Half-Life 2: Episode Three - příběh, který jsme si nikdy nezahráli
Speciály Half-Life Článek Half-Life 2: Episode Three - příběh, který jsme si nikdy nezahráli

Half-Life 2: Episode Three - příběh, který jsme si nikdy nezahráli

Martin Cvrček

Martin Cvrček

43

Bývalý scénárista Valve Marc Laidlaw zveřejnil kompletní děj nikdy nedokončené třetí epizody Half-Life 2. Série se tak po deseti letech dočkala aspoň nějaké formy zakončení.

Reklama

Brzy to bude 10 let od vydání Half-Life 2: Episode Two, posledního titulu ze série Half-Life, na jehož pokračování fanoušci léta čekali jako na smilování. Nakonec jsme se ale ničeho nedočkali. Během těch deseti let nedošlo ani na třetí epizodu, která byla 24. května 2006 formálně oznámena, ani na plnohodnotné Half-Life 3. Postupem času si čím dál větší množství hráčů uvědomilo, že studio Valve na sérii prostě rezignovalo, a zájem začal ochabovat. Korunu tomu všemu nasadil odchod většiny scénáristů studia v čele s otcem Half-Life Marcem Laidlawem. Laidlaw však udělal něco, co by asi nikdo nečekal. Odhalil kompletní příběh Half-Life 2: Episode Three.

Vše je k dispozici na oficiálním webu Marca Laidlawa ve formě dopisu psaného Gordonem Freemanem, hlavním hrdinou celé série. Laidlaw sice změnil všechna důležitá jména a pohlaví postav, ale není vůbec těžké odhadnout, koho představují. A kdybyste s nimi přeci jen měli problém, můžete zamířit na web GitHub, kde se nedlouho po vydání Laidlawova textu objevil přepis s řádnými jmény, tvary a názvy.

Rád bych zdůraznil, že text, který najdete níže, není překladem Laidlawova dopisu. Marc Laidlaw je v první řadě spisovatel s dost svérázným stylem a já nechtěl, aby při snaze za každou cenu vše přeložit ten styl zmizel. Níže tedy najdete spíše souhrn celého příběhu, v některých ohledech stručnější, v jiných lehce rozšířený o různé souvislosti. Stejně tak zatím nehodlám řešit, proč příběh Laidlaw v první řadě zveřejnil, celá situace je totiž poměrně nejasná. Co jsme každopádně v Half-Life 2: Episode Three mohli zažít?

Na výlet do Arktidy

Třetí epizoda měla přímo navázat na Half-Life 2: Episode Two. Smrt Eliho Vance otřásla celým odbojem, přičemž existovalo riziko, že zabitím Eliho získali Combine Advisoři citlivá data. Proto se řešila otázka, jestli pokračovat v boji nebo změnit plány a případně se stáhnout. S přičiněním Alyx Vance však došlo na rozhodnutí pokračovat, a tak se Gordon s Alyx po pohřbu Eliho vydali do Arktidy, aby využili koordináty, které získala doktorka Judith Mossmanová, a našli loď Borealis. I nadále se přitom řešila otázka, jestli je lepší loď zničit, aby cokoliv, co je na její palubě, nepadlo do rukou Combine, nebo jestli ji má odboj v boji proti Combine využít. Vrtulník, v němž cestovali Gordon a Alyx, měl každopádně následovat samostatný transport vojáků odboje.

Vrtulník byl nad Arktidou sestřelen, i když není jasné, jak se to stalo. Následovala podobně nejasná cesta arktickými pláněmi, po níž Gordon a Alyx dorazili na místo, na které ukazovaly souřadnice od Judith. Místo Borealis však našli opevněnou základnu Combine obklopenou ledem. Po lodi zprvu nebylo ani stopy, ale jakmile došlo k infiltraci základny, Gordon a Alyx zjistili, že Borealis se zhmotňuje a zase mizí, že cestuje mezi časem a prostorem, přičemž základna byla vystavěna pro potřeby studia Borealis ve chvíli, kdy se v Arktidě objeví. Judith tedy nezískala souřadnice místa, kde Borealis ztroskotala, ale místa, kam má dorazit. Přirozeně tedy došlo na rozhodnutí dostat se na její palubu, jakmile se naplno zhmotní.

V tu chvíli však byli hrdinové zajati. Nezajali je však vojáci Combine, ale poskoci doktora Wallace Breena. Toho Breena, který zemřel na konci Half-Life 2. Combine totiž v minulosti okopírovali Breenovo vědomí a po jeho smrti ho umístili do biologické schránky připomínající slimáka. BreenGrub, jak se tato forma nazývá, se sice v hierarchii Combine nachází poměrně vysoko, ale i tak má v tu chvíli strach, a to i z Gordona. BreenGrub sice nevěděl, jak Breen zemřel, ale věděl, že za to byl zodpovědný Gordon. Brzy se však přiznal, že je sám vězněm Combine, a protože nebyl spokojený se svou groteskní existencí, požádal o rychlou smrt. Alyx věřila, že něco takového si Breen nezaslouží, ale Gordon mu podle všeho nakonec vyhověl.

Vzhůru na Borealis

Gordon a Alyx následně ve vězeňské cele Combine našli Judith. Došlo k hádce, při níž Alyx obvinila Judith ze smrti Eliho, nicméně doktorka Mossmanová byla zprávou o jeho úmrtí zdrcena a snažila se oba hrdiny přesvědčit, že byla celou dobu dvojitým agentem, který plnil Eliho příkazy, i když to mělo znamenat, že bude ostatními vnímána jako zrádce. Alyx tomu nevěřila, ale i tak došlo na spolupráci s Judith, protože kromě souřadnic získala klíče, díky nimž je možné plně zmaterializovat Borealis.

Následoval boj s Combine a nalodění na Borealis. Po ní ale loď začala zase cestovat, takže se na ní nestihli dostat další vojáci odboje, kteří zrovna dorazili. Gordon, Alyx a Judith poté ovládli systémy lodě a zjistili, že když se na ní pracovalo ve výzkumném zařízení Aperture Science, které můžete znát ze série Portal, tamní vědci vytvořili zařízení známé jako Bootstrap Device, jež mělo při správném fungování obklopit Borealis zvláštním polem a umožnit její okamžitý a plně soběstačný přesun v prostoru bez potřeby portálů nebo jiných způsobů cestování.

Zařízení však nebylo nikdy otestováno, a jakmile začala Sedmihodinová válka, při níž se síly Combine zmocnily Země, vědci z týmu Borealis začali jednat, aby se loď nedostala do nepřátelských rukou, a rozhodli se použít zařízení a poslat Borealis na nejvzdálenější možné místo, tedy do Arktidy. Vědci si však neuvědomili, že Bootstrap Device umožňuje cestování nejen v prostoru, ale i v čase, a tak byla existence lodě nestálá a roztříštěná mezi minulostí a současností, mezi pozapomenutým jezerem Huron během Sedmihodinové války a mezi Arktidou v době, kdy do ní dorazí Gordon a Alyx.

Těžká volba

Pojetí o čase na palubě Borealis bylo následně dost matoucí. Z můstku bylo možné vidět suchý dok v Aperture Science, jenž jste mohli navštívit v Portalu 2, v době, kdy došlo na invazi Combine, stejně jako bitvu mezi Combine a odbojáři na arktických pláních. Hrdinové mohli vidět také jiné světy a Alyx dospěla k přesvědčení, že z jednoho z nich Combine organizuje a vysílá invaze na jiné světy, samozřejmě včetně Země. Na palubě však byli i nepřátelští vojáci, se kterými bylo třeba bojovat, a stále se nabízela otázka, co s Borealis vlastně udělat. Bylo by možné upravit kurz lodě a dopravit ji na základnu odboje? Dala by se zničit se všemi, kteří jsou zrovna na palubě? Rozhodování ale komplikovaly časové anomálie a paradoxní časové smyčky. Stručně a jasně, na palubě Borealis panoval nevýslovný zmatek.

Judith byla přesvědčená, že by se loď měla dopravit na základnu odboje, aby mohli tamní vědci její možnosti studovat a naplno je využít. Alyx ji chtěla v duchu posledního přání jejího otce zničit, přičemž přišla s plánem, že by se Borealis dala předělat na časovanou bombu, kterou by bylo možné vyslat na svět Combine a ukončit tak jejich invazi. Došlo k hádce, při níž se Judith chtěla ujmout ovládání lodě a ukotvit ji v současnosti a v Arktidě, načež zazněl výstřel. Alyx zjednodušila rozhodnutí tím, že doktorku Mossmanovou zastřelila. Následně nezbylo než se držet plánu Alyx a vytvořit nálož cestující v čase, mířící do velícího centra Combine.

Zásah shůry

V tu chvíli zasáhnul G-Man. Neobrátil se však na Gordona, nýbrž na Alyx. Ta G-Mana naposled viděla v dětství během incidentu v Black Mese, ale i tak ho hned poznala. „Teď pojď se mnou, existují místa, na kterých musíme být, a věci, které musíme udělat,“ řekl G-Man Alyx, která záhadného muže následovala mimo současnou realitu, tedy mimo Borealis. Gordon mohl odchod G-Mana a Alyx jen sledovat, aby zůstal sám uvnitř časované bomby, která směřovala do srdce světa Combine.

Následně se objevilo světlo a Gordon spatřil Dysonovu sféru. Díky ní mohl na okamžik vidět nesmírnou moc Combine a marnost snažení odboje. Gordon Freeman zkrátka viděl všechno a v první řadě mohl sledovat, že Borealis jakožto nejsilnější zbraň odboje nebude mít prakticky žádný dopad, že bude působit spíše jako vyhaslá sirka, jakmile se rozpadne. A to, co zůstane z Gordona, bude mít ještě menší význam.

Poté zasáhla další síla zvenčí. Tentokrát to ale nebyl G-Man, nýbrž Vortigaunti, kteří skrz vlastní oponu reality sáhli po Gordonovi, odstavili ho a tím ho samozřejmě zachránili, podobně jako to udělali v minulosti na začátku Half-Life 2: Episode One. Gordon mohl sotva sledovat výbuch Borealis. A následně měla hra skončit. Měla skončit dalším otevřeným koncem a s uvědoměním, že všechno bylo prakticky k ničemu a že moc Combine je mnohem větší, než si kdo na Zemi mohl myslet.

V dopise lze přitom najít jasnou omluvu fanouškům za čekání. Mezi řádky se snad dá vyčíst i skutečnost, že i když Marc Laidlaw věří, že duch Valve přetrval, studio prostě nepoznává (což může být důvod, proč odešel), a že řada starých známých je pryč nebo umlčena. Stejně tak si málokdo vzpomene na to, co chtěl Laidlaw původně udělat. Vše uzavírá tvrzení, že hráči ví nejlépe, jak se nyní zachovat, a že už od Gordona Freemana nic neuslyšíme. Po jeho předchozím dopise, také známém jako Episode Two, je tohle poslední korespondence. Poslední epizoda.

Tak končí naše komedie

Po téměř deseti letech tu tak konečně máme aspoň nějakou formu uzavření příběhu Half-Life 2. Víme, co chtěli vývojáři udělat, a víme, jak to všechno mělo probíhat a hlavně skončit. Dovedu si ale představit, že takové rozuzlení by nemuselo potěšit každého. V příběhu Episode Three zjevně nefiguruje například Barney Calhoun, s jehož návratem mnozí počítali, a skutečnost, že vše mělo zase skončit otevřeně, také nemusí být úplně příjemným zjištěním. Ve Valve očividně pojali příběh třetí epizody tak, aby se na něj dalo snadno navázat plnohodnotným pokračováním. Nyní se ale nacházíme v bodě, v němž nejspíš žádné pokračování nebude, i když Marc Laidlaw na Twitteru prohlásil, že vztah G-Mana a Alyx je něco, co by mohli ve Valve jednoho dne využít, rozpracovat a vysvětlit. Stejně tak se snaží vyvolat dojem, že jeho příběh je pouhá fanouškovská fikce, ale vše nasvědčuje tomu, že dopis vypráví něco, co opravdu mohlo být použito, kdyby byla Episode Three dokončena.

„Sbohem Half-life 2 a epizody. Bylo nám ctí.“

Jde o smutný konec. Rozhodně to není konec, který by si fanoušci bezvýhradně přáli, ale je to aspoň nějaký konec. Je to víc, než v co jsme mohli s ohledem na události posledních let a nečinnost Valve doufat. Takže jestli se někdy Valve náhodou k Half-Life nevrátí, což je v tomto bodě celkem nepravděpodobné, nezbývá než říct: Sbohem Half-life 2 a epizody. Bylo nám ctí.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama