Gamescom 2024: dojmy z prezentace Civilization VII
i Zdroj: 2K Games
Preview Civilization VII Článek Gamescom 2024: dojmy z prezentace Civilization VII

Gamescom 2024: dojmy z prezentace Civilization VII

Jan Urbančík

Jan Urbančík

Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

Vývojáři se inspirovali konkurencí, ale přidali i vlastní inovace.

Reklama

Série tahových strategií Civilization se konečně vrací, po dlouhých 8 letech od vydání šestého dílu jsme se letos v červnu dočkali oznámení sedmičky. Před pár dny si vydavatel 2K přichystal plnohodnotné odhalení gameplaye a na showflooru Gamescomu byla k dispozici ještě další, komentovaná hands-off ukázka, která představila klíčové inovace.

Základ zůstává stejný a na první pohled může nový titul silně připomínat předchozí díl, ať už jde o hexy, UI či celkovou stylizaci. Ale co není rozbité, není třeba spravovat, základ Civilizace se osvědčil, takže je za mě správné rozhodnutí nedělat úplnou revoluci. 

Grafika každopádně prošla viditelným vylepšením a z dosavadních záběrů hra zatím působí o poznání živěji, což je vidět především u bitev. Jinak se už tradičně můžeme těšit na skvělou hudbu a samozřejmě také vyprávění. O to se tentokrát nepostará Sean Bean, ale herečka Gwendoline Christie, kterou můžete, stejně jako Beana, znát ze seriálu Game of Thrones, konkrétně ztvárnila Brienne z Tarthu.

Pokud se podíváme pořádně pod pokličku, zjistíme, že došlo i k určitým větším změnám, a tou hlavní jsou historické epochy. Zatímco v šestce, stejně jako v předchozích dílech, jich je celá řada a jsou vázané na výzkum, v sedmičce jsou pouze tři: antika, doba průzkumu a moderní éra. Jde ale o mnohem komplexnější celky, které mají naprosto zásadní vliv na hratelnost, a dokonce je půjde hrát samostatně.

Především je třeba zmínit, že si už nebudete muset vybrat jedinou civilizaci. Pro každou éru budete mít totiž unikátní výběr, což zajistí nejenom větší historickou přesnost, ale hlavně pestřejší hratelnost. Doposud to totiž bylo tak, že váš národ měl výhody vázané na dané období, z něhož pocházel, což výrazně omezovalo vaše možnosti. Někdo měl výhodu zpočátku, někdo třeba až ke konci hry. A právě tyto rozdíly nový systém kompletně srovná, budete si moct vybrat přesně podle svých představ a národy se budou mezi sebou míchat, čímž vznikne unikátní mix.

Taková myšlenka vám možná bude povědomá, šlo totiž o jednu z hlavních mechanik Humankind, velkého vyzyvatele Civilizace, který vyšel v roce 2021. Už v tehdejší recenzi jsem psal, že by se mi líbilo, kdyby se tím Civilizace inspirovala, a jak je vidět, mé přání bylo vyslyšeno. Jsem opravdu rád, že i díky konkurenci se žánr 4X tahových strategií může dál posouvat kupředu a Firaxis musí o své, stále poměrně dominantní postavení bojovat.

Překopání epoch ale nekončí u vybírání národů. Úpravou prošel technologický strom, kde můžete nejenom zkoumat dostupné technologie, ale také jejich vylepšené verze, či se zaměřit na technologie budoucí a mít výhodu v příští éře. Kulturní strom má pak dvě části, kromě té společné je to větev exkluzivní pro každý národ, jenž tak může získat další bonusy.

Novinkou je také možnost vybrat si vůdce nezávisle na národu, což ještě více prohlubuje potenciál celkové hratelnosti. Můžete zůstat věrní historii, ale klidně si můžete zvolit kompletně nerealistické duo, které bude mít výhodné bonusy. Vůdci mají být nově nejenom opravdoví světoví lídři, ale také například vědci, filozofové, umělci a další. Jejich role přitom bude ještě rozšířená, protože během hry projdou určitým vývojem a vy jim budete moct přiřazovat nové schopnosti a bonusy.

Poslední větší novinkou, o které zatím víme, je vylepšení bitev. Kromě toho, že mají vypadat živěji, jak už jsem zmínil výše, bude nově k dispozici možnost shromáždit jednotky do větších útvarů a pohybovat se s nimi na mapě tímto způsobem, přičemž k rozložení dojde až na místě bojů. Takové útvary povede velitel, kterého si můžete rovněž postupně vylepšovat v různých oblastech, například útoku či obraně. Můžete mít třeba jednoho velitele, který je dobrý ve všem, anebo si vytvořit skupinu expertů na určité oblasti.

Ačkoli je tu ještě řada věcí, které nám vývojáři z Firaxis nepředstavili, Civilization VII na mě zatím dělá velmi dobrý dojem. Nejde o žádnou revoluci, ale určitě se nedá říct ani to, že by se hra od šestky nikam neposunula. Tvůrci se inspirovali u konkurence a udělali i několik svých, velmi příjemných inovací, které by mohly celou hru zásadně vylepšit. Jestli tomu ale tak skutečně bude, si musíme počkat do plné verze.

Sid Meier's Civilization VII vychází 11. února na PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S a Nintendo Switch.

Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama