Recenze F1 2020
F1 2019 Recenze Recenze F1 2020

Recenze F1 2020

Michal Jonáš

Michal Jonáš

9
Platformy PlayStation PlayStation 4 Windows PC Xbox Xbox One

Nový režim pro nováčky, vlastní stáje a hurá, rozdělená obrazovka!

Reklama

Právě letos slaví aktuální série F1 her v podání Codemasters celou jednu dekádu, jíž Codies nyní připomínají svým již dvanáctým velkým F1 titulem ročníku 2020. Před Codemasters, kteří licenci od FIA získali počínaje sezónou 2009 (tehdy jen vydávali F1 2009 od Sumo Digital pouze pro PSP a Wii), F1 hry produkovala samotná videoherní divize Sony (SCE), jež hodnotnou licenci získala po akvizici slavného výrobce a distributora Psygnosis z Liverpoolu (o této slavné firmě více zde).

Minulý rok jsme se poprvé dočkali i nižší třídy F2, byť s pouze několika málo úvodními závody, takže se letos dalo očekávat, že se tato přípravka na F1 ještě rozšíří. Než se k ní ovšem konkrétně dostaneme, pojďme si probrat všechny herní režimy nové F1 2020, protože právě v nich na šampionát F2 i s českým týmem Charouz Racing System narazíte. A že jich bude!

 


  • Platforma: PC (recenzováno), PS4, X1, Stadia
  • Datum vydání: 7. 7. 2020 (dražší Deluxe Schumacher edice), 10. 7. 2020 (základní Seventy edice)
  • Výrobce: Codemasters Racing (Velká Británie)
  • Vydavatel: Codemasters (Velká Británie)
  • Žánr: automobilový simulátor
  • Česká lokalizace: ne
  • Multiplayer: ano (online pro 20 hráčů + splitscreen pro 2)
  • Dat ke stažení: 25,8 GB (PC)
  • Herní doba: 30+ hodin
  • Přístupnost: 3+
  • Prodejní verze: digitální / krabicová
  • Cena: od 1199,- (Xzone) / 1470,- (Steam)

 

Základem je samozřejmě klasická časovka (Time Trial), do níž si kromě svého stínového času můžete stáhnout i jakýkoli jiný z online žebříčků, a to včetně nastavení vozu. Jinak pro hraní F1 2020 nemusíte být nutně na internetu (až na prvotní ověření hry přes Steam), ale pak o jistou část funkcí přijdete (např. ty online žebříčky a stahování stínových časů, aktuální rošt F2 2020 a finální designy vozů) a musíte přečkat plané pokusy o připojení.

Kdykoli si můžete v pauze nalistovat textové a hlasové návody (Tutorial), které mají 16 lekcí, jež totálním nováčkům osvětlí základy F1 soutěží a jejich technické regule. Nejsou ovšem interaktivní, takže jen čtete nebo posloucháte nejzákladnější poučky o F1. Pro neználky užitečné, pro ostatní zbytečné.

 

 

Velké ceny podle sebe

Daleko zajímavější je režim Velkých cen (Grand Prix), přičemž záměrně píšu v množném čísle, neboť si v něm zajedete nejen jednu zcela přizpůsobenou velkou cenu, ale sestavit si můžete klidně celý dlouhý mistrák, který je ohraničen pouze celkovým počtem variant okruhů, jichž je 26. Unikátních tratí je celkově 22, nově přibyla vietnamská Hanoj a nizozemský Zandvoort. Vietnam je samozřejmě stejný úlet jako dřívější ázerbajdžánské Baku, což jsou města, v nichž motorsport nemá vůbec žádnou tradici. I hanojský okruh samotný, jenž v hnusných bariérách vede hlavním městem, je naprosto generický profil z pera neblaze proslulého Hermanna Tilkeho.

Ten je nyní známý hlavě tím, že z dřívějších zajímavých a atraktivních tratí pro jezdce i diváky dokáže udělat naprosto nezajímavou asfaltovou placku, která jezdcům promine takřka jakoukoliv chybu či vyjetí, případně je umí totálně zmrzačit (kupř. Hockenheimring). A pobřežní Zandvoort s písečnými dunami? Pamětníci si jistě vybaví asi nejděsivější smrt v historii F1, kdy se v roce 1973 v přenosu televizních kamer udusil a uhořel pod svým převráceným monopostem March 731 Cosworth britský jezdec Roger Williamson, protože maršálkové byli naprosto neschopní, báli se přiblížit a okruh nebyl náležitě vybaven dostatkem hasících prostředků.

Přitom Zandvoort hostil Velkou cenu Nizozemska již mezi lety 1948 až 1985. Na rozdíl od mnohých jiných tradičních tratí si i po bezpečnostních úpravách na příkaz cirkusu F1 v minulém roce stále zachoval svůj původní členitý profil a charakteristickou vlastnost, kdy svěží větříky vanoucí od Severního moře (vozovka je na cílové rovince pouze 400 metrů od vody) na silnice neustále foukají jemný písek z pláží. Takže jak pneumatiky, tak hlavně vzduchové filtry motorů dostávají pořádně zabrat. Letos z kalendáře vypadl Hockenheimring, takže tratí je o jednu více než minulý rok.

 

Hurá na gauče!

Po šesti letech absence se konečně vrací režim rozdělené obrazovky pro dvojici hráčů (Splitscreen). Grafika se nijak nezhorší, obrazovka se rozpůlí horizontálně a skvělé je, že s vámi závodí plný startovní rošt 18 vozů, takže nejezdíte jen sami ve dvou. Možnosti jsou stejné jako v Grand Prix módu, takže si opět na gauči dáte od jednoho do šestadvaceti závodních víkendů.

 

 

Nechybí ani v F1 2019 tak obsáhlý režim šampionátů (Championship), který si i letos střihnete jak za F1 současného ročníku, tak i za nižší ef dvojky sezón 2018/19, případně v kokpitu jednoho z dvacítky klasických monopostů. Minule jich ale bylo o dva více a nynější historické rozpětí sahá až od roku 1988 do 2010. Super věcí na F1 2019 je obrovská náplň všemožných soutěží a turnajů právě v kolonce šampionátů i ve vedlejších výzvách Invitational Events. Loni jste tak v těchto kolonkách našli 21 + 20 rozličných jízd od plnohodnotných mistráků F1/F2/Classic přes lokální šampionáty (Amerika, Asie, Evropa) až po jízdy na průjezdní body, předjížděcí výzvy či hony na pomalejší vozy jedoucí daleko před vámi.

Loni to byla paráda, ale tvůrci i letos zase museli někde párat, aby příště zase slavnostně něco znovu přišili, takže se nabídka soutěží v těchto dvou režimech nyní smrskla jen na vybraných 6 + 12 jízd z té loňského nabité nabídky. Naštěstí žádný samostatný herní režim oproti minulému roku nevypadl, jak to Codies neslavně předvedli např. v pusté a prázdné F1 2012, takže nechybí ani kariéra za vlastního jezdce na obvyklých deset let (Driver Career), v níž si nově můžete zvolit mezi třemi úvody: buď si zajet jen tři poslední závody v kokpitu F2 stejně jako minule, nebo poloviční (6 x 2 závody) či plnou závodní sezónu (12 x 2 závody) slabších monopostů, než se definitivně na další léta přesunete o třídu výš do královské F1 opět s různými délkami sezón na 10, 16, nebo plný počet velkých cen.

 

Staří hrdinové jsou fuč

Jak nás loni nechali scénáristé namlsat lehce nastíněnou rivalitou mezi vaším stájovým kolegou Lucasem Weberem a rivalem Devonem Buttlerem na konci série F2, tak bohužel jsme se dalšího pokračování této příběhové kapky nedočkali. A než budete stejně zklamaní jako já, tak vám to vysvětlím. Codemasters jsou v tom tentokráte nevinně, protože stopka přišla od promotéra Liberty Media, potažmo FIA, kteří si z pochopitelných důvodů nějaké velké eskapády smyšlených jezdců nižší třídy nepřáli.

Hry F1 mají šířit slávu šampionátu F1 a nikoli se věnovat nějakému soupeření v imaginárním příběhu. A tak Codies svůj svěží nápad z minulého ročníku pro jednu svoji herní řadu sice museli opustit, ale asi vám již svitlo, že střípky hotového scénáře o rivalitě dvou zcela odlišných charakterů využijí ve své další herní sérii, v připravovaném DIRT 5, který vyjde zkraje letošního října.

 

 

Jelikož ani letošní ročník není žádnou zbrusu novou hrou, nýbrž jen předělanou F1 2019, tak letos uvidíte nejen stejné fonty a takřka stejné nabídky i nastavení, ale i v online multiplayeru se nic nezměnilo. Tudíž zde najdete jak hráčské ligy a týdenní události, tak i hodnocené/nehodnocené závody a možnost vlastní LAN partie. A to všechno opět pro maximum 20 živých jezdců. Podobný šuplík světových online soutěží F1 eSports je zatím víceméně prázdný, protože seriál veřejných závodů a časovek pro amatérské závodníky o mistra světa virtuální F1 se rozběhne až později.

 

Ve stopách Jacka Brabhama

Letošní největší novinkou (splitscreen za novinku nepovažuji, protože byl před lety násilně odebrán) je zbrusu nový režim kariéry My Team nejen za vlastního jezdce, ale rovnou i za vlastní soukromý tým! Jedná se o důkladně rozvinutý koncept, který tvůrci ještě v daleko střízlivější formě poprvé použili před třemi lety u DIRT 4. Nyní tak můžete následovat složitou cestu závodění a managementu vlastní stáje několika málo odvážlivců jako Chrise Amona, Emersona Fittipaldiho, Enza Coloniho, Grahama Hilla, Jacka Brabhama, Jackieho Stewarta, Jeana Behry a Johna Surteese.

Jako jezdec a majitel získáte licenci pro 11. tým na roštu, takže si k sobě najmete ještě dalšího spolujezdce z řad absolventů poslední sezóny F2. Nejdříve po osmi závodních víkendech můžete jezdecké smlouvy měnit a kdo ví, pokud se vám bude opravdu dařit, můžete do svého týmu místo mladíčků z F2 přípravky později nalákat i někoho z mistrů světa F1…

Kromě tvrdé práce v kokpitu vás navíc čeká velké papírování kolem řízení vlastní závodní organizace, takže budete shánět sponzory (posílají vám týdenní platby), vyhazovat a kontraktovat své spolujezdce, vybírat dodavatele motorů a stejně jako v klasické kariéře pouze za jezdce podobně pomáhat v testech vylepšovat vůz a vůbec řídit celé vývojové oddělení vaší stáje skrze známý výzkumný a vývojový strom, jenž má letos více než stovku plodů, tedy oblastí, které si odemykáte a zlepšujete. Samozřejmě si zvolíte i barvy a design vozů a oblečení, nicméně ani Codies se nevyhnuli přehnané cenzuře, která mě opravdu naštvala.

 

 

Podivná cenzura

Při zapisování jména vašeho týmu narazíte na to, že normální slova či zkratky vám hra nedovolí použít. Zákaz zkratky KKK bych ještě jakžtakž pochopil, protože může evokovat Ku-klux-klan, i když je to např. kdysi slavná německá značka přeplňovacích systémů motorů Kühnle, Kopp & Kausch. Bohužel si ale nemůžete do názvu dát žádného výrobce motorů, automobilku ani firmu z ostatních týmů F1, i když s vámi spolupracuje. Takže např. Jonas Honda F1 Racing zvolit nelze.

Poprvé se v sérii objevují dva odlišné režimy řízení monopostů. Tím běžným, pouze převzatým z F1 2019, je nyní režim Standard, zatímco novinkou je Casual, určený pro méně náročné, hendikepované a dětské hráče, kterým automaticky navolí silnou asistenci včetně podpory zatáčení, jež není ve standardu dostupná. Nicméně stále si u obou režimů můžete velmi široce celou armádu pomocníků sami přizpůsobit (přetáčení času nechybí), případně si na jedno kliknutí navolit extra obtížnou a realistickou rovinu Pro Career, která mávnutím ruky zakáže všechny asistenty pro co největší realitu jízdy. I nadále jsou často velmi rozpačité penalizace za kolize, jež v déletrvajících režimech nelze zcela vypnout a hra vás běžně postihuje i za to, že do vás narazí někdo jiný.

 

Svobodně si přizpůsobíte úplně vše

Skvělá je podrobná volba obtížnosti umělých závodníků mezi 0-110 stupni, přičemž se v obou kariérách jezdí na minimum 5 kol, tréninky si navolíte v rozmezí 1x 30-90 min./ 3 x 30 min./ 3 x 60 min, zatímco u kvalifikací si vyberete z tabulky 1 kolo/18 min., nebo jako v reálu třístupňové kvalifikace na 18/15/12 min. Parádní je, že v kvalifikacích jezdí stínový vůz aktuálního držitele pole position. Případně si samozřejmě jakoukoli z těchto částí víkendu můžete úplně zakázat či při jízdě přeskočit. Zahřívací kolečka a Safety Car hra povolí ale až od 25 % skutečné délky závodů, přičemž potvrzuji, že oproti minulým ročníkům vyjíždí daleko častěji, což přispívá k větší realitě závodů. Nicméně oslavná kola, jak je umí např. stařičká PC série Grand Prix od MicroProse, či Medical Car s telemetrií tu nadále chybí.

Počasí opět plně odpovídá F1 2019, takže má 5 předvoleb od jasna po silný déšť, k dispozici je i vlastní nastavení a dynamická změna během víkendu. Ani po stránce jízdy se oproti předešlému roku nic nezměnilo, pročež jízdní model je takřka shodný s F1 2019 (snad až na mírně kratší brzdné dráhy a silnější a přesnější zpětnou odezvu na volantech), jelikož celé jádro nové hry na interním enginu EGO bylo jen s minimální úpravou znovu použito vlastně již popáté. Kvůli velkému vytížení třemi velkými herními značkami (F1, DIRT, GRID) se vlastní engine EGO, poprvé použitý již v roce 2007 u Colin McRae: Dirt, poslední léta prakticky nevyvíjí a jeho jedinou velkou změnou byl u EGO 4.0 před čtyřmi lety přechod na čtyřiašedesátibitovou architekturu a podporu DirectX 12.

 

 

Engine již krapet nestačí

Grafika F1 2020 je pak důkazem, že EGO engine již pomalu stagnuje a zastarává, protože letos je obrázek dokonce drobátko horší než minulý rok! Sice za to můžou hlavně výkonové nároky lokálního multiplayeru (v něm se grafika nijak nezhorší), ale při přímém porovnání identické momentky z obou posledních ročníků F1 jsem si letos všiml vyššího jasu a naopak nižšího kontrastu, což má za následek horší viditelnost a nižší detaily objektů vzdáleného horizontu. Kupodivu se mírně propadlo i snímkování, kdy na sestavě Intel Core i7-7700 2,8 GHz, 16 GB RAM a nVidia GeForce GTX-1060 6GB v F1 2019 při max. detailech v FHD rozlišení dosáhnu na minimum/průměr/maximum 52/75/100 FPS, načež v F1 2020 je to 49/66/83 snímků.

Po dvou letech byly znovu nově nahrány zvuky motorů a povrchu, protože pro vývoj DIRT 5 si již dříve Codemasters pořídili sofistikovanější rekordéry, takže nyní jsou zvuky na vyšším datovém toku než minule a zvláště na kvalitní repro či Hi-Fi sluchátka naprosto famózní! Tedy v mantinelech toho, že současné maloobjemové turbo agregáty prostě zní i v reálu tak nějak fádně.

Při jízdě je jinak všechno v naprostém pořádku, tam v přiblížení skutečným závodům ostatně excelují i starší F1 tituly. 3D maršálkové mávají vlajkami, nad hlavami létá televizní vrtulník, před závody se proletí akrobatické skupiny, před startem se šteluje lanová kamera nad boxy, na závody chodí úplně ti samí diváci jako minulý rok a formule se během jízdy krásně špiní od vozovky a hmyzu. Kolem trati se otáčejí dokonce i kameramani.

Opakovačky, po závodě přehled zajímavých manévrů, foto režim, perfektní a srozumitelné pokyny i informace od inženýrů z boxů, špičkově animované pit stopy, velmi příjemná hudba a oficiální grafika letošního ročníku F1 s důrazem na 70 let od úvodní sezóny 1950, kterou opanoval Ital Giuseppe Farina. A nově je k dispozici i virtuální zpětné zrcátko při externích kamerách. Prostě po stránce prezentace a simulace zákulisí F1 nemá tato herní série absolutně žádnou konkurenci.

 

 

Navíc jde pro fanoušky a virtuální mechaniky velmi do hloubky, ať už je to plánováním strategií pit stopů, novými a velmi povedenými pohledy přímo do jednotlivých sekcí vaší továrny (aerodynamika, motorárna, vývoj šasi ad.), pokročilým vývojovým stromečkem R&D, rozmanitým testováním v trénincích, podporou technologií Tobii/TrackIR či získáváním různých perků pro zlepšování pracovníků týmu i samotných jezdců.

Perky se např. hodí do dříve tak proklínaných a zdlouhavých rozhovorů s médii, které si Codies sice opět neodpustili, ale nyní již bohudíky alespoň zrušili časové limity na odpovědi. Běžnou nabídku tří až čtyř odpovědí si totiž vhodnými perky rozšíříte o další odpovědi, které potěší nikoliv jen jedno vaše vývojové oddělení, ale rovnou vícero. I těch „nasíracích” vět, v nichž své kolegy kritizujete, již není tolik jako minule.

Nový herní ročník F1 2020 tak velmi důstojně navazuje na solidní díly z minulých let, když se z této série stala absolutně nejobsáhlejší simulace motorsportu současnosti, která jde mnohem dále než jakákoli konkurence. Její engine ale dosáhl maxima svých možností, takže pro příští ročník 2021 řada dostane i kvůli nové generaci konzolí jádro zcela nové, jež se stane širokou platformou i pro další závodní hry od Codemasters. Aktuální hra má pak výhodu i v tom, že pouze v ní můžete absolvovat kompletní letošní sezónu F1, protože ta reálná byla výrazně ořezána.

 


F1 2020 si zakoupíte na Xzone.cz, přičemž ke všem krabičkovým variantám pro PC, PS4 a X1 dostanete zdarma navíc velký plakát s Michaelem Schumacherem a drobné bonusy do hry jako nové vzhledy formulí a oblečení:

 

 


 

Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super 2020.

F1 2019
PlayStation PlayStation 4
Windows PC
Xbox Xbox One

Verdikt

Výtečné vyvrcholení série F1 na EGO enginu v doposud nejpokročilejší a nejobsáhlejší simulaci královských monopostů, jaká se doposud objevila. Nicméně základ v podobě starší platformy F1 2018/19 se ale nezapře a grafické jádro hry začíná viditelně zastarávat.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

nově nahrané reálné zvuky
návrat rozdělené obrazovky
již kompletní soutěže třídy F2
podrobné přizpůsobení celé hry
závodění a řízení vlastního týmu
extrémně podrobný výzkum a vývoj
horší grafika než minule
slabší nabídka klasických formulí
cenzurované názvy vlastního týmu
ořezaný obsah režimu šampionátů
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama