World of Warcraft: Mists of Pandaria - Východní dovolená
WoW Recenze World of Warcraft: Mists of Pandaria - Východní dovolená

World of Warcraft: Mists of Pandaria - Východní dovolená

Daniel Kremser

Daniel Kremser

147

Další evoluce nejznámější onlinovky, která zase tak moc nepřekvapí a rozhodně neurazí.

Reklama

Bylo nebylo, žila byla jedna velmi slavná panda, kteráž ovládala kung-fu a snažila se spasit ten zkažený online svět, který letos opanovaly Guild Wars 2. Někteří si mysleli, že se zadýchá už během vybíhání schodů k přenádhernému klášteru na úpatí hory po vzoru ochránce kung-fu Poa a jiní zase našemu spasiteli prorokovali zářnou budoucnost. Pravdu přitom měly oba tábory a Mists of Pandaria nyní dělí "Wowkařskou" komunitu na dvě půlky.

Ten hlavní důvod je viditelný hned na první pohled. Blizzard po pádu pána mrazu a ohnivého draka zvolil lehce relaxační téma a legendární onlinovku stylizoval do kulis inspirovaných východní mytologií. Někomu tak nové World of Warcraft připadá až moc východní a ti druzí jsou naopak z takové rázně změny nadšeni.

Oáza klidu

Lehce pohádkový začátek jsem zvolil naprosto záměrně. Jak už to totiž u datadisků ke králi MMORPG bývá i Mists of Pandaria přináší nový kontinent se zcela zřejmým názvem. Pohádkovou Pandarii, domov pandí rasy Pandarenů a jednu z nejroztomilejších herních zemiček vůbec. Hned z kraje je třeba Blizzardu vyseknout ohromnou poklonu. Inspirace východem se vydařila na jedničku a chrámy, pagody, překrásné čínské zahrady či jen vodopády koupající se v poledním slunci jsou jednoduše překrásné.

A ano, pořád se ještě bavíme o tom 8 let starém Wowku s prehistorickým enginem a pastelovou grafikou stěží zakrývající v současné době už markantní technologickou zastaralost. I přes všechny tyto překážky ovšem dokázali vývojáři z Pandarie udělat překrásnou oázu klidu, jenž se bez obav může měřit i s velikány jako jsou druhé Guild Wars nebo Tera. Částečně za to může hlavně kreativita designérů hry, kteří maximálně vytěžili reálný základ celého tématu a velice trefně jej zasadili do reálií slavné onlinovky.

Výborná stylizace zastaralé grafice skvěle pomáhá a hra díky tomu značně omládla.

Není tak problém narazit na velkou Pandarenskou zeď nebo na Chlupaté Zakázané město. Veledůležitou roli pak hraje hudba, která mnohdy dělá více než polovinu výsledného zážitku. Soundtrack přesně pasuje k jednotlivým lokacím a jednotlivé skladby výborně míchají tradiční východní hudbu s Wowkařským stylem. Nový datadisk zkrátka WoW etabluje jako moderní onlinovku s velice obstojným audiovizuálem a i ti největší odpůrci onlinovek musí při pohledu na roztomilé pandy cvičící kung-fu vyměknout.

Překvapivé pandy

Nový kontinent pak nepřináší pouze nová a tuze krásná prostředí, ale především novou rasu, questovou linii, značné rozšíření příběhového pozadí a především zvýšení maximálního levelu na 90. Nová rasa podobně jako celý kontinent příjemně překvapila a pandy do celkového vyznění World of Warcraft výborně zapadají. Vnášejí do hry příjemný nadhled a jakýsi uklidňující pocit, což se nejvíce podepsalo především na zmíněných questech.

Na první pohled vám může Pandarie připadat malá, ale díky její členitosti a především ohromné míře PvE obsahu na tento fakt, respektive pocit velmi rychle zapomenete. Důraz na kreativitu a snahu hru po tolika letech nějak ozvláštnit je všudypřítomný a především úspěšný. Úkoly založené na principu zabij a přines, zde jsou sice pořád, ale často jsou zabaleny do klišovitě pohádkových, či romantických příběhů a také mechanismy jednotlivých řešení se neustále mění.

Úkoly překvapily zajímavými nápady a velkým důrazem na omezení stereotypního zabij a přines.

Jednou tak nebožáky zabíjíte pomocí výbušných sudů, skáčete po kůlech zabodnutých ve vodě a jindy zase sháníte elementární duchy. Nuda a nekonečný grind jednoduše zůstaly doma a na večerní tah vyrazily pouze povedené nápady a překvapivá kvalita po technické stránce. Opravdu pozitivně pak musím hodnotit tradičně silnou příběhovou linku, která je sice opět jedno ohromné klišé plné multikulturních odkazů, ale ve světě onlinovek působí trošku jako zjevení z jiného světa.

V detailech je krása a atmosféra

Pozornost je tady kladena východní mytologii a zvykům. Pandareni jsou v Azerothu stále něco nového. Bytosti žijící v míru na pozadí krvavého konfliktu olbřímích rozměrů, který nezná slitování a nabízí hluboká morální dilemata. To všechno a mnohem více příběh Pandarie nabízí již nyní a bude ještě sakra zajímavé sledovat kam se nakonec situace Pandarenů vyvine. Současný rozkol a válka mezi Hordou a Aliancí na jejich vlastním kontinentě totiž asi není úplně to v co doufali, když se jejich zem vynořila z mlhy. Navíc když nová nenávist a negativní energie probudila děsivé Sha, kteří pomalu uvrhují Pandarii do chaosu.

Hloubce příběhu přes kvality scénáře po stránce vtipu pomáhá především důraz na detaily. Nový kontinent totiž doslova dýchá a zanechává neskutečně silný dojem. Nejednou vidíte pandy nesoucí lampiony během západu slunce, sem tam můžete naskočit na kárku a užít si romantickou projížďku a nakonec třeba usednou ke staříkovi, který vám po chvíli začne vyprávět tuze zajímavý příběh. V tomhle ohledu prostě Blizzard zabodoval!

Bojovný mnich

Smutným faktem ovšem je, že tyto detaily a zajímavá stylizace hrají mnohdy až druhé housle. Většinu hráčů podobných onlinovek totiž zajímá hra samotná a ne její obal. Pochopitelně tak Mists of Pandaria přicházejí s kupou změn také v oblasti herních mechanismů. Hlavní proměnnou je nyní Monk, nová hratelná třída přístupná všem rasám až na Gobliny a Worgeny. Navíc pak lze hrát Monka jako damagera, healera i tanka, což je velmi zajímavá možnost. Celkově je hra za Monka zábavná, neustále máte co dělat a jednotlivé schopnosti patří mezi to zajímavější, co hra nabízí.

Technická zjednodušení vedou ke zprůhlednění herních principů a dalšímu otevírání hry nováčkům.

Poměrně drastického překopání se dočkaly také některé herní třídy a kámen na kameni nezůstal ani u získávání nových schopností a talentů. Nové spelly už si tak nemusíte kupovat, ale s dosažením patřičného levelu se vám prostě objeví v knížce. Talenty si pak rozdělujete každých 15 levelů. Obě tyto změny kvituji s radostí. Dochází totiž nejen ke zprůhlednění herních systémů, ale také k menšímu navýšení dynamiky celého zážitku. Zážitkům především nově příchozích hráčů pak pomáhá upravený cross realm, jenž nyní funguje i u expících lokací.

Vzhůru na Farmu

Pandy ale přinášejí také mnoho obsahu pro již vysloužilé fantasy harcovníky, kteří Kalimdor prošli skrz naskrz. S novým datadiskem přichází hned devítka dungeonů. Na jednu stranu se jedná o vítané a mnohdy také povedené zlepšení, ale celkově v nás tento přírůstek budí spíše zklamání. Tři jsou totiž již starší a lehce předělané kousky a navíc je všech devět až překvapivě lehkých, což nemusí vyhovovat každému. Nová zastavení vzhledově a tematicky zasazená do stylu východních kultur jsou sice vtipné stejně jako questy v příběhové lince, ale jedná se o pozlátko na jedno podívání.

Situaci v endgame PvE obsahu naštěstí zachraňují daily questy, jenž mě nyní opravdu baví a k dobru jim nutno přičíst také vtipné nápady. Za všechny je možno zmínit například velmi sympatické opečovávání vlastní zahrádky s kytkami a zeleninou. Svůj "sad" denně rozšiřujete, sázíte nové kytky a vypořádáváte se s případnými škůdci. Světe div se, ale je to sakra zábavné! Otázkou ovšem zůstává, jak dlouho to tak bude. Všechno se ostatně časem přejí a v případě daily questů už jsme takovýto scénář párkrát viděli.

Pochytej je všechny

Závěrem si nemohu stěžovat na battlegroundy, které do hry s příchodem datadisku přinášejí nové módy a prostředí. Momentálně jsou dostupné hned dva nové, z nichž ten první se soustředí na neustálý pohyb a získávání artefakt. Ten druhý zase nabízí zajímavé zabírání vozíků skrze výhybky na kolejích. Celkem pěkné zpestření a určitě výborný základ pro budoucí expanzi hry na tomto poli.

Menší zpestření už ostatně PvP zažilo, a sice extrémně vtipnou variaci na známé Pokémony. Zápasy, chytání a trénink petů do světa Azeroth skvěle zapadli a představují povedené zpestření. Obzvláště když sebou nesou zvláštní úkoly a tolik oblíbené PvP postavené na mechanismu tahovky.

Pohledná stagnace

Datadisk nabízející slušnou porci zábavy a dost obsahu jak pro nováčky, tak i ostřílené veterány. Nejvíce mě bezesporu dostala audiovizuální stránka a atmosféra spojená s vtipnými questy a zajímavým příběhem, jenž nabízí mnoho potencionálu do budoucna. Za menší negativum lze považovat současný endgame PvE obsah, jehož přínos není zrovna oslnivý a také minimum revolučních novinek.

Ovšem World of Warcraft se jen těžko změní a ony věci jako povedené daily questy a návykové piplání petů docela stačí. Obzvláště když je Mists of Pandaria po všem stránkách odladěným rozšířením, které uspokojí všechny typy onlinovkových fanatiků. A to nás ještě v nejbližší době čeká patch 5.1, který přinese další nový obsah a opět objasní něco málo ze spletitého příběhu World of Warcraft.

World of Warcraft

Verdikt

Výborné oživení stagnující onlinovky, které boduje především neprůstřelnou stylizací a zajímavými questy spojenými s příběhem.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

východní stylizace
vtipný a zajímavý příběh
povedené questy
nová rasa a herní třída
možnost bojovat a trénovat pety
technická zjednodušení
nudnější dungeony
graficky zastaralejší
pořád to stejné WoW
do budoucna asi daily questy
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama