Blade Symphony - Jedi Academy v novém kabátku
Recenze Blade Symphony - Jedi Academy v novém kabátku

Blade Symphony - Jedi Academy v novém kabátku

Jan Kalný

Jan Kalný

12

Indie hříčka od tvůrců populárního Source modu Dystopia se dokázala probojovat až do stádia vydání. O čem ale tenhle multiplayerový počin vlastně je?

Reklama

Šermíř, rytíř, nebo pouliční bojovník?

Základní hratelnost Blade Symphony, která se zaměřuje pouze na multiplayer, spočívá v boji proti ostatním lidem a úspěšné výhře. K tomu vám kromě velmi dynamického pohybu a krátké série užitečných tutoriálů pomůžou tři postoje. Rychlý, vyvážený a těžký. Každá ze čtyř postav, které máte na výběr, má tyto postoje jinak rozdělené a je třeba je jinak využívat. Rychlý útok dokáže způsobit velké problémy pro pomalejší nepřátele, naopak vyvážený postoj dokáže proti silným protivníkům také udělat své. Samozřejmě i pro vás platí, že stačí jeden správný švih od nepřítele a ležíte na zemi. Tedy v tom lepším případě. To je něco, co z dnešních hrách už není pomalu znát a využívání správných schopností ve správný čas je v dnešní době skvělé oživení.

Jak již bylo řečeno, hra nabízí čtyři postavy, s nimiž můžete bojovat. Klasického šermíře Phalanaxe, který je rychlý a pohyblivý, rytíře Judge, jenž je sice pomalý, avšak velmi silný, dále extrémně hbitého, ale slabšího Pouličního bojovníka, a nakonec Pure, ženský protiklad šermíře s hezkými a ladnými pohyby, které velmi často poškodí nejen vaše ego.

Každou z postav lze přitom patřičně upravovat. Ať už jde o masky, oblečení, barvy nebo speciální kápě získané za výhru, např. v turnajích. Kromě toho máte na výběr i velký arzenál mečů rozdělený do pěti kategorií. Každý typ meče má jiné schopnosti a jinak se s nimi musí hrát. Katana má dvojnásobné poškození při úspěšném vykrytí útoku. Díky Foilu se zase dokážete vymanit z většiny útoků nepřítele. Se Scimitarem se pak s každým dalším útokem zvětšuje poškození. Stejně tak má ale každý meč a postava své nevýhody, kterých může využít nepřítel a pokud si na ně nedáte pozor, může to být vaše zkáza. Dynamičnost soubojů se ovšem nezdržuje pouze u mečů. Vypomoct si můžete například shurikeny, které dokážou nepříteli udělit malou lekci, nebo během po zdi a úskokem, bez něhož se během duelů většinou neobejdete.

Na ulici i v obchoďáku

Blade Symphony dokáže zaujmout také mapami a prostředím. Zatím si můžete zašermovat pouze na pěti mapách s rozličným prostředím, čítajícím obchodní centrum, pár chrámů, ulice a zasněžené prostranství. Každá mapa je přitom rozdělena do tří částí, které jsou mezi sebou propojené. Každá část nabízí jiné možnosti a lze je využít ke svému prospěchu. U vodopádu můžete využít vody ke zmatení nepřítele, naopak třeba uvnitř chrámu lze využít pilířů k provedení wall-runu a obelstít nepřítele skokem za něj. Většinu map navíc lze hrát ve dvou herních režimech, a to FFA a Duel.

Duel je klasickým herním režimem, ve kterém se utkají dva až čtyři hráči proti sobě v omezeném prostoru, resp. v jedné z částí mapy. FFA je pak mód, ve kterém bojuje každý s každým na celé ploše mapy, případně si lze z většího počtu hráčů vybrat konkrétního nepřítele a toho vyzvat k soukromému duelu. FFA tím pádem funguje jako takové lobby.

Hra se může pyšnit také vynikající komunitou a stejně tak komunitními eventy a tvorbou. Ať už jde o podporu Workshopu, ze kterého si můžete stáhnout meč nebo masku. Nebo o všemožné hry, které komunita pořádá. Příkladem budiž rozdělení všech hráčů na dva týmy se dvěma kapitány, kteří vysílají své bojovníky na boj na život a na smrt, nebo spousta dalších her, jako jsou šachy či duel o jednom zásahu. Navíc se pořádají i komunitní a oficiální turnaje, z nichž si můžete odnést speciální a unikátní kápě, se kterými se můžete ohánět před svými soupeři.

,,Každá část mapy nabízí jiné možnosti a lze je využít ke svému prospěchu."

A pokud se ptáte, jak vám hra poběží, můžu vás utěšit pouhými dvěma slovy - Source engine. Díky starému, ale stále dobrému Source enginu Blade Symphony disponuje skvělou optimalizací i kvalitním vizuálem, který sice nepřekvapí, ale rozhodně také neurazí. Taktéž se může pyšnit zajímavými zvuky a hudbou. Zvuky sice nejsou zvlášť aktivní a většinu času si jich nebudete všímat, ale rozhodně výborně podkreslují atmosféru soubojů. Mimochodem, Blade Symphony těží i ze Steamu, ať už jde o již zmíněný Workshop nebo o trading cards a servery.

Každý boj jednou končí

Doteď jsem se moc nezabýval samotným hodnocením hry a zabýval jsem se spíše popisem. A právě teď je čas to změnit. Poměrně nedávno jsem se dostal k Jedi Academy, k němuž jsem si vybudoval dobrý vztah hlavně díky skvělým mechanikám hry, a bylo mi líto, že takových her není víc. Z nenadání se ovšem objevilo Blade Symphony a já jsem za to upřímně rád.

Koncept a mechaniky jsou skvěle navržené a výborně fungují. To, co Blade Symphony nabízí, chybělo nejen mě, ale i herní scéně, a o to víc jsem na hru zprvu koukal velmi pesimistickým pohledem, který ale brzy přerostl v čirý optimismus. V dnešní době jde o poměrně unikátní, skoro až lehce kontroverzní počin, který je sice originální, ale pro většinu hráčů těžký nebo nezajímavý. I já jsem se vždy z větší části přikláněl k této skupině lidí, ale o to víc jsem byl z Blade Symphony nakonec nadšený.

Kromě relativně přímočarého principu hry a na ovládnutí těžkých mechanik jsem nadšený i ze zbytku hry. Z propracovaných postav a jejich možného přizpůsobení pomocí oblečení a masek, z mečů, kdy každý typ vyžaduje odlišný styl hraní, stejně jako z map, které jsou originální, odlišené a pěkné. Hra navíc díky Source enginu běží naprosto plynule, dobře vypadá a dobře se poslouchá.

,,Koncept a mechaniky jsou skvěle navržené a výborně fungují."

I přes spoustu skvělých aspektů hry se bohužel objevují dvě negativní věci. Tou největší je nevyváženost v určitých ohledech hry, kdy máte nad nepřítelem definitivní převahu. Teoreticky lze porazit každého, ale v konfrontaci určitých postav je místy přeci jen vidět menší nevyváženost. Druhým problémem je malý počet map, které jsou sice pěkné a detailně zpracované, ale po několika hodinách omrzí a nemají co dalšího nabídnout. Jinak je ale Blade Symphony takřka bezchybnou hrou, kterou bych doporučil téměř komukoli. A navíc nejsem sám, kdo má na Blade Symphony takový názor, jak se můžete přesvědčit díky druhému pohledu Martina Cvrčka.

Druhý pohled

Autor: Martin “Cvrnda” Cvrček

Osobně jsem si od Blade Symphony sliboval především nástupce legendárního Star Wars: Jedi Knight - Jedi Academy, a nakonec jsem se dočkal. Možná že hra není zasazená do světa Star Wars, ale esence šermířských soubojů více hráčů je prakticky totožná. Stejně jako Jedi Academy, i Blade Symphony vyžaduje notný trénink a soustředění, což je něco, co z dnešních multiplayerových titulů pomalu mizí. Schopnost naučit se všechna ta skvěle zpracovaná komba, znát všechny druhy protivníků i možnosti jednotlivých mečů není jen výhoda, je to nezbytnost. V tomto ohledu je tedy odkaz Jedi Academy, z něhož Blade Symphony údajně z části vychází, do puntíku zachovaný. Pokud budete využívat jen jeden druh útoku a máchat mečem bez rozmyslu, hra i množství vytrénovaných protihráčů vám tvrdě nafackuje.

Něčím takovým se ale rozhodně nenechte odradit, protože jakmile zapadnete a naučíte se vše potřebné, čeká vás setkání s pravděpodobně nejvíc ušlechtilou komunitou hráčů, jakou jsem za poslední léta viděl. Nevím jestli je to zaměřením hry nebo omezeným počtem aktivních serverů (většina je obvykle prázdná), ale v Blade Symphony až na drobné výjimky narazíte na protivníky, kteří se vám před každým bojem ukloní, pochválí vás na po konci duelu, poradí vám, pokud v nějakém ohledu selháváte, celkově se chovají velmi uctivě, slušně a hlavně čestně. Když jsem třeba navštívil server, mezi jehož pravidly byl zákaz útočení na sedící, a tedy neaktivní hráče, neviděl jsem nikoho z víc jak dvanácti přítomných, že by měl potřebu připsat si snadné zabití. Nikoho ani nenapadlo chovat se jako zmetek a všichni se navzájem respektovali. Něco takového jsem snad neviděl ani svého času v Jedi Academy.

Hratelnost do velké míry evokující Jedi Academy (obzvlášť na FFA serverech) a malou, ale čestnou komunitu hráčů bych tak vyzdvihnul jako největší přednost Blade Symphony. Rád bych ale pochválil i skvěle zpracované mapy a postavy, stejně jako audiovizuální stránku, která ze Source enginu očividně těží maximum. Podpora Steam Workshopu, díky níž můžete ve hře máchat světelným mečem nebo Frostmourne z WarCraftu a běhat s maskou Batmana je už jen taková třešnička na šermířském dortu.

Ve výsledku ale záleží především na tom, co od hry očekáváte. Pokud hledáte kvalitní šermířské souboje s kvalitní komunitou nebo jen neotřelý multiplayerový zážitek, Blade Symphony pro vás bude bez nejmenších debat ideální. Pokud ale preferujete bezhlavou akci, je vám jedno, koho budete zabíjet a nejste ochotní věnovat notný čas tréninku, raději se poohlédněte jinde. Je to tedy na vás, ale já jako příznivec šermu a tak trochu veterán Jedi Academy nedokážu na Blade Symphony najít jakékoliv výrazné chyby.

Blade Symphony vyšlo na Steamu 7. května 2014 na PC za necelých 15 euro.

Blade Symphony - Jedi Academy v novém kabátku

Verdikt

Pokud bych měl shrnout Blade Symphony jedním slovem, zvolil bych asi slovo "úžasná", protože přesně taková tahle hra je. Úžasné, akční a taktické herní mechaniky, úžasně zpracované postavy, meče a mapy a úžasná komunita. Aspoň v případě, že máte v oblibě šerm. Pokud vám přesné mávání mečem nic neříká, neřekne vám nic ani Blade Symphony.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

skvělé herní mechaniky
rozmanité mapy, postavy a meče
slušný audiovizuál
komunita a přístup k ní
občasná nevyváženost hry
malý počet map
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama