Recenze Fire Emblem Engage - taktický ráj
Recenze Recenze Fire Emblem Engage - taktický ráj

8

Zábavný přímočarý příběh, mimořádně hluboká hratelnost.

Fire Emblem Engage je tím typem hry, která vás pohltí a několik dní nebo týdnů nebudete schopní myslet na cokoliv jiného. Proti podobně vtahujícím tahovým strategiím jako je třeba XCOM má Fire Emblem jednu extra zbraň navíc: tou je důraz na postavy a příběh, včetně desítek dlouhých filmečků a stovek dialogových scén. Engage sice nenabízí několik kampaní/variant příběhu jako minulý díl série (Three Houses), ale to ve skutečnosti může řadě hráčů vyhovovat - i tak vás příběhová kampaň připraví o desítky hodin času. Největším trumfem Engage je důraz na komplexní hratelnost plnou vybroušených mechanik, vrstev a proměnných, díky kterým nejsou žádné dvě bitvy stejné. To vše podporuje citelně vylepšená výprava. Fanoušci série nebudou zklamáni, pokud si správně nastaví očekávání.

• Platforma: Switch
  • Datum vydání: 20. 1. 2023
  • Výrobce: Intelligent Systems (Japonsko)
  • Žánr: tahová RPG strategie
  • Multiplayer: asynchronní
  • Dat ke stažení: 15 GB
  • Herní doba: 40+ hodin
  • Cena: 1499 Kč (Nintendo)

Nečekaně zábavný příběh

Pokud jste si minulé díly (a obzvláště Three Houses) zamilovali především díky příběhu, je potřeba se pro Engage naladit na trochu jinou vlnu, protože tvůrci se tentokrát vydali odlišným směrem, kde některé absentující prvky vyvažují příjemné bonusy nebo změny na jiných frontách. Jak jsem již zmínil, kampaň je jenom jedna a příběh je víceméně lineární (pokud nepočítáte úmrtí postav na "Classic" obtížnost, kde samozřejmě záleží na vašem úspěchu v bitvách, kdo z vaší družiny se dožije konce). Zároveň je to příběh mnohem méně politický a mnohem více tradiční fantasy o boji proti zlému drakovi. Přesto si ale tvůrci našli prostor pro plno zajímavých zvratů, obzvláště pokud jde o to, kdo je nebo zůstane ve skutečnosti váš spojenec či protivník - všemožné zrady a nečekané aliance jsou zde na denním pořádku.

Kontinent Elyos a jeho čtyři národy žily tisíc let v míru, ale nyní se krajinou začínají potulovat nemrtví vojáci a zvěsti hovoří o vzkříšení Padlého draka, který je nepřítelem všeho živého. Naštěstí se začne naplňovat také ta pozitivní část proroctví a z tisíc let trvajícího spánku procitne i hrdina (nebo hrdinka, volba postavy je na vás) Alear, aby vedl spojené národy kontinentu do rozhodující bitvy. Bude ale muset nejprve posbírat dvanáct magických "Emblem" prstenů, ve kterých žijí duše dávných bojovníků z jiných světů (každý z nich je hrdina některé z minulých Fire Emblem her). Tak se roztáčí vaše dobrodružné cestování po čtveřici zemí upadajících do války, kde budete postupně získávat i ztrácet spojence, zatímco se na druhé straně bude na rozhodující střet připravovat také armáda Padlého draka.

Lineární příběh je méně politický a více tradiční fantasy.

Ačkoliv samotná zápletka zní velmi tradičně a předvídatelně, jejím kořením jsou ve skutečnosti velmi dobře napsané postavy, nespočetná série zrad i nečekaných aliancí a především - pro mne naprosto nečekaně - mimořádná dávka humoru, která mne mnohokrát opravdu dostala do kolen. Skoro to působí, jako kdyby se západní překladatelé chtěli nějak revanšovat za to, že zcenzurovali mnoho romancí mezi postavami proti japonskému originálu (především z obavy, že řada postav vypadá příliš mladě), dialogy ve hře doslova srší moderními frázemi a nápaditým humorem, kde obzvláště překotná adorace některých členů vaší party vůči vám či některá první setkání rozesmějí jako málokterá jiná hra. Hodně tomu pomáhá také naprosto vynikající anglický dabing, který si nezadá s nejdražšími JRPG hrami současnosti. Zkrátka a dobře, přestože je příběh přímočarý, bude vás bavit, v obou významech toho slova.

Mimořádně hluboká hratelnost

Jelikož se jedná již o šestnáctý díl série, které se prodávají miliony kusů, je zřejmé, že tahle tahová strategie se silnými RPG prvky dělá něco velmi dobře. Jmenovitě je to bojový systém, který tvůrci pro každý díl vylepšují a obohacují. Tentokrát je jeho jádrem návrat k "weapon trinity" neboli trojici zbraní, což je systém ve stylu kámen-nůžky-papír, jen přenesený na meče-kopí-sekery (a dodatečně také bojová umění-magii-lukostřelbu-nože). Vzájemný vztah těchto zbraní na bojišti vůči sobě je tak silný, že pokud jej podceníte, můžete přijít o polovinu postav doslova během jediného tahu, kde vám rozdají údery ty "správné" jednotky protivníků. Skutečnost, že umřít je vlastně velmi snadné, přidává na napětí každé bitvě i tahu.

Nad tímto jádrem je ale samozřejmě vystavěno mnoho dalších, postupně se nabalujících vrstev - ať už se jedná o levelování vašich postav, vylepšování vašeho vybavení, učení se nových schopností či přehazování kouzelných prstenů mezi postavami. Ústřední "engage" mechanika umožňuje vyvolat ducha z vašeho prstenu tak, aby bojoval po boku postavy, která má prsten na ruce - případně se dokonce může nositel prstenu s "emblém duchem" spojit do jediné bytosti pro speciální údery. Pohromadě s několika úrovněmi a třídami povolání umožňují tyto prsteny namíchat na bojišti nespočetné množství kombinací, kdy budete mít i po desítkách odehraných hodin problém si zapamatovat, co přesně která postava a její schopnost dělá.

Prsteny s emblémy umožňují namíchat na bojišti nespočetně kombinací.

Naštěstí se jedná o tahovou strategii, takže času na rozmyšlenou máte kolik chcete. Stejně tak můžete zobrazit nápovědu k jednotlivým položkám ve vašem arzenálu. Nastavení obtížnosti je velmi pestré, včetně toho, zda mají vaše postavy po porážce opravdu zemřít a zmizet ze hry, nebo se vrátit do příští bitvy. Ve hře je dokonce i možnost nechat vaše jednotky odehrát celý tah automaticky (ve stylu "Auto Chess" žánru), což je někdy příjemná úleva - obzvláště díky tomu, že umělá inteligence vašich spojenců i nepřátel je na velmi dobré úrovni. To největší potěšení (a jistota) je ale pochopitelně odřídit si každý tah vlastnoručně. Obzvláště v druhé polovině hry, kde docela přituhuje, se může občas stát, že jinak kompetentní AI vyplývá nejsilnější útok na nejslabšího protivníka (nebo zbytečně rozešle družinu do dvou směrů).

Do bitev vstupujete z "overworld" mapy, kde si můžete vybrat také nepovinné boje a tzv. paralog mise. Případně se můžete kdykoliv vrátit do vašeho létajícího hradu, kde najdete plno volnočasových aktivit pro sbližování postav, jejich trénink i čistou zábavu. Online režimy jsou nicméně asynchronní, takže bitvy s přáteli nebo náhodnými online hráči neprobíhají v reálném čase, ale prostřednictvím vyvolávání jejich armád. Citelně vylepšená grafika proti minulému dílu je také velmi plynulá na poměry Switche, hra si 30 snímků za vteřinu drží víceméně naprosto spolehlivě (handheld mód pouze snižuje rozlišení na 720p).

V mnoha ohledech návrat ke kořenům série a zároveň její "all stars" oslava. Příběhová kampaň je pouze jedna, nabízí méně politiky a více fantasy, to vše kořeněno svěží dávkou humoru. Jasný důraz je položen na samotnou hratelnost, která obsahuje tolik vrstev a mechanik, že vám z toho půjde hlava kolem - což vyrovnává štědré nastavení obtížnosti.

Mimořádně hluboký bojový systém
Lineární, ale zábavný fantasy příběh
Velmi pestré nastavení obtížnosti