Assassin's Creed: Brotherhood - recenze PC verze
Recenze Assassin's Creed: Brotherhood - recenze PC verze

Redakce

Redakce

25

Pouhý rok po uvedení Assassin's Creed 2 a půl roku po vydání konzolové verze jeho pokračování se dočkali konečně i PC hráči. A radost může být větší než obvykle. Autoři totiž vyladili hratelnost, odstranili chyby a oproti konzolovým verzím dokonce vylepšili grafiku.

Eziovo dobrodružství pokračuje

Jak už jistě hráči konzolové verze vědí, Assassin's Creed: Brotherhood začíná přesně tam, kde končí druhý díl, tedy po upozornění jedné z "prvolidí" Minervy na možný konec světa v roce 2012. Zároveň tak promluví k Desmondovi Milesovi do přítomnosti, kde se celý sci-fi příběh odehrává. Desmond je unesen zlými templáři novodobě nazvanými jako Abstergo Industries, kde je držen násilím a pomocí technologie Animus se posléze snaží dostat ke vzpomínkám svých předků, aby zjistil, kam se poděl důležitý artefakt - úlomek ráje.

Po úlomku ráje, tedy po zlatém jablku Adama a Evy se pátrá i v Bratrstvu, ovšem už za podmínek předešlého dílu, neboť jak je všeobecně známo, Desmond utekl z Absterga s Lucy a pátrá po artefaktu bok po boku s hašašíny. Spin-off Brotherhood nabízí vlastně tak trochu skutečný závěr druhého dílu. Tak to alespoň bude na vás při hraní působit: že hrajete závěr dvojky. Pěkně dlouhý závěr mimochodem. Ubisoft si byl zřejmě dobře vědom faktu, že bude lepší vydat Bratrstvo jako další díl, protože mít všechny novinky ještě ve druhém díle, působilo by to dosti nataženě a tak trochu paradoxně by to hráče odradilo.

Příběh tedy pokračuje v Římě, právě ve chvíli, kdy se dostal k vládě rod Borgia a postupně utlačuje lid, který není moc spokojený a zastrašeně vyčkává co bude dál. Ezio se do Říma vydává postavit celé nové bratrstvo assassinů. Má k tomu pádný důvod, protože nevím jak vy, ale já bych byl hodně naštvaný, kdyby mi nějaký rozmazlený fracek rozbombardoval letohrádek.

Intenzivnější vyprávění s plnou synchronizací

Pojďme tedy k novinkám. Tou první a nejvíce viditelnou je vylepšení plnění misí. Příběhově opodstatněný fakt, který zatraceně dobře funguje, se nazývá v bratrstvu: "plná synchronizace". Při spuštění úkolu se vám ukáže, jak vzpomínka doopravdy skončila a pokud chcete získat speciální odměny při 100% hodnocení, je nutné vykonat dodatečný pod-úkol. Myšleno tak, že například strážného zabijete potichu z lavičky místo toho, abyste si to k němu naládovali popředu. Pozor! Vtip je v tom, že lze dál hrát i s nesplněnou synchronizací. Ve chvíli, kdy úkol splníte jinak, než se Eziovi původně stal, dostanete pouze 50% synchronizaci vzpomínky a to sice bez odměny, ale výhoda je, že se k misi můžete kdykoliv vrátit později z animusu a pokračovat tak v příběhu. Autoři se tak vyhnuli frustraci, některé úkoly jsou opravdu hodně těžké.

Příběh sám o sobě na synchronizaci stojí. Desmond se totiž může nově přepnout kdykoliv z animusu do přítomnosti, kde si sám sobě předvádí, že efekt spříznění s Eziem skutečně funguje. A co víc, řada příběhových sekvencí se odehraje právě v přítomnosti. Že by konečně Desmond našel zlaté jablko?

Povolání bratrstva a svrhnutí vlády Borgiů

Je jasné, že Ezio sám v Římě nic nezmůže. A jak už jsem říkal na začátku, Ezio založí bratrstvo. To znamená, že přímo na mapě celého města najdete pár lidí, kterým můžete pomoci. Šikana od stráží netrvá dlouho a po záchraně před jasnou smrtí je vám dotyčný zavázán natolik, že vstoupí do vašich řad. Samotný nábor tak probíhá dost jednoduše. Ezio přijde, pomůže, položí ruku na rameno a řekne: "Vítej v klubu!"

Složitější část taktiky ale přichází ve chvíli, kdy své assassiny potřebujete v boji. Než se stanou užitečnými, je nutné rekruty poslat na vlastní mise a nechat sbírat zkušenosti. Na speciálních místech - jako jsou assassinské věže, holubníky nebo Eziův úkryt, můžete rozdělovat všechny detaily. Nutno říct, že jsem se nejdřív vylekal jaký kostrbatý prvek do hry vývojáři zařadili. Ve finále je to ale bomba.

Když jste v úzkých, stiskem jedné klávesy můžete nechat přiletět ze střech vaše bratrstvo, které se o nebojácné stráže postará mrknutím oka. Nebo jen tak zapískat a nechat všechny nepřátele popadat k zemi díky šípové bouři? Jedno slovo: skvělé!

S tím jde ruku v ruce postup v lokacích Říma. Jak jistě víte k Assassins Creed jednoznačně patří lezení na vysoké věže, rozhlížení se po okolí, doplnění mapy o detaily a ve finále boží skok do sena. Problém ale je, že řadu věží tentokrát okupují vojska Borgia a tak se s nimi nejdříve musí vést boj. Ten spočívá v eliminaci velitele lokálních strážců věže a těžší část nastává ve chvíli, kdy zjistíte, že na každého velitele musíte jít úplně jinak. Pokud ho totiž vylekáte anebo se prozradíte brzy, uteče vám a pak musíte čekat, až se na své stanoviště vrátí. Na druhou stranu, po jeho odstranění je již přístupná samotná věž, na kterou stačí vyšplhat, zapálit, skočit a zajistit si tak území a zároveň náklonnost lidu.

Rovněž se změnil pohled na zvířata ve městech. Jezdit na koni po celém městě je daleko rychlejší cesta, jak se dostat z bodu A do bodu B. A vůbec nejrychlejší je vybudování kanalizace, po níž se můžete přemisťovat podobně, jako v Praze pomocí metra. Když tedy potřebujete pokračovat v misi na druhé straně mapy, není nic jednoduššího než prolézt potrubím někam blíž a ušetřit si tak čas. Až nečekané totiž je, jak moc velký ten Řím je. A skákat všechno po střechách není tak.

Budování kanalizace je sice fajn, ale samozřejmě omrzí. Tvůrci se rozhodli, že napříč všem novinkám vám dají ještě možnost vylepšovat samotný Řím. Nakupovat památky, z nich pak mít peníze. Za vydělané peníze pak můžete nakupovat zbroj, zbraně, doplňovat zásoby kouřových bomb anebo zaplatit kurtyzány. Zkrátka ekonomický duch z druhého dílu nechybí ani zde. A to je jedině dobře.

Tichým zabijákem i zuřivým bojovníkem

Ezio samozřejmě má k dispozici opět svého přítele Leonarda Da Vinciho, který mu s radostí pomáhá vylepšit jeho vybavení o nové funkce. Například se dočkáte padáku, lepší kuše, vylepšených vystřelovacích čepelí a řady další překvapení!

Hra hodně klade na možnost volby. Chcete projít úkol potichu, aby vás nikdo neviděl, nebo vám nevadí ztropit poplach ve městě a nahnat na sebe co nejvíce vojska. Rozhodnutí je jen a jen na vás. Když už ale dojde na boj, je to promenáda neuvěřitelně propracovaných komb. Nově totiž udržujete při boji tzv.: "řetěz zabití", ve stylu známých rubaček Mortal Kombat se tím zde myslí počet HITů v řadě. A funguje to překvapivě dobře! Když před vámi Ezio de-facto přešlapuje tanec smrti, připadáte si neuvěřitelně silně. Možná trochu komicky pak působí fakt, že vás někdo může shodit z 30 metrové věže kamínkem. Ne, že bych těm strážím přímo záviděl, ale já tak vysoko kamínkem nikdy nedohodil.

