Aven Colony – vzhůru ke hvězdám
Aven Colony Recenze Aven Colony – vzhůru ke hvězdám

Aven Colony – vzhůru ke hvězdám

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

7

Dorazil k nám konečně obstojný nástupce legendární série Anno?

Reklama

Povedených budovatelských strategii není v současnosti mnoho. Doba, kdy velcí vývojáři produkovali jeden stavitelský titul za druhým, je už dávno minulostí. AAA studia prostě o tento žánr ztratila zájem, takže se jej ujaly menší tvůrčí skupinky, které většinou neodvádí moc valnou práci. Čas od času se ale zadaří. Krásným příkladem tohoto faktu je první projekt amerického studia Mothership Entertainment.

Aven Colony nás dokázalo určitým způsobem zaujmout již v předběžném přístupu. Celek upoutal naši pozornost především svou vyladěností a zacílením na klasické žánrové mechanismy, které většina konkurenčních děl do jisté míry postrádá. Od dlouhodobého hraní nás odrazoval snad jen mírný nástup stereotypu, přílišná jednoduchost a absence výrazného obsahu, který by tuto hru vyvyšoval nad ostatní stavitelské projekty. Před pár dny k nám dorazila finální verze tohoto titulu. V naší dnešní recenzi se podíváme na to, jak moc se tvůrcům z Mothership Entertainment podařilo jejich dílo v rámci Early Accessu posunout.

Nezbytná expanze

Náš domov byl během několika milénií zaplněn a zbaven veškerého přírodního bohatství. Nakonec nenasytnému lidstvu nezbyla jiná možnost, než domovskou hroudu opustit a vydat se na strastiplnou cestu, jejíž cílem bylo nalezení a osídlení kolonizaci přístupných kandidátů. První zastávkou na této velkolepé výpravě byla Zemi podobná planeta Kelori, která hvězdným cestovatelům zprvu nabídla ideální podmínky pro život. Pod jejím povrchem se ale nacházelo hnízdo nepříliš přátelských mimozemských organizmů, jež během několika dnů zlikvidovaly většinu zástupců našeho druhu. Přeživší kolonisté byli přinuceni zanechat nedávno zastavěný prostor a vydat se opět na pouť k neznámým světům, nabízejícím novou příležitost pro ně i jejich putováním znavené rodiny.

Primární kampaň je v Aven Colony zaměřena na expanzi lidského druhu na dosud neosídlené světy, které před zástupce naší rasy postaví nejedno nepříjemné překvapení. Celkem vám na vyprávění zacílená část hry nabídne deset map, v jejichž rámci budete buď budovat od píky, nebo oživovat projekty, jež se ostatním nepodařilo pořádně rozjet. Příběh tu podobně jako v řadě jiných strategií nestojí za moc.

Všechny příběhové mise se naštěstí odehrávají na odlišně fungujících planetách. Každá lokace vám nabídne specifické podnebí, povrch a faunu a floru. V rámci šestého scénáře se například podíváte na sluncem zalitý svět Arido Mesa, který je domovem obřích písečných červů. Na jeho povrchu budete muset rychle vybudovat domov pro obyvatele poškozené kolonizační lodě, která míří pomalu, ale jistě k zemi. Hlavní úkol je vám již na začátku znám, postupem času ale obdržíte od vedení vašeho projektu ještě vedlejší mise, za které budete odměnění surovinami či penězi.

„Celek dle mého názoru bohužel postrádá komplexnost. Po několika hodinách hraní přichází stereotyp, který se v jiných podobně laděných projektech nevyskytne ani po mnohadenním maratonu. Prakticky se nakonec stalo to, čeho jsem se obával. Kompletu schází i ve finální verzi zajímavé mechanizmy a identita, která by ho výrazněji odlišovala od jiných žánrových děl.”

Vedle hlavní kampaně tu naleznete také klasický sandbox, který vám umožní hrát dějové mapy podle svého bez časového omezení, příběhem nadefinovaného tlaku či nechtěných katastrofických událostí, které dokáží během chvíle zničit vámi vystavěná sídla. Osobně jsem byl tímto režimem zaujat více než primárním scénářem, protože jsem v něm konečně dostal větší prostor pro své návrhy a myšlenky.

Budovatelská klasika

Ihned po dosažení povrchu neznámého světa se vždy pustíte do budování vaší základny. Aven Colony se v tomto ohledu výrazně neliší od jiných tuctových strategií. Na začátku postavíte mohutnou kontrolní budovu, ze které budete řídit plynulost konstrukčních prací. Po jejím nahození vypustíte z jejího nitra rychle se pohybující stavitelské drony, které jsou ovládané živými operátory z kontrolní věže. S jejich pomocí vybudujete suroviny produkující továrny a malé obytné buňky, do kterých nastěhujete nově naverbované kolonisty.

Ty je možné nasadit téměř na jakoukoliv práci. Nacpat je můžete do továrních komplexů, výzkumných laboratoří, obranných věží, imigračních center, geotermálních elektráren, obchodních stanic a mohutných skleníků, jež zásobují zeleninou k transformaci určené fabriky, které mění základní suroviny na chutné pokrmy. Stabilní zásobování kvalitní stravy patří mezi jednu z elementárních potřeb vašich drahých pracantů. Kromě dobrého jídla potřebují k životu také pohodlné bydlení, čistou vodu, čerstvý kyslík a elektrický proud, který pohání většinu struktur napojených na řídící budovu.

Jak již bylo řečeno v minulých řádcích, o stabilní přísun poživatelného jídla se postarají gigantické farmy a transformační fabriky. Vodu do těchto dvou produkčních budov dodají atmosférické kondenzátory a hlubinné pumpy, jež dokáží získat životadárnou tekutinu i z těch nejvyprahlejších světů. K efektivnímu fungování však potřebují elektrickou energii, kterou vyrábí zoriové elektrárny, geotermální generátory a solární panely.

„Vývojářům z Mothership Entertainment se podařilo promarnit velký potenciál jejich díla. Prakticky ani fáze předběžného přístupu jim nepomohla jejich titul posunout na vyšší úroveň. Ve finále máme před sebou mírně nadprůměrnou budovatelskou strategii, která postrádá pro žánr nutnou komplexnost.

Elementární potřeby kolonistů uspokojíte vcelku snadno. Horší to je s naplněním jejich tužeb, které taktéž ovlivňují jejich pracovní efektivitu. Pokud jim nezajistíte dostatečný přísun zdravotní péče, zábavy a bezpečí, začne se velmi rychle snižovat jejich morálka. Čím hlouběji bude její úroveň, tím horší budou odvádět výkony. Zachránit situaci můžete za pomoci podpůrných budov, jež dají osadníkům vše, po čem jejich srdce touží.

Absence hlubšího smyslu

Celek dle mého názoru bohužel postrádá komplexnost. Po několika hodinách hraní přichází stereotyp, který se v jiných podobně laděných projektech nevyskytne ani po mnohadenním maratonu. Prakticky se nakonec stalo to, čeho jsem se obával. Kompletu schází i ve finální verzi zajímavé mechanizmy a identita, která by ho výrazněji odlišovala od jiných žánrových děl. Pokud chtějí tvůrci Aven Colony dlouhodobě udržet hráče u svého titulu, měli by ho rychle obohatit o nové mapy, efektivnější katastrofy a rozsáhlejší paletu budov. Bez různorodosti se totiž omrzí i ta nejchutnější krmě.

Technická stránka je naštěstí zcela bezproblémová. Po většinu času si hra drží na nejvyšších nastaveních bez výraznějších obtíží stabilní počet snímků za sekundu. Grafický kabátec celku bych se nebál označit za nadprůměrný, některé okamžiky vám dokáží velmi snadno vzít dech. Soundtrack je slabšího ražení, zvuková kulisa tohoto dílka pozorného posluchače rozhodně za žádných okolností neohromí.

Ambiciózní titul s nevyužitým potenciálem

Vývojářům z Mothership Entertainment se podařilo promarnit velký potenciál jejich díla. Prakticky ani fáze předběžného přístupu jim nepomohla jejich titul posunout na vyšší úroveň. Ve finále máme před sebou mírně nadprůměrnou budovatelskou strategii, která postrádá pro žánr nutnou komplexnost. Celek vyčnívá nad průměrné projekty hlavně díky příjemnému vizuálu a zajímavému návrhu světů, technické bezproblémovosti a stoprocentně fungujícím herním mechanizmům.

Pokud jste dočetli naší recenzi až do této části, je vám jistě jasné, že Aven Colony doporučím snad jen hráčům méně komplexních budovatelských titulů, kterým nevadí přítomnost stereotypu a absence hloubky. Jestli patříte mezi fanoušky Cities: Skylines, vyhněte se raději prvotině nezávislého amerického týmu širokým obloukem, nenabídne vám totiž nic, co byste v minulosti již neviděli.

Aven Colony

Verdikt

Aven Colony je mírně nadprůměrný budovatelský titul, jenž je určen především pro nenáročné hráče, kterým nevadí celková jednoduchost a rychlý nástup stereotypu. Investici do tohoto dílka doporučuji jen ve slevě.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

příjemný vizuál
technická bezproblémovost
fungující herní mechanizmy
obstojný návrh světů
absence komplexnosti
rychlý nástup stereotypu
průměrná kampaň
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama