Dead Rising 3 - zmršená PC verze
Dead Rising 3 Recenze Dead Rising 3 - zmršená PC verze

Dead Rising 3 - zmršená PC verze

Martin Cvrček

Martin Cvrček

47

Slibná exkluzivita pro Xbox One si proklestila cestu na PC, aby předvedla další lenost vývojářů, odbytý port a lži marketingové kampaně.

Reklama

Dead Rising 3 se určitě dá považovat za jednu z těch zajímavějších exkluzivit pro Xbox One. Není proto divu, že řada hráčů dlouhou dobu doufala v převedení hry na další platformy, k čemuž nakonec došlo. Po vypršení exkluzivity si třetí díl bohapusté zombie řezničiny probojoval cestu na PC. Pokud ale čekáte, že si Capcom dal na portu pro osobní počítače záležet, musím vás zklamat. Tvůrci se dopustili celé řady chyb, které Dead Rising 3 zařazují do záplavy odbytých portů.

Přečtěte si recenzi původní verze pro Xbox One.

Zombie opravdu není dost

Než začnu chrlit oheň, sluší se zmínit, že se samotná hra oproti verzi pro Xbox One v zásadě nezměnila. Na PC vás čeká přesně ten samý příběh mechanika Nicka, který je vržen do víru zombie apokalypsy, aby zachraňoval přeživší, montoval naprosto šílené zbraně a vozidla a především kosil tisíce a tisíce zombií. Můj názor na samotnou hratelnost a příběh se prakticky bez výjimky shoduje s názorem kolegy Filipa Němce v jeho recenzi původní verze pro Xbox One, takže vás rovnou odkážu na ni, protože by bylo zbytečné opakovat dávno vyřčené. Přesto musím říct, že likvidace nemrtvých hord dokáže opravdu zabavit a jedná se o solidní oddychovou zábavu. Netřeba říkat, jaká paseka se dá nadělat se silničním válcem, se kterým určitě nebudete rovnat asfalt, s kombinací bouracího kladiva a nabité baterie, s obdobou světelného meče ze Star Wars nebo třeba jen s obyčejným páčidlem. To kdybyste si chtěli hrát na Gordona Freemana. Nemluvě o přítomnosti kooperativního režimu, ve kterém je tradičně vše zábavnější a zajímavější, pokud máte po ruce rozumného kamaráda do apokalypsy.

Celá hra se navíc dobře ovládá. Už od oznámení PC verze jsem se obával toho, že půjde o ten typ portů, který prakticky nejde hrát bez gamepadu. Dead Rising 3 naštěstí není ten případ (a slovo naštěstí v této souvislosti používám poprvé a naposled), i s myší a klávesnicí určitě nenarazíte na problém nebo složité ovládání. Některé věci sice chtějí zvyk, třeba kombinace kláves při montování nových zbraní. Při sbírání předmětů v případě, že jich máte v dosahu hned několik, je ovládání občas lehce opožděné, ale to jsou jen drobné vady na jinak bezproblémovém ovládání. V tomto ohledu odvedli v Capcomu dobrou práci a já jsem za to jen rád.

,,I s myší a klávesnicí určitě nenarazíte na problém nebo složité ovládání."

Volba rozlišení a navýšení snímků za sekundu? Kdepak

Pochvalou ovládání a hratelnosti, resp. obecně zachování původního ducha Dead Rising 3, bohužel výčet kladů končí. Nyní totiž přichází na řadu důvod, proč vůbec tato recenze vznikla, a to je rozbor technické stránky hry. A ta je jednoduše řečeno příšerná a Capcom by si z ní zasloužil pár facek nějakým pořádně tupým předmětem, nejlépe z širokého arzenálu ve hře.

Když jsem hru poprvé spustil, setkal jsem se s poměrně detailním nastavením grafiky. Lze si nastavit úroveň LoD, tedy vzdálenost zobrazování detailů, antialiasing, kvalitu textur, zombií nebo oblohy, dále motion blur, depth of field a dokonce i kvalitu obrazu, u čehož máte na výběr 720p, 900p, 1080p a plnou kvalitu. U této volby sice stále nechápu, proč něco takového v PC verzi vůbec je, ale budiž. Každopádně se dá říct, že nastavení grafiky je poměrně rozsáhlé, takže jsem začal věřit, že si tady někdo dal záležet. To jsem si ale ještě nevšiml faktu, že hra postrádala prakticky jakoukoliv volbu rozlišení. Na výběr jsem měl pouze, a zdůrazňuji pouze 1600x1200 a 1280x960. Nic víc.

