Recenze Pokémon: Detektiv Pikachu – Pika Pika Deadpool
Filmy/Seriály Článek Recenze Pokémon: Detektiv Pikachu – Pika Pika Deadpool

11

Pikachu, Charmander, Squirtle, Charizard a mnoho dalších pokémonů v novém hollywoodském fláku.

Značka Pokémon se během několika let proměnila v naprostý transmediální fenomén a v dnešní společnosti se již nejspíše nenajde nikdo, kdo by o nich minimálně neslyšel. Z původně videoherního kousku nejdříve vznikla jeho karetní odnož, která se dočkala téměř stejné popularity jako její zdrojový materiál. Rok poté se dočkáváme i prvního seriálu z tohoto světa, jenž se vysílal i na tuzemských obrazovkách a dostal se do širšího povědomí i u nás.

Dalšího boomu se pak značka dočkala v červenci roku 2016, kdy na naše mobilní telefony dorazil titul Pokémon GO. Ten opět spustil davovou mánii tím, že se neskutečným způsobem trefil do momentálního vkusu a poptávky mainstreamu. Tohoto úspěchu si zřejmě všiml i Hollywood, jelikož ani ne půl roku poté bylo oznámeno, že se pracuje na filmové adaptaci jednoho z pokémoních titulů, přesněji 3DS-kového Detektiva Pikachu, pod režijní taktovkou Roba Lettermana, jehož filmografie obsahuje mimo jiné i poměrně neurážející adaptaci oblíbené série hororových knih pro děti Goosebumps alias Husí kůže. Volba zrovna na tento titul zněla velmi logicky, jelikož v něm oblíbený žlutý hlodavec ovládal akt mluvy a mohl tak verbálně komunikovat s hlavním hrdinou.

„…snímek trpí „godzillovským“ syndromem, což znamená, že lidští protagonisté nejsou příliš sympatičtí…“

Právě toto rozhodnutí adaptaci prospívá nejvíce, jelikož hlas hlavnímu hrdinovi propůjčil sympatický a mnoha fanoušky milovaný Ryan Reynolds, jehož diváci mohou znát především jako představitele Wadea Wilsona aka Deadpoola či Vana Wildera z dnes již v jistých kruzích kultovní komedie Sexy párty. Právě díky němu Pikachu dostává obrovskou porci osobitosti, má perfektní komediální timing a bez jakýchkoliv problémů si celý film krade pro sebe.

Bohužel ale ukrást si takzvaně show pro sebe, nebylo v tomto případě nijak složité, jelikož snímek trpí „godzillovským“ syndromem, což znamená, že lidští protagonisté nejsou příliš sympatičtí a jednotlivé postavy nemají dostatečně vykreslený charakterový oblouk. Tudíž jejich osudy a motivace vám budou poměrně dosti ukradené. To je trochu škoda, protože castingové volby rozhodně nebyly vůbec špatné a až na Justice Smitha mi všichni do rolí perfektně zapadli. Přirozeně zde hrají prim pokémoni, ale jelikož se většina příběhu zabývá právě oněmi lidskými osudy, tak se jedná o nedostatek, který jednoduše nelze přehlédnout.

Samotný příběh pak jede podle zajeté šablony. V Ryme City se objeví nová nebezpečná látka, dělající z pokémonů agresivní tvory. K jednomu vzorku této látky se dostane i hlavní hrdina Tim Goodman. Vzorek nachází v bytě svého nedávno zesnulého otce, kde se zároveň setkává právě i se žlutým chlupáčem. Tím začíná klasická cesta za zjištěním, kdo za onou látkou stojí a během níž se hlavní hrdinové snaží zjistit, proč je Tim jediný, kdo Pikachuovi rozumí. Příběhově se tedy nejedná o žádný zázrak. Ostatně ono se celkově zdá, že scénáristé jeli na půl plynu a sami oni nevěděli, zda nám chtějí předložit pohádku pro nejmenší, nebo naopak něco, co si bude užívat spíše odrostlejší část publika. A tak vše nějak plyne, plyne a plyne, vy se díky velmi střídmé stopáži (104 minut i se závěrečnými titulky) nenudíte, ale kdyby se tu a tam přiložilo tzv. ještě více pod kotlem, nebylo by to rozhodně na škodu.

„…celému snímku chybí ta správná esence v podobě pokémoních soubojů a jejich chytání.“

Co mi ale přijde jako vyložený prohřešek, tak je fakt, že celému snímku chybí ta správná esence v podobě pokémoních soubojů a jejich chytání. Od obojího zde najdeme pouze jednu krátkou scénu, fungující spíše jako pomrknutí na diváka. Ano, jedná se o adaptaci hry, která tento jev taky nijak příliš nereflektovala, avšak přihlédneme-li k tomu, že se jedná o první hranou celovečerní verzi pokémonů, očekával bych, že právě tohoto dostaneme daleko více.

To nás pomalu přivádí i k samotnému zpracování. Vizuální stránka se především ve zmíněném hlavním městě snaží vytvořit určitou cyberpunkovou atmosféru a poměrně se jí to i daří. Bohužel tuto snahu zdatně ruší zakomponování některých pokémonů do „reálného“ světa. Prvních zhruba 20 minut, tedy před příchodem samotného Pikachu na scénu, vše působí poměrně levným dojmem a člověk si může říct, že na převedení kreslených postaviček do CGI evidentně bylo potřeba trošku více financí, než kolik jich tvůrci na natáčení dostali. Posléze se ale vše rozjede a člověk si začne na daný styl vizuálu velmi rychle zvykat. Více než na nedostatek financí to tedy vypadá, že se jedná o autorské rozhodnutí. To nejspíše nemusí sedět každému a ani já osobně jsem se zatím ještě ve skutečnosti nerozhodl, jestli se mi převedení pokémonů v této podobě líbilo, či nikoliv.

„Ten střídá a míchá orchestrální skladby se syntetickými zvuky u nichž si nejednou vzpomenete na stále naprosto skvělého Blade Runnera.“

Cyberpunkový pocit navozuje i hudební podkres od Henryho Jackmana. Ten střídá a míchá orchestrální skladby se syntetickými zvuky u nichž si nejednou vzpomenete na stále naprosto skvělého Blade Runnera. Nejedná se sice o žádný zázrak na poli hudby, který si budete pouštět i samostatně, ale jako doprovod funguje zcela bez problémů.

Pokémon: Detektiv Pikachu rozhodně není špatný film a z té plejády videoherních adaptací se zcela jistě řádí k těm lepším. Fanoušci předlohy budou dost pravděpodobně nadšení už jen z faktu, že jejich oblíbené postavičky běhají po velkém plátně a malé ratolesti do 12 let nejspíše taky, jelikož Pikachu nebyl nikdy roztomilejší. No a ti ostatní to celé bez úhony přežijí, díky Reynoldsovo perfektnímu komediálnímu timingu a rychlému spádu. Nicméně osobně musím doufat, že pokud tržby budou stačit na pokračování (a já bych to pokračování viděl rád), tak se v něm dočkáme již klasičtějšího pokémoního příběhu a třeba i Ashe Ketchuma.

PS: Jednou snad přijde doba, kdy uvidíme Rkový pokémoní film, jelikož by si ho tato značka bez problémů zasloužila.

PPS: Potitulková scéna není.

Verdikt:

Kdyby se tvůrci trochu více odvázali a předvedli nám něco více ulítlejšího, mohli jsme tu mít velmi zdařilou videoherní adaptaci. Bohužel tím, že se drží více při zemi, zde máme sice stále nadprůměrný film, jenž ale nevyužívá plně svého potenciálu a nad průměrem ho drží především Ryan Reynolds jako představitel Pikachua a kratší stopáž, která se v dnešní době zas tak moc nevidí a jedná se o docela příjemnou změnu.

Líbí se nám

• Reynolds jako Pikachu
  • Rychlý spád a střídmá stopáž