Recenze Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk - vždy je možnost dostat se dál
Recenze Recenze Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk - vždy je možnost dostat se dál

Recenze Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk - vždy je možnost dostat se dál

Ivan Jeziorek

Ivan Jeziorek

Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch

Máte rádi klasické dungeon JRPG? A co si tak raději zahrát něco, co lehce boří zažité principy.

Reklama

Žánr DRPG (čti dungeon role playing game) se těší v Japonsku neustálé popularitě a díky snažení vydavatelů se tento žánr daří úspěšně vlévat do žil i západním hráčům. Nicméně je poměr vydaných her v zemi vycházejícího slunce a třeba v Evropě stále nepříjemně vysoký, a tak je oznámení lokalizace každého nového DRPG takovým malým svátkem. Podobně tomu bylo u hry Coven and Labyrinth of Refrain, která v Japonsku vyšla pro PS Vitu už v červnu roku 2016.

  • Vychází na: Nintendo Switch (recenzovaná verze), PS4 a PC
  • Datum vydání: 18. září 2018
  • Žánr: dungeon RPG
  • Česká lokalizace: Ne

Vzhledem k domovskému vydavatelskému domu firmy Nippon Ichi Software a jejich akvizicích na západních trzích se tak nějak očekávalo, že se lokalizace dočkáme relativně brzy. To se ale nestalo. Svátek se neslavil. Dostavilo se spíše zklamání. Světlo naděje svitlo o rok později s portem hry pro konzoli PlayStation 4, ale i tyto naděje byly rychle zadupány do prachu dungeonů a nám nezbylo zase nic než doufat.

Nicméně západní fanoušci japonské herní kultury jsou zvyklí čekat, a tak se v polovině září tohoto roku objevilo DRPG Coven and Labyrinth of Refrain pod názvem Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk na západních prodejních kanálech a my si konečně mohli slíznout smetanu tohoto nevšedního herního skvostu ve verzích pro PS4, Nintendo Switch a pro PC. Je sice docela smutné, že se k nám nedostane původní Vita verze, ale na druhou stranu jsem rád, že došlo k vydání pro Switch, který dokáže přenosnou konzoli svým způsobem nahradit.

Hlavní hrdina bez svalů a bez charizma

O Labyrinthu of Refrain: Coven of Dusk se vždy tvrdilo, že bude jiný. Jenže tyto PR řeči jsme mohli slyšet o spoustě různých her, a nakonec nám bylo v naprosté většině naservírováno spíše zklamání v podobě mixu různých fungujících principů, bez špetky inovace. Toto DRPG také slibovalo hodně, ale dokud se vám nedostane do rukou, neuvěříte, že své sliby dokázalo naplnit.

„Do podzemí se nakonec vydáváte až díky skupině neživých loutek, které vám obživnou až po splnění několika podmínek.”

Jak už naznačuje samotný název, velká část této hry se točí kolem labyrintu ve městě jménem Refrain. Tento labyrint je navíc ukryt ve studni a vy si netradičně nezahrajete za živou postavu, ale za knihu Tractatus de Monstrum, vlastněnou čarodějnicí Dronyou, doprovázenou asistentkou Lucou s neskutečně otravným hlasem. Ten je kupodivu nepříjemný jak v původním japonském dabingu, tak v anglické lokalizaci. Naše kniha ale není kus neživého pergamenu v deskách, ale má duši člověka, který před časem prozkoumával labyrint. Jenže… v labyrintu nikdo moc dlouho nepřežije a tak se hned na začátku připravte na smrt čarodějnice (nebojte, nejde o trvalý stav) a do podzemí se nakonec vydáváte až díky skupině neživých loutek, které vám obživnou až po splnění několika podmínek. A jak už bývá u DRPG zpravidla zvykem, návštěvy dungeonů jsou propojeny příběhovými sekvencemi, což není jiné ani tady. Navíc si celkem dost užijete i různých vtipných situací, kdy se Dronya dostane do sporu s nějakým NPC a rozhoduje třeba o osudu malé Lucy.

Dlouhý úvod znamená kupu zábavy

Musíte se ale připravit na vcelku dlouhý úvod. Informací, které postupně dostáváte, je navíc velmi mnoho. Řekl bych že dokonce víc než kdekoli jinde. Prvních pár hodin tedy počítejte s mírným, někdy až totálním, zmatením. Jedním ze složitějších herních principů je třeba ona tvorba loutek. Možností přizpůsobení je téměř nekonečně mnoho. Samozřejmě existuje možnost, nechat vše být a vybrat si jen vzhled a pohlaví, ale proč nevyužít i změny povahy a další charakterové rysy. Každá drobnost ještě lehce změní statistiky, schopnosti ovládání různých typů zbraní a další drobnosti, jako je vzorec růstu a třeba i časem získané dovednosti. Pak loutkám ještě přidělíte určitý typ smlouvy, díky které dostanou další bonusy. Nakonec budete moci ve hře používat 40 různých loutek, ale různých kombinací je téměř nekonečně.

„Když pomineme obrovské možnosti přizpůsobení, jde o opravdové japonské DRPG. Takže pohyb skupiny po dungeonech se skládá z průzkumu oblasti po čtvercové mřížce a vše vnímáte z pohledu první osoby.“

Když pomineme obrovské možnosti přizpůsobení, jde o opravdové japonské DRPG. Takže pohyb skupiny po dungeonech se skládá z průzkumu oblasti po čtvercové mřížce a vše vnímáte z pohledu první osoby. Směr kamery sice můžete jistým způsobem naklánět pro menší rozhlížení, ale váš základní pohyb je pevně daný. Každé patro každého dungeonu je plné pokladů, různých tajemství, nepřátel, pastí a dalších věcí. Když postupujete příběhem, odemykáte další dovednosti, které vám pohyb v labyrintu usnadní. Prostřednictvím Dronyi se loutky naučí užitečným schopnostem.

Koncept a navržení dungeonů je velmi dobré, i když esteticky nejde o bůh ví jaký zážitek. Musíte si prostě uvědomit, že jde o port hry, určené původně pro Vitu. Takže pokud na Switchi hrajete v přenosném režimu, není to až tak patrné, ale v televizním režimu si toho všimnete víc. Navíc občas dojde u Switch verze k menšímu poklesu výkonu, k čemuž podle reakcí hráčů třeba u PS4 verze nedochází.

Když nevíte kudy kam

Během průzkumu musíte mít na paměti dva hlavní mechanizmy, které si navíc musíte ze začátku dost připomínat. Prvním je mana. Tato esence zde prezentuje něco, co můžete najít při průzkumu, získáte ji ze soubojů a její aktuálně získané množství ovlivňuje několik dalších podstatných věcí. Více many znamená lepší odměny, lepší předměty, ale jen do určité doby je to bezproblémové. Je tady nastaven limit, který když překročíte, začnou být nepřátelé daleko obtížnější, častější, tužší a taky těžší na zabití. Zároveň ale manu potřebujete pro odemknutí schopností Dronye.

„Více many znamená lepší odměny, lepší předměty, ale jen do určité doby je to bezproblémové.”

Druhým mechanizmem je Reinforcement. Ze začátku jej moc nevnímáte, ale musíte si uvědomit jeho sílu a následné možnosti. Zpočátku vám umožní prolomit stěny tam, kde je to možné, když už nemáte žádnou možnost pohybu vpřed nebo si chcete zkrátit cestu. Toto byla věc, na kterou jsem ze začátku zapomínal a zbytečně často jsem bojoval nebo se nedokázal dostat přes silné nepřátele. Jinde byste museli hodiny levelovat, tady stačí rozbít zeď a nezdolný problém obejít. Ale při průzkumu se Reinforcement body obnovují velmi pomalu nebo spíše vůbec, a tak není dobré, zůstat na suchu.

Vrátím se ale zpět k maně. Po pár hodinách ji kromě odemykání schopností čarodějky a přijímání úkolů obyvatel města, můžete použít ke změně obtížnosti na nižší nebo vyšší úroveň. Střední obtížnost je sice nastavena tak akorát, ale jsem rád za možnost dalším hráčům, kteří potřebují větší nebo menší výzvy.

Japonsky nebo…?

Lokalizace NIS Americy se ve většině případů skládá z titulků v angličtině. Tady je ale laťka nastavena dost vysoko, protože Labyrinth of Refrain nabízí úplný anglický a japonský dabing a anglické a francouzské titulky. Za soundtrackem stojí Tenpei Sato a ten vytvořil skladby, které perfektně sednou do celkového pojetí hry. Když si tak zpětně uvědomíte všechny drobnosti, jde skoro o splnění všech snů fanoušků japonských dungeon RPG.

Největším problémem Labyrinthu of Refrain je začátek, kdy vás hra takříkajíc bombarduje různými termíny, informacemi a statistikami. Pro mnoho začínajících hráčů to může být důvod, proč toto DRPG nehrát. Zatímco mechanizmy a změny tradičního japonského vzorce dungeon RPG jsou skvělé, mohli vývojáři lépe zapracovat na sdělování a představování nových věcí.

Jde ale jednoznačně tvrdit, že byly doby, kdy si hráči museli vybírat mezi dobrými DRPG na 3DSku a průměrnými na Vitě. Jenže teď přišel Nippon Ichi Software s fantastickým kouskem, který se bezpochyby stal po pár hodinách hraní mých nejoblíbenějším NIS titulem.

Recenze Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk - vždy je možnost dostat se dál
PlayStation PlayStation 4
Nintendo Switch Switch

Verdikt

Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk je neskutečně osvěžujícím přírůstkem do stagnujícího žánru DRPG. Pro nové hráče bude ze začátku lehce matoucí díky velkému množství informací, ale jde víceméně o povinnost pro všechny fanoušky sérií Etrian a Disgaea.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

propracované dungeony
obrovské možnosti přizpůsobení
jedno z nejlepších DRPG pro Switch
originální herní prvky
RPG prvky
Dronia
ze začátku příliš mnoho informací
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama