zbytecna-kontroverze-ci-ospravedlnitelna-kritika
Blogy čtenářů Článek Zbytečná kontroverze či ospravedlnitelná kritika?

Zbytečná kontroverze či ospravedlnitelná kritika?

Pokud alespoň trochu sledujete dění okolo nové hry série, kterou je Mass Effect: Andromeda, tak vám zcela jistě neunikl den, kdy Bioware vypustilo na…

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/RtdvQi-isM0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Pokud alespoň trochu sledujete dění okolo nové hry série, kterou je Mass Effect: Andromeda, tak vám zcela jistě neunikl den, kdy Bioware vypustilo na svět první, regulérní gameplay trailer, jenž byl představen na The Game Awards začátkem prosince.Obecný ohlas byl převážně pozitivní, lid ocenil kvalitní art design, hezkou grafiku, plynulý soubojový systém, detektivní mod ala Batman, Krogana a Turianka!!Kde tedy narazila kosa na kámen, kde je zahrabaný varren a co způsobilo negativní pozdvižení skrze celé internetové médium?Je však důvod k panice? Co tomuto technologickému aspektu chybí, a mohou tvůrci dostát svému slibu a tento neduh včas opravit?Než si pokusíme odpovědět si na tyto otázky, je nutné si uvědomit podstatnou věc. Mass Effect vždy byl a je zaměřený převážně na příběh a postavy, z čehož vyplývá velikánské množství cuscén, a mnoho záběru na obličej našeho protagonisty a ostatních NPC. Je tedy je zcela nezbytné, aby ony postavy byly schopny reflektovat akce hráče skrze kvalitní obličejovou mimiku. Možná se tomu budete divit, ale v době vydání originálního Mass Effectu v roce 2007 byl tento aspekt naprostá špička, nebál bych se říci, že byl nejlepší v žánru. Postavy se na svou dobu vyjadřovaly velice důvěryhodně, obzvláště mimika mimozemšťanu, jako jsou sarariané nebo krogané vypadá podle mě i dnes velice slušně. Avšak  Od té doby až po dragon age inquisition bioware využívalo stejnou technologii. Neberte mé špatně, osobně se domnívám, že DAI stále vypadá velmi dobře a stále patří v oboru RPG do těžké váhy. Avšak již není nejlepší, pomyslnou korunu převzali mistři sousedé z Polska se svým Zaklínačem.Je tedy zcela logické, že Bioware nechce zůstat pozadu, obzvláště teď, když muže naplno využít koňskou sílu momentálního hardwaru dnešních konzolí.Již při prvním pohledu na Ryderovou a její tvář je patrné, že se nejedná o finální verzi, vlastně bylo potvrzeno známým insiderem, Shinobim, že tvář sestry není hotová, ale i presto dostala možnost před bratrem, který je prakticky hotový...o logice tohoto marketingového rozhodnutí vás nechám polemizovat. Při detailnějším pohledu též zjistíme, že to není pohyb rtů, jenž je zdrojem problému, vlastně by se dalo říci, že se jedná o velký krok kupředu oproti starším titulům. Jsou to oči a svalová oblast kolem nich, včetně obočí. Mimické svaly jsou pochopitelně navzájem propojeny, tedy pokud jedna část nefunguje, výsledek může být neuspokojivý.Konkrétně ve scéně s dialogem mezi paní a RyderovouRyderová fixní, statický pohled i pri značně expresivním pohybu úst, což vyvolává spíš pocit kapra lapajícím po dechu, než lidskou bytost snažíc se vyjádřit konkrétní emoci. Jsou to právě oči, jenž nám dávají osobnost, prozrazují psychické rozpoložení, smutek, úzkost, vztek, to vše se dá z očí vyčíst i bez pohnutí jediného svalu na tváři. Ne nadarmo se říká, že oči jsou okna do lidské duše.Jak jsem již předeslal, bioware má již plně k dipozici dnešní hardware a proto se toho snaží využít zakomponováním nových technologií, včetně skenování pohybu tváře. Bioware má nástroje a technologii vytvořit realistickou mimiku, avšak zabudování a vybalancování něčeho takového vyžaduje čas.Pokud zavítáme do nedaleké minulosti zjistíme, že bioware mělo podobný přístup. První první zveřejněné záběry originálního mass effectu z roku 2006 nám ukazují dobře známé postavy, Sheparda, Garruse a Ashley. Shepard je zde skoro k nerozeznání od finální verze, a ač jeho tvář byla virtuální podobou naskenované tváře skutečné osoby, tak je jasně patrné, že se jedná o rozpracovanou verzi. Ashley není pro změnu vidět půlka obličeje, což naznačuje stejný problém, jaký má momentálně Andromeda, tedy nedokončená mimika horní části tváře.Podobně na tom byla i poslední hra z repertoáru kanadských vývojářů, tedy Dragon Age inquisition, kde museli v trailerech dokonce zakrývat tváře některých postav kompletně, aby nevyšel najevo onen křečový defekt.Pokud by jsme ale chtěli nalézt nejlepší příklad museli by jsme hledat u jiné hry a jiného vývojáře s odlišnou marketingovou kampaní.Tím příkladem jest nadmíru očekávaná hra z našich luhů a hájů, Kindgom Come:Deliverence. Tento titul, jenž původně započal jsou pout na kickstateru, aplikuje stejnou technologii skenování obličeje herců a jejich mimiky.Není tajemstvím, že čeští vývojáři mají nemalé cíle a to platí i o technologiích, které bude jejich titul podporovat. Jejich vize je v tomto ohledu jasná, vytvořit co nejrealističtější tváře a animace, jaké jim může dnešní technologie dovolit. Deliveremce sklízí paradoxně stejnou kritiku ohledně toporných animací, mrtvolných výrazů očí nebo zcela chybějící mimiky. To proto, že hra, stejně jako v případě MaSS Effectu není zkrátka hotová. A konkrétně tento aspekt se ladí až do úplného konce.Jak se říká, všechno zlé je pro něco dobré. A možná to vyzní zábavně, jelikož v dnešní době něco takového není zrovna trendem... ale líbí se mi upřímnost této ukázky.  Mohly jsme v ní vidět nejen topornou mimiku, ale i prapodivnou animaci chůze, chybějící efekty a zvuky u schopností, zbraní, dopadů apod, což k mému údivu lid nevěnuje žádnou pozornost. Bioware nám snad od prvního mass effectu ukázali pravý, neupravený gameplay trailer. Takto hra momentálně vypadá a v takovém je aktuálně stavu. To mě upřímně uklidňuje více, než kdyby jsem viděl naprostou dokonalost, kde každý chlup, každý polygon na něm, každá animace a zvuk byly naprosto perfektní. Bohužel, takové praktiky jsou dnes v módě, situace, kdy vám 2 roky před vydáním ukáže vydavatel hru, která vypadá dokonale a plynule, jako by jste sledovali film je naprosto nevěrohodná. Protože není zkrátka možné, aby takto hra, která je v rané fázi vývoje vypadala, jak nám ji prezentuje  vydavatel. V mnoha případech se jedná o upravené ukázky z prototypu hry nad kterými stráví hromada techniků několik dní, aby ho upravila do podoby, která nemůže reprezentovat finální titul.Takže, může Bioware opravdu naplnit slib, který nám dali? Jistě že ano. Na hře je ještě očividně spousta práce a plánovaný termín jaro 2017 dává ještě vývojářům dostatek času (rozmezí 3-6 měsíců), možné je, že Andromedu ani nepoznáme v době, kdy se bude blížit datum vydání. Pokud se ovšem avizované problémy do jara nepohnou, můžete začít panikařit, rušit před objednávky nebo vyhlásit Kanadě válku. Do té doby vám radím, buďte trpěliví a sledujte, jak se to bude vyvíjet.