Více zabijáků, více zábavy

Novinkou je multiplayer. Ten nabízí nespočet módů a plno zábavy. Je velmi těžké ho popsat přesně a určitě ode mě nečekejte, že vám popíšu jeho přesné fungování. Zkráceně jde o to, že zkoušíte takovou hru na schovávanou. Hlavní mód tedy spočívá v tom, že získáte kontrakt na zabití spoluhráče, spolu s tím ale někdo dostane kontrakt na vás a tak potom hra vypadá tak trochu paranoidně, když se všichni ohlíží přes rameno, zda to co právě přeběhlo střechu není jejich zabiják.

Za každou vyhranou bitvu online získáváte zkušenosti a postupujete v úrovních. Později tak získáte přístup k řadě vymoženostem, jako skrytá pistol, přeměnění davu nebo kouřová bomba, která zpomalí útočníky a vy se můžete schovat.

Ohledně multiplayeru a dodatku o tréninkovém centru doporučuji shlédnout následující video, ve kterém se mimo jiné zmiňujeme o PROJECT Legacy - facebookové hře na motivy Assassin's Creed.

Perfektní lokalizace

Sama o sobě lokalizace si zaslouží neuvěřitelnou pochvalu. Společnost PLAYMAN se o fanoušky projektu skutečně stará a tak nenajdete po celou dobu hry absolutně žádnou chybu. Osobně tomu dávám velké plus. Zruční angličtináři mohou namítat, že řada věcí ve hře je popisována titulky ne tak doslovně a vlastními slovy. Můj osobní pohled je, že je to správně. Překladatelé, kteří na hrách od Ubisoftu pracují, herní svět znají a jejich práce je vidět.

Nejvyváženější hra

Z profesionálního pohledu musím za sebe uznat a s řadou dalších médií nebo hráči se jistě shodnu, že Assassin's Creed: Brotherhood je v podstatě nejvyváženější hra, kterou můžete dnes na trhu zakoupit. Neexistuje žádný jiný natolik bohatý a zábavný titul, který vám poskytne dostatek volnosti pobíháním po světě, zároveň neudává přesný koridor pro plnění misí a zajímavým příběhem doplňuje sci-fi boj o záchranu celého světa, vesmíru a vůbec všeho živého.

Osobně jenom valím oči, co se vyklubalo z tak zajímavého konceptu, který předkládal trochu nešťastně první díl. Bratrstvo exceluje ve vyváženosti obtížnosti, nabízí výzvu, skvělý soundtrack od Jesper Kyda, stovky vedlejších úkolů, řadu doplňkových herních módů a slouží zároveň jako databanka historických poznámek celého Říma. Předčí totiž i leckteré encyklopedie, a to už je co říct.

Strašně se mi líbí fakt, že se Ubisoft ze svých chyb učí. Opravil jízdu na koni, padání ze střech, nabíhání na zdi ze strany a řadu dalších maličkostí, nad nimiž mohlo studio mávnout rukou. Ale neudělali to. Tím se liší od ostatních vývojářů a to je právě neuvěřitelně sympatické.

Pokud vám textová recenze nestačí, doporučuju rovněž mou video-recenzi Indiana, kterou si můžete pustit níže. Snažil jsem se sepsat recenzi tak, abych se co nejméně opakoval - a tak další zajímavosti, které jsem zde nestačil zmínit, naleznete právě ve videu.

Vittoria agli Assassini!

Assassin's Creed: Brotherhood je sázka na jistotu. Ruku v ruce s českou lokalizací, originálním multiplayerem, možností pořízení verze i pro konzole a zároveň s tunou zábavy, která přesahuje hranice 35 hodin čistého hraní - myslím, že není proč váhat. Pro hráče předešlých dvou dílů je to "must have" titul. Nehledě na to, že ten konec příběhu Bratrstva je doslova neuvěřitelný. A schválně se přiznejte, kdo z vás hru hrál, dohrál a netěší se na další díl? Já tedy neustále mačkám F5 na twitteru Ubisoftu. Snad něco více uvidíme na letošní E3 ;).

Ubisoft si je dobře vědom své pozice se značkou Assassin's Creed a rozhodl se rozšířit příběh až v Bratrstvo. Když tohle byl spin-off, těžko říct, co můžeme čekat od třetího dílu. Každopádně koupí získáte herní klenot.

příběh
soundtrack
bratrstvo