Bioshock Infinite – s hlavou v oblacích
Preview Článek Bioshock Infinite – s hlavou v oblacích

Bioshock Infinite – s hlavou v oblacích

Petr Vojtěch

Petr Vojtěch

10

Nový díl BioShocku nás vezme z dna oceánu rovnou do oblak. Máme tu akcí nabitý příběh o unesené dívce a jednom ztraceném létajícím městu. Pojďme si shrnout dosavadní informace, než se na nás spustí marketingová masáž těsně před vydáním.

Reklama

Vývoj nebezpečně očekávaného třetího dílu BioShocku s podtitulem Infinite se svého nekonečna snad nedočká – březnové vydání se podle všeho má stihnout a odkladům by měl být konec. To znamená, že nás pořádná reklamní masáž teprve čeká, takže se v následujících dvou měsících můžete těšit na hromadu detailů a informací. Abyste v tom ale měli pořádek, tak si pojďme ujasnit, co všechno dosud víme.

Příběhový spletenec

Ať už jste hráli předchozí dva díly nebo ne, tak Infinite pro vás bude novým zážitkem. Přestože hra začíná podobně, jako předchozí, tak se z lodě u majáku nevydáme do podzemního Rapture, ale rovnou vzhůru do úplně jiného prostředí. Vítejte v Columbii. Na Ameriku ukazujete správně, se vznikem je to ale krapet složitější. V roce 1893 na technologickém veletrhu jednoznačně zazářil vynález létajícího města, které mělo demonstrovat sílu Spojených států. Ale vždycky musí přijít nějaký zádrhel. A přišel i v tomto případě – město se ztratilo. Jo, určitě to znáte, když třeba nemůžete najít klíče a bědujete, že se nedají prozvonit. Akorát toto je v trochu větším měřítku.

Hlavní postavou je Booker DeWitt, za kterého budeme hrát my, natěšení hráči. Jeho role v příběhu ale začíná až po ztracení celé Columbie. Není ale pravdou, že by o ní vůbec nikdo nevěděl. Booker je takový, dá se říci, detektiv, za kterým můžete přijít se svým problémem, ať už je to legální nebo ne – Booker se dokáže postarat téměř o všechno. Alespoň se to o něm říká, a proto není překvapující, když za ním přijde klient s velmi neobvyklým úkolem. Zde se prvně dozvídáme o Elizabeth, ta totiž byla unesena. Patnáct let zpět. A hádáte správně, v tuto chvíli je držena jako rukojmí na Columbii. Ještě zajímavější na tom je, že tajemný klient ví, kde se Columbie nachází.

Když se do létajícího města konečně dostanete, údiv se bude střídat se zděšením. Zuří tu totiž občanská válka – v zásadě proletariát bojuje s buržoazií. Comstock je v podstatě bývalý vůdce města, který měl ale velmi extrémní názory na řešení situací a diplomacii USA. Našli se ale tací, kteří jeho násilný postoj odmítali a vytvořili skupinu zvanou Vox Populi. Začalo to celkem poklidně – protesty, studentské nepokoje, ale konflikt nabíral na obrátkách a vyostřil se v hotový masakr, město je poničené a ani jedna strana neustoupí. Ulice jsou plné násilí, a jak už jsme mohli vidět – není to pěkný pohled. Z tohoto prostředí máte Elizabeth vysvobodit a bezpečně ji dopravit na zem. Obě frakce po ní pasou, takže to bude trochu obtížnější.

Akční rychlovka

Přestože je příběh hodně silný a zajímavý, stejně jako u předchozích dvou dílů, a předpokládám, že i zde pro někoho bude hrát skutečně zásadní roli, tak samotná hratelnost je v podstatě hodně rychlou FPS akcí. Z předchozích dílů se do Infinite dostaly i plazmidy – tedy geny, které vám dovolí užívat ne úplně přirozené schopnosti. Seslání roje hmyzu nebo vražedných blesků mluví za vše. Nově budou velmi omezeny, a jako hráč se budete muset rozhodovat, které schopnosti chcete využívat, nemůžete mít totiž vše. V průběhu hraní si tak budete muset vybírat mezi schopnostmi, které se na vaší postavě podepíší, a které pustíte k vodě. Ta volba bude nevratná a čeká vás ve hned několikrát. Své rozhodnutí si pak ponesete po zbytek hry. Mimo to je tu samozřejmě i obsáhlý arzenál. Abyste poslali nepřítele k zemi, tak budete muset zbraně se schopnostmi kombinovat a hlavně nesmíte zůstat stát na místě. Z některých her jsme zvyklí na malé uzavřené prostory, takový koridor, ve kterých se točíme na místě a kosíme vše okolo. Ne však v Bioshocku, čekejte doslova skákání z budovy na budovu, souboje jsou i o utíkání, obzvlášť když se proti vám postaví takový Handyman.

Elizabeth není jen příběhovou figurou, ale skvěle funguje i v soubojích. Ačkoliv se drží stranou, tak vám v případě potřeby doplní náboje. Ze všech gameplay videí je také jasné, že každá akce bude podpořena notnou dávkou výbuchů, ohně, sesouvajících se domů a padajících vznášedel.

Určitě jste si také všimli všudypřítomných lanovek, ty nahrazují jakýsi dopravní systém. Neslouží ale k přepravě lidí, nýbrž věcí. Jak to tak ale bývá – děti jsou vynalézavé a začnou se po nich pohybovat s primitivními háky. Ve chvíli, kdy je v ulicích velmi nebezpečno se tyto lanové dráhy stanou žádoucí, ale není mnoho lidí, kteří se v jejich systému vyznají. Zboží se jimi převáží stále, takže to je občas pro člověka velmi nebezpečné. Dochází zde také k četným soubojům a věřte, že jízda po této dráze je mnohem více vzrušující než jízda po horské dráze v parku. Teď už jistě tušíte, jak jsem to myslel s tím skákáním – při souboji se nezastavíte a skákat budete i z jedné dráhy na druhou, různě se totiž křižují.

Stále se také spekuluje o propojení prvních dvou dílů s tímto – je to stejný svět? Dočkáme se nějakého propojení? Naváže nějak Infinite na Rapture? Vývojáři ohledně toho hodně mlží, ale jelikož propojení striktně nevyvrátili, tak se dá očekávat, že jistá návaznost se ukáže. Nechtějí se k tomu vyjadřovat hlavně proto, že by to pokazilo hráči zážitek. Takže už tušíte, že v tom něco bude. A je možné, že to tedy bude stejný svět nebo nějaká paralelní realita. A i s tím se Infinite snaží pracovat. Lidé na Columbii dokáží vnímat i jiné reality a občas vidí objekty, které do té skutečné nepatří a jsou proto zastřené a šedé. Jsou to trhliny do jiných dimenzí.

A teď přichází na scénu opět Elizabeth, protože ji provází jistá tajemná síla (a také proroctví), tak s těmito objekty dokáže manipulovat. Jak? Stane se vám, že uvidíte několik objektů z jiných světů a Elizabeth vám jeden z nich může přenést do toho vašeho – výběr je na vás. Hodně to ovlivní průběh soubojů, a proto také bude Infinite pro každého trochu jiným zážitkem.

Mulťák o který jsme přišli

Nedávno jste se rozčilovali v článku o multiplayeru v Tomb Raider, že do každé hry musí nutně cpát mulťák. V Bioshocku Infinite nakonec nebude, přestože se o něj vývojáři pokoušeli. Už od začátku to bylo nahnuté, šéf studia Ken Levine už v roce 2010 prohlašoval, že multiplayer je v těchto příběhových hrách naprosto zbytečný a vývojáře akorát odvádí od kreativní práce. Vyjádřil se tak, že raději investují čas a peníze do singleplayeru, když hru více hráčů máme stejně nejraději u her jako Halo nebo Call of Duty.

Proč je to tak zásadní? Protože se hra v minulosti už několikrát odkládala a možná právě nedotažený multiplayer na tom má své zásluhy. Ačkoliv nebyl nikdy oficiálně oznámen, tak se na veřejnost dostávaly informace, že se na něm dělá, ale záhy přicházely zprávy o tom, že se opět ruší a několikaměsíční práce se vyhazují. Jestli je to škoda nebo ne musíte posoudit sami.

PC, třes se

Sliby chyby, ale tentokrát to Levinovi věřím. PC podle něj nemá být pouhým portem konzolových verzí a potvrdil, že je vyhrazen speciální tým, který se stará o to, aby PC verze sedla specifickému ovládání na myši a klávesnici. Zároveň nás ujistil, že nás instalace nebude otravovat s registrací do Games for Windows – díky bohu! Také ale nepůjde o žádné DRM-free, Bioshock Infinite vyžaduje propojení se Steam účtem, ale v dnešní době už to je téměř povinností jeden vlastnit, takže žádné nadávání se nekoná. Má to své výhody – nemusíte se starat o zachování média nebo složitě stahovat případné aktualizace. Grafika na PC by měla být dál než na konzolích, samozřejmostí je podpora DX11 a variabilní nastavení detailů. Hráči na PS3 si také užijí nějakých výhod – přestože se původně s pohybovým ovládáním vůbec nepočítalo, tak majitelé PS Move se mohou zaradovat – Infinite ho bude podporovat. Ale podle slov Levina nepůjde o nic zásadního a není žádný problém Move ignorovat.

Pokud se už teď nemůžete dočkat a ty dva měsíce to zaručeně nevydržíte, tak pro vás 12. Února vychází e-book Mind in Revolt, který vám přiblíží svět Bioshocku Infinite, ale z příběhu hry nic neprozradí. Jako lákadlo a doprovodný materiál to může fungovat slušně.

Hra vychází 26. března 2013 na PC, PS3 a Xbox 360.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama