Brány Skeldalu 3: 7 mágů
Brány Skeldalu: Sedm mágů Recenze Brány Skeldalu 3: 7 mágů

Brány Skeldalu 3: 7 mágů

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

19

Brány Skeldalu se znovu otevírají. Podaří se jim oslovit hráčskou komunitu stejně jako v minulosti?

Reklama

Recenzovaná verze: PC

Každý hráč někde začínal. Osobně jsem startoval na sérii Might & Magic, která ve mě zanechala hodně silný otisk. Možná právě díky ní patří většina dungeon crawlerů mezi díla, která si nemohu nechat za žádných okolností ujít. Minout mě tím pádem nemohl ani nový projekt českého vývojáře a spisovatele Jindry Rohlíka, jenž stojí za legendárním RPG Brány Skeldalu. Jeho současné dítko Brány Skeldalu: 7 mágů by mělo kráčet ve stopách svého oblíbeného předchůdce. To, zda se mu to úspěšně daří, vám řekne naše recenze.

Sedm nevýrazných

Legendární ostrov Rovenland byl po řadu staletí uzavřen před okolním světem. Po opuštění tisícileté izolace se k jeho břehům přihnalo mnoho dobrodruhů a mágů. Cílem většiny příchozích bylo rychlé zbohatnutí za pomoci dosud nenalezených magických artefaktů. Uspět se v tomto směru podařilo jen malé hrstce vyvolených, zbytek se dal na cestu zločinu. Terorizování bezbranného obyvatelstva trvalo několik měsíců. Bezradní rolníci se nakonec rozhodli vyhledat pomoc mimo dosah svých trýznitelů. Poslední peníze celé vesnice padly za služby slovutného čaroděje z města Caredbar, jenž měl jejich problém s tyrany vyřešit.

K jejich smůle byl jimi vyvolený mág jen šarlatánem v oslnivé róbě. Poslední peníze chudáků celkem slušně rozjel v jedné z místních putyk. Nezbyl mu z nich ani zlaťák. Po nějaké době ho ale začalo hryzat svědomí, a tak se rozhodl, že svým nešťastným zaměstnavatelům pomůže. Naneštěstí to díky absenci výrazných magických schopností nezvládne sám, k nelehkému úkolu bude potřebovat pomoc šesti dalších hrdinů, jež jsou rozeseti po celém Rovenlandu.

Příběh zacílený na hledání ostatních členů družiny a následnou pomoc nebohým sedlákům je vystavěn na hodně slabých základech. Rozhovory jsou křečovité a postrádají jiskru. Přemlouvání jednotlivých mágů připomíná debaty postav z laciného, mládeži nepřístupného filmu. Mimoto nemají primární hrdinové tohoto dobrodružství prakticky žádné pozadí, vše dělají jen z dobroty srdce. Vztah si díky absenci jisté míry unikátnosti nevytvoříte pravděpodobně k žádnému z nich.

„Svého protagonistu můžete zacílit na rychlost, sílu, magii či charisma. Každý atribut vás ovlivní jiným způsobem. ”

Hudba vás vyléčí

Před začátkem vašeho dobrodružství si musíte vytvořit hlavního protagonistu. Nastavit mu můžete pohlaví a základní zaměření. Zacílit ho můžete na rychlost, sílu, magii či charisma. Každý atribut vás ovlivní jiným způsobem. Síla vám při určitých hodnotách zvedne zdraví, útok a fyzickou odolnost. Charisma dá naopak prostor vašemu jazyku a hudebnímu talentu. Zvolené statistiky určí cestu, po které se bude váš mág ubírat. Při nastavení vysoké síly a obratnosti bude hrdina velmi efektivní se zbraněmi. Jeho kouzla ale budou slabšího ražení než u postav orientovaných na magii.

Jednotlivé postavy mohou své schopnosti zlepšovat buď za pomoci nových úrovní, nebo užíváním specifických kouzel, zbraní či hudebních nástrojů. Každé zaměření vám nabídne celkem pět typů magických škol, bojových stylů a hudebních směrů. Časté praktikování určitého zaříkadla, útoku nebo podpůrné písně značně zvyšuje jejich efektivitu. Celkově je tu vývoj postav na relativně slušné úrovni.

O něco hůř je na tom obchodní model. Prodejci tu mají k dispozici jen omezený sortiment zboží, takže si nemůžete moc vybírat. Nákupy je dobré dělat s postavou, která má nejvyšší charisma. Obchodování za ostatní hrdiny se vám moc nevyplatí. Po skončení transakce je nutné zakoupené jídlo, zbraně a zbroje rozdělit mezi ostatní. Přívětivější nákupní model by celku jen prospěl, v současnosti není návštěva kupců obývajících univerzum Sedmi mágů ničím záživným.

