Deus Ex: Mankind Divided  - časy se mění
Deus Ex Recenze Deus Ex: Mankind Divided - časy se mění

Deus Ex: Mankind Divided - časy se mění

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

86

Adam Jensen se znovu vrací na scénu. Zaujme stejně jako v Deus Ex: Human Revolution?

Reklama

Recenzovaná verze: PC

První Deus Ex spatřil světlo našich obrazovek na začátku milénia. Hra si hned po svém vydání dokázala, za pomoci perfektního příběhu, osobité hratelnosti a mnoha zajímavých prvků, získat nejednoho hráče. O tři roky později dorazil na stolní počítače jeho následovník, Deus Ex 2: Invisible War, který dopadl díky přehnaným očekáváním komunity o poznání hůře. Celek trpěl ne moc vydařeným příběhem a řadou technických nešvarů, které nebylo možné přehlížet. Neúspěch druhého dílu pohřbil celou sérii na řadu let. Nový projekt se jmenovkou Deus Ex se objevil až v roce 2011. Deus Ex: Human Revolution se odehrával dlouho před událostmi prvních dílů této série, což dalo tvůrcům možnost do jisté míry začít s čistým štítem. Návrat legendy se vydařil. Dnes k nám míří pokračování, dosáhne podobného úspěchu jako jeho předchůdce?

Období strachu

Futuristická budoucnost se po hektických událostech z předchozího dílu Deus Ex změnila k nepoznání. Nositelé biologických implantátů jsou nyní díky aktům jednoho šíleného vizionáře vylučováni ze společnosti, šikanováni a vězněni. Hrstka šťastlivců, které se prozatím podařilo vyhnout útlaku, se kvůli sílící zášti neaugmentovaného světa uchyluje k terorizmu, který jim umožňuje zaútočit dřív než si pro ně technicky nedokonalí lidé plní strachu a nenávistí přijdou do jejich domovů. Hon na rádoby dokonalé zástupce augmentační éry pomaličku nabírá na obrátkách. Sebevědomí lovci si ale občas neuvědomují fakt, že i kořist jim dokáže zdatně vrátit zasazený úder.

Éra nenávisti, strachu a útlaku, v niž se Deus Ex: Mankind Divided odehrává, je ideálním obdobím pro hlavního protagonistu minulého i současného dílu série. Adam Jensen se po dramatických okamžicích na palubě oceánské konstrukce Panchaei uchýlil do ústraní. Nyní se však znovu vrací na scénu, jako člen protiteroristické jednotky řízené Interpolem, který ho vyslal do srdce naší metropole. Futuristická Praha se v průběhu let stala semeništěm různých teroristických živlů, o něž by se měl náš augmentovaný hrdina dle svých rozkazů postarat všemi dostupnými prostředky. Zpočátku jednoduše vypadající úkol, ale nakonec nebude zas tak snadný, jak na začátku vypadal. Pod svícnem je totiž vždy největší tma.

„Deus Ex: Mankind Divided přeje hlavně jedincům, kteří jsou schopni pátrat. Pokud patříte mezi tuto skupinu hráčů, nejednou se před vámi otevřou tajné lokace či nové možnosti, které méně zapálení lidé nemají šanci najít.”

Primární příběhová linie Mankind Divided je vystavěná na vcelku kvalitních základech, které vás jsou schopné u ní udržet. Vedle těchto nosných pilířů tu máme ještě slušnou paletu vedlejších úkolů, které jsou na podobné úrovni jako v předchozích dílech této legendární série. Prakticky každý z nich je určitým způsobem originální, mimoto je lze všechny řešit po svém. Nejvíce mě zaujala dějová linka, v níž jsem se musel postarat o jednoho z mnoha místních mafiánů bez toho, abych ho zabil. Řešení dané situace bylo skutečně komické.

Hutná Praha

Řešit úkoly po svém je možné hlavně díky perfektně navrženým lokacím. Ke všem cílům tu vždy vede víc cest. Dostat se k nim můžete skrz větrací šachty, stoky, dveře nebo nestabilní zdi. Deus Ex: Mankind Divided přeje hlavně jedincům, kteří jsou schopni pátrat. Pokud patříte mezi tuto skupinu hráčů, nejednou se před vámi otevřou tajné lokace či nové možnosti, které méně zapálení lidé nemají šanci najít. Alternativ je vždy mnoho, jediné, co vás omezuje, jsou vaše vlastní schopnosti.

Naše hlavní město mi v tomto titulu připomnělo kultovní City 17. Jeho ulice jsou plné zmučeně vypadajících civilistů, vojáků a sledovací techniky. Všude je značně cítit tlak, strach a nenávist. Atmosféra by se tu dala krájet. Hutnost Prahy i dalších lokalit je krásně podtržena řadou charismatických postav, informačních článků a mistrovským soundtrackem, ve kterém můžeme občas najít i zvukové záznamy z prvního dílu Deus Ex.

Užvaněný tichošlápek

Stejně jako v minulosti i nyní budete mít k dispozici určitý set augmentací, který budete při hraní užívat ke svému prospěchu. Rozšiřovat jej budete za pomoci nově získaných úrovní a augmentačních balíčků, které vám umožní vylepšit jednu z mnoha dostupných schopností. Do rukou se vám dostanou jak staré, tak i zcela nové dosud neotestované dovednosti. Vedle zažitého maskovacího pláště a silné pěsti tu budete mít ještě ruční paralyzér, zpomalovač času, tlakovou vlnu a řadu dalších. Čerstvě objevené augmentace vás jsou schopné slušně posílit, naneštěstí nepřináší jen benefity. Pokud některou z nich aktivujete, budete muset deaktivovat jinou dosud perfektně fungující schopnost.

Já sám jsem se rozhodl kráčet stejnou cestou jako v předchozích dílech. Primárně jsem se zaměřil na vylepšování své komunikativnosti a technických schopností. Díky vysoké úrovni ovládání stolní elektroniky jsem byl v pozdějších fázích hry schopen prolomit jakýkoliv typ virtuální ochrany, což mi nejednou ulehčilo práci s roboty, kamerami a uzavřenými dveřmi. Za pomoci svého jazyka jsem si naopak získal řadu přátel a nejednou vyjednal velmi slušné podmínky pro mé transakce. Konfrontace jsem většinou řešil uspávacími šipkami a útoky ze zálohy, kterými jsem byl schopen své nepřátele odrovnat jedním úderem bez toho, abych je připravil o ten nejcennější dar, jenž člověk dostal.

Nepřehlédnutelné inovace

Hackování je jedním ze základních prvků série Deus Ex. Již v prvním díle jste mohli za pomoci svého technického umu ovládnout nejednoho robota či strážní věz. V současných zástupcích legendární značky se ale prolamování ochran PC změnilo k nepoznání. Místo automatického rozlousknutí hesla na vás čeká virtuální minové pole, které vás potrestá za každý chybný krok, jenž uděláte. Oproti DE: Human Revolution je v DE: Mankind Divided hacking díky řadě nových prvků ještě náročnější než byl. Kybernetický svět vám do cesty postaví agresivní viry, elektronickou mlhu a řadu dalších nástrah. U prolamování nepřátelské elektroniky jsem se občas zapotil víc než u lovu po zuby ozbrojených nepřátel.

K likvidaci lidských a robotických protivníků budete v tomto titulu užívat hlavně palné zbraně. Vybavit se můžete puškami, pistolemi, brokovnicemi a granátomety. Každou zbraň je možné obohatit o specifické vylepšení. Na uspávací pušku je například možné namontovat laser, který vám značně usnadní zaměřování vašich protivníků. Mimoto lze všechny smrtící hračky posílit za pomoci výrobních součástek, které je možné najít všude ve světě. Suroviny určené k úpravě vybavení je možné použít také k výrobě různých podpůrných předmětů, nábojů a biotických článků, s kterými si doplňujete energii potřebnou k užívání aktivních augmentací.

„Nový zástupce série Deus Ex naneštěstí nenabízí jen prvky, které nás potěší. Vedle vydařeného pohybu a vcelku podařené optimalizace tu máme totiž polovičatě ztvárnění češtiny a mikrotransakce.”

Zbraňová vylepšení, specifické náboje a podpůrné předměty vám hodně pomohou při střetech s nepřáteli, kteří na vás číhají na každém kroku. Jejich paleta je vcelku slušná, narazit můžete na vojáky, teroristy či dokonce robotické protivníky, kteří vám dokáží pořádně zatopit. Zajímavé je, že primární antagonisty lze porazit i bez toho, že byste je připravili o život. Umělá inteligence živých i elektronických nepřátel je na střední úrovni. V určitých případech jedná velmi rychle a efektivně, jindy vás naopak není schopná najít ani za předpokladu že stojíte přímo před ní.

Starý Adam v novém kabátě

V předchozím díle Deus Ex mi trošku vadil toporný pohyb hlavního protagonisty, který mi při hraní připomínal spíše robota než živou bytost. Deus Ex: Mankind Divided udělal z Adama konečně jedince, který nemá svými pohyby daleko k našemu druhu. Za sebe mohu říct, že jsem byl touto inovací hratelnosti nadšen. Mé obavy ze zachování původního konceptu se naštěstí nevyplnily.

Krom uvěřitelného pohybu, tu máme také značně vylepšený vizuál, který vám dokáže v určitých okamžicích bez větších problémů vyrazit dech. Grafická stránka hry je na hodně vysoké úrovni. Mimoto disponuje Deus Ex: Mankind Divided i výbornou optimalizací. Celek se vyhnul pádům či znatelným propadů fps, což v současné době plné nevydařených konzolových portů považuji za příjemné překvapení.

Nový zástupce série Deus Ex naneštěstí nenabízí jen prvky, které nás potěší. Vedle vydařeného pohybu a vcelku podařené optimalizace tu máme totiž polovičatě ztvárnění češtiny a mikrotransakce. První nešvar se projeví hlavně při rozhovorech s náhodnými kolemjdoucími. Někteří jedinci na vás budou mluvit česky, jiní naopak anglicky. Ideální by dle mého názoru bylo, kdyby mluvili pořádně jedním dialektem. Pologramotné české občany s ruským přízvukem jsem si totiž dostatečně užil v jiných titulech. Druhý nedostatek je méně citelný, přesto tu ale je. Hráči si za reálné peníze mají možnost ve hře pořídit kredity a augmentační vylepšení. Přítomnost tohoto prvku mi v titulu tohoto formátu nedává moc velký smysl. A aby toho nebylo málo, jsou vylepšení a peníze jen na jeden průchod, o permanentních posíleních známých z GTA V či Deus Ex: Human Revolution si můžete nechat zdát.

Ti, kteří celý článek dočetli až sem, se jistě ptají, kde jsou informace o novém herním režimu Breach. V rámci naší redakce jsme se rozhodli, že tento aspekt detailněji zpracujeme až v následujících dnech.

Kvalitní cyberpunk

Díky řadě alternativních možností a zajímavým vedlejších úkolů mi průchod Deus Ex: Mankind Divided nakonec zabral více času, než jsem očekával. Ve hře jsem strávil něco přes třicet hodin čistého času. Celek mi nabídl slušně podaný příběh, perfektní soundtrack a pestrou paletu osobitých inovací. I přes tyto klady se po dokončení elementární dějové linky nemohu zbavit dojmu, že se jedná spíše o rozsáhlejší datadisk než o plnohodnotný titul. Kompletu bych vytkl hlavně tragický český dabing, absenci více herních lokalit a mikrotransakce, které nemají v tomto druhu her co pohledávat. Díky řadě kladných prvků se však nebojím Deus Ex: Mankind Divided doporučit všem fanouškům této kultovní série.

Přečtěte si také zhodnocení knihy Deus Ex: Černé světlo, které propojuje příběh Human Revolution a Mankind Divided.

Jak jsou na tom konzolové verze?

Autor: Michal "Miky" Burian

Příznivce hraní na konzolích bude jistě zajímat, jak je na tom Deus Ex Mankind Divided na těchto platformách. Obě verze si často drží stabilních 30 snímků za sekundu, v některých případech ale zaznamenáte menší propady, které nejsou tolik citelné. Situace se zlepšila po vydání prvního patche, přesto stále přetrvalo odlišné rozlišení: 1080p na PS4 a 900p na Xboxu One.

Deus Ex: Mankind Divided koupíte v našich obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.

Deus Ex: Mankind Divided

Verdikt

Tvůrcům cyberpunkové klasiky se znovu podařilo vydat kvalitní hru, která stojí za vaší pozornost. Deus Ex: Mankind Divided je ve směru inovací a alternativních cest úctyhodným nástupcem svého předchůdce, po obsahové stránce ho ale k naší smůle nemá šanci zastínit. Přesto je to dílo, které by vás díky řadě osobitých prvků zaručeně nemělo minout.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

hutná atmosféra lokací
perfektní soundtrack
zajímavě vystavěné vedlejší úkoly
řada inovací
filozoficky laděné rozhovory
přítomnost mikrotransakcí
diskutabilní úroveň českého dabingu
absence většího počtu lokalit
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama