Fire Emblem Warriors - povedená grupka hrdinů
Recenze Fire Emblem Warriors - povedená grupka hrdinů

Ivan Jeziorek

Ivan Jeziorek

Omega Force nám opět dokázala, že vlastní návod, jak účelně spojit dvě různé značky. A vytvořit tak perfektní záležitost.

Recenzovaná verze: Nintendo New 3DS

Fire Emblem není v žádném případě nějakou novou značkou. Vychází už snad někdy od začátku 90. let. Podobně bychom se mohli vyjádřit i titulech série Warriors (neboli Musou, jak se se jmenují ve své domovině), se kterými se setkáváme od roku 1997. Jeho univerzum ale nezůstalo konzistentní a časem začalo napadat i úplně jiná území. Kromě základní řady Samurai Warriors anebo Dynasty Warriors, se tak můžeme setkat i s expanzí do světa Dragon Quest, do království Hyrule, nebo s hrou Warriors All-Stars či se třemi díly Pirate Warriors z univerza One Piece.

Všechny tyto hry mají jeden společný jmenovatel, kterým je víceméně totožný způsob hraní. Sám osobně jsem zkoušel jen některé Dynasty Warriors, Berserkra a samozřejmě Pirate Warriors, protože prostě One Piece. Když se ale podíváme na Fire Emblem, tak ten si o převedení do Warriors podoby vyloženě říkal, protože už jednotlivé díly nabízí dostatečný počet různých postav. Jen jsem si nějak neuměl představit, čím dokážou tvůrci jejich osud pospojovat dohromady. No pusa mi po dohrání Fire Emblem Warriors dokořán otevřená nezůstala, ale rozhodně jde o věc, na kterou byste si měli na kartě svého 3DSka udělat místo.

Hordy nepřátel

Série Fire Emblem byla, je a určitě bude, mixem strategického plánování a tahových soubojů. Všichni vaši bojovníci jsou také definováni celkem obsáhlými statistikami, ve kterých s každým novým levelem posilují. Ne vždy sice dojde k celoplošnému upgradu všech položek, někdy se posílí zdraví, útok a obrana a následně jen třeba ovládání zbraně, jindy zase dostanete pár bodíků ke štěstí, pohybu nebo magii. Tohle není žádná novinka a všichni fanoušci a hráči Fire Emblemu je znají. Na první pohled je také jasné, že podobné principy nemůžou ve Warriors hře fungovat. Nicméně to také není úplně pravdou. Ale popořadě.

„Co je ale velmi příjemné, je možnost mezi jednotlivými postavami přepínat stisknutím směrového kříže nahoru nebo dolů. Tato jednoduchá funkce dodává každému konfliktu mnohem větší pocit interakce.”

Hlavní akce stále probíhá v reálném čase, ale už před spuštěním každého scénáře, můžete postavám zadat příkazy na koho útočit nebo jestli mají třeba bránit pozici. Pokud se následně vrhnete do boje, jde podobné příkazy zadávat prakticky kdykoli, při zapauzování boje.

Co je ale velmi příjemné, je možnost mezi jednotlivými postavami přepínat stisknutím směrového kříže nahoru nebo dolů. Tato jednoduchá funkce dodává každému konfliktu mnohem větší pocit interakce. Místo toho, abyste byli jako vždy jedním supersilným bojovníkem, stáváte se tak pouze členem mnohem větší armády. Navíc je nutnost přepínání mezi jednotlivci někdy přímo vyžadována. Když to neuděláte, lehce se vám může stát, že ve svém konání selžete i při nejnižší zvolené obtížnosti.

Dalším plusem, který přináší přepínání mezi postavami, je změna bojového stylu. U každé postavy sice pořád provádíte hlavní akce pomocí kláves Y a X (lehký a těžký útok, plus kombinací vytváříte komba), ale jednou bojujete mečem, jindy kopím, jednou osedláte koně, jindy pegase nebo wyvernu. Nebo třeba v boji použijete magii či luk a šípy.

Co je nového a co jiného?

Co vás ale může trochu rozhodit, je banální příběh hry. Důvod jeho existence je vlastně úplně přízemní. Jde jen o to dostat na jedno bojiště postavy, které by se jinak neměly šanci nesetkat. Ze začátku vás proto bude hodně otravovat opakování stejného scénáře, kdy jedni spojenci zaútočí na druhé jen proto, aby dokázali svou důvěryhodnost a ve finále se spojili do jedné grupky. Ale ve chvíli, kdy mne tento opakující se koncept začal otravovat, přišli vývojáři s celkem absurdními a neočekávanými zvraty. Některé hodně pobaví a jiné zase trochu osvětlí vztahy mezi bojovníky.

Když ale mluvíme o postavách, najdete jich ve Fire Emblem Warriors vlastně celkem málo. Respektive není jich málo, ale rozhodně byste očekávali i jiné, než jaké hra celkově nabízí. Převážná většina pochází z dílů Fire Emblem Awakening a z Fire Emblem Fates, což může některé znalé fanoušky série naštvat. Známé postavy sice okoření pár nováčků, jako jsou ústřední postavy konfliktu princ Rowan a princezna Lianna, ale jinak jde o jednoznačné zaměření na modernější díly série.

„Když ale mluvíme o postavách, najdete jich ve Fire Emblem Warriors vlastně celkem málo. Respektive není jich málo, ale rozhodně byste očekávali i jiné, než jaké hra celkově nabízí. “

Dalším herním aspektem, který si Warriors převzali z univerza Fire Emblemu, je účinnost zbraní. Některé typy zbraní jsou totiž účinnější než jiné a zase slabší než další, což vytváří určitý trojúhelník účinnosti a neexistuje tak žádná vyloženě dominantní zbraň.

Projeví se to při boji proti určitým typům nepřátel, kdy časem zjistíte, že je vaše postava výrazně slabší a trvá ji zbytečně dlouho, než si s nimi poradí. Jde o další impulz, proč občas vyměnit jednoho válečníka za jiného. Také díky tomu vznikají celkem napjaté okamžiky, kdy musíte zabít určité nepřátele a abyste to stihli, přesouváte se rychle z jedné postavy na druhou.

Kdo s kým a proč?

Jak už bylo řečeno, můžete při hraní spojovat lehké a silné útoky do různých komb, jedinečných pro každou postavu. Jimi si pak plníte speciální Warrior meřák a po jeho naplnění pomocí klávesy A spustíte speciální silný útok. Zároveň se vám naplňuje i takzvaný Awakening měřák, který zase odpálíte tlačítkem R a na krátkou dobu tak získáte výhodu proti všem, bez ohledu na to, jakou zbraň zrovna držíte. Béčkem se vyhýbáte, Lkem zase zamknete určitý cíl a pohybujete se kolem něj. Kameru můžete ovládat pomocí pravé analogové páčky, ale častěji použijete klávesu ZL, která vám kameru otočí ve směru pohledu postavy. Nebo vás nasměřuje na nejbližšího silného nepřítele.

Zbývá tlačítko ZR, které otevírá menší podnabídku příkazů. Díky ní můžete používat léčení sebe sama, vašich spojenců, ale její nejdůležitější použití jsou vazby mezi spojenci. Obvykle stačí pro zlepšení vztahu bojovat vedle další postavy, ale pomocí ZR můžete dokonce postavy spojit úplně. Během tohoto spojení sice jedna z postav z bojiště úplně zmizí, ale můžete si ji přivolat do speciálních útoků, prováděných pomocí tlačítka A. Některé postavy vás pak automaticky brání a pomocí kláves ZR+Y si je přivoláte jako pomoc do útoku. Mezi těmito dvěma postavami navíc můžete kdykoli přepínat, což se hodí při boji proti určitému nepříteli s jiným typem zbraně.

Občas se vám může stát, že vám někdo ze spojenců padne. A tady přichází tradiční Fire Emblemovská možnost vybrat na začátku režim Classic, při kterém vám padlí spojenci prostě umřou a vy je můžete oživit jen za určitou cenu. Druhou možností výběru je režim Cassual, kde se vám padlí zase na začátku další mise objeví živí.

Po skončení bitev dostanete možnost dále rozvíjet hrdiny pomocí některých klasických Warriors technik. Použitím materiálů získaných v boji můžete zvyšovat sílu útoku, přidávat další komba, posilovat obranu proti určitým zbraním a dokonce odemknout nové dovednosti. Získáte-li občas takzvanou Master Seal, můžete také změnit třídu postavy, čímž nejen masivně posílíte status postavy, ale změníte i její vzhled.

„Nové zbraně a vybavení můžete najít v boji, ale naštěstí pak nemusíte trávit celé hodiny výběrem nejlepší výbavy, protože v menu existuje možnost optimalizovat automaticky vybavení u jednotlivých postav.”

Jedinečné dovednosti se pak naučíte vytvořením silné vazby mezi dvěma postavami, což je další motivace, proč mezi jednotlivci spolupracovat. Nové zbraně a vybavení můžete najít v boji, ale naštěstí pak nemusíte trávit celé hodiny výběrem nejlepší výbavy, protože v menu existuje možnost optimalizovat automaticky vybavení u jednotlivých postav a dokonce i u všech najednou. Hra také podporuje amiibo figurky, kdy můžete denně naskenovat až pět amiibo postav a získat nový materiál nebo zbraně.

Hlavní příběh vám zabere poměrně hodně času, ale v menu navíc najdete režim History. V něm si můžete prožít znovu slavné bitvy ze série Fire Emblem. Ty se postupně odemykají procházením příběhové linie, takže vám hra vydrží opravdu velmi dlouho.

Co je nového?

Než skončíme dnešní recenzi, je důležité upozornit na jednu věc. Před nedávnem vyšel další update hry Fire Emblem Warriors, který opravil několik chyb, ale přidal do hry možnost stáhnout původní japonský dabing, trochu změnil a zjednodušil možnosti prodeje získaných zbraní, upravil některá menu nebo přidal do History režimu další scénáře. A také přibyly nové kostýmy pro ústřední dvojici postav. Jsou to maličkosti, ale kupodivu mají na plynulost hry dost velký vliv.

Fire Emblem Warrior koupíte v našich obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk na Switch a 3DS.

Fire Emblem Warriors jsou na 3DSku málo líbivým titulem, který ale nabízí přesně to, co od Warriors hry a Fire Emblem univerza očekáváte. Pro fanoušky akcí studia Omega Force přináší vítané změny a univerzum FE zase rozšiřuje o nové zápletky. Bohužel musím říct, že je Switch verze vzhledově o dost velký skok před tou kapesní.

spojení herních principů rozdílných her
občasné nečekané zvraty
podpůrné postavy