Likvidace bez následků

Jak již bylo řečeno, v soubojích je možné užívat různé typy kouzel, bojových stylů a podpůrných písní. Kouzla je dobré aplikovat hlavně proti vzdálenějším protivníků. Kontaktní útoky naopak využijete při přímém střetu. Osobně jsem byl nejvíce zaujat aspektem podpůrné hudební magie, se kterou jsem se doposud nikde jinde nesetkal. Hrané skladby vás mohou léčit, zrychlovat či jinak posilovat. Zajímavě v Brány Skeldalu 3: 7 mágů fungují útoky na dálku, nepřátelé na ně totiž nereagují aktivací souboje, tím pádem je možné určité procento protivníků zlikvidovat mimo soubojový režim. Systém střetů je v novém dílu Bran Skeldalu na slušné úrovni, jejich náročnost je v některých případech skutečně vysoká, za což její autory chválím.

Paleta monster obývajících Rovenland je na poměry dungeon crawleru velmi pestrá. Narazit tu můžete na kostlivce, ledové obry, mořské panny či otrokářsky smýšlející satyry. Čas od času natrefíte i na rozběsněného trolla, který dokáže vaší partě pořádně zatopit. Za sebe mohu říct, že jsem měl v prvních fázích hry největší potíže s obyvateli dračího břichu, kteří mým hrdinům dávali plošné poškození, což nebylo v určitých momentech zrovna ideální.

Krom pestré škály protivníků zde naleznete i různé typy lokací. Na vaší výpravě projdete skrz smrduté bažiny, temné krypty či světlem zalité lesy. Rozlehlost map je ucházející. Přesunovat se po nich můžete buď normální chůzí, nebo rychlým cestováním mezi již objevenými body. Brány Skeldalu 3: 7 mágů se mohou ve směru rozlehlosti úrovní klidně rovnat i kultovnímu Legend of Grimrock. Osobně jsem si ze všech dostupných lokací nejvíce oblíbil skalní labyrint, v němž jsem bez ustání bloudil několik hodin.

„Konverze nového projektu Jindry Rohlíka se na PC v mnoha směrech skutečně povedla. Hra jako celek disponuje řadou zajímavých prvků, které jí dokáží táhnout kupředu. ”

Hádanky jsou tu také velmi vydařené. Jejich náplň je většinou vystavěna na logickém základu. Občas jsem ale narazil i na rébusy, které neměly s čistou logikou mnoho společného. Strom obsahující portál na ostrov uprostřed bažin by o tom mohl vyprávět své. Pokud si při řešení hlavolamů nevíte rady, je dobré použít kouzlo Skutečného vidění, jež vám dá k dispozici menší nápovědu. K řešení hlavolamů budete krom svého mozku a kouzel používat také aspekt rozdělení party.

Brány Skeldalu 3: 7 mágů nabízí na rozdíl od ostatních dungeon crawlerů možnost rozdělení party na víc nezávislých skupin. Prvek oddělení jednotlivých členů od primární družiny využijete hlavně při řešení hádanek či náročnějších bitevních situací, které po vás budou vyžadovat trošku taktičtější přístup. Rozkouskování týmu jsem například využil při souboji s ledovým obrem, kterého si jeden z hrdinů vzal na samostatné pole. Ostatní do něj díky tomu mohli bez problému pálit ohnivá kouzla. Boj se při této strategii obešel bez výraznějších ztrát.

Přetrvávající nešvary

Mobilní verze Brány Skeldalu 3: 7 mágů trpěla řadou menších nedostatků. Celek trápil ošklivý vizuál, technické nedodělky a podivné zapojování nepřátel do bitev. Ze zmíněných problémů zůstal v PC verzi jen poslední nešvar. Protivníci se do střetů stále zapojují za podivných okolností. Někdy vaši přítomnost dokonce ignorují, takže k nim musíte dojít až před čumák, jinak šarvátka nikdy neskončí. Ovládání i vizuál jsou při porovnání s konkurenčním Legend of Grimrock na podobné úrovni.

Konverze nového projektu Jindry Rohlíka se na PC v mnoha směrech skutečně povedla. Hra jako celek disponuje řadou zajímavých prvků, které ji dokáží táhnout kupředu. Problém je, že kompletu podráží nohy průměrný příběh a řada menších nedomyšleností. Přesto jsou Brány Skeldalu 3: 7 mágů titul, který by fanda kvalitních dungeon crawlerů neměl minout bez povšimnutí.

Nezapomeňte, že na Xzone.cz a GameExpres.sk pro vás máme vlastní edici hry Brány Skeldalu: 7 mágů. Samotná krabička má podobu knihy, v níž si můžete prolistovat původní 56-stránkový artbook, který není nikde jinde k dostání, povídání o hře od tvůrců a ještě před spuštěním hry tak nasát atmosféru světa Skeldalu. Dále v ní najdete vloženou textilní mapu herního světa ve formátu A4 a oboustrannou záložku do knížky (která skvěle padne do té, kterou napsal sám duchovní otec hry a právě přichází na trh).

Brány Skeldalu: Sedm mágů

Verdikt

Brány Skeldalu jsou zpět v celé své kráse. Pokud hledáte povedený dungeon crawler s řadou inovativních prvků a jste schopni překousnout nevýrazný příběh, měli byste jim dát rozhodně šanci.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

hudební magie
náročnost hádanek a soubojů
vývoj postav
aspekt rozdělení družiny
nevýrazný příběh
slabší dialogy
obchodní model
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama