Zaklínač 3: O víně a krvi - nehezké dobrodružství v krásné zemi
Zaklínač 3: Divoký hon - O víně a krvi Recenze Zaklínač 3: O víně a krvi - nehezké dobrodružství v krásné zemi

Zaklínač 3: O víně a krvi - nehezké dobrodružství v krásné zemi

Michal Burian

Michal Burian

94

Geralt z Rivie to na své poslední výpravě nebudete mít vůbec jednoduché. Co ho čeká v barevné zemi?

Reklama

Recenzovaná verze: PC

S Geraltem z Rivie jsme navštívili země zpustošené válkou, smrduté bažiny, honosná sídla, rozpadlé ruiny, všelijaké vesničky nebo zapomenuté ostrovy. Tahle na pohled odlišná místa měla jedno společné: Strach obyvatel a vladařů byl cítit na každém kroku. Lidé se báli o své životy, o své domovy. Ohrožovaly je nebezpečné nestvůry, mýtičtí tvorové, poblouznění králové, neomalení bandité a další kreatury. Některé z nich byste nechtěli potkat ani ve snu, natož v reálném životě.

Tohle všechno se vyhnulo malebné zemi Toussaint, která se nachází daleko od Velenu, Novigradu nebo ostrovů Skellige. S nimi se nedá nový region ani srovnat. V Toussaintu je vše krásně barevné, lidé jsou veselí, děti si hrají, réva zraje a víno teče proudem. Taková francouzská, případně italská idylka, která by se hodila do reklamy nějaké cestovky. Nebo spíš pohádková země. Pohodu nenarušily ani záhadné vraždy. Královna a její stráže si pochopitelně dělají starosti, ale přesto nezapomínají na své povinnosti a blížící se turnaj. Obyčejní lidé se stále věnují práci a užívají si krásného počasí, když zrovna neprší. Problém má vyřešit Geralt, zkušený zaklínač, kterého dlouhé měsíce hledali rytíři z království Toussaint. Vládkyně Anna Henrietta věří, že právě Bílý vlk dokáže vraždící monstrum najít a především zabít.

Není to jen další práce za peníze, náš rozmrzelý a sarkastický zaklínač Toussaint zná už z dob knižní ságy a rozhodne se královně pomoci. To ještě netuší, že to bude mnohem těžší, než se na první pohled zdá. V Toussaintu není jen jedna šelma, to by byla nuda, přiznejme si to. Malebnou krajinku „zkrášlují“ různé nestvůry, některé Geralt v životě neviděl, jiné dobře zná. Na oficiálních screenshotech a v trailerech jste mohli zahlédnout archespory. Jde o pěkně hnusné kytky podobající se krvežíznivým rosnatkám. Jsou však daleko nebezpečnější, mají velkou sílu a plivou jed.

Máme tu skolopendromorfy, hnusné pavouky, mnohem silnějšího šarleje a také staré známe bruxy.

Dále tu máme skolopendromorfy, obří stonožky s tvrdým chitinovým krunýřem, které se skrývají v zemi a čekají na moment překvapení. A také hnusné pavouky, mnohem silnějšího šarleje, určeného pro souboje v arénách, a také staré známé bruxy. Tyhle krásky se v mrknutí oka promění v krvežíznivé nahé bestie, které vám dají nejednou pocítit své ostré drápy a zuby. Jsou dost rychlé a často nevyzpytatelné.

Výskyt brux má své důvody. Druhý datadisk a zároveň poslední dobrodružství Geralta z Rivie se soustředí právě na upíry. V Toussaintu řádí mnoho druhů, včetně alp a dalších upířích stvoření, a vy se s nimi nejednou tváří v tvář setkáte. Proč v Toussaintu jsou, co chtějí, případně co je trápí? Mají své důvody a vy jim budete muset přijít na kloub a vše vyřešit. Nejlépe vyřešit tak, aby byli všichni spokojeni, což se pokaždé nezdaří. Bílý vlk by o tom mohl dlouze vyprávět.

Zhruba osmi- až desetihodinová příběhová linka mne nejednou překvapila a příjemně pobavila. Je těžké vybrat několik dobrodružství, natož o nich psát, abych vám neprozradil důležité události. Nová stezka Geralta se točí kolem dosud neviděné, nebezpečné Šelmy, která systematicky vraždí své oběti. V příběhu ale nepůjde pouze o ni. Zachraňovat budete bláhové mladé rytíře, kteří se rozhodli dokázat lásku své milované tak, že ji slibují donést hlavu obávané příšery. Když se schyluje k boji, roztřesou se jim kolena a vezmou do zaječích. V tom horším případě je na vše pozdě a potom děkují osudu, že se u nich v pravý čas objevil zkušený zaklínač.

Kdo tuhle pohádkovou zemi jednou navštíví, touží se vrátit zpět.

Často se vám na meč nabodnou zvrhlí darebáci, kteří jsou nespokojeni se svým životem, hanební bandité otravující slušné lidi a všelijaké příšery, jež budete muset při své cestě zabít a vzít si jejich trofej.

Potom tu máme spoustu zvratů a nelehkých rozhodnutí, které ovlivní další průběh, stejně jako v původním Zaklínači 3. Bude záležet pouze na vás, zda dokážete nebožáky zachránit. Chybné rozhodnutí může znamenat jejich konec a vám nastanou další problémy. Od toho všeho se budou odvíjet vaše další kroky. Je až s podivem, jak si scénáristé, designéři a zbytek vývojářů v polském studiu CD Projekt RED dali záležet a vytvořili hned několik zajímavostí, na které nemusí ani dojít. Nejen z toho důvodu je rozumné si Zaklínače 3: O víně a krvi zahrát znovu, abyste nebyli o nic ochuzeni.

Jednou se můžete ocitnout v kouzelném světě, ve kterém budete vzpomínat na své bezstarostné dětství a popadat se za břicho smíchy, zatímco v druhém okamžiku budete pohlceni temnou atmosférou a modlit se, abyste to přežili a dobrali se ke zdárnému konci. Jednoduše řečeno je vše ve vašich rukou. Já sám jsem O víně a krvi dohrál hned třikrát a myslím, že se do Toussaintu vrátím, protože kdo tuhle pohádkovou zemi jednou navštíví, touží se vrátit zpět.

Pokud jste se zděsili herní doby, tak věřte, že jde skutečně jen o malou část. Příběh nepatří mezi ty nejdelší, ale vedlejší úkoly společně s neobjevenými místy to bohatě vynahradí. Ano, opět budete stopovat monstra a zabíjet je, hledat ztracené, pídit se po pokladech, ale přesně o tom byl i samotný Zaklínač 3. Neuškodilo by, kdyby CD Projekt RED v tomto směru malinko ubral a přidal jiné questy, ale myslím si, že fanoušci Geralta z Rivie jsou s tímto smířeni a nevadím jim absolvovat několikrát to samé. Navíc tuhle černou kaňku vynahrazují zdařené hlavní i vedlejší úkoly, které se postupně rozrůstají o další. Když nějaký začnete, myslíte si, jak rychle s ním budete hotovi, ale to se šeredně mýlíte.

Na vašich rozhodnutích záleží.

Jako příklad poslouží moment, kdy se připlete do rozhovoru dvou vinařů. Oba shodně tvrdí, že za jejich problémy může ten druhý. Nejprve si promluvíte s jedním a rozhodnete se mu pomoct, přičemž následuje rozhovor s druhým a hned máte dvě zakázky, které vám mohou vynést slušné peníze. Navštívíte jednu vinici a pobijete v ní monstra. Zároveň bedlivě prozkoumáte okolí, a když budete dostatečně šikovní, naleznete důkazy, které vám zaručí další práci. I zde je pouze na vás, jak spor dvou vinařů dopadne.

Ostražiti musíte být téměř vždy, může se zdát, že plníte obyčejný úkol a na vašem rozhodnutí nezáleží. Je tomu ale přesně naopak. Představte si, že řešíte jednu zapeklitost, v tom dostanete hádanku. Když ji uhádnete, získáte více zkušenostních bodů. Já si hravě vzpomenu na tři situace, při kterých jsem přemýšlel, jak mám odpovědět. Jednou jsem to úplně nezvládl a musel čelit osudu, který nebyl jednoduchý.

Není tak divu, že se celková herní doba hravě vyšplhá na 30 hodin, nemluvě o hledání dalších velmistrovských nákresů zaklínačských škol nebo gwintový turnaj. S kartami souvisí pátý, fialově značený balíček s motivy skelligských klanů. Pochválit rovněž musím nová neobjevená místa, kde se skrývají bandité. Když je eliminujete, tak nejen, že se do osady vrátí původní obyvatelé, ale zároveň snížíte počet těchto neomalenců v lokalitě. S otazníky souvisí i zakázka od šlechty. Návštěva neobjevených míst se tak rozhodně vyplatí. Nejen že zabijete nějakou tu vzácnou potvoru a získáte její trofej, ale zároveň pomůžete rytířům, což znamená další peníze do měšce.

V boji s novými monstry a nelehkým hlavním záporákem se vám budou hodit nové schopnosti, respektive mutace. Ty umožňují upravit biochemické mechanismy v Geraltově těle a náš hrdina získá nové schopnosti. Výzkum mutací se tak rozhodně vyplatí a postupné posilování synapse - zvláštní mutace - se v boji projeví výhodou. Já jsem měl Geralta zaměřeného na boj a rozhodl jsem se posílit útoky mečem. Díky tomu jsem postupně odemkl další čtyři sloty pro schopnosti označené červeně a mohl využít šermířství jak se sluší a patří na zkušeného zaklínače. Vy se ale můžete vydat cestou magie nebo alchymie. Výjimku představují žluté mutace. Když je aktivní, můžete použít libovolnou schopnost ze skupiny Boj, Alchymie či Znamení.

Druhou větší novinkou je vinice. Tu získáte během úvodních minut v Toussaint od Anny Henrietty, přestože jste s hlavním úkolem ještě ani pořádně nezačali. Vinice slouží jako vaše základna. Postupně ji vylepšujete o nové věci, které vám dají bonusy. Odpočinek ve vinici potom znamená zvýšení maximální úrovně zdraví, vyšší výdrž Klepny, případně více zkušeností z boje a o jednu dávku navíc u petard a elixírů. Abyste tyhle bonusy při odpočinku získali, musíte nejprve do svého sídla koupit lepší postel, postavit stáje a mnoho dalšího. Investovat budete také do brusného kotouče či zahrádky, kde si můžete natrhat bylinky pro své lektvary. Chodba se potom hodí na stojany pro vaší krásnou zbroj, kterou nepoužíváte, a vzácné meče. Ve svém pokoji si můžete vystavit trofeje a obrazy. Přece byste takové exkluzivní předměty neprodali?

Menším zklamáním je vinice, která je upozaděna.

Velkou škodou je, že vinice k ničemu dalšímu neslouží. Z bonusů budete po omezenou dobu těžit, v zahrádce si natrháte potřebné květiny, abyste nemuseli bloudit světem, ale to je vše. Nečekejte, že se vám investice někdy vrátí. Víno sice vaši poddaní pěstují, ale bude trvat ještě dlouho, než dozraje. Zamrzí, že vývojáři vinici lépe nevyužili, přijde mi, že svůj nápad nedotáhli úplně do konce. Takhle jde o místo, do kterého investujete své nastřádané peníze, kterých po projití Zaklínače 3 a datadisku Srdce z kamene budete mít dostatek, a odměnou vám budou akorát bonusy limitované časem a již zmíněné záhonky.

Potom tu máme barviva na zbroj. Pokud se vám nelíbí barva nalezené zaklínačské sady, stačí nalézt barvivo vámi preferované barvy, koupit, případně ho vyrobit (za předpokladu, že máte recept) a zašlá sada může vypadat k světu. Oceňuji, že se mohu nejprve podívat, jak bude zbroj s vybranou barvou vypadat a až potom barvivo aplikovat, stejně tak je možné pomocí rozpouštěče vrátit původní barvu. To když se rozhodnete, že se vám barva již nelíbí, třeba v momentě, kdy naleznete nové vybavení, které bude lepší než to, které používáte.

Velkým plusem je nové uživatelské rozhraní. UI dostalo speciální péči, kdy je vše mnohem přehlednější. Při hledání nějaké knihy, elixíru nebo jiných předmětů již nebudete zmateni, natož abyste se dlouhé minuty přehrabovali ve věcech. Přehlednější jsou i jednotlivé kategorie, počínaje výrobou přes schopnosti, inventář až po statistiky hráče a obchodování.

Velkým plusem je nové uživatelské rozhraní. UI dostalo speciální péči, kdy je vše mnohem přehlednější.

Jak jste jistě z textu výše poznali, z dobrodružství v Toussaintu jsem byl nadšen. CD Projekt RED opět ostatním ukázal, jak by se měly dělat hry. Za málo peněz dostanete hodně muziky a jsem si jist, že hlavní příběh nedohrajete jen jednou, ale minimálně dvakrát. Já bych vám radil alespoň třikrát, abyste o nic zajímavého nepřišli a odnesli si z barevné země plnohodnotný zážitek. Osobně mi barevnější ztvárnění nevadilo, k Toussaintu se paleta barviček skvěle hodí a dokresluje celkovou atmosféru, která není tak pohodová, jak se na první pohled zdá. Ale to už si zjistěte sami.

Všemu dopomáhá dobře zvolený soundtrack, působivé a zábavné dialogy a celková propracovanost, včetně české lokalizace. Tým okolo Filipa Ženíška opět odvedl skvělou práci, což po dohrání O víně a krvi jistě budete tvrdit i vy. Pamatujete si na zajímavé nářečí trpaslíků? Tak v Toussaintu narazíte na něco podobného, co vás skutečně dostane. Já se za břicho popadám ještě dnes, když si na ty zajímavosti vzpomenu.

Kolega Martin "Cvrnda" Cvrček, který byl v době recenzování O víně a krvi dočasně indisponován, takže jsem se o zhodnocení musel postarat sám, se v recenzi samotného Zaklínače 3 nemýlil. Kdybych dnes místo druhého datadisku recenzoval celý celek, tedy původní hru s prvním i druhým datadiskem, neváhal bych dát plný počet bodů a možná víc. V takovém případě bych hře odpustil menší chybky a bugy (Klepna bez ocasu vypadá opravdu hrozně!), stejně tak z mého pohledu opakující se úkoly a méně využitou vinici. Takto ale volím - s čistým svědomím - velmi slušnou devítku, za kterou se Zaklínač 3: O víně a krvi nemusí vůbec stydět. Příběh je opět propracovaný, svět bohatý a detailní, vedlejší questy zábavné a těch překvapení a zvratů…

Prohlédněte si všechny naše obrázky (bez spoilerů) a upravené uživatelské rozhraní v galerii.

Zaklínač 3: Divoký hon - O víně a krvi vychází 31. května 2016. Datadisk koupíte v našich obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.

Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.

Zaklínač 3: Divoký hon - O víně a krvi

Verdikt

Zaklínač 3: O víně a krvi je zdařené zakončení dobrodružství jednoho „osamoceného“ zaklínače, který v malebné zemi Toussaint musel čelit velké výzvě a nelehkým rozhodnutím. CD Projekt RED ukázal, jak se mají dělat datadisky. Skvěle pojatý příběh, přehršel vedlejších questů, velký dopad vašich rozhodnutí, nové vybavení a další věci dělají z expanze něco, co se jen tak nevidí. Za málo peněz hodně muziky. Takhle to má být u každého studia či vydavatele.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

zajímavý příběh se spoustou zvratů
nové vedlejší questy
nové příšery
že na našich rozhodnutích skutečně záleží
souboje s bossy
poměr ceny a obsahu
česká lokalizace
opět časté využívání zaklínačských smyslů
upozadění vinice
menší bugy
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama