Warhammer 40,000 Eternal Crusade – ve jménu Císaře
Recenze Warhammer 40,000 Eternal Crusade – ve jménu Císaře

4

Zavedené studio Behaviour Interactive před pár dny vydalo plnou verzi své MMOTPS ze světa Warhammeru 40K. Dnes se na ní v naší recenzi podíváme pod drobnohledem.

Recenzovaná verze: PC (konzolové verze vyjdou později)

Nedokončené herní projekty se v posledních letech těší velké oblibě komunity. Jejich autoři většinou budoucím podporovatelům z řad hráčů slibují prvky, které se ve finále do hry ani nedostanou. Problematika nenaplněných slibů je spolu s pofiderní optimalizací v současnosti asi nejvýraznějším nedostatkem titulů, jenž prochází fází předběžného přístupu. Naplnit plně své závazky se podaří jen malému procentu vývojářů. Zařadí se Behaviour Interactive se svým MMOTPS Warhammer 40,000 Eternal Crusade mezi tuto pomyslnou smetánku, nebo budou následovat Petera Molyneuxe a jemu podobné?

Nekončící konflikt

Lidské impérium existuje v univerzu Warhammeru 40K již několik tisíc let. Pod vedením všemohoucího Císaře je vedena permanentní expanze do dosud neobsazených světů. Na nekonečné křížové výpravě za očištěním vesmíru od všeho nečistého se musí lidé potýkat s odpadlými členy vlastního druhu, inteligentními rasami a monstry. Na bojištích se v současnosti střetávají Space Marines, Chaos Marines, Orkové a Eldaři. Žádná ze zúčastněných stran tohoto konfliktu není ochotna ustoupit či kapitulovat, všichni touží jen po nedosažitelném absolutním vítězství. Možná toho dosáhne frakce, ke které se přidáte.

Příběhová kampaň v tomto titulu i přes sliby tvůrců nakonec plně schází. Prakticky tu máme jen čisté střety bez přítomnosti děje či zajímavě vystavěné zápletky. Absence primární dějové linie je citelná hlavně při hraní kooperace, ve které stojíte s přáteli proti hordám smrtícím Tyranidů. Osobně považuji plné vyřazení kampaně za hry za ne moc vydařený krok, bez elementárního příběhového pilíře mi kooperační režim přijde dosti polovičatý.

Střet mas

Warhammer 40,000 Eternal Crusade proti sobě staví čtyři nejvýraznější frakce futuristického univerza Warhammeru 40K. Každá přítomná rasa vám dává k dispozici určitou paletu jednotek se specifickým vývojovým stromem. U Space Marines se vám do rukou kupříkladu dostane nezdolný Devastator, kterého je možné vybavit jednou z mnoha těžkých zbraní. Jeho efektivita je při obraně pozice extrémně vysoká, mobilitou ale nemá šanci ohromit. Pokud hledáte rychlejší a hlavně pohyblivější postavu, je dobré zaměřit svůj zrak na třídu Assault, která je cílena na kontaktní boj a bleskové přepady. Osobně jsem byl nejvíce zaujat léčitelskou specializací Apothecary, s níž jsem byl nejednou schopen své společníky zachránit před bolestivou smrtí.

„Po navolení frakce a postavy se ihned vydáváte na jedno z krví zalitých bojišť. Cílem vašich cest budou většinou strategicky důležité body, továrny a pevnosti, které bude nutné ubránit proti nekončícím vlnám nepřátel. Velikost všech map je více než uspokojivá.”

S uzdravovacím procesem mi hodně pomáhala lékařská sada, kterou u sebe Apothecary permanentně nosí. Všechny herní třídy mají vždy na výběr specifickou paletu zbraní. Již jednou zmíněný Devastátor má například na začátku přístup k těžkotonážnímu bolteru, s kterým dokáže mistrně kosit davy nepřátel. Ostatní dostupné zbraně si u něj musíte otevřít za pomoci herní měny, kterou dostáváte za absolvované zápasy a dokončené mise.

Nejzajímavějším prvkem Eternal Crusade je dle mého názoru faktor klesajícího odhodlání. Na začátku má vaše postava srdce plné naděje a odhodlání. Pod těžkou palbou je ale nahlodána prvkem strachu, který jí snižuje pohyblivost a efektivitu střelby. Neblahé účinky tvrdých bojů dokáže naštěstí eliminovat trocha kvalitního odpočinku. Když si váš hrdina na pár sekund dopřeje zasloužený oddech, rychle se mu vrátí kuráž, kterou potřebuje k hrdinským činům a sebevražedným akcím.

Tank sám nezastavíš

Po navolení frakce a postavy se ihned vydáváte na jedno z krví zalitých bojišť. Cílem vašich cest budou většinou strategicky důležité body, továrny a pevnosti, které bude nutné ubránit proti nekončícím vlnám nepřátel. Velikost všech map je více než uspokojivá. Pohybovat se po nich budete buď po vlastních, nebo v nitru jednoho z dostupných vozidel. V současnosti můžete nasednout do těžkotonážních transportérů a svižných tanků. Přítomnost vozidel je pro výsledek střetu často zcela zásadní, pokud je dobře využijete, nekoordinovaný nepřítel nemá prakticky žádnou šanci na úspěch.

„Primárním problémem hry je optimalizace, která je na příšerné úrovni. Hra je v rámci fps permanentně nestabilní na všech dostupných grafických nastaveních. Má současná sestava jí za žádných okolností nebyla schopna udržet na standartních 60fps, většinou jsem se pohyboval někde mezi šestnácti a čtyřiceti snímky za sekundu.”

Spolupráce jednotlivců je pro úspěšné absolvování většiny bojů zcela zásadní. Pokud určitá skupina hráčů nedělá co má, na bojišti se to velmi rychle promítne. Komunita, která se kolem tohoto titulu točí, je naštěstí relativně rozumná. Většinou narazíte na lidi, kteří jsou schopni spolupracovat bez větších problémů se zbytkem své čety. Na sólisty a ignoranty jsem prozatím na mé štěstí narazil jen v malé míře.

Elementární nešvar

Primárním problémem Warhammer 40,000 Eternal Crusade je optimalizace, která je na příšerné úrovni. Hra je v rámci fps permanentně nestabilní na všech dostupných grafických nastaveních. Má současná sestava jí za žádných okolností nebyla schopna udržet na standartních šedesáti fps, většinou jsem se pohyboval někde mezi šestnácti a čtyřiceti snímky za sekundu. Problematická technická stránka je dle mého názoru nyní nejvýraznějším nedostatkem tohoto díla, v určitých okamžicích je díky tomuto aspektu doslova nehratelné. Pokud se tvůrci nepokusí současný stav plně napravit, nemá Eternal Crusade velký význam kupovat.

Krom problematické optimalizace tu máme ještě jeden malý nešvar, jenž vás při hraní nejednou potrápí. Díky přítomnosti čtyř elementárních frakci jsou hráči rozděleni do skupin, které spolu nejsou schopné spolupracovat. Přítomná kooperace tímto nedostatkem u méně početných ras hodně trpí. Nejednou se vám díky tomuto prvku stane, že se do hry kvůli absenci zástupců vašeho druhu vůbec nedostanete. Jakožto fanoušek kooperace doufám, že se autorům časem podaří tento citelný nedostatek odstranit.

Lavina nesplněných slibů

Nový titul ze světa Warhammeru 40K trpí řadou chyb a nedodělků. Největším nedostatkem tohoto díla je absence slibovaného obsahu, který měl Eternal Crusade obohatit o řadu zajímavých prvků, které měly celek popostrčit kupředu. Na smůlu hráčů se ve finále příliv posilujících inovací nekoná, tvůrci nám místo nich přináší špatnou optimalizaci a průměrně působící hratelnost, kterou nemá komplet velkou šanci zaujmout. Za sebe bych toto dílo doporučil jen zarytým žánrovým fanouškům, kteří budou schopni zmíněné nešvary plně ignorovat. Ostatní by si měli počkat na to, až autoři svůj projekt plně doladí.

Redakce Zing.cz hraje na notebooku ASUS GL552.

Warhammer 40,000 Eternal Crusade je krásným příkladem díla, které bylo okleštěno o slibovaný obsah. Komplet trpí topornou hratelností a špatnou optimalizací, která značně narušuje celkový zážitek. Investici do tohoto díla kvůli nepovedenému technickému stavu prozatím nedoporučujeme.

faktor klesajícího odhodlání
pohodová komunita
přítomnost zajímavě vystavěného vývojového stromu