Alien: Isolation – konečně Vetřelec tak, jak ho máme rádi
Preview Alien: Isolation Článek Alien: Isolation – konečně Vetřelec tak, jak ho máme rádi

Alien: Isolation – konečně Vetřelec tak, jak ho máme rádi

Filip Němec

Filip Němec

27

Jak se zatím jeví hororový Vetřelec od tvůrců strategie Total War?

Reklama

Je to již 35 let, kdy film Ridleyho Scotta a výtvarníka H. R. Gigera spatřil světlo světa. A po všech těch více či méně povedených ale i nepovedených hrách s licencí Vetřelce se, zdá se, konečně dočkáme hry, která neudělá své předloze ostudu.

Poslední hra pod licencí Vetřelce nedopadla vůbec dobře. Právě onu licenci odkoupili britští The Creative Assembly a nutno říci, že i když neměli díky předchozím nezdarům této značky na růžích ustláno, Alien: Isolation vypadá prozatím velmi dobře. Ostatně, podobného názoru jsou i samotní novináři, kteří mají na letošní E3 možnost zahrát si necelou hodinku dlouhou ukázku ze hry.

Hlavní změnou oproti předchozím hrám je drastická změna žánru. Toto vzdálení se předchozím hrám jde však naproti velkému podobenství s prvním filmem z roku 1979. Namísto akční řežby v poměrně klasickém stylu tak hráče čeká velmi atmosférický survival horor. Sami autoři jsou toho názoru, že právě pocit opravdového strachu a beznaděje nemůže nikdy vytvořit jakkoli dobrá akční hratelnost. Pokud však v tuto chvíli v hlavně spojujete nového Aliena například s taktéž hororovým Dead Space, jste stále na hony vzdáleni od toho, co Alien: Isolation doopravdy nabízí. Namísto neustálých vln nepřátel totiž budete mít proti sobě pouze jednoho. Jen jediný Xenomorf však může v okamžiku znamenat konec hry a co je možná úplně nejhorší, nemůžete ho zabít. Musíte tak předvídat či monitorovat jeho pohyb a soustavně se mu vyhýbat.

Naprosto první emoce, kterou ve vás hra vyvolá je strach. Jedná se ale o opravdový strach pramenící z touhy přežít. Nejde o pseudo-lekačky, kdy díky stupňující se hudbě jednoduše víte, že za tamhle tím rohem na vás něco vyskočí. Hra vás neustále nutí pokládat si velké množství otázek, které mají jeden společný jmenovatel – přežití. Uvidí mě, když se schovám tady pod stůl? Jak daleko budou slyšet výstřely? Můžu se pohnout? Novináři popisují tyto momenty jako natolik emocionální, že po úspěšném přesunu nebo útěku máte opravdový pocit hrdosti. Ne na postavu, kterou ovládáte, ale přímo na sebe.

Půl hodinka hraní, kterou si mohou novináři na E3 vyzkoušet, je údajně někde ze začátku celé hry, neosahuje však žádný tutoriál ani rady a typy. Celkově není demo nijak rozlehlé, přesto kvůli pomalému a opatrnému postupu, kde platí, dvakrát měř a jednou řež, nakonec vydrží poměrně dlouho. Ihned z počátku posbíráte několik materiálů, (hra umožňuje crafting předmětů) a ocitáte se v prázdné převlékárně, ze které vedou jediné dveře. V těch je zaseknuto mrtvé tělo, do kterého neustále naráží mechanické dveře. To málo co vidíte, osvětluje slabý zdroj světla. Přesto se neodvažujete zapnout baterku. Nechcete riskovat, že by její světlo mohlo kohokoli přilákat.

Pochvalu si zaslouží vesmírná loď Sevastopol, respektive kompletní game design, který možná na první pohled mine vaše očekávání, vzápětí si ale uvědomíte, že to co máte před sebou, do hry zapadá daleko lépe. Vše je vyvedeno v duchu prvního filmu, jedná se tedy o sci-fi, ale takové, jaké jsme mohli vídat v osmdesátých letech. Vůči své předloze je hra opravdu přesná, aby také ne, když vývojáři měli k dispozici kompletní dokumentaci k filmu. Rozhodně tak neuvidíte obrovské obrazové panely či jinou podobu hi-tech hračiček, jak si je představujeme dnes. Vše je velmi sterilní a jednoduché, přesto se designérům podařilo navodit dojem moderních technologií a budoucnosti.

Zápletkou zhruba hodinové ukázky je snaha hlavní postavy dostat se do středy vesmírné lodi. Jenže právě ona cesta je cestou na život a na smrt v tom nejstrašnějším a nejkrvavějším smyslu slova. Významným prvkem je detektor pohybu, který pravděpodobně jen tak nedáte z ruky, protože to je jediná možnost, jak zjistit pohyb smrtícího Xenomorfa. Vykukování zpoza rohu tak střídá právě sledování zelené obrazovky, která detekuje alienův pohyb. Nejednou se kupříkladu stane, že na detektoru uvidíte, jak se bleskovou rychlostí blíží přímo proti vám. Vidíte ho na detektoru, slyšíte ho, ale před sebou nic nevidíte, přestože se tečka na displeji stále přibližuje. Vetřelec totiž (jak je známo) rád používá různé ventilační šachty a jiné zkratky, podobných momentů tak zažijete mnoho a i na poněkolikáté dokáže prověřit sílu vašich svěracích svalů.

Když se nakonec dostanete až do středu lodi Sevastopol, uvidíte ozbrojené zloděje. V tu chvíli přijde na řadu již zmíněný crafting. Pomocí nasbíraných materiálů si vyrobíte tlumič a v pokleku a jen s minimálním hlukem se vydáváte neslyšně odpravit nepřátele. V tu chvíli vás ale předběhne očividně všudypřítomný vetřelec. Sledujete, jak trhá zloděje na kusy a váš strach z něj se tak rychle stupňuje. V rámci hry sice budete po většinu času sám proti nelítostnému vetřelci, občasnou společnost vám přesto budou dělat obyvatelé lodi a jejich hrůzné příběhy. Vždy ale na krátkou dobu, protože nakonec budete muset vždy všechno vyřešit sami. Shledání s jinými lidmi, ať už vás budou chtít zabít nebo ne, bude vždy velkým riskem, protože jakákoli interakce může velmi rychle přilákat vašeho xenomorfního přítele. Díky tomu budete řešit i častá morální dilema, kdy raději pro vlastní přežití zabijete nevinného člověka. A i když jde pouze o virtuální zábavu, tuhá atmosféra, kterou Alien: Isolation bezesporu má, bude ještě dlouho nahlodávat vaše jinak čisté svědomí.

Samotní novináři, kteří si už hru vyzkoušeli, se nebojí přiznat, že hororové sekvence dokážou s opravdu neuvěřitelnou přesvědčivostí nahnat člověku strach, přestože hrajete v místnosti plné upovídaných novinářů. Zatímco se krčíte před vetřelcem, ze kterého vidíte jen smrtelně nebezpečný ocas, v uších se vám ozývá zrychlený srdeční tep hlavní protagonistky, jehož teatrálnost doplňuje i vibrační odezva ovladače. Konec dema ale ukázal i druhou tvář tohoto survival hororu a jen těžko soudit, která je více děsivější. Poté, co nahodíte generátory, se spustí alarm. Doposud tichá vesmírná loď teď začne řvát na poplach a vás začne nahánět umělá inteligencí v podobě robotů. Pokud jim utečete, zachráníte si kůži, ale hlasitým útěkem přilákáte nelítostného vetřelce. Pokud se budete chovat tiše, roboti vás doženou a zemřete.

Jak se zachováte? To zjistíte 7. října, kdy Aliens: Isolation vychází na PC, PS3, PS4, Xbox 360 a Xbox One.

Zdroj: PCGamer, CVG, DigitalTrends

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama