Recenze Recenze Hearthstone: Ashes of Outland

Recenze Hearthstone: Ashes of Outland

David Bernard

David Bernard

2
Platformy Windows PC Apple iOS Android Android

Je čas vyložit karty na stůl.

Psal se rok 2003 a já se, ostatně jako každé úterý po škole, s několika spolužáky chystal do prodejny s karetními a společenskými hrami. V té době jsme všichni hráli Magic the Gathering (dále jen MTG), sběratelskou fantasy karetní hru, kterou to vše začalo. Byl to koníček, do kterého jsme investovali značnou část našeho kapesného, a pokud jsme MTG nehráli na úterních turnajích, tak jsme jej "mastili" každou větší přestávku ve škole. Tedy pokud jsme zrovna neházeli kostkami při dobrodružstvích v Dračím doupěti. Co vám budu povídat, byli jsme pěkní nerdi. Tou dobou se pomalu začalo rozmáhat online hraní a ti z nás, kteří konečně přešli z vytáčeného připojení na ADSL internet, pozvolna pronikali do tajů nového druhu zábavy. Sice jsme ještě pár let MTG hráli, ale většinu času jsme trávili u obrazovek. Když na to tak vzpomínám, uvědomuji si, že je to docela škoda. Tak jako tak v nás láska ke hrám typu MTG zůstala, a když o více jak dekádu později, přesněji v roce 2014 vyšel Hearthstone: Heroes of Warcraft, byla to pro nás jasná volba. Nebylo o čem rozhodovat. Ostatně celou tu dobu jsme hráli World of Warcraft, kultovní mmorpg od stejného tvůrce, společnosti Blizzard Entertainment, a tudíž jsme svět Warcraftu velmi dobře znali.

Od vydání rozšířilo obsah Hearthstone již 14 tematických datadisků a několik PVE adventur. Podívali jsme se například na hašteření goblinů a gnómů v rozšíření Goblins vs. Gnomes, Whispers of the Old Gods přineslo mnoho karet zaměřených na odvěkou hrozbu v podobě starých bohů, Knights of the Frozen Throne se zaměřilo na lore Death Knightů a předposlední datadisk Descent of Dragons se zabýval dračími letkami. Veškerá rozšíření přinesla spoustu nových karet a k dnešnímu dni jich ve hře nalezneme téměř 2500, což už je pořádná porce. Během šesti let se na poli esportu Hearthstone usadil na velmi dobré pozici, o čem svědčí obrovské celosvětové turnaje a velká sledovanost na Twitchi. Popularita her je samozřejmě kolísavá a některé přídavky byly lepší než jiné. Tak to ale v herním průmyslu chodí a celkově vzato je Hearthstone jednou z nejhranějších online sběratelských karetních her současnosti. Minulý týden vydal Blizzard Entertainment v pořadí již čtrnácté rozšíření, tentokrát s názvem Ashes of Outland. Pojďme se tedy podívat, co vše nový datadisk přináší a co nového nás tento rok čeká.

Rok Fénixe, rok Demon Huntera

Hearthstone: Ashes of Outland se zaobírá tématem Plamenné Legie, stejně jako první datadisk k World of Warcraft - The Burning Crusade z roku 2007. Zároveň se jedná o první fázi nového roku - roku Fénixe. Během tohoto období vyjdou další dvě karetní rozšíření, updaty pro mód Battlegrounds, sezónní události, nové Tavern Brawly, PVE adventury a další. Máme se tedy rozhodně na co těšit. Spolu s příchodem nového Hearthstone roku odrotují karty z roku Vrány, tedy expanze The Witchwood, The Boomsday Project a Rastakhan’s Rumble. Karty z těchto rozšíření bude nadále možno hrát ve formátu Wild.

Recenze Hearthstone: Ashes of Outland

Hlavním tahákem datadisku je přidání nového povolání - Demon Huntera. Jedná se o prvního dodatečného hrdinu v Hearthstone vůbec. Demon Hunter (dále jen DH) je dostupný zdarma pro všechny hráče. K jeho odemknutí je ale nutné splnit několik sólo misí, které nám přiblíží jeho vznik a příběh Illidana Stormrage, který fanoušci Warcraftu jistě dobře znají. Mise jsou jednoduché, a tak se nemusíte bát, že by vám nový hrdina zůstal odepřen. Po jejich dokončení dostanete taktéž deset základních a dvacet startovních karet pro DH. Zbylých patnáct DH karet lze najít při otevírání nových balíčků. Základem nového povolání je agresivita, hrát lze ovšem i ve stylu tempo či control, vše záleží na výběru karet ve vašem balíčku. Takzvanou hero power, kterou DH disponuje, jsou "Demon Claws", které stojí jednu manu a přidají hrdinovi plus jeden útok v daném kole. Abilita jde ruku v ruce s kartami dostupnými pro toto povolání a při hraní lze narazit na opravdu povedenou synergii.

Novou mechanikou, se kterou se při hraní za DH setkáme, je tzv. "outcast", který posílí účinek karty, pokud se v naší ruce nachází jako poslední nalevo či napravo. Osobně mne mechanika baví a oživuje hratelnost. Při hraní za Illidana Stormrage v módu Battlegrounds se outcast stává vaší pasivní abilitou, kdy jednotky umístěné vpravo či vlevo útočí okamžitě. Další mechanikou, která je nyní hojně k vidění, je tzv. "dormant", se kterou jsme se sice již mohli setkat u karty Sherazin, Corpse Flower, ale až nyní se jedná čistě o herní aspekt u různých karet. Karty s dormant mechanikou jsou "uspané" na dvě kola a následně disponují převážně silnými efekty. Celá hra je tak taktičtější a tato mechanika nutí hráče předvídat. Za mě se, stejně jako u outcastu, jedná o plus.

Zpočátku byl DH opravdu OP (overpowered - příliš silný) a první dva dny jej hrálo snad 90% hráčů ve formátu standard. Naštěstí došlo po pár dnech k úpravám karet, a tudíž jsou i ostatní hrdinové opět hratelní. Stejnou situaci jsme mohli vidět při vydání nových povolání ve World of Warcraft. Death Knight, Monk i Demon Hunter byli zpočátku velmi silní a k vyvážení došlo až v následujících aktualizacích. Chápu, že vydání nového hrdiny by měla provázet sláva, ale tentokrát se jednalo o poněkud velký rozdíl oproti ostatním hrdinům. Naštěstí Blizzard zareagoval pohotově a meta se nyní začíná stabilizovat.

Recenze Hearthstone: Ashes of Outland
Recenze Hearthstone: Ashes of Outland

Změny k lepšímu

Spolu s vydáním Ashes of Outland došlo také na několik změn, které nám hráčům zpříjemní postup ve hře. První z nich je předělání ranking systému a matchmakingu. Při postupu v hodnostech hráči nyní také dostávají smysluplnější odměny. Nový ranking systém byl do hry implementován již týden před vydáním datadisku Ashes of Outland, tedy při startu dubnové sezóny. Nyní se jedná o ligy, ne nepodobné například těm z League of Legends či Legends of Runeterra. Hráč každý měsíc začíná v Bronze lize a skrze Silver, Gold, Platinu a Diamond postupuje až do Legend, která stále funguje tak, jak ji známe. Každá z těchto pěti lig je rozdělena do deseti ranků. Na desátém a pátém ranku dané ligy se nachází tzv. záchytný bod, při jehož dosažení již nepadáte na ranky nižší. Pro nové hráče je připravena samostatná liga s ranky 40 až 1.

Recenze Hearthstone: Ashes of Outland

Pro postup na lepší rank v každé lize je nutno získat tři vítězné hvězdy. Za výhru je klasicky udělena jedna hvězda, za prohru je jedna odebrána. Na začátku každé sezóny je hráčům udělen multiplikativní bonus ve formě hvězd, a to na základě jejich výkonu v sezóně předešlé. Pokud například získáte pětinásobný bonus za výsledky v minulé sezóně, výhra vám zajistí ne jednu, ale rovnou pět hvězd. Rankování z Bronze ligy bude tedy znatelně rychlejší. Samozřejmostí jsou i známe winstreaky, tedy bonus při několikátém vítězství v řadě. Z pěti hvězd lze tak snadno udělat deset. Při každém dosažení záchytného bodu, tedy ranku deset či pět v každé z lig, se váš bonus sníží o jednu hvězdu. Při šplhání po žebříčku budete nyní spojeni s hráči s podobným "MMR" (matchmaking rating), což by mělo zajistit přesnější hledání soupeřů s podobným skillem. Tuto změnu vítám, jelikož již nováčci nebudou frustrovaní ze zápasů se znatelně úspěšnějšími hráči.

S novým systémem postupu přichází i nové odměny. Na konci každé sezóny dostaneme již známou truhlu s rewardy. Nyní může obsahovat doplňkové balíčky z aktuálního rozšíření, vzácné či dokonce epické karty, to vše na základě vašich úspěchů v sezóně. Pět vítězství v ranked formátu vás navíc odmění kosmetickým vzhledem rubu karet okamžitě a ne až na konci sezóny, jak tomu bývalo dříve. Novinkou jsou tzv. "first-time" odměny, převážně zaměřené na nové hráče. Tyto odměny obsahují Classic doplňkové balíčky, vzácné a epické karty a hráč je obdrží při prvotním dosažení daného ranku na jeho účtě. Při dosažení Legend ranku dostane dokonce náhodnou legendární kartu z Classic kolekce. Za změnu odměn patří Blizzardu pochvala, ale i tak si dokážu představit jejich větší množství. Troufám si říci, že se jedná o reakci na styl odměn v Legends of Runeterra od vývojářů z Riotu, kde je systém dle mého názoru nastaven stále o něco lépe.

Recenze Hearthstone: Ashes of Outland

Další novinkou je změna při otevírání doplňkových balíčků. Již dříve bylo zajištěno, že pokud hráč získal legendární kartu, byla to ta, kterou ještě nemá. Nyní se tento systém váže na veškeré rarity a nehrozí tak situace, kdy budeme otevírat stále stejné karty. Od jedné karty, vyjma legendárních, můžeme vlastnit pouze dva kusy. Dokud tedy nebudeme vlastnit veškeré common, rare a epic karty daného setu dvakrát, znovu na ně při otevírání packů nenarazíme. Změna je to velmi vítaná.

Pokud jste Hearthstone nějaký ten pátek nehráli, případně zrovna začínáte a obáváte se, že budete dostávat na frak, nezoufejte. Blizzard si pro nové a vracející se hráče přichystal relativně kompetitivní balíček, se kterým už nějaký ten rank zdoláte. Počínaje 26. březnem si noví hráči budou moci zvolit balíček pro jednoho z aktuálně dostupných hrdinů, složený z karet dostupných během roku Draka. Stejná možnost platí pro ty, co se do hry nepřihlásili během posledních čtyř měsíců.

Aktuální meta

Pro ty, které zajímá aktuální meta hry, jsme si připravili návrhy na balíčky všech hrdinů, které dominují formátu Standard. K tomu jsme využili neustále aktualizovaný web HSReplay. Nutno dodat že se meta stále vyvíjí a v době čtení může být vše zase jinak. Jedná se o následující:

Je to stále Hearthstone

Za poslední roky ušel Hearthstone bezesporu velký kus cesty. Mezi karetními hrami se stále jedná o špičku, o čemž svědčí i rozsáhlé a na organizaci náročné turnaje a šampionáty. Jakožto hráč, který se k titulu střídavě vrací a střídavě jej opouští, jsem s rozšířením Ashes of Outland relativně spokojen. Jedním z důvodů je i zasazení do oblíbeného lore týkajícího se Plamenné legie. První dny po vydání byl Demon Hunter prakticky všude a některé hráče to mohlo odradit. Situace se naštěstí uklidnila a na své si nyní příjdou i fanoušci ostatních hrdinů. Co ovšem pochválím jsou obě "nové" mechaniky. Jak outcast, tak i dormant hru oživují a nutí hráče předvídat a taktizovat. Osobně mám Hearthstone rád hlavně z toho důvodu, že mě neustále nutí přemýšlet. Plus si u mne také Blizzard získal velmi povedeným videem, ve kterém se ani příliš netají tím, jak je nový hrdina silný.

Samozřejmě můžete oponovat, že RNG faktor (faktor náhody) je zde až příliš upřednostněn, ale řekněme si na rovinu, je tomu snad například u pokeru jinak? U obou her hraje náhoda velkou roli, stejně tak i dovednosti. O tom ale karetní hry jsou. Další námitkou či tématem k zamyšlení může být otázka, zda-li je Hearthstone Pay 2 Win. Je zcela jisté, že pokud do hry investujete vlastní finance, pravděpodobně budete mít výhodu nad hráči, kteří se k tomuto kroku neodhodlají. A to převážně z důvodu větší kolekce karet, ze kterých je možné sestavit místy opravdu smrtící balíčky. Pokud jste nicméně trpěliví, na karty si lze vydělat herní měnou při plnění questů. To stejné plati pro odemykání sólo adventur. Jen to vše trvá o něco déle. Změnilo se ledacos, ale stále se prostě a jednoduše jedná o starý známý Hearthstone se všemi klady i zápory.

Karetní hra Hearthstone: Heroes of Warcraft je zdarma dostupná pro PC, Android a iOS. Za poskytnutí karetního setu Ashes of Outland děkujeme společnosti Blizzard Entertainmetnt / Activision Blizzard.

Recenze Hearthstone: Ashes of Outland
Apple iOS
Android Android

Hearthstone lze hrát dvěma způsoby. Buď se chcete přiblížit profíkům a rankujete od rána do večera, jednou za čtyři měsíce si koupíte bundle k novému datadisku a v mezičase sledujete vyvíjející se metu, nebo si hru občas zapnete, uděláte pár questů a pustíte si něco jiného. Záleží na individuálním přístupu. Spolu s novým rozšířením přichází několik vítaných změn a celé to sráží pouze příliš velká síla nového hrdiny. Noví a vracející hráči se nebudou cítit tolik mimo mísu a bude se jim začínat zase o něco lépe. Tak či tak se jedná o víceméně stále stejný gameplay a Hearthstone, jaký známe.

Nový hrdina - Demon Hunter
Nový systém rankování
Více odměn