Polská firma se chce kromě nových titulů zaměřit také na dlouhodobou podporu.
Vývojáři z 11 bit studios dnes oznámili Frostpunk 1886, remake survival strategie z roku 2018, který má dorazit v roce 2027 a věnovali jsme mu samostatný článek. Tato hra obdržela i krátký teaser a polská firma s ním šla na veřejnost, v konferenci pro investory, jež proběhla dopoledne, jsme se však dozvěděli ještě daleko více informací. A nutno říct, že plány studia jsou poměrně velké.
Aktuální stav a změna strategie
11 bit si prožilo poměrně náročný rok z hlediska financí. Firmou vydané tituly The Thaumaturge a Creatures of Ava se stále nezaplatily, a navíc byl ke konci roku zrušen dlouho vyvíjený interní Project 8. Vyhlídky do budoucna jsou však podle ředitelů dobré, a to i díky mírné změny strategie, kterou chce společnost nasadit.
Nadále se chce zaměřovat na velmi unikátní hry plné morálních rozhodnutí, ale kromě vyloženě nových titulů a her z vydavatelské divize nyní firma vytváří třetí pilíř svého působení, který nazývá platformové hry. Půjde o tituly s dlouhodobou podporou, které jsou vyloženě postavené na pravidelných updatech i placených rozšířeních. První takovou hrou má být nově oznámený Frostpunk 1886.
Pokud jde o interní vývoj, 11 bit se chce zaměřit na prototypování v menších týmech a vytvořit standardizovaný vývojový model. Zároveň má dojít na zlepšení greenlightingu, aby dostaly zelenou jenom ty nejlepší koncepty. Větší slovo pak mají mít producenti, aby tým lépe zvládl nečekané překážky ve vývoji.
Změnou si prošla také vydavatelská divize, kde chce firma více diverzifikovat své portfolio, ale zároveň se zaměřovat hlavně na kvalitu, nikoli kvantitu. Nově se chce firma zaměřit také na méně nákladné projekty, které přináší menší rizika, chybět ale nebudou ani dražší hry. Firma si zároveň drží tzv. „wild card budget“ pro speciální příležitosti, konkrétně tedy hry, které 11 bit tradičně nevydává, ale vidí v nich potenciál. První takovou bude Death Howl.
Plány do budoucna
Přestože je běžné, že se na konferenci pro investory dozvíme nějaké informace o chystaných projektech, 11 bit tentokrát opravdu nešetřilo a firma prozradila snad úplně všechno, co mohla.
Dozvěděli jsme se tak prakticky kompletní plány na následujících několik let. Projdeme je podle jednotlivých titulů, přičemž jako první se podíváme na interně vyvíjené hry.
Interní vývoj
The Alters
Sci-fi survival The Alters se po mnoha odkladech dočká vydání už 13. června, a to jak na PC, tak PS5 a Xbox Series X|S, předobjednávky startují už dnes. Dokončují se práce na gold master verzi a stále probíhají focus testy, které vývojářům přináší důležitou zpětnou vazbu.
Čas navíc měl vývojářům umožnit rozšířit hratelnost a udělat ji komplexnější, ale také zábavnější. Změnou pak prošla i marketingová strategie, 11 bit chce totiž zasáhnout širší publikum, což se, zdá se, zatím daří. Na počty wishlistů jde o druhou nejúspěšnější hru v historii firmy, hned za Frostpunkem 2. Tvůrci tak věří, že hra bude něčím skutečně speciálním.
Ještě před vydáním se má uskutečnit hands-on event ve Varšavě pro novináře a tvůrce obsahu, kde si budou moct vyzkoušet výraznější porci hry. Co se týče vzdálenější budoucnosti, vývojáři ještě před koncem roku plánují velký update 1.1 a příští rok placené rozšíření. O dalších plánech má rozhodnout odezva ze strany hráčů.
Frostpunk 2
Pokračování mrazivé strategie sice dorazilo už loni v září, ale 11 bit hře stále věnuje velkou pozornost. Už 8. května do ní dorazí velký update zdarma, jenž přinese nový obsah. V létě pak mají vyjít konzolové verze a na podzim první placené DLC s názvem Spectrum spolu s dalším updatem.
Druhé DLC s názvem Aurora má dorazit až příští rok spolu s další aktualizací a stejně tak dosud poslední potvrzené rozšíření, jehož název ještě neznáme. Jak to bude s další podporou, se teprve uvidí, 11 bit už ale teď přemýšlí o tom, že budou hru podporovat dlouhodobě, stejně jako Frostpunk 1886, pokud o to budou mít hráči zájem.
Frostpunk 1886
Nově oznámený titul je aktuálně ve fázi designu a přechodu na Unreal Engine 5. Plná produkce má začít ke konci tohoto roku či na začátku toho příštího. Beta fáze má být dosaženo někde v první půlce roku 2027, vydání podle časové osy vypadá až na konec stejného roku.
Následovat by měla již avizovaná dlouhodobá podpora. 11 bit chce mít Frostpunk 1886 a Frostpunk 2 bok po boku, protože žánrově si jsou poměrně odlišné a každá tak může uspokojit jiné hráče, byť je mezi nimi určitě i velký překryv.
P12
Další velký projekt studia má zatím jen kódové označení. Na začátku roku začala designová fáze a už brzy by mělo dojít na prototypování, přičemž na přelomu roku má titul vstoupit do předprodukce. Do fáze plné produkce vstoupí až v roce 2027, přičemž dorazit má v roce 2029.
Mělo by jít o tu druhou hru, kterou firma oznámila už minulý týden. Jednat se tak má o velký, ambiciózní titul, na němž, ačkoli to společnost přímo nezmiňuje, dost pravděpodobně pracují především vývojáři z nedávno zrušeného Projectu 8.
P13
Tým, jenž měl na starosti Frostpunk 2, se brzy také pustí do nového projektu. Už nyní mají mít vývojáři nápady a zhruba představu, jakým směrem se budou ubírat, designová fáze by měla zanedlouho začít. Na přelomu roku má dojít na prototypování a v půlce roku 2026 na předprodukci. Do plné produkce má projekt vstoupit na konci roku 2027.
P14
A v plánu už je i další projekt od týmu, který pracuje na The Alters. Designová fáze má začít zkraje příštího roku, v druhé půlce má dojít na prototypování a další fáze budou následovat až někdy později. Tenhle titul je rozhodně ještě poměrně daleko.
P15
Vývojáři v 11 bit už mají nápad i na další platformovou hru, která by tedy měla být dlouhodobě podporovaná, stejně jako Frostpunk 1886. Designová fáze začne v druhé půlce tohoto roku a plná produkce už v druhé polovině roku 2026.
Externí vývoj
Pokud jde o vydavatelskou divizi, potvrzené jsou aktuálně tři tituly. Moonlighter 2 vyjde v létě tohoto roku, nedlouho poté má dorazit i Death Howl. Už nyní má firma podepsaný další projekt, ten ale vyjde až v druhé polovině roku 2026. Dále společnost plánuje podepisovat zhruba dva externí projekty ročně.
Překvapení na závěr
CEO 11 bit studios Przemyslaw Marszal si nechal na závěr ještě jedno překvapení, ale spíš jde o takový teaser do budoucna. Na posledním slidu se totiž píše, že 11 bit nejspíš našlo cestu, jak do budoucna rozšiřovat hru, kterou všichni milujeme, přičemž dalších informací se máme dočkat už brzy.
Může to být samozřejmě cokoli, ale velmi pravděpodobně by mohlo jít o This War of Mine, titul původně z roku 2014, který ale v průběhu let obdržel několik rozšíření, včetně těch charitativních. Dnes byla mimochodem spuštěna Gamefound kampaň na druhou edici deskové hry právě podle This War of Mine.