Recenze Children of the Sun - jeden výstřel vládne všem
Recenze Recenze Children of the Sun - jeden výstřel vládne všem

Pavlína Nouzová

Pavlína Nouzová

1

A do temnoty je sváže.

Přesně tak by se dalo zjednodušeně shrnout, o čem je nová indie jednohubka Children of the Sun, ve které musíte jedinou střelou trefit třeba i devět lidí. Zní to jako akční střílečka? Nebo snad stealth shooter? Žánr vás možná překvapí: ve skutečnosti jde o puzzle hru.

• Platforma: PC (Steam)
  • Datum vydání: 9. dubna 2024
  • Vývojář: René Rother
  • Vydavatel: Devolver Digital
  • Žánr: Puzzle střílečka
  • Dat ke stažení: 4 GB
  • Herní doba: 6+ hodin
  • Cena: 14,99 $

Každá úroveň je nová hádanka, každá úroveň vás může pěkně potrápit. Vaše hrdinka s pochroumanou duší, ale taky ostřížím zrakem je na cestě pomsty. Mstí se za ty, kteří jí byli nejbližší, a na těch, kteří ji měli ochraňovat. Příběh ve výsledku není až tak důležitý a je ho velmi poskrovnu - vaším cílem je vyvraždit vedení sekty, která má na svědomí smrt vaší rodiny. Dívka s podivně rozšklebenou maskou na obličeji obchází místa, na kterých hledá členy sekty, a s puškou u oka zabíjí celou skupinu jediným výstřelem.

Že to není možné? Pokud hledáte realistickou simulaci snipování, pak určitě sáhněte po jiném titulu. Children of the Sun střelbu využívá spíš jako originální mechaniku pro vyřešení de facto logických problémů.

Na začátku každé úrovně si detailně prohlédnete scénu a zhodnotíte situaci. Vaším cílem je v ideálním případě najít všechny nepřátele a označit si je. Jenže se pohybujete jen v určitém okruhu - můžete si díky zaměřovači na pušce vše přiblížit, ale pokud se nějaký sektář zrovna hrabe v šatníku a jeho tělo skrývá zeď, budete ho muset vypátrat “za běhu”. Jakmile zmáčknete spoušť, už nic nelze vzít zpět. Každá úspěšná trefa do bezmocného těla vaši střelu zastaví a vy se skrz ni můžete rozhlédnout po nejbližším okolí a pokračovat dál. Jste kovový náboj schopný donekonečna zabíjet. Nemusíte zadržovat dech, nemusíte přivírat oko. Jen letíte vzduchem a odrážíte se od měkké tkáně jako kulička v pinballu, dokud ze všech neuděláte hadrové panenky.

Children of the Sun je sugestivní hra, která nepoužívá moc slov, zato promlouvá nepříjemnými krátkými cutscénami s velmi agresivním vizuálem a hlasitými zvuky. Když už dojde na nějaký ten text, obvykle zní jako z noční můry. Což sama hra de facto je: tma doprovázející jednotlivé úrovně a rozprskávající se hlavy sektářů vypadají jako z nepovedeného snu. Ne každý si na ně zvykne, ale pro dokreslení jsou důležité.

Každý zásah, každý dokončený level ve vás totiž vyvolá nadšení. Čím se dostáváte dál, tím je nepřátel víc, jsou důmyslněji poschovávaní a přibývají jim na hlavách helmy a kolem těl magické, nepropustné bariéry. Přibývají taky nové mechaniky - hra se například změní v jakousi variaci na film Wanted a vy za letu ohýbáte dráhu střely. Musíte střílet z větší dálky, abyste “nabili” svoji ránu, precizněji plánovat a rychle reagovat. A máte radost, když se všechno povede. Stejně jako titulní odstřelovačku vás potěší smrt před vámi, střílení do bezejmenných lidí i zvířat. Ze zabíjení se stane hra.

Jdi, zabij a buď hrdina

Nemusíte v Children of the Sun hledat nic hlubokého. Jde o asi sedmihodinový kousek, ve kterém se klidně lze soustředit jen na jednotlivé puzzly - ale o dost byste se ochudili. Využití častého tématu videoher (tedy jdi, zabij stovky lidí a považuj se dál za kladného hrdinu), které vede v něco až nepříjemně uspokojivého, je osvěžující.

Notně tomu pomáhá i bodování jednotlivých úrovní, které vždy na konci vidíte rozepsané. Sbíráte body za trefování do různých částí těl nepřátel, ale i za rychlé provedení celé akce, za zabití dvou sektářů najednou, za výbuchy aut a mnoho dalších proměnných. Každý level tak můžete opakovat do zemdlení, zlepšovat se a porovnávat se s ostatními hráči. Většinou taky dostanete jakýsi skrytý úkol, krypticky popsaný efektní větou typu “Virus je v jejich hlavách”. Pokud se vám ji podaří rozklíčovat a splnit tajemné zadání, zase se zatetelíte blahy.

Children of the Sun je dílem menší skupiny vývojářů, v jejichž čele stojí René Rother a kteří mají za zády Devolver Digital, vydavatele čím dál častěji podepsaného pod zajímavými indie tituly. Ani tenhle není perfektní. Menší vadou na kráse jsou třeba až zbytečné minihry, které občas naruší vyprávění. Nebo fakt, že některé úrovně nejsou tak variabilní, jak by se na první pohled mohlo zdát, což omezuje znovuhratelnost. Ale talent vývojářů a originalita jejich nápadu jsou nezpochybnitelné.

Střílení snad nikdy nebylo tak uspokojivé i nepříjemné zároveň. Children of the Sun přináší zajímavou mechaniku, kdy jediným výstřelem musíte zabít všechny nepřátele před sebou. Ve výsledku tak jde o logickou hru, jakousi puzzle střílečku, která je sice poměrně krátká, ale jen tak na ni nezapomenete.

Originální mechanika jednoho výstřelu
Znepokojivě uspokojivé zabíjení sektářů
Speciální výzvy v jednotlivých úrovních