Indie hříčka od tvůrců populárního Source modu Dystopia se dokázala probojovat až do stádia vydání. O čem ale tenhle multiplayerový počin vlastně je?
Šermíř, rytíř, nebo pouliční bojovník?
Základní hratelnost Blade Symphony, která se zaměřuje pouze na multiplayer, spočívá v boji proti ostatním lidem a úspěšné výhře. K tomu vám kromě velmi dynamického pohybu a krátké série užitečných tutoriálů pomůžou tři postoje. Rychlý, vyvážený a těžký. Každá ze čtyř postav, které máte na výběr, má tyto postoje jinak rozdělené a je třeba je jinak využívat. Rychlý útok dokáže způsobit velké problémy pro pomalejší nepřátele, naopak vyvážený postoj dokáže proti silným protivníkům také udělat své. Samozřejmě i pro vás platí, že stačí jeden správný švih od nepřítele a ležíte na zemi. Tedy v tom lepším případě. To je něco, co z dnešních hrách už není pomalu znát a využívání správných schopností ve správný čas je v dnešní době skvělé oživení.
Jak již bylo řečeno, hra nabízí čtyři postavy, s nimiž můžete bojovat. Klasického šermíře Phalanaxe, který je rychlý a pohyblivý, rytíře Judge, jenž je sice pomalý, avšak velmi silný, dále extrémně hbitého, ale slabšího Pouličního bojovníka, a nakonec Pure, ženský protiklad šermíře s hezkými a ladnými pohyby, které velmi často poškodí nejen vaše ego.
Každou z postav lze přitom patřičně upravovat. Ať už jde o masky, oblečení, barvy nebo speciální kápě získané za výhru, např. v turnajích. Kromě toho máte na výběr i velký arzenál mečů rozdělený do pěti kategorií. Každý typ meče má jiné schopnosti a jinak se s nimi musí hrát. Katana má dvojnásobné poškození při úspěšném vykrytí útoku. Díky Foilu se zase dokážete vymanit z většiny útoků nepřítele. Se Scimitarem se pak s každým dalším útokem zvětšuje poškození. Stejně tak má ale každý meč a postava své nevýhody, kterých může využít nepřítel a pokud si na ně nedáte pozor, může to být vaše zkáza. Dynamičnost soubojů se ovšem nezdržuje pouze u mečů. Vypomoct si můžete například shurikeny, které dokážou nepříteli udělit malou lekci, nebo během po zdi a úskokem, bez něhož se během duelů většinou neobejdete.
Na ulici i v obchoďáku
Blade Symphony dokáže zaujmout také mapami a prostředím. Zatím si můžete zašermovat pouze na pěti mapách s rozličným prostředím, čítajícím obchodní centrum, pár chrámů, ulice a zasněžené prostranství. Každá mapa je přitom rozdělena do tří částí, které jsou mezi sebou propojené. Každá část nabízí jiné možnosti a lze je využít ke svému prospěchu. U vodopádu můžete využít vody ke zmatení nepřítele, naopak třeba uvnitř chrámu lze využít pilířů k provedení wall-runu a obelstít nepřítele skokem za něj. Většinu map navíc lze hrát ve dvou herních režimech, a to FFA a Duel.
Duel je klasickým herním režimem, ve kterém se utkají dva až čtyři hráči proti sobě v omezeném prostoru, resp. v jedné z částí mapy. FFA je pak mód, ve kterém bojuje každý s každým na celé ploše mapy, případně si lze z většího počtu hráčů vybrat konkrétního nepřítele a toho vyzvat k soukromému duelu. FFA tím pádem funguje jako takové lobby.
Hra se může pyšnit také vynikající komunitou a stejně tak komunitními eventy a tvorbou. Ať už jde o podporu Workshopu, ze kterého si můžete stáhnout meč nebo masku. Nebo o všemožné hry, které komunita pořádá. Příkladem budiž rozdělení všech hráčů na dva týmy se dvěma kapitány, kteří vysílají své bojovníky na boj na život a na smrt, nebo spousta dalších her, jako jsou šachy či duel o jednom zásahu. Navíc se pořádají i komunitní a oficiální turnaje, z nichž si můžete odnést speciální a unikátní kápě, se kterými se můžete ohánět před svými soupeři.
,,Každá část mapy nabízí jiné možnosti a lze je využít ke svému prospěchu."
A pokud se ptáte, jak vám hra poběží, můžu vás utěšit pouhými dvěma slovy - Source engine. Díky starému, ale stále dobrému Source enginu Blade Symphony disponuje skvělou optimalizací i kvalitním vizuálem, který sice nepřekvapí, ale rozhodně také neurazí. Taktéž se může pyšnit zajímavými zvuky a hudbou. Zvuky sice nejsou zvlášť aktivní a většinu času si jich nebudete všímat, ale rozhodně výborně podkreslují atmosféru soubojů. Mimochodem, Blade Symphony těží i ze Steamu, ať už jde o již zmíněný Workshop nebo o trading cards a servery.
Každý boj jednou končí
Doteď jsem se moc nezabýval samotným hodnocením hry a zabýval jsem se spíše popisem. A právě teď je čas to změnit. Poměrně nedávno jsem se dostal k Jedi Academy, k němuž jsem si vybudoval dobrý vztah hlavně díky skvělým mechanikám hry, a bylo mi líto, že takových her není víc. Z nenadání se ovšem objevilo Blade Symphony a já jsem za to upřímně rád.
Koncept a mechaniky jsou skvěle navržené a výborně fungují. To, co Blade Symphony nabízí, chybělo nejen mě, ale i herní scéně, a o to víc jsem na hru zprvu koukal velmi pesimistickým pohledem, který ale brzy přerostl v čirý optimismus. V dnešní době jde o poměrně unikátní, skoro až lehce kontroverzní počin, který je sice originální, ale pro většinu hráčů těžký nebo nezajímavý. I já jsem se vždy z větší části přikláněl k této skupině lidí, ale o to víc jsem byl z Blade Symphony nakonec nadšený.
Kromě relativně přímočarého principu hry a na ovládnutí těžkých mechanik jsem nadšený i ze zbytku hry. Z propracovaných postav a jejich možného přizpůsobení pomocí oblečení a masek, z mečů, kdy každý typ vyžaduje odlišný styl hraní, stejně jako z map, které jsou originální, odlišené a pěkné. Hra navíc díky Source enginu běží naprosto plynule, dobře vypadá a dobře se poslouchá.
,,Koncept a mechaniky jsou skvěle navržené a výborně fungují."
I přes spoustu skvělých aspektů hry se bohužel objevují dvě negativní věci. Tou největší je nevyváženost v určitých ohledech hry, kdy máte nad nepřítelem definitivní převahu. Teoreticky lze porazit každého, ale v konfrontaci určitých postav je místy přeci jen vidět menší nevyváženost. Druhým problémem je malý počet map, které jsou sice pěkné a detailně zpracované, ale po několika hodinách omrzí a nemají co dalšího nabídnout. Jinak je ale Blade Symphony takřka bezchybnou hrou, kterou bych doporučil téměř komukoli. A navíc nejsem sám, kdo má na Blade Symphony takový názor, jak se můžete přesvědčit díky druhému pohledu Martina Cvrčka.
Druhý pohled
Autor: Martin “Cvrnda” Cvrček
Osobně jsem si od Blade Symphony sliboval především nástupce legendárního Star Wars: Jedi Knight - Jedi Academy, a nakonec jsem se dočkal. Možná že hra není zasazená do světa Star Wars, ale esence šermířských soubojů více hráčů je prakticky totožná. Stejně jako Jedi Academy, i Blade Symphony vyžaduje notný trénink a soustředění, což je něco, co z dnešních multiplayerových titulů pomalu mizí. Schopnost naučit se všechna ta skvěle zpracovaná komba, znát všechny druhy protivníků i možnosti jednotlivých mečů není jen výhoda, je to nezbytnost. V tomto ohledu je tedy odkaz Jedi Academy, z něhož Blade Symphony údajně z části vychází, do puntíku zachovaný. Pokud budete využívat jen jeden druh útoku a máchat mečem bez rozmyslu, hra i množství vytrénovaných protihráčů vám tvrdě nafackuje.
Něčím takovým se ale rozhodně nenechte odradit, protože jakmile zapadnete a naučíte se vše potřebné, čeká vás setkání s pravděpodobně nejvíc ušlechtilou komunitou hráčů, jakou jsem za poslední léta viděl. Nevím jestli je to zaměřením hry nebo omezeným počtem aktivních serverů (většina je obvykle prázdná), ale v Blade Symphony až na drobné výjimky narazíte na protivníky, kteří se vám před každým bojem ukloní, pochválí vás na po konci duelu, poradí vám, pokud v nějakém ohledu selháváte, celkově se chovají velmi uctivě, slušně a hlavně čestně. Když jsem třeba navštívil server, mezi jehož pravidly byl zákaz útočení na sedící, a tedy neaktivní hráče, neviděl jsem nikoho z víc jak dvanácti přítomných, že by měl potřebu připsat si snadné zabití. Nikoho ani nenapadlo chovat se jako zmetek a všichni se navzájem respektovali. Něco takového jsem snad neviděl ani svého času v Jedi Academy.
Hratelnost do velké míry evokující Jedi Academy (obzvlášť na FFA serverech) a malou, ale čestnou komunitu hráčů bych tak vyzdvihnul jako největší přednost Blade Symphony. Rád bych ale pochválil i skvěle zpracované mapy a postavy, stejně jako audiovizuální stránku, která ze Source enginu očividně těží maximum. Podpora Steam Workshopu, díky níž můžete ve hře máchat světelným mečem nebo Frostmourne z WarCraftu a běhat s maskou Batmana je už jen taková třešnička na šermířském dortu.
Ve výsledku ale záleží především na tom, co od hry očekáváte. Pokud hledáte kvalitní šermířské souboje s kvalitní komunitou nebo jen neotřelý multiplayerový zážitek, Blade Symphony pro vás bude bez nejmenších debat ideální. Pokud ale preferujete bezhlavou akci, je vám jedno, koho budete zabíjet a nejste ochotní věnovat notný čas tréninku, raději se poohlédněte jinde. Je to tedy na vás, ale já jako příznivec šermu a tak trochu veterán Jedi Academy nedokážu na Blade Symphony najít jakékoliv výrazné chyby.
Blade Symphony vyšlo na Steamu 7. května 2014 na PC za necelých 15 euro.
Verdikt
Pokud bych měl shrnout Blade Symphony jedním slovem, zvolil bych asi slovo "úžasná", protože přesně taková tahle hra je. Úžasné, akční a taktické herní mechaniky, úžasně zpracované postavy, meče a mapy a úžasná komunita. Aspoň v případě, že máte v oblibě šerm. Pokud vám přesné mávání mečem nic neříká, neřekne vám nic ani Blade Symphony.