Žádné další formáty jsem prostě nenašel, což je naprosto nepochopitelný průšvih. Kdybych viděl alespoň pár nejpoužívanějších rozlišení v čele s 1920x1080, ještě bych to pochopil. Dvě zakomponovaná rozlišení ale za nejpoužívanější opravdu nepovažuji a třeba na mém monitoru s rozlišením 1680x1050 vypadá hra leckdy opravdu nepřirozeně. Někteří hráči však uvádí, že oni mají volbu rozlišení v pořádku, což je na celé situaci ještě podivnější a myslím, že to jen dokazuje, jak málo práce zde tvůrci odvedli. Otázka rozlišení je tak velká sázka na nejistotu.

Rozlučte se také s volbou FOV (field of view) a především s navýšením snímků za sekundu nad 30. Právě tohle považuji za největší průser. Možná si vzpomenete, že Capcom přímo tvrdil, že navzdory tomu, že bylo Dead Rising 3 optimalizované na 30 fps, na PC dostanete možnost tuto hodnotu navýšit podle sebe. Ale tu možnost jsem nedostal, v nastavení něco takového zcela chybí, takže si prostě musíte vystačit s 30 fps. Sice jde FOV i snímky za sekundu navýšit uměle pomocí modifikace textových souborů hry (s rozlišením se mi bohužel něco takového nepovedlo), ale to nic nemění na tom, že něco takového by mělo být přítomné v samotné hře a žádný hráč by neměl být nucený zasahovat do herních souborů. Stručně řečeno by se dalo říct, že Capcom v případě snímků za sekundu sprostě lhal. Ještě že nelhal ohledně možnosti modifikovat celou hru, což už jste možná pochopili ze zmínky o úpravě textových souborů. Všechny soubory hry jsou zjevně docela otevřené a přístupné, takže pokud by se někdo chtěl pustit do modování, má k tomu očividně možnost. Což je snad jediná přednost technické stránky.

,,Capcom přímo tvrdil, že na PC dostanete možnost navýšit snímky za sekundu podle sebe. Ale tu možnost jsem nedostal."

Dobrá optimalizace? Kdepak

Výčet problémů ale ještě nekončí. Jak se můžete přesvědčit z okolních screenshotů, ani na PC nepředvádí Dead Rising 3 žádné grafické orgie a grafika je leckdy dost průměrná, výjimkou není ani doskakování textur a další grafické chybky. Chápu, že tu hlavní roli hrají skutečně obří zástupy zombií, které za všech okolností žerou dost výkonu, ale i tak jsme přesvědčen, že by minimálně ve srovnání s Xbox One verzí mohla hra nabídnout líbivější vizuál. Člověk by tak alespoň čekal, že když nedošlo k pořádnému zlepšení grafiky, znamená to, že hra není ani nijak náročná. Ale opak je pravdou. Dead Rising 3 jsem hrál na sestavě s procesorem Intel Core i5 o frekvenci 3.10 GHz, grafickou kartou Nvidia GeForce GTX 660 a 8 GB RAM, která ve většině případů v rámci vysokého nastavení nedokázala zaručit ani těch stabilních 30 snímků za sekundu a často docházelo k viditelným propadům klidně i na 22 fps.

Já vím, že tahle sestava už z dnešního pohledu není žádné zázračné dělo, ale se hrou takového rozsahu a také grafické kvality by si měla určitě poradit alespoň na ono vysoké nastavení. Jenomže neporadí a optimalizace je zkrátka pěkná prasárna. Korunu tomu všemu nasazuje fakt, že k největším propadům dochází v cut-scénách. In-game filmečky běžně oscilovaly mezi 27 a 20 fps, což je další věc, která mi prostě nejde do hlavy. V rámci technické stránky stojí za to zmínit i několik pádů hry, zejména v úvodních pasážích, a prapodivných záseků vyžadujících restart hry. To jsem zažil především při kooperaci. Jednou jsem se připojil k nějakému dalšímu hráči, udělal dva kroky, hra se sekla, přešla v černou obrazovku a já už jen čekal, že jí vystřídá obrázek vztyčeného prostředníčku s logem Capcomu a hláškou "deal with it". K tomu naštěstí nedošlo, jen k nutnosti vypnout hru přes správce úloh ve Windows. A jen tak mimochodem, Dead Rising 3 se drží dnešního trendu a na pevném disku si zabere krásných 33 GB. Protože určitě neznáte lepší způsob, jak zaplnit váš harddisk.

Ještě že alespoň zvuky nedokázali tvůrci nijak zprasit, s audiem jsem neměl nejmenší problémy a dabing, hudba i ozvučení všeho v rámci hry působí dostatečně kvalitně. Poslední výtka tak směřuje na zakomponování výdobytek Steamu. Na jednu stranu je fajn, že autoři jako jedni z mála využili možnost ukazatelů hodnot v rámci achievementů, které vyžadují splnění určitého počtu činností. Rovnou tak vidíte, kolik jste zabili zombií, kolik jste našli nákresů a dalších sběratelských předmětů a kolik vám toho ještě zbývá pro splnění daného achievementu. Stejně tak vítám i zakomponování Trading Cards, ačkoliv v době psaní recenze ještě kartičky nebyly k dispozici. Na stranu druhou ale nemůžu pochválit fakt, že udělení achievementů je často dost opožděné a s opožděnými reakcemi se mnohdy setkáte i v chatu a dalších funkcích Steam overlay. Pokud si tedy během hraní rádi píšete s přáteli na Steamu, připravte se na to, že i napsání jedné věty může vyžadovat dost výkonu a trpělivosti. V některých chvílích jsem dokonce zažil, že hra sama od sebe típala screenshoty, a to vždy po dvou. Což je věc, kterou jsem dosud opravdu nikde neviděl.

Kvalitní PC verze? Na to zapomeňte

Dead Rising 3 tak trpí podobným a bohužel zatraceně závažným problémem jako třeba první Dark Souls - jde o vynikající hru, ale o katastrofální PC port, který bude s železnou pravidelností kazit váš zážitek ze hry. Snad nejsmutnější fakt na tom všem je, že tenhle paskvil je momentálně nejprodávanější titul na Steamu, což pravděpodobně povede k přesvědčení Capcomu, že vydání tak odbytého hnusu je vlastně v pořádku, prostě stačí hráčům namazat kila medu kolem pusy a slíbit něco, co nakonec stejně nedodrží, protože se hráči prostě neumí poučit a rádi manažerům Capcomu uvěří a zasypou je hromadami peněz ještě před tím, než hra vyjde. Tedy před tím, než zjistí, co si to vlastně koupili. A fakt, že za předobjednávku získá každý přístup k Apocalypse edici obsahující čtveřici DLC přídavků na tom nic nemění.

Proto vyzývám aspoň vás, abyste byli přinejmenším zdrženliví a zatím Capcomu nevěřili ani nos mezi očima. Pokud chcete Dead Rising 3 mermo mocí hrát, počkejte si na nějaký patch (pokud vůbec nějaký bude) nebo alespoň na plody moddingu, který zachránil třeba zmíněné Dark Souls. Protože nebýt té katastrofální technické stránky, Dead Rising 3 by určitě byla hra hodná koupě, které bych se v rámci číselného hodnocení nebál udělit 7 nebo 8 bodů. Protože se ale tahle recenze soustředí právě na technickou stránku, jakákoliv chvála není na místě.

V tuhle chvíli totiž dostanete za své peníze něco, co sice v jádru skrývá kvalitní hru, ale k tomu jádru se budete muset prokousat mizernou optimalizací, absencí spolehlivé volby rozlišení a navýšení snímků za sekundu, zmrzačeným Steam overlay a dalšími výsledky lenosti (nebo blbosti?) vývojářů. Nemluvě o tom, že koupí Dead Rising 3 podpoříte do určité míry lživou kampaň autorů, která je bohužel v herním průmyslu stále častější. v případě zájmu tedy buďte rozumní a počkejte si na to, jak se hrou naloží tvůrci a moddeři v budoucnu.

PS: Titul byl recenzován na základě finální verze, která je už nyní dostupná v některých regionech. Po dobu několika týdnů jsem však měl k dispozici přístup k preview verzi, která paradoxně fungovala o něco lépe, než ta finální.

Dead Rising 3

Verdikt

Pokud v den vydání v našem regionu nedojde k uvolnění mohutného patche, který zázračně opraví všechny chyby, Dead Rising 3 se směle zařadí mezi ty nejhorší porty současnosti a kvality samotné hry na tom moc nemění. Pokud vás hra přeci jen láká, raději počkejte, protože v tuhle chvíli je hraní srovnatelné s projížďkou kanalizační stokou v děravé pramici. Nadřete se, ale stejně skončíte s pocitem, že jste až po uši v něčem, co vážně páchne.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

zachování hratelnosti a podstaty hry z Xbox One verze
bezproblémové ovládání
solidní ozvučení
zjevná podpora moddingu
absence pořádné a spolehlivé volby rozlišení
absence možnosti navýšení snímků za sekundu
stále nevýrazná grafika
mizerná optimalizace
pády a záseky hry
chyby v rámci Steam overlay
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama