Dex - dojmy z pre-alpha verze
Preview Dex Článek Dex - dojmy z pre-alpha verze

Dex - dojmy z pre-alpha verze

Martin Cvrček

Martin Cvrček

20

Vyzkoušeli jsme pre-alpha verzi nadějného českého 2D RPG Dex, abychom se ponořili do cyberpunkové atmosféry a následně si odnesli pozitivní dojmy.

Reklama

Když došlo k oznámení českého titulu Dex od studia Dreadlocks, okamžitě mě zaujal. Myšlenka cyberpunkového dvourozměrného RPG se mi od začátku zdála neotřelá, zajímavá a lákavá, a tak jsem neváhal a s velkou chutí vyzkoušel pre-alpha verzi, kterou dostal každý, kdo Dex podpořil adekvátní částkou na Kickstarteru. Ačkoliv není pre-alpha obsahově kdovíjak nabitá, přesto jsem se dobře bavil a odnesl si plno pozitivních dojmů.

Město jak ze škatulky

První, co vás pravděpodobně na Dex zaujme, je zvláštní vizuální stylizace. Možná se to nezdá, ale spojení 2D pohledu s temným cyberpunkovým prostředím je výborná volba, o čemž jsem se mohl přesvědčit při procházení několika lokalitami města Harbor Prime. Lokace, čítající třeba čínskou čtvrť, rušnou hlavní třídu, obchody, zaplivané bytovky nebo skládku, jsou zpracované vážně kvalitně. Nejde přitom jen o samotnou grafiku, která ve mě často evokovala éru starých adventur a která očividně cílí na retro styl, což poznáte hlavně na postavách, jež jako by vypadly z nějaké starší adventury z přelomu tisíciletí. Atmosféře ideálně nahrávají také rušné ulice, kde kromě četných lidí běhají sem a tam psi, krysy, občas narazíte i na holuby. Co na tom, že obyvatelé zatím postrádají pokročilejší AI a tak spíš jen pendlují z jedné strany mapy na druhou. Hlavní je, že díky nim město žije.

Nemalý podíl na skvělé atmosféře má i hudba. Soundtrack, který občas připomíná styl Deus Ex, musím vážně pochválit, ke hře sedí naprosto dokonale, dobře se poslouchá a občas může být docela návykový. Dex ale není jen o audiovizuální stránce. Pre-alpha nabízí i zajímavou ochutnávku několika herních mechanismů.

Není nad dobrý pokec

Když se ve městě vyskytuje tolik obyvatel, je samozřejmost možnost rozhovorů. Tady můžete pokecat s prodavačem zbraní, támhle s bezdomovcem nebo číšnicí v restauraci, přičemž může občas trocha hovoru vést k udělení jednoduchého questu. Zmíněný bezdomovec po vás chce, abyste mu sehnali nějaké léky, prodavač zbraní lační po starožitných předmětech a podezřele vypadající prodavač v obchodě se smíšeným zbožím zase chce, abyste vystopovali jistého pana Finche (jak už to tak bývá, na moc živou osobu nakonec rozhodně nenarazíte) a prohledali jeho byt. Na questech je vidět, že jsou zatím jen na ukázku a nutí vás především projít celé dostupné prostředí, ale i tak jsem se při jejich plnění slušně bavil.

Za plnění úkolů přirozeně dostáváte zkušenostní body, jež následně můžete použít na vylepšení jedné ze schopností. V pre-alfě máte k dispozici dvě. První z nich je Lockpicking, tedy otevírání zámků. Při procházení městem občas narazíte na zamčené dveře, a protože se pořád nacházíte v RPG, máte možnost je s dostatečně vysokým skillem odemknout. Při vyřízení zámků nečekejte žádnou minihru, prostě jen podržíte klávesu a vaše postava už si nějak poradí, ale i tak jde o užitečnou schopnost, stejně jako všude jinde. Druhou dostupnou schopností je pak Endurance, jejíž navýšení vám zlepší zdraví a má vliv i na implantáty.

Ano, implantáty. Ty přece v takovém cyberpunkovém zasazení nemohou chybět. Místní doktor, zalezlý ve své přehnaně rozsáhlé ordinaci (že by si tím něco kompenzoval?), vám může za nemalý finanční obnos prodat celkem čtyři implantáty. Jeden vám dovolí provádět vyšší skoky, další vás uchrání proti EMP pulzům, jiný implantát vám poskytne regeneraci zdraví a poslední z nich vás ochrání před toxickým plynem. V pre-alfě není moc možností, jak implantáty řádně otestovat, ale zatím to vypadá, že by mohlo jít o zajímavé oživení hratelnosti a šikovnou pomoc v některých situacích. Třeba implantát na vyšší skok se už nyní hodí na hledání několika vyvýšených a skrytých míst ve městě.

Implantáty však nejsou jediný druh zboží, do kterého můžete investovat vaše těžce vydřené dolary. U obchodníků můžete koupit i zdravotní potřeby, zbraně a munici, zbroje (v pre-alpha jsou v nabídce obchodníků, ale zatím je nelze koupit), plechovky s energy drinkem, a protože je svět v Dex očividně dospělý, může se ve vašem inventáři snadno objevit i nějaký porno časopis nebo kondom. Automaty s prezervativy najdete na ulicích nějak překvapivě často, ale raději nebudu přemýšlet nad tím, jestli je to nějaký záměr nebo jen shoda designérských náhod. Zkrátka, koupit si můžete ledacos.

Krátká, ale záživná návštěva

Tím končí výčet toho, co nabízí současná pre-alpha. Některé věci zase nejsou úplně dodělané, třeba řada animací nebo použití předmětů, přirozeně někdy narazíte i na bugy. Zatím zcela chybí několik zásadních věcí v čele se soubojovým systémem (zakoupené zbraně vám tak k ničemu nejsou), stealth možnostmi, hackováním, augmentovanou realitou a dabingem, tedy s výjimkou jednoho případu, kdy mi jednou bezdomovec česky řekl "Slečno, přispějte trošku". Na to všechno se snad podíváme zase někdy příště.

I to málo se mi však zalíbilo a stačilo na to, aby mě Dex zaujal. Pokud vývojáři dotáhnou do konce vše, co slibují a dají si pozor na bugy, mohlo by se nám dostat do rukou svérázné a neotřelé RPG. Nabízí se snad jen povzdech nad faktem, že se Dex dočkáme až ve 4. čtvrtletí letošního roku. Hře delší vývoj určitě prospěje (původně se počítalo s vydáním v červnu), ale zkrátka se mi nechce čekat. A až si Dex vyzkoušíte vy, jsem si jistý, že se vás také zmocní nedočkavost po plné verzi. Ta by měla vyjít nejen pro PC a Linux, ale i pro Mac a dokonce pro konzoli OUYA. Později má dorazit také na Wii U.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama