Recenze Sniper Ghost Warrior Contracts
Recenze Recenze Sniper Ghost Warrior Contracts

Recenze Sniper Ghost Warrior Contracts

Ondřej Partl

Ondřej Partl

9
Platformy PlayStation PlayStation 4 Windows PC Xbox Xbox One

Neviditelný válečník v jeho doposud nejlepší formě.

Reklama

Psal se rok 2008, kdy vývojářské studio City Interactive poprvé zabředlo do žánru first-person stříleček, v nichž jste se ujali role zkušeného ostrostřelce, jenž své oběti na rozdíl od běžných pěšáků likviduje pěkně na dálku. Jejich první titul se jmenoval Sniper: Art of Victory a byl zasazen do prostředí druhé světové války, stejně jako jeho o tři roky mladší konkurent v podobě Sniper Elite. Bohužel kvality nebyly kdovíjak zářné a na hru se velmi rychle zapomnělo jako na omyl, jenž nikdy nespatřil světlo světa.

  • Vyšlo na: PC (recenzovaná verze), PS4 a Xbox One
  • Datum vydání: 22. listopadu 2019
  • Žánr: Střílečka z pohledu první osoby
  • Česká lokalizace: Ano (na konzole vyjde později)

Jenomže autoři nechtěli prostředí sniperského povolání jen tak opustit, což vedlo v roce 2010 k vytvoření nového dílu, jenž upravil podtitul na Ghost Warrior a vyměnil reálie „druhé světové“ za současnost. Ovšem stejně jako jeho předchůdce trpěl na obrovské množství bugů, velmi pochybnou AI a krátkou herní dobu. Ve skutečnosti jediné, co se ve výsledku povedlo, byl ucházející pocit z odstřelovaní (tedy za předpokladu, že hra zrovna fungovala správně). Avšak i přes tyto nekvality si titul našel nemalé množství fanoušků, kteří ve hře viděli potenciál.

[gallery jnewsslider="true" columns="5" size="jnews-360x180" ids="96097967,96097968,96097970,96097972,96097971"]

Tři roky uběhly jako voda a City Interactive nám servíruje pokračování Ghost Warriora, jenž tentokrát poháněl CryEngine. Díky němu hra vypadala opravdu k světu a odstřelování doznalo mnoha vylepšeních. Jenomže design jednotlivých úrovní občas hráče nutil k likvidaci nepřátel na blízko, kde se hra začala neskutečně rozpadat. Nicméně sniperských her bylo pomálu, tedy se opět slavil relativní úspěch u hráčů. To zazdalo vzniku třetího dílu, jenž tentokrát oplýval otevřeným světem a nabídl hráčům malé odstřelovačské hřiště. Bohužel se hře nevyhnuly porodní bolesti, kdy v době vydání byla neskutečně rozbitá a i po několika záplatách trpěla na nezáživný obsah.

Nyní tu ale máme další díl, jenž se zbavil číslovky a dodal dodatečný podtitul Contracts, jenž krásně vystihuje celý koncept tohoto pokračování, kdy se jedná o fúzi trojky a dvojky, což dohromady dává asi prozatím to nejlepší, co jsme si v této sérii mohli zahrát.

[gallery columns="5" jnewsslider="true" size="jnews-360x180" ids="96097975,96097976,96097977,96097978,96097979"]

Bijte Rusa holí!

Začněme ovšem trochu negativně a to příběhem. Ten je vyprávěn skrze briefingové filmečky před každou misí, v nichž je vysvětleno, kdo/co je cílem vašeho kontraktu. Děj se posléze točí kolem fiktivní situace v Rusku, přesněji na Sibiři, kde existuje nebezpečný vůdce Nergui Kurchatov, který se se svými dalšími společníky chystá využít momentálních nepokojů v zemi za účelem zisku co největší moci. Vy jakožto nájemný žoldák s přezdívkou Seeker (Oko) jste najat tajemnou organizací, jíž zastupuje tajemný Handler (Operátor), abyste tohoto nebezpečného politika společně s jeho souputníky odpravili z povrchu zemského.

... (příběh) je ale neskutečně nenápaditý a reálně vás nebude vůbec zajímat, koho na onu věčnost odpravujete.

V podstatě se jedná o klasický příběh inspirovaný Studenou válkou (nechybí ani raketová hrozba), jenž je ale neskutečně nenápaditý a reálně vás nebude vůbec zajímat, koho na onu věčnost odpravujete. Jména všech postav jsem zapomněl ihned po vypnutí hry a ve výsledku jsem byl neskonale rád, že se ony briefingy dají přeskočit, abych se konečně dostal k samotnému hraní.

[gallery columns="5" jnewsslider="true" size="jnews-360x180" ids="96097980,96097981,96097982,96097984,96097986"]

Mrazivá Sibiř vyžaduje pečlivou přípravu

Co se týče prostředí, tak se autoři zbavili poměrně nefunkčního velkého otevřeného světa z minulého dílu a nahradili ho pěti menšími a relativně otevřenými levely a jelikož se hra odehrává na Sibiři, budete se většinou pohybovat v zasněžených krajinkách. Nezapomnělo se ale ani na zeleň, zabezpečující velmi příjemnou variabilitu prostředí. Jednotlivé úrovně zároveň ukrývají různé sběratelské předměty a samozřejmě i mnohá zákoutí, která hráče nabádají k jejich poctivému prohledávání.

Každá z těchto map posléze nabízí kromě hlavních úkolů i náročnější výzvy a občas nějakou tu vedlejší zakázku v podobě speciální odměny za zabití určeného vojáka. Těchto vedlejších aktivit a výzev je dostatečné množství na to, abyste se u hry nenudili klidně i dvacet hodin (věřím, že mnoho entuziastů v ní utopí daleko víc), nicméně všechny hlavní úkoly se dají rozumným tempem udělat do deseti.

Před každým kontraktem si můžete upravit svoji výbavu, modifikovat váš střelný arzenál a nakoupit různorodé gadgety, které vám otevírají nové taktické možnosti.

Než se ale do tohoto mrazivého kraje vydáte, je vhodné se náležitě připravit na očekávaná nebezpečenství. Před každým kontraktem si můžete upravit svoji výbavu, modifikovat váš střelný arzenál a nakoupit různorodé gadgety, které vám otevírají nové taktické možnosti. No a co by to bylo za moderní střílečku bez stromu dovedností. Hned z počátku hry získáte speciální masku, při jejímž použití se vám zobrazí možné cesty k cíli a po jejím vylepšení i dokáže označovat nepřátele v blízkém okolí. Mimo to si lze vylepšovat i samotnou výbavu, otevírat si další sloty pro ni a zvyšovat kapacitu granátů či nábojů. Za tohle všechno posléze budete platit vydělanými penězi ze splněných kontraktů a občas i speciálními bodíky, které získáváte za různé aktivity a sběr herních předmětů.

[gallery columns="5" jnewsslider="true" size="jnews-360x180" ids="96097987,96097988,96097989,96097990,96097991"]

Prozkoumej, označ, namiř, vydechni, pal

Po potřebné přípravě se konečně můžete pustit do samotného hraní. Na počátku mise vás hra vyplivne na předem určeném místě a od té doby je jen na vás, co budete dělat. Můžete se po levelu jen různě plahočit a prozkoumávat jeho zákoutí, nebo se pustit do plnění misí. Ty jsou rozděleny do několika samostatných úkolů, jejichž pořadí plnění je plně na vás. Můžete se tedy například rozhodnout, že nejdříve zabijete svůj hlavní cíl a až posléze půjdete extrahovat důležitá data z notebooku v přilehlé základně. Každá akce ovšem vyvolává jistou reakci, takže si neohrabaným splněním jednoho úkolu můžete zkomplikovat plnění dalšího.

...teoreticky si cestu hrou můžete prostřílet jako Rambo (z vlastních zkušeností potvrzuji, že je to možné, ovšem je to o něco těžší), ale nevidím jediný důvod, proč to dělat.

Veškerý svůj postup je tedy vhodné si velmi dobře naplánovat. A ideálně právě z nějaké vzdálené vyvýšené pozice (na níž se musíte častokrát dostat pomocí neohrabaného skákání po římsách), kde si díky dalekohledu označíte všechny přítomné jednotky a potom je jednu po jedné začnete likvidovat perfektně mířenými ranami z vaší odstřelovací pušky. Právě v těchto momentech hra vyloženě září a nic vám není větší odměnou, než perfektně usazená rána do hlavy na velkou vzdálenost a následné vyčištění celé základny bez spuštění alarmu. No a pokud se vám podaří zvláště povedená rána, dočkáte se i zpomaleného pohledu na zabití, podobně jako to má konkurenční série Sniper Elite (bez X-Ray vize, ovšem s téměř identicky čvachtavými momenty, které nejsou pro slabší povahy).

Ano, teoreticky si cestu hrou můžete prostřílet jako Rambo (z vlastních zkušeností potvrzuji, že je to možné), ale nevidím jediný důvod, proč to dělat.

Vaši radost z dobře odvedené práce vám akorát občas zkazí nevypočitatelná umělá inteligence nepřátel...

Vaši radost z dobře odvedené práce vám akorát občas zkazí nevypočitatelná umělá inteligence nepřátel, která si někdy ihned všimne vaši pozice i na obrovskou vzdálenost, aby zase příště nechala umírat své druhy jen pár metrů od sebe. V rámci série se ovšem jedná o umělou inteligenci nejlepší, ačkoliv to evidentně není stále to pravé ořechové. Rozhodně je ale dobře, že většina vašich špatných rozhodnutích je náležitě potrestána a hra není procházkou růžovým sadem ani na nejlehčí obtížnost (samozřejmě ale doporučuji hrát na tu nejtěžší).

[gallery columns="5" jnewsslider="true" size="jnews-360x180" ids="96097995,96097992,96097993,96097994,96097996"]

Máte tu ale hezky soudruhu

Slova chvály si zcela jistě zaslouží i vizuální kabátek. Ostatně to se tak nějak dalo očekávat, když hru pohaní nový CryEngine. Díky němu jsou jednotlivé krajinky velmi pohledné a modely zbraní detailní. K tomu je jistě příjemné, že se poměrně povedla i optimalizace, kdy snímkovací frekvence povětšinou bývá stabilní (kromě třetí mapy, která by si zasloužila přeci jen o něco větší péči) a na sestavě Ryzen 3600, 16GB RAM 3200 MHz a RX 580 8GB VRAM jsem na nejvyšším nastavení v průměru dosáhl nějakých 60-70 snímků za vteřinu.

...mizení kompletně celých modelů budov přímo před vašima očima a špatné načtení textur pro zbraň (lze vidět na jednom ze snímků) vás už poměrně naštvou.

Čemu jsme se ale opět nevyhnuli, tak jsou poměrně početné bugy a nedodělky. Různé grafické problikávání textur a clipování mrtvol do materiálů vem čert, ale mizení kompletně celých modelů budov přímo před vašima očima a špatné načtení textur pro zbraň (lze vidět na jednom ze snímků) vás už poměrně naštvou. Nemluvě o tom, že po stažení Day One patche, se mi kompletně rozbila celá hra, kdy jsem při načtení do všech map viděl pouze tmu a problém byl vyřešen až kompletním reinstalem hry. Problémy postihly i lokalizaci (která je mimo jiné kvalitní, ačkoliv bych osobně nepřekládal jména/přezdívky postav), s jejíž aktivací ve hře mají někteří uživatelé problém. Na každý pád je ale třeba říci, že tohle všechno mohou a pravděpodobně i opraví připravované patche.

[gallery jnewsslider="true" columns="5" size="jnews-360x180" ids="96097999,96098000,96097985,96097998,96097997"]

Závěrem bych tedy řekl následující. Pokud si chcete vyzkoušet povolání moderního odstřelovače se všemi jeho strastmi a slastmi, rozhodně koupí nového dílu neprohloupíte. Přihlédneme-li pak k jeho cenovce (stojí skoro polovinu toho co nová AAA hra) jedná se o zcela jasnou koupi i přes několik nepopiratelných problémů, které konečné hodnocení sráží dolů.

Sniper Ghost Warrior Contracts vyšlo 22. listopadu na PC, PS4 a Xbox One. Titul můžete zakoupit na Xzone.cz a GameExpres.sk.

PS: České titulky do konzolových verzí dorazí až v průběhu dalších týdnů.

Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super 2019.

Recenze Sniper Ghost Warrior Contracts
PlayStation PlayStation 4
Windows PC
Xbox Xbox One

Verdikt

Pomineme-li nešťastné technické peripetie, občasné kiksy umělé inteligence, nešikovné skákání po římsách a naprosto generický příběh, tak Sniper Ghost Warrior Contracts nabízí zatím tu nejlepší zjednodušenou simulaci moderního snipera, jakou jsme si zatím mohli zahrát. Žel, hru je třeba hodnotit jako celek, tudíž je třeba ve výsledku zohlednit i výše zmíněné problémy.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Perfektní pocit z odstřelování
Perverzně uspokojující killcams
Pohledné vizuální zpracování
Možnosti úpravy schopností a zbraní
Povedená optimalizace
Příjemné množství obsahu a aktivit
Technické problémy
Stále neideální umělá inteligence
Neohrabané skákání po římsách
Zcela generický příběh
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama