XCOM 2 – vybroušený diamant?
XCOM 2 Recenze XCOM 2 – vybroušený diamant?

XCOM 2 – vybroušený diamant?

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

46

Hra plná osudových rozhodnutí je tu, co všechno obětujete pro záchranu Země vy?

Reklama

Původní série X-COM začala svou cestu již v roce 1994. V průběhu svého působení na herní scéně si získala mnoho zapálených fanoušků tahových strategií. Po šesti vydařených hrách si ale tvůrci dali pauzu, která trvala dlouhých 11 let. Většina hráčů v návrat legendy už ani nedoufala. UFO nakonec ale přeci jen přiletělo. Restart série nesoucí název XCOM: Enemy Unknown byl přijat relativně kladně, řada zjednodušujících prvků ale mírně otřásla původní komunitou. Ne všichni byli z novot nadšeni. Nálady ustálil až datadisk, který do celku přinesl řadu zajímavých novinek. Komplet byl nakonec všemi hodnocen velmi pozitivně a tak se dalo čekat, že se brzy dočkáme dalšího následovníka. Nyní tu před námi stojí XCOM 2, který navazuje na události z prvního dílu restartu.

Mezirasová idylka

Ti, kteří XCOM: Enemy Unknown zakončili s plným nasazením, budou nejspíše trošku zklamaní. Místo odvetného útoku na planetu vesmírných agresorů je totiž čeká dobývání vlastního světa, jehož vůdci se mimozemským dobyvatelům prostě poddali. Nastolení nového světového řádu pod palcem cizáckého vedení na sebe nenechalo dlouho čekat. Během pouhých dvaceti let převzala kolaboranty ovládaná skupina ADVENT kontrolu nad celou Zemí. Lidská města byla přebudována a vylepšena. Čistokrevní lidé nyní žijí v míru vedle genetických míšenců a vetřelců. Celý komplex na první pohled budí dojem klidné, dobře fungující společnosti. Pod naleštěnou skořápkou se ale ukrývá policejní stát, plný útlaku a bezpráví. Většina obyvatel se neodváží proti systému ani hlesnout, naštěstí jsou mezi nimi i chrabří jedinci, kteří mu škodí, kde to jen jde. Síla odporu je ale ve srovnání s velikostí režimu minimální. Podzemní buňky potřebují k revoluci výraznou osobnost a tak osvobodí legendárního šéfa původního projektu XCOM.

Tutoriál mi v posledním díle této série připomínal asistovanou sebevraždu. XCOM 2 se v tomto směru od svého předchůdce výrazně neliší. Jasně vám v průběhu učební lekce ukáže, co máte a co nemáte dělat. Přestože vám velká část týmu zemře, není dobré úvodní misi vynechat. Je totiž úzce spojena s hlavní příběhovou linkou, která je zaměřená jak na již zmíněný odboj, tak i na tajemný projekt Avatar.

Vzdušný odboj

Hned po absolvování první mise vás transportér odnese na základnu, která se z podzemních prostor přesunula do výšin v oblacích. Lépe řečeno byla přemístěna do bývalé mimozemské přepravní lodě Avenger, která je na rozdíl od pevně zakotvené báze více mobilní. Celek ale funguje prakticky stejně, jako předchozí sídlo. Můžete v něm budovat nové místnosti, zkoumat nepřátelskou technologii, vyrábět předměty, upravovat zbraně a nabírat jednotky. Cenou za vysokou míru pohyblivosti je nedostatek prostoru. Kosmický koráb prostě není nafukovací, máte tak k dispozici pouze dvanáct stavebních míst. Na nich budete muset postavit laboratoře, továrny, zdroje energie a výcviková střediska.

„Vědecké projekty jsou pro váš úspěch zásadní. Zkoumání nepřátelských technologií obohatí vaše jednotky o nové zbraně, zbroje, dovednosti a vybavení.“

Omezený stavební prostor vám XCOM 2 vynahradí propracovanou správou chodu základny. Technický personál má svá jména, tváře a zařazení. V průběhu hraní ho můžete přesouvat mezi různými typy práce. Lidské zdroje dokáží zrychlit pracovní produkci, léčení jednotek či nárůst energie. Členy posádky je dobré rovnoměrně rozdělit, bez správné balance nemusí být chod celku dostatečně efektivní. Individualita lodní podpory je příjemnou inovací. Škoda, že podobná změna nepotkala i vědce. Po jejich zařazení do posádky o nich už nikdy neuslyšíte. Uvidíte jen výsledky jejich usilovného výzkumu.

Vědecké projekty jsou pro váš úspěch zásadní. Zkoumání nepřátelských technologií obohatí vaše jednotky o nové zbraně, zbroje, dovednosti a vybavení. Časem do rukou dostanete dokonce i vojáky ovládající mysl vašich nepřátel. Bádání je podobně jako rozdělení technického personálu hlavně o prioritách. V průběhu hraní je možné mít aktivní vždy jen jeden výzkum, tím pádem na vás minimálně na začátku bude čekat řada voleb, rozhodujících o životu a smrti vaší posádky. Vyšší odolnost či lepší útočná síla? Toť má počáteční Sofiina volba.

Jedno velké dilema

Prakticky celý průchod XCOM 2 je o vašich volbách. Jediná věc, kterou v počáteční fázi hry neovlivníte, je třída vašich postav. V současné verzi máte na začátku k dispozici pět povolání. Jednotky z XCOM: Enemy Unknown tu ale nehledejte, jejich roli převzali novější či výrazně inovovaní vojáci.

Prvním rekrutem je na elektroniku zaměřený Specialista. Jeho výbavu tvoří podpůrný dron a hackovací nástroj, s kterým se dokáže bez většího rizika nabourat do terminálů a obraných struktur. Díky jeho schopnostem je možné obrátit nepřátelskou technologii proti jejím tvůrcům. Druhým bažantem na poli XCOM je Ranger. Třída jako taková se specializuje převážně na boj muže proti muži. Jeho primární zbraní je pořádně nabroušený meč. Pokud se k nepříteli dostane, nemá jeho cíl žádnou šanci na přežití.

„Každá třída dokáže hráči nabídnout specifickou hratelnost. Nastavení a úprava členů týmu je v XCOM 2 skutečně propracovaná. Vývoj charakteru je v podstatě stejný jako v XCOM: Enemy Unknown.“

Dvojice nováčků je efektivně podpořena dvěma upravenými veterány. Grenadier a Sharpshooter jsou pozůstatkem původních tříd z XCOM: Enemy Unknown. Z jejich předchozích povolání jim v podstatě zůstalo jen primární zaměření. Zbytek prošel výraznou inovací, díky které jsou vylepšené profese schopné konkurovat novým protivníkům.

Čtyři zmíněné profese je možné mít již od samého začátku hry. Z rekrutů se generují buď náhodně anebo tvrdým výcvikem. Jediným povoláním, které není možné získat náhodou, je Psi Operative. K jeho výcviku je nutné nejprve postavit Psi laboratoř. V jejich útrobách se zelenáči naučí účinně používat svůj mozek. Prakticky z něj za pomoci usilovného tréninku vytvoří smrtící zbraň, díky níž budou schopni ovládat a zastrašovat své nepřátele.

Každá třída dokáže hráči nabídnout specifickou hratelnost. Nastavení a úprava členů týmu je v XCOM 2 skutečně propracovaná. Vývoj charakteru je v podstatě stejný jako v XCOM: Enemy Unknown. Postavy si při postupu na novou úroveň vždy vybírají mezi jedním ze dvou vylepšení. Jedinou výjimkou je Psi Operative, odhalení jeho limitů ale necháme na vás.

Drahocenný čas

Seznámení se základnou a vaším týmem je jen začátek dlouhé cesty k osvobození lidstva. Na jejím startu budete mít jen svou loď a pár věrných. Při postupu dějem budete sbírat suroviny, expandovat vliv odboje, bránit pozice a střádat informace o nepřátelských aktivitách. Primárním cílem bude odhalení a následné sabotování mimozemského projektu Avatar, jehož aktivace se kvapem blíží. Ubrání plynu se dočkáte jen za předpokladu, že zničíte jednu z klíčových základen protivníka. Likvidací továrních komplexů na sebe ale upoutáte nevítanou pozornost ADVENTU, která se projeví zvýšením bezpečnostních opatření. Globální mapa před vás postaví řadu nelehkých rozhodnutí. Čas neúprosně běží a vy nemůžete být všude, občas prostě budete muset něco obětovat pro vyšší zájmy vaší operace. Zachránit VIP civilisty či zlikvidovat výrazného velitele okupantů, toť má druhá Sofiina volba.

Abych byl upřímný, vybral jsem si časově omezenou likvidaci člena nepřátelské organizace. Přes jistou míru tlaku mi ofenzivní mise v XCOM 2 prostě sedí víc než ty obranné. Díky novému stealth prvku začínáte počáteční souboj vy, nepřátelé o vás až do prvního kontaktu neví. Moment překvapení je možné využít hlavně k efektivním přepadovým akcím. Stačí najít správné místo, zaujmout pozice a začít masakr. Většinou se protivníci nezmůžou na větší odpor. Musíte mít ale štěstí, bez něj se vaše past může zvrhnout v jatka vašich vlastních mužů.

Selhání vašich jednotek není v XCOM 2 ničím neobvyklým. Poslední dva díly série se řídí podle prvního Murphyho zákona. Může-li se něco pokazit, pokazí se to. Ani se 100 % šancí na zásah se váš Sharpshooter nemusí trefit do cíle. Náhoda je prostě blbec. Bojovat proti ní můžete vylepšováním vašich vojáků a jejich výstroje. Naštěstí první Murphyho zákon funguje pro všechny rovným dílem, takže nikdo není znevýhodněn. Vysoká míra selhání je jak u lidí, tak i u jejich mimozemských nepřátel.

„Jednotlivé mise jsou díky řadě výrazných inovací na hodně vysoké úrovni. Náhodná generace map dává každé akci osobitý nádech.“

Pro přežití vašich jednotek je, krom štěstí, zásadní také dobrý výběr palebné pozice. Čím lepší kryt jim najdete, tím vyšší budou jejich šance na přežití potyčky. Nový XCOM disponuje podobně jako minulý díl zničitelným prostředním, tím pádem si svou pozicí nemůžete být nikdy zcela jistí. Stačí jeden dobře mířený zásah z raketometu či laserové pušky a je po úkrytu. Pokud je některý z vojáků kriticky zraněn, je možné ho z bojiště odnést na zádech jednoho z vašich zbývajících členů týmu. Zachraňovat ale nebudete jen lidi, při lovu mimozemšťanů bude vaší prioritou i získávání nepřátelských technologií. Předměty a zbraně budou padat z mrtvých těl vašich protivníků, jestli se k nim nedostanete do určitého počtu tahů, automaticky se zničí.

Jednotlivé mise jsou díky řadě výrazných inovací na hodně vysoké úrovni. Náhodná generace map dává každé akci osobitý nádech. Kvalitu celku podtrhuje i zničitelné prostředí, vyladěný soubojový systém a tahově omezené akce. Pokud bych měl kompletu výprav něco vytknout, je to kamera, která občas dělá drahoty.

Evoluci nezastavíš

Kolaboranti z řad ADVENTU nebudou vašimi jedinými nepřáteli. Na válečném poli se proti vám postaví jak staří známí, tak i zcela nové druhy. Nejvíce vás asi překvapí Sectoroid. Jeho fyzický vzhled prošel výraznou změnou. Místo malého človíčka s velkou hlavou známého z XCOM: Enemy Unknown tu máme vysokého vypracovaného humanoida schopného oživovat mrtvá těla svých spolubojovníků. Proměnou prošel také Thin Man, který se v praxi vrátil ke svým hadím kořenům. Jeho nový evoluční stupeň Viper dokáže vaše jednotky odstavit za pomoci oslepení a pevného stisku. Mimozemská armáda efektivně kombinuje kontaktní a střelecké jednotky. Celkovou balanci podtrhuje agresivní umělá inteligence, která vám nedá nic zadarmo. Chyby dělá minimálně, takže se od ní sebevražedných útoků nedočkáte.

„Nový XCOM kráčí v mnoha směrech ve stopách minulého dílu. Celku se dá vytknout minimum.“

Paleta nepřátel rozhodně není malá. Pokud by vám přesto scházeli některé druhy z XCOM: Enemy Unknown můžete si je za pomoci neustále vznikajících modifikací do hry přidat. Mody vám, krom nových protivníků, mohou zajistit i nepřítomné zbraně a povolání. Firaxis dává kreativní komunitě obrovský prostor. Časem bychom se mohli dočkat i originálních kampaní a map.

Tahový klenot

Jediný prvek, z kterého jsem měl u XCOM 2 trošku strach, byla optimalizace. Chod hry je v současné verzi relativně dobrý. K menším problémům dochází jen na palubě transportéru, v jeho útrobách fps mírně padají. Vizuál se naštěstí povedl na jedničku. Grafika oproti předchozímu dílu udělala obrovský krok kupředu.

Nový XCOM kráčí v mnoha směrech ve stopách minulého dílu. Celku se dá vytknout minimum. Jestli hledáte kvalitní tahovou strategii s osobitou atmosférou, vysokou náročností a propracovaným soubojovým systémem, je XCOM 2 jasnou volbou.

Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.

XCOM 2

Verdikt

XCOM 2 je pravděpodobně jedním z kandidátů na tahovou strategii roku. Jeho propracovaný soubojový systém tvoří spolu s gigantickými náhodně generovanými mapami komplet, který by si neměli fanoušci kvalitních tahovek nechat ujít. Za sebe mohu tento titul bez problému doporučit.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

úprava zbraní a postav
prostor pro kreativní komunitu
příběh a náročnost
inovování soubojového systému
náhodně generované mapy
časem limitované mise
přítomnost menších bugů
menší propady fps při transportu
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama