The Last of Us – poslední zhasněte
Preview The Last of Us Článek The Last of Us – poslední zhasněte

The Last of Us – poslední zhasněte

8

Post-apokalypsu po sté a přesto jinak, to slibuje nejnovější hra od autorů série Uncharted. Jinými slovy, zapomeňte na vše, co vás naučil Fallout a jemu podobní!

Reklama

Studio Naughty Dog vzniklo v orwelovském roce 1984, a za svou dlouhou historii dalo vzniknout takovým perlám, jako je Crash Bandicoot či série Uncharted. Ani jejich nejnovější titul nevypadá, že se na herní scéně bude nuzně krčit stranou – naopak, první detailní informace o survivalistické third-person akční adventuře The Last of Us slibují originální zpracování post-apokalyptického žánru.

„Vývojáři z Naughty Dog svůj titul popisují především jako citlivý příběh "otce" a "dcery".“

Svět po konci světa

Smrtící pandemie. Dříve nebo později musela udeřit. Lidstvo se jí ale nevzdalo bez boje. Tentokrát nás kosí parazitická houba cordyceps fungus – ta původně napadala jen mravence a vzbuzovala u nich sebevražedné chování. V budoucnu si ale má zasednout i na lidi.

Zahynuly miliardy lidí a svět se obrátil v ruiny. Šíření infekce se ale nakonec podařilo zastavit. Zbyly roztroušené, leč původními vládami stále organizované kolonie přežívající uvnitř původních metropolí. Za jejich možná až příliš střeženými hranicemi se rozléhá divočina plná tlejících zbytků lidské civilizace.

A platí to jak v přeneseném smyslu, tak i doslova. The Last of Us sází na mrazivý, leč lákavý pocit osamocené procházky po kdysi rušném velkoměstě. Neznamená to, že ve hře budou absentovat souboje. Kromě lidských mrchožroutů, kteří napadají jiné přeživší spoluobčany, se totiž pustinou pohybují i skupinky infikovaných lidí, jejichž chování ovládla právě parazitická houba.

The Last of Us ale nechce být další zombie hrou. Naopak, infikovaní budou oproti lidským banditům v naprosté menšině. Mimoto, vývojáři z Naughty Dog svůj titul popisují především jako citlivý příběh "otce" a "dcery".

Intimní rodinný příběh

Hra má začínat v uprchlickém táboře v Bostonu, kde probíhá přísná karanténa nenakažené populace. Hádáte správně, zdejší vojenský diktát umí být stejně smrtelný jako nákaza samotná - jediná stopa hub na vašem těle je okamžitou jízdenkou přímo před popravčí četu.

Pro inspiraci postav sáhl Naughty Dog do maskulinních dob Divokého západu, čili vyhlížet můžete morálně velmi šedivé charaktery.

Takový drsoň Joel musel obětovat hodně ze své lidskosti, aby konec světa přežil. Vývojáři z Naughty Dog ho popisují jako schopného, ale uvnitř vyhořelého jedince, který v karanténní zóně řídí obchod se šmelinou.

A bydlí zde také čtrnáctiletá dívka Ellie. Jako dítě narozené až šest let po pandemii si původní svět nepamatuje. Je ale inteligentní a posedlá artefakty z naší doby, od hudby po knihy.

Všichni by tu dále mohli žít svými existencemi plnými infekcí, hladomorů a poprav, jen kdyby Joel nepřijal tajemnou nabídku dostat Ellie z bostonské zóny ven. Prachy byly slušný, práce snadná, tak co jiného dělat s volným odpolednem?

Při akci samotné se ale něco ošklivě pokazilo a dvojici začala pronásledovat armáda. Nezbylo jim nic jiného, než se společně vydat na túru po zničených Spojených státech.

Koutek vědy #1: skuteční zombie mravenciSmrtící viry ve hrách (a filmech a knihách) potkáváme snad častěji, než si měníme ponožky. Za děsivou nákazou v The Last of Us ale vězí inspirace ve skutečné parazitické houbě Ophiocordyceps unilateralis. Jak se rozepisuje například tento článek na serveru Osel.cz, parazit umí zmanipulovat chování svého hostitele, kterého poté využije "jako zdroj potravy, ochranu i taxík".

Civilní přístup

Postavám nechybí detailní vykreslení ani elementární psychologizace. Navíc jde o archetypy, jež nejsou ve videohrách zrovna denně k vidění – Joelův první instinkt velí se na malou Ellie vybodnout, díky temnému pozadí je ale pochopitelná i jeho motivace "vykoupit se z temnějších časů". Dívčina samotná také nemá být žádnou koulí na noze - v boji bude aktivně pomáhat, upozorňovat na hrozby a vyhýbat se napadení.

Podobně civilní přístup k látce i přirozené uchopení postav je na herní scéně spíše výjimkou, než pravidlem.

Rovněž základem hratelnost zde nebude mlátit bandity po hlavách, ale naopak se jim zcela vyhnout. Lidé z Naughty Dog mluví přímo o snaze vytvořit napětí z minimalističnosti (byť jmenovitě se inspirují bratry Coeny). A právě při obcházení nepřátel by se extra pár očí patřících Ellie (bude ovládána AI) mohl setsakra hodit. Jak se říká, ve dvou se to lépe táhne.

Vývojáři prozatím bohužel popřeli možnost hrát kooperativně, ale na nějaké formě hry více hráčů prý pracují.

Samotné střety jak s nakaženými, tak i s přeživšími, pak mají být navýsost naturalistické. A to jak svým násilím, tak i napětím, jež bude předcházet první prolité virtuální krvi. Nikdy totiž není dopředu jasné, jestli postavy na horizontu budou pohostinní cizinci nebo maskování vrazi lákající vaše postavy do pasti.

Časopis GameInformer například popisuje situaci, kdy se Ellie a Joel musejí bránit napadaní bandity, kterým jde o jejich majetek. Přitom právě celá tato situace začíná na první pohled nevinným voláním o pomoc...

„Namísto tmy či všudypřítomných ruin, k nimž by sváděly hry typu Left 4 Dead, se vývojáři inspirují ve skutečných rozvalinách. Kdo někdy viděl, jak vypadá Pripjať, ví, co má čekat.“

Zarostlé ulice

Nabízí se zde srovnat tento přístup s filmy jako Cesta či Já, legenda, a poté s filmy jako je Šílený Max. Post-apokalyptické videohry se doposud blížily spíše k brakovějším kvalitám druhé škatulky, The Last of Us se ale právě tomu chce vyhnout.

Jak popisuje herní režisér Bruce Straley, novátorský přístup pramení i z herní grafiky: „(Podobné téma) už tu bylo mnohokrát. Známe typické zombie střílečky zasazené do typických šedých kulis. Tohle ale není styl vlastní Naughty Dog. Prostředí musí vypadat nádherně. Musí v hráčích vzbudit zdání tajemna. Nalákat ho na to, aby chtěl vidět více.“

Namísto konstantní tmy nebo všudypřítomných ruin, k nimž by sváděly (teoreticky podobné) hry typu Left 4 Dead nebo Fallout, se vývojáři inspirují ve skutečných vylidněných domech. Kdo někdy viděl, jak vypadá opuštěná Pripjať a podobné nedávno opuštěné stavby, ví, co má čekat.

Ani rozlohou se hra nemusí stydět – cesta po USA bude nejspíše skutečně znamenat „cestu po USA“. Prozatímní informace totiž mluví o městech jako Boston, Pittsburgh nebo San Francisco, které jsou od sebe vzdálené stovky kiláků.

Avšak nejenom grafika je to, co se u audiovizuálního díla počítá. Naughty Dog proto najali argentinského skladatele Gustava Santaolallu, jenž je držitelem Oscara za své soundtracky k filmům Zkrocená hora a Babel.

Koutek vědy #2: dokument Life After PeoplePokud vás zaujalo, jak decentně screenshoty The Last of Us zobrazují opuštěnou krajinu, pravděpodobně si pošmáknete na dokumentární sérii Life After People. Byla vytvořena v produkci History Channelu a její premisou je ukázat Zemi, z níž ze dne na den zmizelo lidstvo. Prázdná města zde brzy zabydluje zvěřina, postupně zarůstají mechem, až se nakonec mrakodrapy zhroutí a vytvoří budoucí hory. Ještě předtím, než si sérii jakože zaručeně koupíte na DVD, ji můžete vyzkoušet na YouTube...

Definování nového žánru?

Naugty Dog se netají tím, že se chystají na redefinování celého žánru her o světě po konci světa. Samozřejmě, The Last of Us není jedinou podobnou hrou, problematický I Am Alive působí ještě originálněji. Je také otázkou, nakolik se podaří vyvážit tempo a vyprávění v takto neprozkoumaném designovém terénu.

Legendární studio ale nemá ve zvyku vypouštět mezi hráče polotovary. Na definitivní odpověď si počkáme do počátku roku 2013, kdy má hra dorazit exkluzivně pro PlayStation 3.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama