Total War: Arena - dojmy
Preview Total War: Arena Článek Total War: Arena - dojmy

Total War: Arena - dojmy

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

17

V minulých dnech nám byla dána možnost otestovat uzavřenou betu Total War: Arena. Líbil se nám nový zástupce slavné značky?

Reklama

Před pár dny k nám dorazil Total War: Warhammer II. Jakubovi Němcovi i ostatním fanouškům fantasy se hodně líbil. Milovníci historie z něj však tolik nadšení nejsou, protože tvůrci kvůli němu trošku zanedbávají klasickou sérii, která byla odsunuta na druhou kolej. Nedávno byla naštěstí pro ně licence zapůjčena společnosti Wargaming, jež se ujala rozpracovaného, na dějiny zaměřeného projektu Total War: Arena, který vám v našem dnešním preview představíme.

Znesvářený trojlístek

Na bitevní pole se slétají vrány. Všude, kam oko dohlédne, leží mrtvá těla chrabrých válečníků, jež tu před několika hodinami bojovali za čest a slávu svých vládců. Konce šarvátky se dožila jen hrstka mužů, kteří nyní z posledních sil doráží raněné nepřátele a umírající druhy, jimž už není pomoci. Přestože měla zpočátku jedna ze stran mírnou převahu, střet nakonec skončil nepříliš přesvědčivým vítězstvím slabší armády, které prostě přálo štěstí. Prakticky každá bitva v Total War: Arena začíná a končí podobně laděnou situací. Před jejím začátkem si však musíte vždy zvolit stranu, za kterou vytáhnete do boje.

V současné verzi hry máte k dispozici armádu Řecka, Říma a barbary, jež pod svou korouhví sdružují nezdolné Germány, statečné Galy a krvelačné Brity. Každá herní frakce vám nabídne tři až čtyři generály, do jejichž kůže se můžete vtělit. V římském táboře naleznete kupříkladu Caesara, Germanika či Scipia Africanuse. Řekové nabídnou zájemcům o velitelský post udatnou Kynane, slavného Leonidase, vychytralého Miltiadese a legendárního Alexandra Velikého. Každý vojevůdce vám dá k dispozici odlišný strom dovedností. Kynane je například schopná své spojence zrychlit, Leonidas je v tomto ohledu moc neposílí, může jim však zvýšit bojovou morálku natolik, že dokáží přečkat prakticky kterýkoliv útok bez toho, že by se rozutekli do polí.

Bez schopností by to nešlo

Jednotlivé frakce vám samozřejmě nenabídnou jen velitele. Kromě osobitých historických postav jsou vám po čase dáni k dispozici též všichni bojovníci, jimiž se dané uskupení pyšnilo. Na začátku však každý národ startuje jen s dvěma typy válečníků. K ostatním se dostanete skrze vývojový strom, ve kterém si kupříkladu u Římanů otevřete s pomocí bodíků a peněz z bitev těžkou jízdu, katapulty či lukostřelce. Pro hráče, kterým nevadí do F2P her investovat peníze, jsou tu též urychlovací balíčky a prémiové jednotky, jež můžete zakoupit jen za reálné peníze.

„Kromě vás na bojiště vyšle jednotky ještě devět dalších hráčů. Společně byste měli buď rozmetat síly protivníka, nebo zabrat jeho základnu, jež leží naproti té vaší. Spolupráce s ostatními je pro vítězství zcela nezbytná. Pokud narazíte na tým plný sólistů, většinou se vaše prapory konce bitvy nedožijí. “

Všem pozdním válečníkům lze u armádního kováře vylepšit za peníze a zkušenosti zbroje a zbraně. Dočasně jim je možné též zvednout statistiky skrze různé typy poživatin a munice. Mimoto každá herní jednotka disponuje minimálně jedním speciálním útokem, který má v boji možnost aktivně používat. Centurioni dokáží například vrhat pila, lučištníci jsou schopni soustředit na několik okamžiků svou palbu na jeden bod a jízda může dočasně zvednout náladu všech ve svém okolí.

Sám šarvátku neutáhneš

Každý hráč má na začátku bitvy k dispozici tři jím zvolené oddíly, nad kterými má plnou kontrolu. Ujmout se můžete vedení jezdeckých praporů, podpůrných jednotek či lehké a těžké pěchoty. Sestava vaší malé armády je jen na vás. Osobně jsem se do bojů vydával s dvěma skupinami řeckých střelců s lukem a družinou na defenzivu zaměřených hoplitů, které jsem užíval především k tomu, abych s nimi odlákal pozornost od zranitelných lučištníků. Ti se totiž pod náporem kavalerie hroutí rychleji než domeček z karet.

Kromě vás na bojiště vyšle jednotky ještě devět dalších hráčů. Společně byste měli buď rozmetat síly protivníka, nebo zabrat jeho základnu, jež leží naproti té vaší. Spolupráce s ostatními je pro vítězství zcela nezbytná. Pokud narazíte na tým plný sólistů, většinou se vaše prapory konce bitvy nedožijí, protože nebudou dostatečně podpořeny vojsky vašich spojenců.

Největším nešvarem tohoto titulu jsou v současnosti zbytečně velké týmy. V případě, že by tvůrci zmenšili stávající počet hráčů z dvaceti na deset a zvětšili velikost vojsk jednotlivců, celku by to jistě prospělo, protože by se mu tímto krokem trošku podařilo oprostit od problematického lidského faktoru, který vás čas od času dokáže přivést k nepříčetnosti. Stojí na něm i padá totiž celá hra. Osobně doufám, že ve finální verzi Total War Arena naleznu obstojně jednající umělou inteligenci, která se v případě nutnosti ujme jednotek hráče, který zápas z neznámých důvodů opustí.

Nenáročný styl

Design bojišť, na kterých se budou bitvy odehrávat, není nikterak komplexní. Prakticky tu máte vždy dva základní tábory a mapu odhalující věže, které je dobré obsadit dříve, než nad nimi získá kontrolu váš protivník. Mezi těmito zásadními strategickými body se rozprostírá různě zformovaná krajina, jež vám nabídne husté lesy, k obraně vhodné průsmyky, mělké říčky a rozsáhlé pláně, na nichž se vyřádí především jízdní jednotky.

„V uzavřené betě mi toto dílko nabídlo vcelku slušné spektrum bojišť, dobře vybalancované jednotky a zajímavě navržený vývojový strom. Celkový zážitek mi kazil především nepříliš dobrý systém zápasů a podivné chování mých spoluhráčů, které prakticky vždy již od začátku definovalo výsledek celého střetu. “

Každý typ krajiny nabídne bojujícím jednotkám jiné podmínky. Hluboké hvozdy kupříkladu mírně snižují efektivitu nepřátelského ostřelování a rychlost pohybu vojsk, jež jimi procházejí. Bránícím armádám se v jejich útrobách zvednou defenzivní schopnosti a účinnost kontaktních útoků. Osobně jsem si nejvíce zamiloval nepříliš hluboké říčky. Když do nich mí protivníci vstoupili, hodně se snížila jejich pohyblivost, takže jsem je mohl z povzdálí beztrestně ostřelovat až do momentu, než se rozpadla jejich formace.

Zpracování lukostřelců, jež jsem po většinu času hrál, je tu velmi povedené. Stejně jako v jiných dílech série Total War i zde s pomocí jejich šípů likvidujete jak nepřátelské jednotky, tak i své vlastní muže, kteří se náhodou nacházejí blízko oponentových sil. Občas si budete muset kvůli tomuto faktu vybrat, zda obětujete menšinu pro posílení většiny či raději zachováte oslabený oddíl a počkáte na to, jak se celá situace vyvine.

Ucházející F2P dílko

Současný odklon od historie se mnoha fanouškům série Total War moc nepozdává. Pro tuto nemalou skupinu je tu Total War: Arena, který se na rozdíl od Total War: Warhammer zaměřuje především na bitvy, jež se zapsaly do dějin lidstva krví udatných válečníků, nikoliv na fiktivní konflikty imaginárních monster. V uzavřené betě mi toto dílko nabídlo vcelku slušné spektrum bojišť, dobře vybalancované jednotky a zajímavě navržený vývojový strom. Celkový zážitek mi kazil především nepříliš dobrý systém zápasů a podivné chování mých spoluhráčů, které prakticky vždy již od začátku definovalo výsledek celého střetu.

Už v uzavřené betě Total War: Arena jasně ukazuje, že má po historii lačnícím fanouškům série Total War co nabídnout. Pokud se jeho tvůrcům časem podaří vyladit systém zápasů a zmenšit velikost týmů, možná k nám za několik měsíců dorazí nový zástupce značky, kterého řada hráčů již delší dobu s nadějemi vyhlíží.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama