIe 4.0 SSD)

PC

Na úvod bych chtěl objasnit to nejpodstatnější. V době špatně optimalizovaných PC portů plných stutteringu už často ke konverzím býváme skeptičtí, ale před Jetpackem nezbývá než smeknout. Hra není příliš náročná (samozřejmě to je i díky tomu, že jde o cross-gen titul) a na mé sestavě běžela ve 4K s maximálním nastavením a upscalingem DLSS Quality naprosto plynule, 60 FPS jsem dosahoval při zhruba poloviční maximální spotřebě grafické karty.

Na tak výkonné sestavě by se to asi dalo čekat, ale v dnešní době nic takového zaručeno rozhodně není. A hlavně je potřeba vypíchnout, jak stabilní celý zážitek je. Hra předem kompiluje shadery, takže na žádné záseky s tím spojené zde nenarazíte, a stejně tak ani strašák v podobě traversal stutteringu se zde nekoná. Graf časů mezi snímky byl i při použití in-game locku neuvěřitelně stabilní a celá hra mimořádně plynulá. V tomto ohledu jde bezpochyby o jeden z nejlepších PC portů poslední doby.

  • Prekompilace shaderů: Ano
  • Shader compilation stuttering: Ne
  • Traversal stuttering: Ne
  • Upscalovací technologie: DLSS, FSR, XeSS, TAAU
  • Generování snímků: Ano (DLSS i FSR, verze 3.1)
  • Podpora ultrawide monitorů: Ano (21:9, 32:9)
  • Nastavení motion bluru: Ano

Ocenit musím také bohaté nastavení. To grafické obsahuje dostatečné množství položek a sahá od nízkého až po ultra. Vliv na výkon tam opravdu je, přitom grafické rozdíly nejsou až tak velké, takže i na low nastavení může hra vypadat velmi hezky. Menu je navíc transparentní a nastavení se mění v reálném čase, takže si můžete sami porovnat změny.

Nechybí samozřejmě upscaling, možnosti zde máte hned čtyři: TAAU, DLSS, FSR a XeSS. Na bližší porovnání se můžete podívat níže. Podotýkám, že XeSS jsem testoval v režimu Ultra Quality, protože upscaluje ze stejného rozlišení (1440p) jako FSR a DLSS v režimu Quality. TAUU pak má úplně odlišné hodnoty a Balanced režim má k ostatním technologiím nejblíž, upscaluje z 1512p, takže v tomto případě má oproti ostatním mírnou výhodu vyššího rozlišení.

Celkově nabízí nejlepší stabilitu obrazu DLSS. Pokud nemáte grafickou kartu od Nvidie, doporučuji použít FSR, protože XeSS zde produkuje velmi nepříjemný shimmering, stejně jako TAAU, byť to v poněkud menší podobě.

Jinak oceňuji, že přímo v menu se dozvíte, z jakého rozlišení se obraz upscaluje, takže máte o údajích větší přehled. Jenom by bylo fajn zachovávat také informaci o výstupním rozlišení, protože mě zpočátku trochu zarazilo, že se mi snad rozlišení samo přepnulo, než jsem se zorientoval, co tím má hra vlastně na mysli.

I další nastavení jsou velmi obsáhlá, stejně jako na PS5 zde najdete také mnohé možnosti přístupnosti, jež zajistí příjemnější zážitek lidem, kteří kvůli zrakovým, sluchovým, motorickým a dalším postižením nemohou hrát úplně klasicky. To vše je pak navíc v kvalitní české lokalizaci, stejně jako na PS5.

Výhrady se ale samozřejmě také najdou. Jednak je to změna tlačítek na interakci a úhyb, v základu je totiž interakce na kolečku a úhyb na křížku, což je oproti většině her poněkud netypické. Už PS5 verze umožňovala tlačítka přehodit, ale na PC to z nějakého důvodu nefunguje správně. Přestože UI ukazovalo správné ikony, z ovladače se braly špatné vstupy, takže třeba při ikoně křížku jste museli mačkat kolečko. Po pár patchích už je většina problémů opravena, ale při skocích je tlačítko stále špatně přehozené.

Největší problémy PC verze jsou každopádně s audiem. Jednak není možné nastavit režim sluchátek, i když mám sluchátka zapojena, ale hlavně je celková úroveň hlasitosti velmi špatně vyvážená. Při základním nastavení téměř neslyšíte postavy, s nimiž zrovna Kratos mluví. Zatím se to dá spravit pouze nastavením, které centralizuje všechny hlasy do jednoho bodu, což sice zvýší hlasitost, ale zase tím přijdete o jakoukoli prostorovost.

Stejně tak se mi nepovedlo rozchodit haptiku a adaptivní triggery ovladače DualSense, což mi přijde u bývalé PS exkluzivity jako poměrně zásadní nedostatek, snad se tedy brzy povede opravit. Jinak ovládání mimo zmíněné problémy funguje dobře a samozřejmě máte možnost hrát také na klávesnici a myši, i když zrovna u Ragnaröku se tato možnost příliš doporučit nedá. Je to funkční, ale v porovnání s gamepadem zdaleka ne ideální.

Srovnání s PS5

A jak je to s grafickým porovnáním oproti PS5? Pokud se podíváme na 4K s DLAA a maximálním nastavením oproti Quality režimu, rozdíly upřímně nejsou zrovna velké. PC verze oproti té původní nenabízí téměř žádné vylepšení z hlediska grafiky, na druhou stranu se samozřejmě můžete těšit na vyšší kvalitu obrazu díky DLSS a dalším technologiím, byť i ta je na konzoli velmi solidní.

Na PC pak najdete také obě technologie na generování snímků, tedy přes DLSS a FSR. Právě FSR od AMD je zde ve verzi 3.1, díky čemuž můžete frame gen použít i s jinou upscalovací technologií, což je skvělá zpráva pro majitele grafických karet RTX 20 a 30 od Nvidie, které DLSS frame gen nepodporují, ale upscaling ano.

Poněkud zarážející je fakt, že na PC najdeme i některá objektivní zhoršení. Především jde tedy o mlhu, jež téměř všude úplně chybí, což přece jenom trochu kazí atmosféru. Doufejme, že bude tato chyba opravena. Jinak v rozhovoru pro Eurogamer vývojáři prohlásili, že možná v budoucnu do PC verze přidají RT odrazy, což by mohlo být velmi zajímavé, odrazy pomocí technologie SSR se totiž pohybem kamery dají velmi snadno rozbít, obzvlášť v rozlehlých lokacích, které Ragnarök má.

Steam Deck

Hru jsem zkoušel také na svém Steam Decku OLED a tam už situace bohužel není zdaleka tak veselá, jako na PC. Na vině je zřejmě především procesor s architekturou Zen 2, která má i podle zjištění Digital Foundry v Ragnaröku velké problémy. Časy mezi snímky jsou kvůli tomu extrémně nestabilní a zážitek ne zrovna skvělý (při nízkém nastavení s FSR Balanced upscalingem). Alespoň tedy ve Svartfalheimu, kde je i na PC hra o něco náročnější, v Midgardu ještě běží relativně slušně.

Pokud tedy strpíte určité propady, můžete si hru uzamknout na 40 FPS. Jestli vám jde hlavně o konzistenci, doporučil bych raději lock na 30 snímků za sekundu, které by měla hra relativně stabilně držet.

Na druhou stranu bych chtěl ještě vyzdvihnout, že má hra bohatou podporu poměru stran. Na Steam Decku tak můžete kromě klasického 16:9 hrát také na celém displeji v 16:10. Majitele ultrawide monitorů pak potěší podpora poměru stran 21:9 a 32:9

Shrnutí

Celkově se PC verze God of War Ragnarök povedla. Na PC běží velmi plynule a neměli byste narazit na prakticky žádný stuttering a nestabilní časy mezi snímky, což je v dnešní době téměř unikát. Hra má navíc velmi obsáhlé nastavení, které lze měnit v reálném času, bohaté možnosti přístupnosti, všechny možné upscalingy i generování snímků.

Na druhou stranu je tu hned několik aspektů, které ještě bude potřebovat opravit, především tedy po stránce grafických downgradů, audio mixu, rozbitých ikon a celkově podpory ovladače DualSense. Už teď si hru užijete, ale možná není na škodu ještě na pár patchů počkat, vývojáři hru stále pravidelně aktualizují a opravují další a další chyby.


Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama