Fall Guys: Ultimate Knockout Recenze Recenze Fall Guys: Ultimate Knockout

Recenze Fall Guys: Ultimate Knockout

David Bernard

David Bernard

22
Platformy PlayStation PlayStation 4 Windows PC

Kouzelné fazole v nelítostném souboji o prvenství.

Dnešní recenze bude poněkud netradiční. Jednak proto, že ji tvoříme ve dvou, a to spolu s kolegou Ondřejem Partlem, a také z důvodu toho, že se jedná o velmi netradiční titul. Battle royale má pravděpodobně své nejsilnější období za sebou. Aktuálně mu kraluje Call of Duty: Warzone a světoznámý Fortnite. Kdysi extrémně slavné Player´s Unknown Battlegrounds (PUBG), kterým to vše začalo (pomineme-li japonský film Battle Royale), postupně ztrácí mezi hráči oblibu. Je na místě také zmínit Apex Legends, které při svém loňském uvedení trhalo rekordy.

• Platforma: PC , PlayStation 4 (testovány byly obě verze)
  • Datum vydání: 4. srpna
  • Výrobce: Mediatonic
  • Vydavatel: Devolver Digital
  • Žánr: Battle royale
  • Multiplayer: Ano (až 60 hráčů)
  • Dat ke stažení: 7,5 GB
  • Herní doba: Neomezeně
  • Přístupnost: 3+
  • Prodejní verze: Digitální
  • Cena: PC (Steam) verze 520 Kč, PlayStation verze je nyní obsažena v předplatném PS Plus

Mnoho studií se v tomto subžánru snaží prorazit se svým vlastním dítkem, ale většinou se jedná o klasickou FPS akci, která sice občas přijde s nějakým tím originálním nápadem, většinou si ale tituly vzájemně propůjčují již zaběhlé systémy a prvky. Výsledkem je řada ambiciózních her, které nicméně často nedokáží zaujmout herní publikum natolik, aby prorazily v tvrdé a již pevně zajeté konkurenci.

Fall Guys: Ultimate Knockout se žánrově sice mezi battle royale hry řadí, ale hned na první pohled je jasné, že si z nich bere pouze základní šablonu, kterou okořinilo o inspiraci televizními soutěžemi jako např. Takešiho hrad či Wipeout. Tvůrci ze studia Mediatonic tak vytvořili hru, která zprvu vypadá velmi infantilně a když jsem ji v obýváku testoval na PlayStationu 4, otec, který zrovna procházel okolo, pouze nevěřícně kroutil hlavou. Nenechte se zmást, opak je pravdou. Titul je sice určen pro každou věkovou kategorii, ale jedná se o nelítostné závody, při kterých si mnohdy budete chtít trhat vlasy či lámat ovladač.

Týmovými výzvami vstříc depresím

Ačkoliv tedy Fall Guys operují se šablonou typickou pro už možná trochu ohraný režim battle royale, tak se jim to daří dělat poměrně svěže, a především velice svérázně. Takže ano, vaším hlavním úkolem ve hře je zůstat posledním přeživším z celkově šedesáti hráčů, avšak tento boj se neuskutečňuje skrze různé střelné zbraně, nýbrž za pomoci vašeho umu, hbitých prstů, a hlavně bez jakéhokoliv násilí (tedy alespoň toho fyzického).

...hlavním úkolem ve hře je zůstat posledním přeživším z celkově šedesáti hráčů, avšak tento boj se neuskutečňuje skrze různé střelné zbraně, nýbrž za pomoci vašeho umu, hbitých prstů, a hlavně bez jakéhokoliv násilí...

Jednotlivé zápasy se tak uskutečňují v rámci několika ještě kratších seancí (povětšinou jich je pět), po nichž vždy vypadne určitý počet protivníků (případně i vy). Tato kola sestávají z jednotlivých miniher, které mohou být jak týmové, tak i sólové. Jednou se tak zúčastníte hromadného závodu skrze překážkovou dráhu (jím zápasy pravidelně začínají), přičemž poté si zahrajete na honěnou, případně se vrhnete do fotbalového zápasu. Variabilita jednotlivých režimů je zcela dostačující (celkově se jich aktuálně ve hře nalézá něco málo přes 20), přičemž jejich do jisté míry nahodilé mixování zajišťuje dostatečnou zábavu na skutečně dlouhé hodiny a už nyní se těšíme na to, s jakými novými variacemi přijdou autoři v budoucnosti. Jen by tedy bylo vhodné, kdyby zde byla implementována možnost vypnutí týmových výzev, jelikož ty častokrát skončí smutkem a naštváním na vaše spoluhráče.

Roztomilá grafika, poťouchlá hudba a prkenné ovládání

Vizuální stránka je ovšem jednoduše kouzelná. Škála pastelkových barev je opravdu velká a tratě místy vypadají jako z Karlíka a továrny na čokoládu. Postavičky, za které hrajete, mi ze všeho nejvíc připomínaly již zmíněné kouzelné fazole, které jsem jako dítě sbíral. Svého pumprdlíka můžete obléci do roztodivných oblečků, jakými jsou např. ananas, slepice, vlk či sova. Skiny lze nakoupit za měnu, kterou získáváte během hraní, v season passu a také ji lze zakoupit za reálné peníze. Příjemným faktem je i skutečnost, že tento pass není rozdělen na placenou a neplacenou verzi, takže všichni majitelé hry se mohou těšit na stejné odměny (nebo alespoň prozatím). Oblečky vám pak závodění nijak neusnadní, pouze budete vypadat cool. Některé ze skinů lze zakoupit výhradně za korunky, které obdržíte v případě prvenství. Pár je jich možné získat i při levelování během sezóny.

Vizuální stránka je ovšem jednoduše kouzelná.

Co se týče hudebního doprovodu a zvuků, nejsem si jist, jestli se mi líbí, nebo mě spíše rozčilují. Soundtrack je velice poťouchlý a v okamžicích, kdy se mi nedařilo, mne spíše iritoval. Jisté ale je, že se ke hře náramně hodí. Při poslechu jsem si vzpomněl například na úvodní znělku Happy Tree Friends. Ovládání by mohli tvůrci ještě doladit. Při použití klávesnice byly reakce rychlejší než v případě DualShocku. Na ovladači se nicméně hrálo mnohem pohodlněji, a to převážně kvůli manipulaci s kamerou. Největší problém jsme s Ondrou zaznamenali při mačkání tlačítka, sloužícího pro interakci a chytání nepřátel (shift na PC, R2 na DualShocku).

Hořkosladká premiéra

Všeobecně ale člověk ve všech směrech ze hry cítí pocit čiré, návykové zábavy, kterou si bezmezně užívá a je neustále hnán dopředu touhou po prachsprostém vítězství. To je však pouze do doby, než narazí na porodní bolesti v podobě nestabilních serverů a problémového připojení, jenž hru při vydání neochvějně doprovázejí. Nemohu ani popsat mé zklamání poté, co jsem v úterý dal hru dopoledne stahovat, přičemž jsem si šel udělat nějaký dobrý obídek (pokud by to někoho zajímalo, tak jsem zvolil staročeskou klasiku v podobě burrita s fazolemi). Pěkně nasycen lehce nadprůměrnou kuchyní a pln nadšeného očekávání jsem usedl do rozvrzané židle, zapnul hru, odehrál první dvě seance, po čemž přišla nekonečná smyčka různých systémových a internetových chyb, znemožňujících se mi znemožnit v jednotlivých zápasech.

Člověk tedy v podstatě ve všech směrech ze hry cítí pocit čiré, návykové zábavy, kterou si bezmezně užívá a je neustále hnán dopředu touhou po prachsprostém vítězství.

Nutno ale podotknout, že autoři se snažili ze všech sil, aby se jim tyto problémy při vydání podařilo vyřešit, kdy je aktuální situace relativně ustálená. I nadále se čas od času můžete potkat s nějakou chybovou hláškou či pádem hry, avšak už se to nestává tak často. Tady jednoduše byl podceněn potenciální nával hráčů při vydání. Stálým problémem jsou nicméně poměrně nepříjemné lagy, které vám v některých režimech mohou prohrát celý zápas, jelikož panďulák nezareaguje v onen moment, v jaký chcete (jak se děje třeba u již zmíněného chytání).

Krapet postěžovat si musíme i na optimalizaci hry na klasické verzi PlayStationu 4. Na to, že zde hry běží na 30 FPS, jsme si sice už nějak zvykli, avšak stejně jsme se museli divit, že na stejné snímkové frekvenci běží i Fall Guys. Takovýto omezený počet snímků v podobném typu her je jednoduše problematický, dochází k nerovnosti mezi majiteli PS4 Pro a PS4, čímž ti první získávají poměrně nemalou výhodu. Taktéž se čas od času dočkáte několika propadů, avšak ty se zde nenachází zase tak často, aby to vyloženě rušilo. Situace na PC je v tomto ohledu zcela bezproblémová a titul rozjedete i na hodně starém „železe“.

Trefa do černého

Nebýt zmíněných technických problémů, byli by Fall Guys v podstatě etalonem krystalicky čisté zábavy, kterou si může užít celá rodina, a to bez rozdílu věku. Pokud jste příznivci battle royale titulů, ale jste unaveni z jejich neustále se omílající šablony, rozhodně doporučujeme o pořízení hry uvažovat. V případě, že tomuto stylu her příliš neholdujete, nemusíte se obávat, titul si totiž vypůjčuje pouze základní myšlenku, jejíž provedení je ale značně originální. A nyní nás omluvte, závod čeká. Hej - hou, kupředu, cíl už máme v dohledu!

A na závěr pár průpovídek ke hře našeho dynamického dua:

David: Tak jak se ti Fall Guys líbili?

Ondřej: A nechceš si přečíst naší recenzi?

David: Ouch. Touché.

Ondřej: Každopádně. Abychom se posunuli někam smysluplně dopředu, tak jsem si všiml, že při hraní se tvé nálady pohybovaly od nadšených pocitů po značnou frustraci. Čím to?

David: No jo, to je tak, když ti někdo pět vteřin před koncem utrhne ocas (ano, i takový mód ve hře je).

David: A kolikrát vlastně se ti podařilo zvítězit?

Ondřej: Během hraní pro recenzi se to povedlo třikrát. Tobě?

David: Mě pouze jednou, avšak to by mohlo být zapříčiněno tím, že se do zápasu nepřipojil nikdo jiný než já. A ještě k tomu jsem za to korunku nedostal.

Ondřej: Inu, tak to je nejvyšší čas to napravit, ne?

David: Máš recht, jdeme na to!

Hru Fall Guys: Ultimate Knockout lze zakoupit na Steamu a PlayStation Store. V případě, že jste předplatiteli služby PlayStation Plus, titul je součástí srpnové herní nabídky, a to zcela zdarma.

Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex 2020.

Fall Guys: Ultimate Knockout

Studio Mediatonic chtělo nabídnout originální variaci na již trochu opotřebovaný režim battle royale, kterou si může zahrát opravdu každý. Z tohoto pohledu je Fall Guys: Ultimate Knockout trefa do černého a když hra fungovala, oba jsme se královsky bavili. Nebýt porodních bolestí a horšího chodu na základní verzi PlayStation 4, nebáli bychom se fazolkám udělit ultimátní hodnocení. Hry mají být zábava a Fall Guys tomu dostáli téměř ve všech směrech. Za nás se jedná o jednu z nejlepších her letošního roku a pravděpodobně jsme se stali závislými.

Netradiční pojetí režimu battle royale
Kouzelný vizuál
Variabilita jednotlivých kol