Máte rádi logické hádanky? Líbil se vám Portal a nemáte zrovna do čeho píchnout? Tak to tu pro vás máme The Talos Principle, který vám zaručeně zavaří mozkové závity. A když už budete v tom, nebojte se vrhnout na stejně vydařené DLC Road To Gehenna. Komp
The Talos Principle Recenze Máte rádi logické hádanky? Líbil se vám Portal a nemáte zrovna do čeho píchnout? Tak to tu pro vás máme The Talos Principle, který vám zaručeně zavaří mozkové závity. A když už budete v tom, nebojte se vrhnout na stejně vydařené DLC Road To Gehenna. Komp

6

Má Portal konečně konkurenci?

Recenzovaná verze: PC

Léto je období, kdy má každý hráč konečně čas k dohnání herních restů. I já jsem ve shonu práce jeden výrazný titul prošvihl. Abych byl přesnější, jednalo se o již na pohled zajímavý The Talos Principle. Naštěstí právě teď na něj vychází DLC Road To Gehenna, na které mám díky vysokým teplotám a absenci výraznějších dílek konečně čas. V tomto článků zhodnotím hru jako celek, takže výsledné hodnocení bude součtem hodnoty jak základu, tak i DLC.

Logická adventura The Talos Principle se zrodila ve známém chorvatském studiu Croteam. To má za sebou legendární sérii Serious Sam. Zajímavé je, že vývojáři přešli od nabušené akce k hlubokému logickému zážitku. To, jestli se jim tento přerod povedl a jak se vlastně vydařilo nové DLC The Talos Principle: Road To Gehenna, se dozvíte v naší recenzi.

Hlas boží

Budiž světlo. Přesně tak začíná vaše cesta po světě The Talos Principle, sluneční paprsky políbí vaší tvář a přivedou vás k vědomí. Po pár sekundách od probuzení k vám začne mluvit záhadný hlas, který se představí jako váš stvořitel. Jméno, které nese, jest Elohim. Božská entita v pozadí neustále povede zajímavé monology, které mají hodně vysokou filozofickou úroveň. Nejvíce se mi asi zalíbila myšlenka o tom, že by lidská společnost prakticky nemohla existovat bez her, vše totiž vzniká za pomoci naší hravé kreativní povahy i přesto, že si to naše mysl často neuvědomuje. Jsme prostě druh, který dokáže hraním bravurně řešit problémy.

„Úrovně, do kterých při vaší cestě za poznáním zavítáte, mají v sobě občas hodně viditelný odkaz původní tvorby vývojářů -Serious Sam.“

Poté, co si The Talos Principle trošku oťukáte a projdete si první logické úrovně, jistě vás napadne, že vše asi není úplně tak, jak by být mělo. Přesto, že procházíte řadou krásných lokací, je tu stále něco, co poukazuje na to, že svět, ve kterém se nacházíte, balancuje na hraně reality. Ať už je to podivný počítač, šumem narušené objekty či vzkazy na stěnách ve formě QR kódů, které nesou myšlenky a nálady pro vás prozatím neznámých myslitelů. Ve směru maleb můžete přispět svojí kresbou do mlýna a naškrábat na prázdnou plochu něco rozumného. Mimo to, je tu ještě jedna zvláštnost, ve většině základních lokací trpí sochy absencí, která by jim jistě slušela.

Střípky z minulosti

Úrovně, do kterých při vaší cestě za poznáním zavítáte, mají v sobě občas hodně viditelný odkaz původní tvorby vývojářů The Talos Principle. Nejvíce jde tento prvek cítit v úrovni, která obsahuje egyptskou kulturu. Když do daného místa dorazíte, není možné si nevzpomenout na starý dobrý Serious Sam: The First Encounter. I mapy, které nezasahují do minulosti autorů, mají co nabídnout a vždy obsahují aspekt, který vás určitým způsobem oslní. Protože v The Talos Principle se střetávají civilizace středověku a starověku s notnou dávkou fantazie. Mimo perfektně navržené lokace, tu máme ještě uklidňující hudbu, která v hráči vzbuzuje pocit naprostého klidu a míru. A ten je při řešení hádanek k nezaplacení.

Každá herní úroveň obsahuje 4 – 5 místností. Ty jsou protkány hádankami, na jejichž konci na vás vždy čeká dílek skládanky. Ta vám odkrývá části příběhu a hlavně nové vybavení, bez kterého se při luštění rébusů zkrátka neobejdete. Na začátku se seznámíte s rušičkou, s ní můžete narušit uzavřené obvody, zastavit miny či dočasně vyřadit automatické věže. V daný moment dokáže ale plnit jen jednu funkci, takže si vždy budete muset vybrat. Když se trošku otrkáte, čeká na vás podstavec s krystalem, ten vám poslouží ke směrování určitých typů paprsků do cíle. Poté následuje klasická bedna, která v logickém žánru prostě nesmí chybět. Abych nezapomněl k rozlousknutí některých složitějších hlavolamů, bude občas potřeba i speciální přenašeč břemen, na který si můžete pořádně naložit. Není nic lepšího než táhnout na zádech sám sebe.

„Díky již zmíněným hádankám by titul mohl fungovat prakticky bez jakéhokoliv příběhu. Vysoká úroveň hlavolamů, které se svou náročností a precizností dokáží bez problému vyrovnat legendární sérii Portal. Ta je právem považována za krále logických FPS.“

Mimo to, je tu ještě nahrávání. To funguje následovně, zapnete nahrávání a své akce nahrajete na záznam, ten následně pustíte a věci, které jste udělali na videu, se po dobu trvání nahrávky zhmotní. Díky tomu dostanete vždy dva páry různého typu logických pomůcek. Autoři si tento prvek asi vypůjčili z originálního modu do Portal 2 Thinking with Time Machine, který je u komunity hodně oblíbený.

Vzácným prvkem, který není nikdy lehké získat, jsou rudé kousky skládačky a zlaté hvězdy. Tyto předměty jsou ve většině případů schovány za spletí náročnějších hlavolamů. Při jejich luštění se často pořádně zapotíte. Když si budete chtít odpočinout, můžete zapřemýšlet nad duchovnem, které z The Talos Principle přímo vyzařuje.

Díky již zmíněným hádankám by The Talos Principle mohl fungovat prakticky bez jakéhokoliv příběhu. Vysoká úroveň hlavolamů, které se svou náročností a precizností dokáží bez problému vyrovnat legendární sérii Portal. Ta je právem považována za krále logického FPS.

Cesta do Gehenny

Když už jsme si představili základní hru, je čas na DLC, které v těchto dnech vychází. Znovu se ocitnete v kůži jednoho z Elohimových nebeských poslů. Tentokrát přímo v kůži Uriela. Elohim samotný se už na počátku příběhu přizná, že ne vše co udělal, bylo správně a tak vysílá svého služebníka do Gehenny.

Gehenna je předobrazem pekla hebrejského náboženství. Zde končí všechny hříšné duše, které nežily svůj život čestně a snažily se vzdorovat Bohu. Takže prakticky je to takové menší politické vězení plné odpůrců. Ti mají ale v sobě uchovány vzpomínky a vědomosti, bez kterých se Elohim neobejde. Proto vysílá Uriela, aby zachránil padlé a získal zpět jejich znalosti.

„The Talos Principle spolu s jeho DLC Road To Gehenna tvoří krásný páreček, který oslní jak kvalitou, tak i nízkou cenou. Hra jako taková je totiž skoro bezchybná.“

Jelikož se jedná o datadisk, tak vás už The Talos Principle: Road To Gehenna vůbec nešetří. Rébusy a hádanky zde jsou na daleko vyšší úrovni než v základní hře. Potit se budete prakticky již od samého začátku, když tedy nepočítám úvod do příběhu. Ten je stejně vydařený a plný filozofie jako původní titul. A jako bonus tu máme obyvatele a kulturu samotné Gehenny. Tato stránka The Talos Principle: Road To Gehenna se dá označit za hodně pestrou. Potkáte totiž řadu postav, které si s vámi mají co říct. Lépe řečeno mají vždy dost prostoru na to to napsat na jednom z počítačů, které leží v jejich bývalých celách. K rozsáhlejším debatám je ale potřeba lepší znalost angličtiny.

Řada her má zásadní nedostatky The Talos Principle se však podařilo většině nešvarů vyhnout. Jediné, co bych tomuto titulu snad vytkl, je malý výskyt vlastních prvků. Všechny logické vymoženosti jsem už totiž viděl jinde, jen v trošku jiném balení. Přes tento škraloup je The Talos Principle klenot.

Dva diamanty

Co říci na závěr? The Talos Principle spolu s jeho DLC Road To Gehenna tvoří krásný páreček, který oslní jak kvalitou, tak i nízkou cenou. Hra jako taková je totiž skoro bezchybná. Dá se říct, že je to jedna z nejvýraznějších logických adventur, které se za posledních pár let na herní scéně objevily. Hádanky jsou krásně podtrženy příběhem a řadou filozofických témat, které vám často vykouzlí úsměv na rtu. Jednoduše řečeno, jestli máte rádi hádanky založené na logice a hledáte pořádnou výzvu, je pro vás tento titul prakticky povinností. A když už budete u toho, přibalte si přímo i DLC, to vám stejně jako základ zaručí řadu hodin zdravého dumání.

Počítač na recenzi zapůjčil Grunex.com.

The Talos Principle

Máte rádi logické hádanky? Líbil se vám Portal a nemáte zrovna do čeho píchnout? Tak to tu pro vás máme The Talos Principle, který vám zaručeně zavaří mozkové závity. A když už budete v tom, nebojte se vrhnout na stejně vydařené DLC Road To Gehenna. Komplet je totiž klenot, který by bylo škoda minout.

slušná dávka filozofie
podařené hádanky
obsáhlost celku