The Elder Scrolls: Legends – Alliance War – proč bojujeme
Speciály The Elder Scrolls: Legends Článek The Elder Scrolls: Legends – Alliance War – proč bojujeme

The Elder Scrolls: Legends – Alliance War – proč bojujeme

Martin Cvrček

Martin Cvrček

Platformy Windows PC Apple iOS Android Android Apple Mac

Další expanze, další nálož více než 100 nových karet. Má ale jejich sbírání smysl?

Reklama

Není to tak dávno, co jsme se zaměřovali na jistou karetní hru vycházející ze světa Zaklínače, která se dočkala první velké karetní expanze, nabízející více než 100 karet. Zatímco pro Gwent je něco takového novinkou, v případě The Elder Scrolls: Legends jde již o běžnou rutinu. Stačí si vzpomenout na rozšíření Heroes of Skyrim a Houses of Morrowind. Příchod Alliance War by nás tak neměl příliš překvapovat, ale nezapomínejme na to, že relativně nedávno došlo ke změně týmu tvůrců. Tým Direwolf Digital vystřídalo studio Sparkypants, které už sice má za sebou povedený příběhový přídavek Isle of Madness, ale čistě karetní expanze většího rozsahu, kterou Alliance War rozhodně je, jsme se od něj dosud nedočkali. Došlo tedy k nějakým výrazným změnám?

Politikaření i válčení

Alliance War rozšiřuje The Elder Scrolls: Legends zejména o 104 nových karet, které jsou k dispozici ve standardní i prémiové verzi. Každý z atributů (barev) se tak dočkal slušného obohacení, které navíc dobře vypadá. Na kvalitu ilustrací karet si jako obvykle nelze příliš stěžovat a některé kresby jsou opravdu působivé, zvlášť když dojde na specifické postavy či bitevní výjevy. A že jich není málo, jelikož ústředním motivem je tentokrát spor pěti mocných frakcí o vládu nad císařstvím a možnost usednout na Rubínový trůn. O ten válčí uskupení Aldmeri Dominion, Empire of Cyrodil, Ebonheart Pact, Daggerfall Covenant a The Guildsworn.

Každá z uvedených frakcí je symbolizována specifickými kombinacemi tří atributů, takže jestli máte v oblibě trojbarevné karty, určitě si přijdete na své. Na své si přijdou také příznivci legendárních karet, kterých je tentokrát opravdu dost, což znamená, že získání kompletní kolekce může být těžší než kdy dřív. Další barevné kombinace každopádně nejsou jedinou novinkou mající dopad na hratelnost a chování karet. V případě mnoha nových karet se sice setkáte s vhodným a občas unikátním využitím již zavedených herních mechanik, ale tvůrci navrhli i čtyři nové.

Jelikož rád hraju vcelku agresivně, největší využití jsem našel pro vlastnost Veteran, která zajistí, že jakmile jednotka jednou zaútočí a přežije, získá bonusový efekt, třeba navýšení síly či zdraví. Hodit se může i mechanika Empower. Pokud zasáhnete protivníka, zvýší se po dobu aktuálního tahu účinnost karet akcí, které jsou touto vlastností vybaveny. O něco komplexnější pak může být Expertise, díky níž karty obdrží na konci tahu bonusový efekt v případě, že jste zrovna zahráli akci, podporu nebo předmět. Některé z nich přitom mohou disponovat mechanikou Mobilize, a když je zahrajete na prázdné bojové linii, ve hře se objeví jednotka Recruit o síle a zdraví 1, která daný předmět ihned využije.

Spor o povědomou mapu

Při hraní The Elder Scrolls: Legends dávám přednost balíčku, který obsahuje karty ze všech možných expanzí a který byl sestaven již před delší dobu, takže nebyl obměňován zas tak často, ale přesto si v něm některé z čerstvých karet našly místo, a to nejen díky novým mechanikám. Pravdou je, že v mnoha zápasech se celkem hodily, přesto jsem ale neměl pocit, že by s vyvážeností hry kdovíjak zamávaly. Jako obvykle záleží hlavně na vašich schopnostech, konkrétně schopnostech mechaniky řádně využít a třeba je i šikovně zkombinovat s možnostmi starších karet.

Řada zmíněných zápasů přitom probíhala na nové herní ploše, kterou snadno identifikujete díky zářivému vyobrazení mapy Cyrodiilu, známého hlavně z The Elder Scrolls IV: Oblivion. V tomto směru se znatelně projevily možnosti přepracovaného klienta Legends, hlavně díky řadě interaktivních prvků po stranách hrací desky. Stačí na ně sem tam kliknout a mapu rázem oživí třeba efektní nákresy bitevních plánů a postupu armád. V kombinaci s kartami, nezřídka zrychlenými efekty (což je dost vítaná změna) a hudbou, jejíž nabídku obohatilo několik dalších a působivých skladeb, tak vzniká solidní audiovizuální stránka, která alespoň trochu odlišuje nástup obsahu Alliance War od předešlých expanzí.

Přesto nemám pocit, že by bylo ústřední téma expanze kdovíjak citelné. Právě naopak, pokud svět The Elder Scrolls nemáte dost prostudovaný a nevstřebáváte každou jednotlivou informaci, kterou tvůrci Legends zveřejňují, těžko do detailů pochopíte, o co má vlastně v pozadí nových karet jít. Ano, pět frakcí válčí o nadvládu nad klíčovým územím, ale proč bojují? Co jsou ty frakce zač? A hlavně – co ten spor vlastně světu The Elder Scrolls v širším kontextu přináší? Na to se v prostředí samotné hry hledá odpověď jen těžko.

Nejasná karetní válka

Tříbarevné karty jako vyjádření podstaty nějakého mocného uskupení opravdu nestačí a i když jsou řadové karty většinou dost povedené, jejich tématika přeci jen občas působí dost nahodile a je opět velmi těžké přiřadit je k nějakému jasně identifikovatelnému a aspoň trochu zajímavému příběhu. Podobně jsou na tom i různé výzvy spojené s možností odemknout nové tituly a ruby karet, případně denní questy. Jejich plnění vám sice může zajistit kvalitní odměny, ale jen těžko se touto cestou dokážete přiblížit k nějakému jasně vytyčenému příběhovému pozadí.

Chápu, že nejde donekonečna využívat zasazení hlavních dílů The Elder Scrolls typu Skyrimu a Morrowindu, jež automaticky přináší snadno identifikovatelné a zařaditelné motivy a témata, ale o to víc mě nejasné zaměření Alliance War mrzí. Snad v každém fantasy světě se dá z pořádného mocenského sporu vytřískat něco, co rázem zaujme, co nabídne víc než jen příběh o tom, jak chce zase někdo někoho zabít, ale nejnovější expanze The Elder Scrolls: Legends se pořádně nezmůže ani na to. Ústředním motivem by klidně mohla být výroba červeného vína a rozdíl by nejspíš stejně poznal málokdo.

Jelikož jsem se s novými kartami na straně protivníka v předešlých dnech moc často nesetkával, může se dokonce zdát, jako by snad někteří ani nepoznali, že tu máme nové rozšíření. A kdyby nedošlo k výrazné proměně hlavního menu, možná by nešlo jen o pouhou domněnku. Faktem ale zůstává, že jsme se díky Alliance War dočkali značného množství dobře využitelných karet a několika šikovných mechanik, doplněných o hrst kosmetického obsahu, přičemž tohle všechno nijak výrazně nezaostává za Heroes of Skyrim a Houses of Morrowind. A já věřím, že se zmíněné novinky v The Elder Scrolls: Legends v následujících měsících neztratí a naopak se s nimi budou hráči setkávat naprosto běžně, i když to tak zatím občas nemusí vypadat.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama